Renault Clio TCE vm. 2018 - narina rattia kääntäessä

mme_akosuo

Nuorempi jäsen
Viestejä
20
Mulla ajossa Renault Clio TCE vm 2018 (ajettu n. 60k) josta nyt aivan yllättäen sateisen päivän ajoreissulla alkoi kuulua narinaa etupäästä. Ääni kuuluu rattia kääntäessä, ja kun ajaa esim. töyssyistä / hidasteista. Auto ollut ihan normaalissa ajossa, ääni alkoi muutama päivä renkaanvaihdon jälkeen, en tiedä voiko näillä olla joku yhteys? Ajossa ei tunnu mitään kummaa tai normaalista poikkeavaa, auto ei puolla tms.

Yksi tuttu autokorjaaja sanoi, että tämä on aivan normaalia, ei tarvitse olla huolissaan, ja "ei ole enää uusi auto", ja että "siellä voi olla jotain likaa jossain välissä joka ajossa kyllä lähtee", ja toinen sanoi että "kaverin vaimon Cliossa sama vika, en ole vielä keksinyt mikä se voisi olla".

Itse tässä mietin että uskaltaako autolla nyt ajaa normaalisti tuon äänen vuoksi? Onko kellään ollut samankaltaista, ja mistä tämä voisi johtua? Ja jos on ollut niin minkäs hintainen oli huolto/korjaus?
 

eju

Jäsen
Viestejä
121
Uskaltaa ajaa. Mitä se Haynes:in kirja sanoo rakenteesta.
Olisiko jousipakan yläpään laakerit "jumissa" ?
Kokeileppa ruiskuttaa WD40 öljyä konehuoneen puolelta eli yläpuolelta.
Mitä Youtube sanoo ? ; renault clio front suspension
YouTube on paras korjaupalvelu itsetekijöille ja tietenkin analyysien tekemiselle ja sen jälkeen auto korjaamolle ja kysyy siellä "paljonko maksaa", niin saat tarkan kustannusarvion !
 
Viimeksi muokattu:

mme_akosuo

Nuorempi jäsen
Viestejä
20
Mä en ikävä kyllä osaa itse tehdä mitään autoille, siksi lähdinkin täältä fiksummilta kyselemään mahdollista neuvoa antavaa.. kun eivät nämä lähipiirin mekaanikotkaan oikein tunnu tietävän mistä voisi olla kyse :cool::cool: Tämmöselle blondille naisoletetulle kun ei riitä neuvoksi "käännä volat kovemmalle niin et kuule sitä narinaa!" :p

Se oiskin näky kun mä alkaisin ruiskuttelemaan öljyä konehuoneen puolelta :D Mutta kiitos näistä vinkeistä.
 

mme_akosuo

Nuorempi jäsen
Viestejä
20
Uskaltaa ajaa. Mitä se Haynes:in kirja sanoo rakenteesta.
Olisiko jousipakan yläpään laakerit "jumissa" ?
Kokeileppa ruiskuttaa WD40 öljyä konehuoneen puolelta eli yläpuolelta.
Mitä Youtube sanoo ? ; renault clio front suspension
YouTube on paras korjaupalvelu itsetekijöille ja tietenkin analyysien tekemiselle ja sen jälkeen auto korjaamolle:

Kiitti videosta!
 

mme_akosuo

Nuorempi jäsen
Viestejä
20
..ja sit tietysti kiinnostaa et miksi tämmönen "vika" tulee näin vähällä ajolla? Onko tyyppivika vai liittyykö jotenkin ajotapaan vai mihin?
 

eju

Jäsen
Viestejä
121
Kaikki autot tekee tuota jossakin vaiheessa. Jos katsot rakennetta videolla, niin tuo kumi ehkä narisee sitä lokasuojan peltiä vasten !
Hiuslakka- tai dödöpullo on varmaan tuttu. No sit vaan lähimmästä kaupasta öljyspraypullo, jossa on pitkä suutinnokka.
Et sillai tää maailma pelaa.
 

Mustis v6

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 200
Melko varmasti alapallo nivel tai raidetangon pää narisee kuivuuttaan, näitä tuntuu uudemmissa relluissa menevän yhdet öljynvaihtovälille.
Kannattaa käyttää korjaamolla, jos kerran ääni kuuluu niin vika löytyy helposti.

Kiire ei ole, uskaltaa kyllä ajaa.
Mutta kannattaa korjauttaa koska nämä osat pitävät renkaan paikallaan ja oikeassa suunnassa.

Hinta alapallon vaihdolle ehkä satkun-kaks. raidetangon pää samaa luokkaa.
Kertokaa joku joka tietää, mää vaan heittelen hatusta.
 

eju

Jäsen
Viestejä
121
No, jos alapallot tai raidetangon päät, niin vian saa selville ruiskuttamalla injektioruiskulla kumin läpi pallopesään öljyt.
Entisvanhaan nämä suojat oli kumia, mutta nykyään kumimuoviseosta, jolloin ne pakkasessa repeää.
Ennen pallot oli terästä, mutta nykyään jokin muoviseos, eikä siellä taida olla ku henkäys jotakin valkovaseliinia, joten on hyvin todennäköistä,
että "pallot" narisee !
 
Viimeksi muokattu:

mme_akosuo

Nuorempi jäsen
Viestejä
20
Melko varmasti alapallo nivel tai raidetangon pää narisee kuivuuttaan, näitä tuntuu uudemmissa relluissa menevän yhdet öljynvaihtovälille.
Kannattaa käyttää korjaamolla, jos kerran ääni kuuluu niin vika löytyy helposti.

Kiire ei ole, uskaltaa kyllä ajaa.
Mutta kannattaa korjauttaa koska nämä osat pitävät renkaan paikallaan ja oikeassa suunnassa.

Hinta alapallon vaihdolle ehkä satkun-kaks. raidetangon pää samaa luokkaa.
Kertokaa joku joka tietää, mää vaan heittelen hatusta.

Kiitos :) ! Oliskohan tähän narinaan jonkinlainen ensiapu jos noi osat sais rasvattua? Jos siis kuivuudesta johtuu tuo narina (ennen kuin vaihdattaa nuo kokonaan)?
 

eju

Jäsen
Viestejä
121
Näitä vanhoja juttuja kannnattais kanssa lukea. Käyppä !

 

mme_akosuo

Nuorempi jäsen
Viestejä
20
Näitä vanhoja juttuja kannnattais kanssa lukea. Käyppä !


Luinkin toki ton, mutta ei mun ohjaus tunnu "jännältä" tai muutenkaan ajossa tunnu mitään kummaa, ainoa oire on toi narina jota joskus enemmän, joskus ei ollenkaan. Siksi en tuota ko. threadia alkanut sen enempää syynäilee.
 

Petsku76

Aktiivinen jäsen
Viestejä
679
Meillä kakkosautona Clio farkku vm. 18. Pari kertaa narissut joustintukien yläpäät aloittajan kuvailemalla tavalla.
Ekalla kerralla suihkuttivat jotain sopivaa rasvaa merkkarilla joustintukien yläpäähän ja narina loppui siihen. Ja pysyikin poissa muutaman vuoden. Nyt tänä keväänä yhtäkkiä alkoi taas narina märällä kelillä käänneltäessä paikallaan. Sattui sopivasti vuosihuolto olemaan ajankohtainen ja pyysin paikallisen huoltoliikkeen tsekkaamaan joustintukien narinan. Missään ei ollut väljää ja rasvaa ruiskittiin jälleen ja narina on pysynyt muutaman viikon poissa.
Ei liene vaarallista, mutta kiusallinen vika ilmetessään.
 

eju

Jäsen
Viestejä
121
Kyllä ne kannattaa lukea, koska muillakin on sama vaiva ! Hakukenttä on hyvä avustin.
Mutta jos ei halua, niin tämän vääntö loppui tähän !

Mm:
Akseli sanoi:

Otitko suojakumin irti vai jollain injektioruiskulla? Pitäis tehdä sama operaatio.

Tein ihan pienen reiän suojakumiin ja suhautin sprayvaseliinia. Vaihtaa ne täytyy kumminkin kun kuluneet on. Onhan tuolla nyt 115 tuhatta ajettukkin, sikäli hyvin kestäneet samoin kuin muutkin nivelet. Eli kyllä ne rellussakin kestää jos kilometrit tulee lyhyessä ajassa niinkuin mulla. Rasva niistä kuivuu näköjään. Harmi kun suomesta ei noita niveliä löydy.

Juntunen sanoi:


Mitä täsmälleen rasvasit raidetangon päistä? Ne raidetangon päihin tulevat sisemmät nivelet? Oliko suojakumit/muovit päässeet irti?

Jouduin Megane II:ssa laittamaan nuo kunnon metallisilla klemmareilla kiinni kun joku oli laittanut alunpeein muovisilla nippusiteillä niin varmaankin pakksessa kun muovi on entistä jäykempää niin olivat päässeet irti.

Ulommat nivelet rasvasin
----------------------------------------------------------------------------
"Nyt JesusLovesY ensimmäisenä sen jousituen kimppuun, kun kerran on tehty näköhavainto sen viallisuudesta."
 

mme_akosuo

Nuorempi jäsen
Viestejä
20
Tänne päivittelen, jos joku sattuu tän threadin löytämään pähkiessään saman asian kanssa:

Cliossa molemmat alatukivarret ja pallonivelet aivan loppusuoralla. Remontti 300e yhteensä.
 
Ylös Bottom