Renault 19 kierroslukumittari toimii ajoittain

JuhaManninen

Nuorempi jäsen
Renu 19, 1.8, vm. 1995.

Kierroslukumittari joskus toimii, joskus ei. Löysin foorumista viestin, missä käskettiin juottaa kytkennät paremmin. Mistä pitää juottaa? Otin mittariston irti ja kävin läpi kaikki liittimet kontaktisprayn kanssa. Ei vaikutusta. En löytänyt kylmiä tai murtuneita juotoksia vaikka etsin. Tein saman konehuoneen puolella oleville liittimille, tosin en ole varma mikä niistä liittyy kierroslukumittariin. Ei auttanut.

Olisiko vika varsinaisen kierroslukumittarin sisällä? Otin sen irti mittaripaneelista ja putsasin liittimet, mutta en purkanut pitemmälle.

Perinteinen "korjauskeino" mittaripaneelin huonoille kontakteille on nyrkinisku kojelautaan, mutta sillä ei ole nyt mitään vaikutusta. Mittari alkaa toimia silloin kun lystää.

Kaverin 2 vuotta vanhemmassa samanlaisessa Renussa on sama ongelma. Tyyppiviasta voidaan varmaan puhua.

Juha

rex

Nuorempi jäsen
Vs: Renault 19 kierroslukumittari toimii ajoittain

Sama homma oli meikäläisenkin ysitoistasessa. Toimii silloin tällöin. Sen laitoin merkille, että useimmiten toimi aamulla kylmässä hetken aikaa. Ja juuri kun aatteli, että nythän se rupes pelaamaan, niin neula putos tappia vasten. Epäilen sisäistä sähköista vikaa, mutta ei se vie yöunia sekään.

JuhaManninen

Nuorempi jäsen

RelluOsa:n asiantuntija sanoi, että Sagem-merkkisessä mittarissa on näitä vikoja. Minulla on juuri tuo merkki. Renu on käyttänyt 3 eri alihankkijaa mittareissa. Käytettyjä ehjiä ei juuri ole, ei edes Ranskassa. Jonkinlaisesta kontaktiviasta lienee kuitenkin kyse mittarin sisällä. Onko kukaan yrittänyt korjata sellaista?

Juha

N

nolinmatti

Vieras

Epäilisin että vika on sytytyspuolassa tai puolalta lähtevissä johdoissa.Cliossa ja 19 mallissa on samat koelaudat,etukehys on vain eri.Mulla itsellä on näitä koelautoja vaikka kuinka paljon,en ole koskaan myynyt niitä sen vuoksi että kierroslukumittari olis hajonnut niistä,puolia olen kyllä myynyt kun kierroslukumittarit on temppuillut,ainoa koelauta mikä on ollut kysytty,on se malli missä on ajotietokone.

JuhaManninen

Nuorempi jäsen

Hmmm...

Eikö puolan vika vaikuttaisi sytytykseen ja moottorin käyntiin myös?

Juha

N

nolinmatti

Vieras

Unohdin mainita että puolan yhteydessä on sytytyksen ohjausyksikkö,mistä kierroslukumittari saa signaalit,ei tarvitse häiritä auton käyntiä.Joissakin automerkeissä jos vaihtaa sytytyksen ohjausyksikön,voi kierroslukumittari lopettaa toiminnan kokonaan jos ohjausyksikkö ei ole alkuperäinen(yleistä japseissa).

jhelmine

R19 1.4 S -93

Mulla R19 1.4 (E7J-kone) vaihdettiin puola vuosi pari sitten, mutta se ei muuttanut kierroslukumittarin toimintaa. Toimii edelleen satunnaisesti. Vika alkuaikaan mittari toimi luotettavasti 30km ajon jälkeen. Sitä ennen pätki vaihtelevasti. Jos sammutti koneen ja käynnisti uudestaan, niin uudestaan sama hyppely.

Ne helposti löytyvät liittimet olen voidellut kuparitahnalla, mutta ei sekään ole auttanut (kuparitahna johtaa itsessään sähköä & olettaisin sen lisäävän kontakti pintaa). Periaatteessa piuha voi olla poikki, mutta harvemmin muita kuin sytytysjohtoja tarvii vaihtaa.

N

nolinmatti

Vieras

Tässä jHelmisen tapauksessa on kierroslukumittarin oltava viallinen.Jos Sagemin mittarit on vaikeita löytää Suomesta,niin silloin on mahdollisuus vaihtaa Vegliaan,koko mittaristo pitää vaihtaa siinä tapauksessa,Cliossa on sama,tais jopa Renu 5 mallissa olla sama.Johtojen kytkentöjä ei tarvitse muutella.

JuhaManninen

Nuorempi jäsen

Huomasin yli 2v. vanhan viestini Renu 19:n kierroslukumittarista. Sain sen silloin lopulta korjattua, mutten muistanut kirjoittaa asiasta tänne. Tässä nyt muillekin tiedoksi:
Vika oli siis itse (Sagem merkkisessä) mittarissa. Lopulta sain myös perinteisen nyrkkitestin toimimaan, eli kojelaudan hakkaaminen vaikutti mittarin toimintaan.
Mittarin kun ottaa irti paneelista niin siinä näkyy 1-puoleinen piirilevy, kohtisuorassa itse mittarin levyä vasten. Siinä olevat juotokset murtuvat tärinästä kun ei ole läpikuparointia tukemassa. Murtumia ei näe, mutta kun käy ne kaikki juottimella läpi ja lisää vähän tinaa niin taas toimii.
Voi niissä olla ehkä muitakin vikoja, mutta tämmöistä tällä kertaa.

Juha M.

Syterskalet

Jäsen

Muistaako kukaan miten 19:n ajotietokoneen saa resetoitua, kun akun jännite on ollut liian alhainen. Silloin ajotietokone menee moodiin, jossa se vilkuttaa jatkuvasti eikä toimi normaalitiloissa, vaan näyttää muistaakseni hetkellistä kulutusta ja paria muuta tietoa.

Auto on kyllä jo siirtynyt seuraavalle omistajalle, mutta on edelleen "suvussa", joten neuvoja kaivataan.
Muistelen itse, että resetointiin tarvittiin viiksen päässä olevaa nappia ja nollauspainiketta, mutta pitikö joku sulakekin irrottaa?

ate

Jäsen

Omassa R19:sessa vm95 1.4e biarritzissa ei myöskään toimi kierroslukumittari se lakkasi toimista pitkän aikaa sitten ja mittaristo on just toi sagem. Eli kuinka kyseisen mittarin saisi kuntoon ja ilmesesti tuo mittari ottaa kierroslukunsa vauhtipyörällä olevalta anturilta YKK-anturi? ainakin joku kierrosluku mittarin kytkentä kaavio kuvineen on sellainen R19:sen haynesin korjausoppaassa tosin näkyy olevan kaasarimallin toi kytkentäkaavio kuva. Mietin vaan voisikohan olla tuo vauhtipyörän anturi rikki myös olen korjausoppaasta koittanut etsiä mittausarvoa tuolle anturille jolla saisi selvyyden onko kyseinen anturi rikki autodatasta löytyi maininta 150-250ohm pitäisi olla arvo tuolle YKK-anturille. Tosin vikakoodien lukukin voisi paljastaa tuon että onko anturi rikki, näkyihän tuolla joku 12pin diagnoosipistoke olevan.

Gonzales

Jäsen

Samanlainen -95 yksnelonen R19 exemännällä. Kierroslukumittari toimii satunnaisesti jos silloinkaan. No höh. Sehän on Rellu. Kuka sitä kierrosmittaria oikeesti tarvitsee? :P

Ylös Bottom