Renault 19 Chamade / taka-akseli / katkennut vääntösauva

Chamade19

Nuorempi jäsen
Mulla on vm 1994 Renault 19 Chamade. Ihan toimiva ja siistikuntoinen käyttöauto nykyisiin ajoihin. Hiljattain tuli kuitenkin ikävä yllätys, kun ilmeni, että taka-akselilta oli katkennut vääntösauva apukuskin puolelta. Olen ymmärtänyt tämän Renault-sivujen keskusteluista, että yksittäisen vääntösauvan uusiminen voi olla aika tuskainen operaatio. Ilmeisesti helpompi? vaihtoehto olisi uusia koko taka-akseli. Olen kysellyt taka-akseli mm. X-Parts: sta, Kangasalta Vatialasta. Heillä ei löydy näin vanhaan autoon. Netistäkään en ole löytänyt ratkaisua asiaan. Onko jollakin hyviä neuvoja taka-akselin (mielellään kunnostettu) etsimiseen eli mistä löytyisi taka-akseli ja mielellään kohtuuhintainen, jotta se olisi järkeä vaihtaa tuon ikäiseen autoon? Ja neuvoja vaihtotyöhön?

Heikmar

Aktiivinen jäsen
Kaveri vaihtoi koko taka-akselin tällaiseen samanlaiseen -03 Meganeen kuin mulla ja netin kautta löysi jonkun yksityisen hepun jolla oli akseli irrotettuna valmiiksi. Ei maksanut siitä kuin 50 euroa ja eihän se mitenkään ylivoimainen
ollut vaihtaa, kun korissa kiinni vain neljällä pultilla.
Eihän Rellu 19 ole mitenkään harvinainen malli, että luulisi jostain löytyvän varaosa-auto halvalla.

rellullapääsee

Aktiivinen jäsen
Onhan näitä irrallillisena myynnissä. Esim. täällä jotain: https://eurofrance24.com/torsion-bar-rear-right-7700418377-renault-megane-grandtour.html. Ainakin tuolla samalla osanumerolla tarjosi 19:een. Tosin kannattaa varmistaa nuo numerot tarkalleen ennen kuin tilaa.

Irrotushan on vain woimasta kiinni. Jos jousi ei ole "putken" sisällä, niin väkivalta on helppo kohdistaa:

Jos taas putken sisällä, niin lämpöä kannattaa ehkä käyttää ennen kuin kierteet vääntää yli.

Hiukan ainakin itse karttanut kulutusosien vaihtoa romuautoista. Tietysti voi tehdä mitä haluaa ja jos ei tarkoituksena ole kuin saada katsastuksesta läpi...

Megane

Aktiivinen jäsen
Onhan näitä irrallillisena myynnissä. Esim. täällä jotain: https://eurofrance24.com/torsion-bar-rear-right-7700418377-renault-megane-grandtour.html. Ainakin tuolla samalla osanumerolla tarjosi 19:een. Tosin kannattaa varmistaa nuo numerot tarkalleen ennen kuin tilaa.

Irrotushan on vain woimasta kiinni. Jos jousi ei ole "putken" sisällä, niin väkivalta on helppo kohdistaa:

Jos taas putken sisällä, niin lämpöä kannattaa ehkä käyttää ennen kuin kierteet vääntää yli.

Hiukan ainakin itse karttanut kulutusosien vaihtoa romuautoista. Tietysti voi tehdä mitä haluaa ja jos ei tarkoituksena ole kuin saada katsastuksesta läpi...
No,omasta vm.2001 kulkineesta pamahtivat vääntösauvat poikki joskus vuosia sitten,hain hajottamolta koko taka-akseliston.Alkuperäisessä olivat vääntösauvat päällystetty jollakin solukumimuovilla,eli suolavesi päässyt väliin ohehtamaan sauvoja jotka sitten katkesivat.hajottamolta haetussa olivat sauvat paljaaltaan ilman mitään päällysteitä,vielä tätä kirjoitettaessakaan ei ole mitään ongelmaa ollut romuautojen osasta... :rolleyes: :rolleyes:

Heikmar

Aktiivinen jäsen
Niin, onhan se tuurista aika paljon kiinni miten kauan käytetyt osat kestävät. Tosiaan, kaveri vaihtoi sen taka-akselin juuri katsastuksen takia, heh.
Kolme vuotta nyt kestänyt, eli tuuria oli kuin Keskisen Vesalla.

arson

Aktiivinen jäsen
Itse kävisin kysymässä Auto Artikkelista tehdaskunnostettua akselia. Muistelisin että ne on varsin maltillisen hintaisia ja loppupeleissä aika helppoja vaihtaa. Mallien välillä on tosin eroja ja ainakin vanhemmissa TXE-malleissa (ja muissa f-koneisissa?) on käsittääkseni useammalla vääntösauvalla toteutettu akseli, kun taas Energy-koneisissa halpismalleissa akseli on lähempänä Clion akselia rakenteeltaan. Sääli että Relluosaa ei enää ole. Sieltä olisi varmaan löytynyt myös purkuosana.

Ylös Bottom