R19 nariseva ohjausvaihde ja takalasin lämmitin

ari39

Jäsen
Viestejä
25
R19 ohjausvaihde narisee. Vaihdoin keväällä sisemmät raidetangon päät, jossa yhteydessä rasvasin molykotella hammastangon. Vähän aikaa sitten vaihdoin molemmat kääntölaakerit. Samassa yhteydessä rasvasin taas oikean puoleisen hammastangon pään. Ilmeisesti narina tulee nailonholkeista, jotka kuivuu nopeammin kuin ehtii kissaa sanoa. Millä rasvalla nuo saisi pysymään hiljaisena vai onko ainoa ratkaisu vaihtaa koko paketti. Ainakin Motonetissa ohjausvaihdetta on myynnissä, joten kulutustavaraa ilmeisestikin ovat.

Takalasin lämmitin ei myöskään toimi. Vaihdoin releen ja ja tsekkasin sulakkeen. Piuhat kulkenee repsikan puolella lämmittimeen ja kuskin puolelta maihin (auto on siis Chamade). Lämppärille ei sähköä näyttäisi tulevan, joten jossain releen ja takapään välillä on yhteys poikki, releeltä tosin en mitannut jännitettä, mutta rele napsuu ja merkkivalo toimii. Missä on tyypillinen vikapaikka?
 
Ö

öljy?heikki

Vieras
Vs: R19 nariseva ohjausvaihde ja takalasin lämmitin

Yleensä JOS SUOSITELLAAN mitään rasvaa,on paras/suositeltava (suositellaan esim.Volvo 360) glykoolipitoinen rasva,sitä on ainakin Shellillä(Tivela Compuond A) ja Mobiililla,sitä ei saa vahingossakaan sekoittaa muuhun rasvaan.
 

rellunpippana

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 842
Vs: R19 nariseva ohjausvaihde ja takalasin lämmitin

Takalasin lämmitin ei myöskään toimi. Vaihdoin releen ja ja tsekkasin sulakkeen. Piuhat kulkenee repsikan puolella lämmittimeen ja kuskin puolelta maihin (auto on siis Chamade). Lämppärille ei sähköä näyttäisi tulevan, joten jossain releen ja takapään välillä on yhteys poikki, releeltä tosin en mitannut jännitettä, mutta rele napsuu ja merkkivalo toimii. Missä on tyypillinen vikapaikka?
[/quote]

Ohjausvaihteeseen en sano mitään, mutta mun 19:ssa oli johdot poikki takaluukun oikealta puolelta. Sieltä ne tulee takalasille ja nitkuu kun peräkonttia avataan. Muistaakseni sitä oikeanpuoleista saranaa pitkinhän ne tulee. Tutki sieltä.
 
Ö

öljy?heikki

Vieras
Vs: R19 nariseva ohjausvaihde ja takalasin lämmitin

Ehkä pöljä kysymys,mutta oletko varma että se on ohjausvaihde joka narisee ? Tuli tässä yksi vanha tapaus mieleen,tutulla oli kans vanha 19:Renu,hän sanoi että kuuluu narinaa ohjauksesta.Kovan etsinnän ja monen tupakin jälkeen huomattiin,että tämä kumi mikä on ohjaamon ja moottoritilan välillä,mistä rattitanko menee läpi,siinä on jokin laakeri,se oli niin kuiva että kumi pyöri ratin mukana,ja siitä lähti tälläinen mukava narina.Tarkista lähteekö releen napa5 virtaa,sähkökaavion mukaan ei pitäisi olla mitään liitoksia ennen takalasia.
 

ari39

Jäsen
Viestejä
25
Vs: R19 nariseva ohjausvaihde ja takalasin lämmitin

Mitäs tapahtuu jos glygolipohjaista rasvaa sekoittaa johonkin muuhun rasvaan? Sinänsä järkeenkäypää käyttää jotain sellaista metalli/muovi kontaktissa. Kaipa vaseliinit lähtee jollain bräkleenilla tai vastaavalla. Pitänee sitä narinaa yrittää paikallistaa vähän paremmin. Oikealla puolella ainakin narisi se ohjausvaihteen holkki. Etupää myös kolisee edelleen vaikka sinne on vaihdettu kaikki nivelet ja iskarit vaikutti olevan ihan ok kääntölaakereita vaihtaessa.

Täytynee myös mittailla releen luota tarkemmin sähkön kulkuja. Auto on tosiaan sedan, joten takaluukku ei vaikuta siihen. Pitänee vähän irrotella sivupaneeleja ja mittailla johtoja. Kaipa se siitä.
 
Ö

öljy?heikki

Vieras
Vs: R19 nariseva ohjausvaihde ja takalasin lämmitin

Suoraan sanoen menee v.....(sensuuri).Vanhat rasvat pitää joko pyyhkiä tai huuhdella poies.Tuossa oli Rellupiippanalla yhdessä vanhemmassa jutussa kolinaa,lopulta kun hän vaihtoi iskarit,loppui kolinat.Jutun otsikko oli "Jousi kolisee 19".
 

rellunpippana

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 842
Vs: R19 nariseva ohjausvaihde ja takalasin lämmitin

öljy?heikki sanoi:
Suoraan sanoen menee v.....(sensuuri).Vanhat rasvat pitää joko pyyhkiä tai huuhdella poies.Tuossa oli Rellupiippanalla yhdessä vanhemmassa jutussa kolinaa,lopulta kun hän vaihtoi iskarit,loppui kolinat.Jutun otsikko oli "Jousi kolisee 19".
Joo niin se vaan oli, vaikka harva uskoi, että iskarit piti vaihtaa ennenkuin kolina loppui. Ne vaimensi vielä ihan kohtuullisesti, mutta kolisivat silti.
 

rellunpippana

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 842
Vs: R19 nariseva ohjausvaihde ja takalasin lämmitin

Täytynee myös mittailla releen luota tarkemmin sähkön kulkuja. Auto on tosiaan sedan, joten takaluukku ei vaikuta siihen. Pitänee vähän irrotella sivupaneeleja ja mittailla johtoja. Kaipa se siitä.

Sedanhan se on mullakin, mutta muistelin johtoja luukun kautta menevän. Nehän olikin takasumarin johdot siellä, jotka korjasin. Näin se muisti jo pätkii kypsällä iällä ( 40 rikki ).
 
A

Aade

Vieras
Vs: R19 nariseva ohjausvaihde ja takalasin lämmitin

Mulla temppuili omassa sedan 19ssa takalasin lämmitin ja vikana oli löystynyt sulakkeen kanta sulakerasiassa. Kannattaa katsoa se vielä kertaalleen. Oli lämmennyt ja muovia sulanut ympäriltä.
 
A

automatti

Vieras
Vs: R19 nariseva ohjausvaihde ja takalasin lämmitin

Helpoin tapa on varmistaa narinan lähtökohta,jos ajat auton montun päälle ja otat jonkun pyörittelemään rattia edestakaisin ja menet itse auton alle kuuntelemaan mistä ääni lähtee,ota vaikka putken pätkä kuuntelulaitteeksi.
 

ari39

Jäsen
Viestejä
25
Vs: R19 nariseva ohjausvaihde ja takalasin lämmitin

Ei narise enää. Auto kun on pojan niin eipä sitä tule jatkuvasti rassattua, joten edellisistä keskusteluista on hieman aikaa. Katsastus kuitenkin lähenee uhkaavasti, joten jotain asialle täytyi tehdä. Narinan lähteeksi osoittatui raidetangon ulompi pää oikealla puolella. Ainoa osa jota en viime keväänä vaihtanut, kun Motonetista olivat loppu. En ole ikinä törmännyt moiseen ilmiöön, mutta 11 eurolla tuo korjaantui. Lämmitin ei edelleenkään toimi, mutta eipä sitä kesällä tarvikaan.
 
Ylös Bottom