R19 lämmityslaitteen puhallin jumittaa

lansion

Jäsen
Moi,

Renussani on nyt talvella alkanut lämmityslaitteen puhallin toimimaan vain satunnaisesti. Välillä käynnistyy normaalisti ja välillä taas ei. Yleensä kuitenkin lähtee pyörimään kun ajaa jonkin aikaa tai ajaa epätasaisella tiellä. Ei tunnu olevan vaikutusta sillä, onko auto ollut lämpimässä tallissa vai ei.

Jonkinlainen oireilu alkoi jo syksyllä kun puhallin alkoi häiritä radiota puhallusnopeuden mukaan muuttuvalla säksätyksellä.

Ajattelin tässä alkaa itse tutkia asiaa. Mitenkähän on, viittaisivatko tuollaiset oireet siihen, että tuulettimen saisi jotenkin itse elvytettyä ronkkimalla puhaltimen moottoria/laakereita tms vai pitäisikö suoraan tyytyä etsimään korvaavaa puhallinta? Hintaa kuitenkin noilla tuntuu motonetissäkin olevan..

Eli lähinnä hakisin kokemuksia siitä onko noiden korjaus itse onnistunut kellään..

skara

Aktiivinen jäsen
Vs: R19 lämmityslaitteen puhallin jumittaa

Varmaankin moottorin hiilet lopahtaneet. Valmiita hiiliä siihen tuskin löytyy, itse hioin jonkun merkkisen pienen kulmahiomakoneen hiilistä sopivat. Varaosaliikkeistä ja rautakaupoista saattaa löytyä jopa melkein sopivat. Muista että et jätä niitä liian pitkiksi, etteivät paina liikaa kollektoriin. Puslia tuskin löytyy, eikä sitä moottoriakaan saa ilman väkivaltaa purettua, mutta jos puslat on vielä kunnossa, kannattaa hiilihuolto tehdä.

jomppe

Jäsen

joop. hiilien vaihdolla ja hyvän putsauksen jälkeen on mulla moottori toiminu jo nelisen vuotta, tosin ykkösnopeus on niin hengetön ja välillä aikas pahat tuoksut antanut etten oo sitä käyttäny.

jostain varaosaliikkeistä saa myös erillisiä moottoreita jolloin hinta tippuu kolmanneksella uuden koko laitoksen hinnasta, mut pitää olla vanha moottori matkassa et saapi varmasti samantehoisen ja kokoisen tilalle.
Oulussa ainaskin tarviketorilla on ollu noita pelkkiä moottoreita.
Relluosasta saa käytettyjä kokonaisia härveleitä n.60€ hintaluokassa.

Manu2

Renault 16,vm 1970, ajoin 27.000.Jäin kiinni prins

[flash=200,200][/flash]Tuo esittämäsi vika korjautui vaimoni ysitoistasesta autosähkökorjaamolla.Mitään ei tehty 275.000 km ajetun auton lämmityslaitteen puhallinmoottorille,(Tässä autossa on ilmastointi) vaikka luonnollisessti hiilet ovat kuluneet. Satunnaisesti jo pitkään silloin tällöin toiminut moottori hyrrää nyt niin kuin pitääkin, mutta ykkösellä ja kolmosella.
Ei kannattaisi noin vähän ajetun auton lämmityslaitteen moottoria lähteä tutkimaan.Sähköpuolta
vain moottorin ulkopuolisin osin. Ei tarvinnut edes esivastusta vaihtaa, vaikka luulin, että siitä kenkä
puristaa. Ehkä riittäisi, kun autosähkömies näkisi autosi sulakerasian.

jomppe

Jäsen

manulle illallista ;D

niin kun sattuu munki vehkeessä olemaan ilmastointi.
olipaha just sen takia veemäinen irrotettava tuo puhallin, otin sen toiselta puolen ettei tarvinnu ilmastoinnin letkuja aukoa.. just ja just se sitäkin kautta tuli kun vähän rintapeltiä paukutti ja purki kaikki pyyhkijänmoottorit ja vivut pois eestä.

eihän munkaan vehkeellä ollu sillon ajettu kuin 165tkm, et kyllä se vaan on niin ettei näissä taho nuo hiilet kestää kauempaa, laturin hiilet loppuivat n.150tkm kohdalla..
nyt onkin pelkona että kauanko se kollektori kestää, oli meinaan aikas kuluneet molemmissa jo noilla kilsoilla, seuraavan kerran onkin varmaan koko moottorin uusiminen eessä.

miksei sulla sitten tärkein eli kakkosnopeus toimi?
taitaapi olla etuvastus sökö ja kohta se simahtaapi kokonaan.

A

Aade

Vieras

Itse laitoin sisäpuhaltimen 2. ja 3. nopeuksille releet, sen jälkeen kun olin vaihtanut sulaneet osat: virtalukon pohjan, katkaisin paneelin ja siihen tulevan johtosarjan liittimen sekä korjannut etuvastukselle menevän liittimen. Kestää huomattavasti kauemmin sulakerasian pohja, virtalukon pohja sekä johdot :(.
Myös puhaltimen maa johdon vedin 4 neliön johdolla akulle. Myöhemmin laitoin ajovaloillekin releet ja sulakkeet akun läheisyyteen kun valoviiksi rupesi pidemmässä ajossa haisemaan ja lämpenemään, ei kulje taas niin paljoa virtaa virtalukon pohjan ja valoviiksen kautta. Eikä jää 2 volttia matkalle, kirkastuu valotkin huomattavasti! Releille siis syöttö sulakkeen kautta akusta ja ohjaus originaaleista valo/puhaltimen johdoista.
Säästetty liikaa kun ei ole jo alunperin laitettu releitä paljon virtaa vaativille laitteille.
Ja alkuperäinen sulakerasia ei myös kestä etenkään jos sulakkeiden kannat löystyvät liikaa, takalasinlämmittimen sulakkeen liittimetkin kertaalleen jouduin uusimaa.

jomppe

Jäsen

hm, empä ole aiemmin kuullu moisia ongelmia olevan R19:sessa.
enemmän lagunan ongelmilta kuulostavat.

paljonko sun 19 on ajettu ja mikä vuosimalli se on?

niin no harvassa autossa releitä on kovin paljoa sinne laitettu, aatteleppas kun volkkareissa ei oo ajovaloille olleskaan relettä.. jännite kulkee vain katkasijan kautta, valokatkaisija onkin menekki osa niissä.

A

Aade

Vieras

Mulla on vm. -94 ja nyt ajettu 260tkm. Ongelmien ilmetessä ajettu vajaat 200tkm. Ei ole 19:ssa relettä ajovaloille. Tai on, mutta sillä vain valitaan mitä kautta virta kulkee... Eli ajovalojen virta menee automaatti asennossa virtalukon pohjan ja valoviiksen kautta, ajovalo asennossa valoviiksen kautta :-\

Juha™

Wouldn't know about that, Sir...

Suunnilleen 250 000 km ajetussa R19 GTS:ssä tuli myös puhaltimen säätimellä tunnit täyteen, alkoi pätkiä ja kuumeni, oheiskivana kuumeni se johtoliitinkin siinä ohessa eli tuli lieviä kuumuusvaurioita. Uutta paneelia ei enää raaskittu 1990-malliseen Renuun ostaa vaan isäni "elvytti" katkaisinta ja liitintä sen verran, että nyt pelaa muistaakseni sentään ykkös- ja kolmosnopeudet.

Eli kyllä R19:ssäkin tuolla saralla on pikku ongelmaa korkeilla ajomäärillä, mutta edeltämalli R9:ään verrattuna on puhaltimen katkaisijan/sulakepiirin kestävyys parantunut ainakin 100%.

jomppe

Jäsen

hm, no oisko sit tuo -95 biarritz poikkeustapaus kun ei oo ollu mitään tommosia ongelmia vaik on parisataa tuhatta mittarissa, ja mun mielestä siinä on ajovaloille rele, napsahadus kuuluu kun laittaa valot päälle.

onko kaikissa 19:sissa valojen päälle jäämis varotin?
entä mittari valojen säätö?

ajovalojen korkeuden säätöä ei oo kaikissa malleissa, sekin toimii käsittääkseni vain ja ainoastaan ajovalojen ollessa päällä.

Manu2

Jomppe!
Oli mukava kuulla, että sait puhallinmoottorivärkin irti ulkokautta. Se on eessä emännänkin
RN 19:ssä. Luulen kyllä että esivastus se on sökööntymässä kun kakkosnopeus ei toimi.
Mutta on noissa hiilihommissa aikamoisia eroja. Sinulla oli ajettu 165 tkm ja tuolla emännän
masiinalla jo lähemmäs 280.000 ja hiilet on alkuperäiset.
Riippuu siis siitä millaisilla nopeuksilla moottoria on pyöritetty.
Oon vierastanu puhalluttaa maksimaalisella nopeudella. Se jos mikä syö puhaltimen hiilet.
Jäin miettimään, että otit puhaltimen pois ulkokautta? Niin,,,[color=blue][/color] ehkä siinä on sen verran tilaa
kun irrottelee kaikki hilpetöörit pois tieltä.

A

Aade

Vieras

Kyllä mullakin releet napsuu kun valoviikseä kääntelee, mutta ajovalojen rele vain valitsee mistä virta tulee valoille, virtalukon takaa vai akulta... Virta siis kumminkin kulkee valoviiksen kautta ;D Ai niin, ei muuten ole alunperin edes sulakkeita ajovaloille, vain parkeille :o

jomppe

Jäsen

Mitäs Manu oikein tarkoitat että sain puhallinmoottorin irti ulkokautta?
Ei kai sitä muualta saakaan, moottorihan sijaitsee tuulilasin alla olevassa kourussa. Kennosta en tiiä, sitä ei vissiin saa kuin sisäpuolelta?
Mutta mun piti siis tuo moottori irrottaa ilmastoinnin letkujen takia väärältä puolelta eli pelkääjän puolen kautta missä on pyyhkijän moottori ja akku yms. ja kourukin on ahtaampi sillä puolen mut kyllä se sieltä äkisten tuli ja meni takas.. meni siinä tosin aikaa kun pakkasten aikaan vielä hajos, n.12h mä kaikkiaan sen kimpussa ähersin..

toiselta (kuskin) puoleltahan ja ei ilmastointia olevassa se ei ois kuin vartin homma kun moottori on irti autosta.

Niin niitä moottoreitaha on eri merkkisiäkin, ja hinnan eroakin niissä on.

No en minäkään pitkiä aikoja oo kolmos nopeutta käyttäny, mut välillä ja enimmäkseen kakkosta kun ykkönen on taas niin hengetön puhaltamaan ilmaa sisälle.

Manu2

Jomppe hei!
Joo se oli semmonen juttu kun en oo ite kattonu siitä vaimon ysitoistasesta koko puhallin hommaa. Mulla ei ollu käsitystä miten se puhallin on sijoitettu. Autosähkömies oli vain
kertonut että on hikinen homma kun puhallinremontista tässä autossa on kyse.
Silloin tuli mieleeni että se puhallin on kai haudattu rojun sekaan niin, että kannattaako
kevään tullen mahollisesti omia näppejään siihen projektiin sekoittaakkaan.
Mutta kun kerroit, että puhaltimen saa kuin saakin pois ulkokautta kuten yleensä,
niin tulin siihen käsitykseen, että voin tehdä homman ite joskus.
Että sillä viisiin. Kiitos vain että kerroit omasta projektistasi!

ATV

Nuorempi jäsen

"Lansion" Tossa 21 rellussa oli tismalleen samanlainen vika, kunnes lopetti toiminnan kokonaan..Tuli purettua puhaltimen moottori osiksi ja pikaisen tutkimisen jälkeen hiilet kyllä näytti ehjiltä..yleismittari käteen ja vika löytyi lopulta kytkimen ja moottorin välillä olevasta liittimestä..päällisin puolin näytti täysin ehjältä mutta sisältä oli jostain syystä hieman sulanut ja lattaliittimet ei saanut enää kosketusta..sen ku korjas ni rupes taas pelittää..mut tulipahan samalla sit puhistettua ja huollettua moottorikin ym..

lansion

Jäsen

Noniin innostuin tuossa viime viikonloppuna hieman tutkimaan lopulta kokonaan pyörimästä lakannutta puhallinta. Sain sen elvytettyä pelkästään ruiskuttamalla tarpeeksi tavallista CRC:tä molemmilta puolilta puhaltimen sisään, käyttämällä suurilla nopeuksilla ja uudestaan ruiskuttelemalla toistaen samaa kaavaa muutamaan kertaan. Samalla loppuivat puhaltimen pitämä tasainen nakutus ja radiolle aiheutuneet rätinät. :D

Liekö sitten hiilipölyä kertynyt tai mikä lie vikana ollut, mutta nyt on viikon toiminut täysin moitteetta ja ääneti kaikilla nopeuksilla. Ainakin tilapäisratkaisuna toimi ja jos tuo nyt tuossa toimii pitkäänkin tällä "korjauksella", voin olla tyytyväinen.. 8)

ATV

Nuorempi jäsen

Kyllä nää sähköongelmat on aina melko mielenkiintoisia.. ;D hyvä että rupes pelittää! 8)

Ylös Bottom