Portin 2021 Renault Megane RS 280

Portti

Jäsen
Moro,

Minulla oli aiemmin toisena autona 2019 Fiesta ST, jonka myin pari viikkoa sitten. Tilalle tuli 2021 Renault Megane RS 280. Olen aiemmin omistanut edellisen sukupolven Megane RS 265 Trophyn, joten Megane RS:t ovat minulle entuudestaan tuttuja. Tällä hetkellä omistan tuon RS Meganen lisäksi myös Alpine A110:n.

Tein tuonne Megane RS 280 -sivuston, jossa on tarkoitus jakaa kokemuksia tuosta Meganesta:
Pertin Megane RS 280

Tuore ostokseni näyttää tältä:
00-02-megane-rs280-front-pyhaniemi.jpg

Tässä Megane ja Alpine rinnakkain:
02-20240831j-megane-rs280-and-alpine-a110-at-home.jpg

kimbe

Tunnettu jäsen
Ai tuo päätyi sitten sinulle. Ilmankos se hävisikin niin nopeasti myynnistä. Itsekin puolivakavissani tuota katselin, mutta facelift himottaisi kuitenkin hieman enemmän, vaan tarjonta täällä aika nollissa ja saksanmaaltakin tulisi turhan kalliiksi hakea, kun hinnat sen verran korkealla. On kyllä hieno väri tuo, me like.

Portti

Jäsen
Joo, minun käsitykseni on, että Suomeen ei ole noita facelift -versioita tuotu. Ja Suomen hinnat ovat tosiaankin niin alhaisia, että Saksan tuonti ei ole taloudellisesti kannattavaa.

kimbe

Tunnettu jäsen
On niitä faceliftattujakin muutama myynnissä ollut, ihan maahantuojan tuomia. Se huono puoli niissä toki on, että joutuisi EDC-lootaan tyytymään.

Portti

Jäsen
On niitä faceliftattujakin muutama myynnissä ollut, ihan maahantuojan tuomia. Se huono puoli niissä toki on, että joutuisi EDC-lootaan tyytymään.

Okei. Minä poimin viime vuonna kaikkien silloin Suomessa rekisteröityjen Megane IV RS:n tiedot Traficomin avoimesta datasta, ja kun nyt katson niitä, niin tuo minun nyt ostamani yksilö näyttää olevan kolmanneksi viimeinen Suomessa rekisteröity yksilö (ensirekisteröinti 11/2021), ja on siis ennen faceliftiä. Sen jälkeen on rekisteröity kaksi autoa joulukuussa 2021. Molemmat näistä ovat 300 heppaisia automaatteja. Niissä näyttää olevan hieman eri tyyppihyväksyntänumero kuin minun autossani, ja muissa sitä ennen rekisteröidyistä. Olisivatkohan nuo sitten facelift -versioita?

Toinen noista näyttää olevan oranssi ja toinen valkoinen.

kimbe

Tunnettu jäsen
Niissä näyttää olevan hieman eri tyyppihyväksyntänumero kuin minun autossani, ja muissa sitä ennen rekisteröidyistä. Olisivatkohan nuo sitten facelift -versioita?
Uskoakseni joo. Se valkoinen on ainakin satavarmasti ja rek. 12/21, mutta toinen (olikohan sitten se oranssi) hävisi myynnistä niin nopeasti, että en ehtinyt paremmin ihmettelmään, enkä muista rekisteröintiajankohtaa. Faceliftattu sekin kuitenkin oli. No, yhtä kaikki, hienoja vehkeitä ja harvinaisempaa kalustoa on nuo(kin) kaikki täällä, oli sitten 280 tai 300, Trophy tai ei, facelift tai ei.

Itselläsi vaan lienee melkoinen valinnanvaikeus, että lähteäkö katoksesta A110:llä vai RS 280:llä :cool:.

Portti

Jäsen
Saakohan jotenkin selville Renaultien valmistusajankohtia? Voisi yrittää selvittää tuon Meganen valmistumisajankohdan.

...Itselläsi vaan lienee melkoinen valinnanvaikeus, että lähteäkö katoksesta A110:llä vai RS 280:llä :cool:.

Molemmille on ajateltu selkeä roolinsa. Tosin nyt alkuun kun Megane on minulle uusi, niin varmaankin tulee sillä ajettua hieman enemmän alkuinnostuksessa.

Periaatteessa autojen roolit ovat sellaiset, että Alpine on paitsi huvitteluun, niin myös päivittäinen ajokki kesäkaudella. Talvet Alpine on säilytyksessä.

Megane RS on päivittäinen ajokki talvella, ja kesäkaudella sitä käytetään lähinnä kun on tarve kuljettaa tavaraa kuten maastopyörää tai ihmisiä. Myös joskus kun kesäkaudella tiedossa on joku tylsempi pitkä ajomatka, voi olla että Megane tulee käyttöön.

kimbe

Tunnettu jäsen
Saakohan jotenkin selville Renaultien valmistusajankohtia? Voisi yrittää selvittää tuon Meganen valmistumisajankohdan.
Eipä taida oikein muuten saada, kuin kysymällä maahantuojalta tai edustajalta. Yhdeltä, käsittääkseni ukrainalaisten ylläpitämältä sivustolta noita tietoja sai rauhan vallitessa haettua, mutta puttepossu kun hyökkäsi sinne, niin sivusto oli alhaalla varmaan toista vuotta ainakin. Nyt se on taas jotenkin hengissä, mutta eipä sieltä mitään tahdo silti oikein irrota, kun antaa timeouttia vaan, kun aikansa koittaa jotain tietoa hakea. Toivottavasti väliaikaista vaan.

3Gee

Aktiivinen jäsen
Todella nätti peli tämä tosiaan on ja itsekin tykkään tästä väristä! :cool: Taisin toiseen ketjuun kirjoittaa, että massipäälliköiden kannattaa näitä nyt hommata kun näitä vielä saa. Hyvä, että on näitä tekijämiehiä kuten Portti! ;) Päästään me muutkin seuraamaan näitä edes kuvissa ja liikenteessä.

Portti

Jäsen
Todella nätti peli tämä tosiaan on ja itsekin tykkään tästä väristä! ...

Kiitos. Itse en yleensä ole mikään punaisen värin ystävä, mutta tämä Megane RS:n väri sopii kyllä autoon oikein mainiosti minunkin mielestäni. Näyttää olevan kohtuullisen harvinainen väri tämän sukupolven Megane RS:ssä täällä Suomessa. Reilun vuoden takaisen Traficomin datan mukaan näitä värejä olisi vain tässä yhdessä autossa, mutta siitä datasta puuttuu pari kappaletta sillä hetkellä myynnissä ollutta RS:ää, joista toinen oli punainen. Eli ehkä kaksi tuon väristä Suomessa.

Portti

Jäsen
Megane RS280 on nyt ollut minulla hieman yli vuoden, ja sinä aikana mittariin on tullut n. 15 tkm lisää. Tein kotisivuilleni pienen yhteenvedon ensimmäisen vuoden kokemuksista. Se löytyy täältä:

Mitään maininnan arvoisia uusia ongelmia autossa ei ole tullut esiin, mutta pienenä yllätyksenä tuli se, että RS ei mennyt ensimmäisestä katsastuksestaan ensimmäisellä kerralla läpi. Syynä oli etusivuikkunoiden tummennukset, joista en itse ollut ollenkaan tietoinen, ja jotka ensimmäinen omistaja oli ilmeisesti asennuttanut autoon. Nyt tummennuskalvot on poistettu, ja auto on katsastettu.

02-20251106a-megane-and-ibis.jpg

Megane toimii kesäkaudella välillä maastopyörän kuljetusvälineenä. Tässä auto ja pyörä Lammin kivikirkon edustalla kun kävin tutustumassa Lammin polkuihin.

02-20251106c-megane-ground-clearance.jpg

Maavara Meganessa on matalampi kuin minun Alpinessa, ja sen kanssa saa olla tarkkana.

kimbe

Tunnettu jäsen
pienenä yllätyksenä tuli se, että RS ei mennyt ensimmäisestä katsastuksestaan ensimmäisellä kerralla läpi. Syynä oli etusivuikkunoiden tummennukset, joista en itse ollut ollenkaan tietoinen, ja jotka ensimmäinen omistaja oli ilmeisesti asennuttanut autoon. Nyt tummennuskalvot on poistettu, ja auto on katsastettu.
Aika jännä homma, jos pelkästään tuon takia määräsi uusintakatsastukseen, eikä mennyt pelkällä korjauskehotuksella, kun ei nuo nyt mitenkään älyttömän tummilta niissä nettisivuillasi olevissa kuvissakaan näyttänyt. Tosin monessa kuvassa peilaa sen verran, tai on takalasin / takasivulasin suuntaan kuvattu, niin ei ihan ehkä sitä todellista tummuusastetta näe. Mutta ainakin sitten katsurin silmään on pistänyt.

Portti

Jäsen
Aika jännä homma, jos pelkästään tuon takia määräsi uusintakatsastukseen, eikä mennyt pelkällä korjauskehotuksella, ...

Katsastusmiehen kommentti oli, että Traficomin ohje on nykyään sellainen, että etusivulasien tummennuksista on heti annettava hylkäys katsastuksessa.

Ylös Bottom