Peräkoukun asennus ja sähköt

ville_te

Jäsen
Olen asennuttamassa autooni peräkoukkua. Pääosin tulee peräkärryn vetoa varten, mutta asuntovaunun vetäminenkin joskus on käynyt mielessä.

Olen aivan noviisi mitä tulee asuntovaunuun niin kysyisin teiltä tietäviltä onko niin, että asuntovaunu tarvitsee erilaiset sähköliitännät kuin normi peräkärryn vetäminen. Mitä eroa on 7- ja 13-napaisilla pistorasioilla? Pitääkö vetää sähköt akulta jotenkin erikseen jos haluaa asuntovaunua vetää?. Onko jotain ohjelmointeja merkkiliikkeessä tehtävä kun asentaa peräkoukun jne?

Olisin suuresti kiitollinen jos joku neuvoisi.

JPE

Megane II 1,6 2004
Vs: Peräkoukun asennus ja sähköt

Moniko napaisen rasian tarvitset riippuu siitä, mitä toimintoja haluat vaunuun, tai sitten siitä kumpi siinä vaunussa sattuu olemaan. 7-napaisellä pärjää jos vaaditaan pelkästään valot ja akun lataus. Silloin takasumuvalon liittimen paikalle laitetaan auton pistorasiassa lataussähkö (erotusreleen kautta tietenkin). Adaptereita on myynnissä 7 ==> 13 napaiseen ja toisinpäin.

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)

Kun kerran asentaa, niin itse laittaisin autoon joka tapauksessa tuon uuden 13-napaisen ja siihen 13>7 adapterin tarvittaessa. Näin auton perässä on tyrkyllä joka tapauksessa riittävä liitinmäärä, käytti kärry niitä kaikkia tai ei. Tuntuupa porukat jopa kehuvan että nuo uudet pinnit olisivat jopa kestävämpiä kuin wanhat hapettumineen. Ja voihan olla että vaunukin vaihtuu välillä, auto säilyy ;)

JPE

Megane II 1,6 2004

HiTec sanoi:
Kun kerran asentaa, niin itse laittaisin autoon joka tapauksessa tuon uuden 13-napaisen ja siihen 13>7 adapterin tarvittaessa. Näin auton perässä on tyrkyllä joka tapauksessa riittävä liitinmäärä, käytti kärry niitä kaikkia tai ei. Tuntuupa porukat jopa kehuvan että nuo uudet pinnit olisivat jopa kestävämpiä kuin wanhat hapettumineen. Ja voihan olla että vaunukin vaihtuu välillä, auto säilyy ;)
On siinä parempi tiiveys siinä 13-nap. rasiassa, kunhan ei jätä adapteria paikoilleen kun ei vedä kärryä.

jelaitil

Jäsen

Laita 13-napainen samoin tein ja sitten adapteria tarvittaessa. Jos hankit vanhan vaunun niin siinä on 7-napanen ja jossain kohtaa vaihtuu 13-napaseksi (ja latautuu vaunun akku samalla).

edit: autosi on niin uusi että siihen joutuu laittamaan yllätys yllätys, merkkikohtaisen johtosarjan jos ei löydy valmiina. Ryöstää ei sähköä voi, saattaa mennä valosysteemit sekaisin kun on jotain perässä.
Pahimmillaan johtosarjan mukana tulee vielä yksi tietokone mikä kertoo autolle kun perässä on jotain (ja se taas voi maksaa, bemussa vajaa 1,5k€)

HiTec

jelaitil sanoi:
Pahimmillaan johtosarjan mukana tulee vielä yksi tietokone mikä kertoo autolle kun perässä on jotain (ja se taas voi maksaa, bemussa vajaa 1,5k€)

Tuossa Astwagonissa on jotain tälläistä, sillä kärry tulee mukaan polttimo-valvontaan ja ESC loikkaa perävaunu-modeen. Tosin tuo sitten tarkoittaa että aina peruutettaessa ajotieturin näyttöön ilmaantuu "Tarkista perävaunun peruutusvalo", sillä eihän tuossa 7-napaisessa kärryn plugissa moista narua ole vaikka se Obelin 13-pinnisessä onkin kyllä tyrkyllä :D Ja tuossa kertaalleen konevuokraamon kärryä vedeltäessä oli siitä toisen puolen vilkku pimeänä => ajotieturin näyttöön tekstiä "Tarkista perävaunun vas. vilkku" ja Obelin vilkku rupesi urakoimaan 2x tahdilla ihan kuin olisi autosta itsestään vilkkupolttimo pimeänä ::)

Ja tosiaan tuokaan koukku ei "ihan" ilmainen ollut ynnä kun tiesin sille tarvetta olevan ja netistä bongasin infoa kuinka "helppoa" se on siihen itse jälkiasentaa => ruksin koukun lisävarustelistalta mukaan jo autoa tilatessani. No nyt on sitten sellainen koukku jonka kun irrottaa, ei siitä näy yhtään mitään auton taakse että siinä koukua edes on ja sähköliitännänkin saa käännettyä ylös, puskurin taakse piiloon. Ihan kiwa lisäbonus :)

ville_te

Jäsen

Kiitos vinkeistä. Kysäisin merkkihuollosta (Lohjanportin auto) mitä koukun asennus heillä maksaa ja heillä se olisi ollut noin 1200 euroa. Muualta olen saanut tarjouksia noin 600 euron hintaan.

3Gee

Aktiivinen jäsen

HiTec sanoi:
Ja tosiaan tuokaan koukku ei "ihan" ilmainen ollut ynnä kun tiesin sille tarvetta olevan ja netistä bongasin infoa kuinka "helppoa" se on siihen itse jälkiasentaa => ruksin koukun lisävarustelistalta mukaan jo autoa tilatessani. No nyt on sitten sellainen koukku jonka kun irrottaa, ei siitä näy yhtään mitään auton taakse että siinä koukua edes on ja sähköliitännänkin saa käännettyä ylös, puskurin taakse piiloon. Ihan kiwa lisäbonus :)

Täältä löytyy keskustelua koukuttamisesta:

http://renaultkeskustelu.net/foorumi/index.php?topic=2603.0

Mulla on vastaava systeemi kuin Hitecilla Megsussa ja näppärähän tuo on. Pikkaisen harmittaa kyllä kun leikkasivat koukun asennuksessa siivun puskurin helmasta pois. Kuulemma sähkörasiaan ei olisi muuten päässyt käsiksi. Käsittääkseni tuo on kyllä suunniteltu niin, että koukkua ja rasiaa pääsee käyttämään ilman helman leikkaamistakin. Puskuri on nyt vielä hieman haljennut leikkauskohdasta. :'( Saisihan tuon fiksattua alkuperäiseen kuntoon kun jaksaisi vähän askarrella. Tai sitten vaihtaa ne GT:n puskurit eteen ja taakse. ;)

Hienosti on muuten koukku jo ruosteessa kahden talven jäljiltä eli varsin nopeasti korroosio nappaa tuohon koukuttimeen kiinni.

HiTec

3Gee sanoi:
Pikkaisen harmittaa kyllä kun leikkasivat koukun asennuksessa siivun puskurin helmasta pois. Hienosti on muuten koukku jo ruosteessa kahden talven jäljiltä eli varsin nopeasti korroosio nappaa tuohon koukuttimeen kiinni.

Obelia ei ole leikelty koukun asennuksen yhteydessä ja ihan hyvin tuohon sähköliittimeen käsiksi pääsee. Myös 13>7 adapteri istuu nätisti ja voi olla jopa paikallaan kun sähköliittimen heilauttaa "piiloon". Ruskuaista tuo ei ole vielä napannut itseensä lainkaan, mutta eihän tuo ole vielä vuottakaan ollut :-X

Ylös Bottom