Paluu vanhaan ja hyvään Renault -aikaan

Hannu M

Drive the change
Moi!

Palataanpa jälleen muutamien vuosien jälkeen takaisin ''kotiin'' eli tervehdys vaan kaikille! Taloon on tullut pitkän korpivaelluksen jälkeen takaisin jo aiemminkin hyväksi havaittu Renault -merkkinen henkilöauto, tarkemmin ilmaistuna 1999 Renault Laguna Break 1.6 16V Confort. Auto on ikäisekseen erittäin hyvässä kunnossa, miltei tekisi mieleni sanoa ''hyvä yksilö''. Muutamia fiksausta vaativia kohteita toki löytyy, käytetty 14-kesäinen kun on, muttei todellakaan mitään hälyttävää.

Viimeksi kun olin tekemisissä Renault -kerhon ja -foorumin kanssa, noin vuonna 2005/2006, hallinnassa oli 1997 Laguna Berline 2.0 8V. Tällöin olin hetken myös kerhon varsinaisena jäsenenä, ja varsinaisena harrasteautona oli 1976 Renault R16TS. Tämän ehdin tosin vain purkaa, sittemmin jouduin autosta luopumaan :'( Myöhemmin alla on ollut ranskalaisista mainitakseni myös 1997 Citroen Xantia Break 1.8 8V (osittain itse kolarikunnostettu).

Mutta näin, kirjoitellaanpa myöhemmin lisää, aiheita varmasti riittänee. Aloittaa voisi vaikkapa vasemman takaoven sekä takaluukun keskuslukon ovimoottoreiden ajoittaisista toimimattomuuksista tai kuljettajan oven saranatappien vaihdosta... ;D

edit: korjattu kirotusviheet

Liitteet

• renault-laguna-5265388_l_4b0e6eece7d022a8 – kopio.jpg
    renault-laguna-5265388_l_4b0e6eece7d022a8 – kopio.jpg
    50,9 KB · Katsottu: 13

Laguna00

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Paluu vanhaan ja hyvään Renault -aikaan

Ei muuta kun tervetuloa ja tuolla on hyvä palsta mihin voi omasta kinneristä kirjoitella:

http://renaultkeskustelu.net/foorumi/index.php?board=19.0

Ehkä muutaman kuvaroskan sinne olen postitellut. Jos oikein ohjeiksi asti innostuu kirjoittamaan juttuja niin tuolla:
http://renaultkeskustelu.net/foorumi/index.php?board=20.0
Oli paikkaa niille. Jonkin verran tuntuu olevan erinäisiin ohjeisiin tarvestakin ja useampaan jo ohjeita löytyykin.

Hannu M, mitä mieltä olet, onko tuo Xantia-farkku parempi kuin Laguna I -farkku? Siis subjektiivinen mutu-tuntuma? Itselläni ei ole kummastakaan kokemusta, mutta molempia ei ole varaa hankkia samalla kertaa.

Hannu M

Drive the change

Varsinaisesta paremmuudesta en itsekään osaa mennä sanomaan. Molemmat autot ovat varmasti niihin tottuneelle käyttäjälle tarpeita vastaavia, mutta itse huomasin Xantian tavaratilan olevan jotenkin pienemmän oloisen kuin Lagunan, asiaan vaikuttanee ainakin Xantian korkeampi lastauskynnys sekä se että vararengas on auton ulkopuolella pohjan alla. Myös Lagunan I:n ulkoinen ja sisäinen muotokieli miellyttää omaa ja vaimonkin silmää hieman enemmän (makuasia tosin). Muuten en osaa luonnehtia autojen keskinäisiä eroja siten, että osaisin sanoa toista paremmaksi kuin toista. Renault merkkinä on vain muodostunut itselleni jotenkin ''rakkaammaksi''...

Ja onhan se tietenkin totta että Citroenin kaasunestejousitus saattaa osoittautua kalliiksi ja työlääksi ylläpitää vanhemmiten. Tarkoitan siis yksilöitä joissa järjestelmän huollot on toistuvasti laiminlyöty sekä korjaukset tehty ilman asianmukaista tietämystä. Järjestelmään kun kuuluu kaikkine komponentteineen useita osia joiden kaikkien tulee toimiakseen olla hyvässä kunnossa. Kaasunestejousitus on toimiessaan erittäin mukava mutta vaatii (kuten toisaalta kaikki tekniset järjestelmät) tarkkaa ja huolellista ylläpitoa tarjotakseen huolettomia kilometrejä ilman ''seikkailuja''.

Ylös Bottom