Paljonko se auto maksaa

K56L0G

Jäsen
Ostapa 20 30 tontun auto.
Paljonko se maksaa vuodessa?

Itse laskin että vähimmillään 3500... 8500 € / annum 10 ... 35 tkm / annum ajomäärillä

Hiiiaaa hiiaaa

Jame

Jäsen
Vs: Paljonko se auto maksaa

Itse olen pähkäillyt, että uuden auton arvo puolittuu suunnilleen kolmessa vuodessa. 30 tuhannen autossa tekee siis 5000 eur/vuosi pääomakuluina. Vähän enemmän tietysti jos on lainaa ja sen korot vielä maksettavana.
Meillä tulee ajoja vajaat 20 tkm vuodessa eli polttoaineet, vakuutukset, huollot, renkaat yms. on kustantaneet noin 4000 € pro annum ilman pääomakuluja.

Tuohon sinun haarukkaasi se vuosikustannus aika hyvin osuu. Ja pääomakuluista huomaa hyvin, että aika vähän merkitystä kokonaisuuden kannalta on sillä, viekö vanha auto 8 litraa vai uusi auto 6 litraa satasella. Tietysti on eri asia jos vaimolle pitää perustella uuden auton hankinta sillä että vuodessa säästää 400 litraa bensaa ;)

Antti O

Aktiivinen jäsen

Olen itsekin laskenut jos vaihtaisin nykyisen käyttöautoni esimerkiksi 1.2 tsi volkkariin paljon säästäisin vuoteen.
10tkm ajosuoritteella säästö olisi luokkaa 500€ /v sisältäen 2litraa vähemmän /100km bensaa, halvempi vakuutus ja autovero.
Kuitenkin, jos auton ostaa uutena tulee arvonalenemaa 3-5tuhatta/vuosi. Nykyisessä luokkaa 1000-2000€ /vuosi.
Lisäksi pitäisi arviolta 10.000€ pistää siihen välirahaakin.

Joten.. huono sillä sitä on perustella.

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)

Meillä on ollut yksi bränikkä auto tähän mennessä ja vaikka sekin roikkui talossa 12v ajan, ei tuona aikana saatu kiinni sitä ekojen vuosien hurjaa eroosiota => oli muuten eka & vika bränikkä tässä talossa :-\ Nyt on kaksikin kpl käytettyinä hommattuja, jotka ovat uusina olleet molemmat 30+ke pelejä, mutta itse ole niistä maksanut kuin 1/3 tuosta => auton voi 5v päästä ajaa paaliin ja ollaan samassa vuotuisessa arvomenetyksessä mitä tuolla bränikällä joutui kärsimään. Ja kun se totuus kuitenkin on että nuo viipyy pidempää & niistä vielä jotain saa myydessäkin => oletan että ollaan arvoalenemassa luokassa 1/2 siitä mitä bränikällä oltiin. No rahaa se on toki tuokin, mutta numerot ovat jo huomattavasti siedettävämpiä 8)

Tietty autovalinnallaan voi myös vaikuttaa merkittävästi sen vuotuisiin kuluihin, ja nyt en puhu pelkästään auton arvomenetyksestä. Esim. ketjukoneessa (kuten esim. tuo Nissan/Renaultin 2.0dCi) ei tule niitä 4v hihnavaihtoja á 800e (=200e/vuosi) ja noin yleensäkin auton varaosat & niiden vaihtotarve. Esim. juuri tuo Megane/Scenic II sukupolvi ei tässä mielessä ole varmaankaan se optimaalisin, sillä näitä vaivaavat ne etupään nivelongelmat ynnä ohjausvaihteen suunnittelumoka ja se ei ole ihan halpa osa uusia :-\ Toisaalta jo II sukupolven korit ovat erittäinkin kestäviä = niitä peltitöitä ei varmaankaan ekan 15v aikana joudu tekemään lainkaan joka johonkin toiseen merkkin vrt. voi olla jo merkittäväkin kuluerä 8)

Antti O

Aktiivinen jäsen

Näinhän se on. Jos kaikki ajateltais niinkun minä ja hitec ei tämä kapitalistien markkinatalous varmaan pitkälle pötkisi.
Kyllä minullakin todennäköisesti on 2-3v vanha se seuraava auto minkä ostan sen jälkeen kun 197 lähtee uudelle omistajalle. Harmillisesti 2-3 vuodessakin huonolla pidolla ollut auto on jo melko ikävä tapaus alkaa parsimaan. Siksi sen seuraavan etsiminen tulee taas olemaan hankala prosessi. Autokaupoissa kun kiertelee ja katselee uusiakin vaihtoautoja on ne monesti tosi huonosti pidettyjä.
Tuo nykyinen renukin kun oli niin hemmetin hienokuntoinen hankittaessa että vastaavaa on hankala löytää 50tkm ajettuna siinä kunnossa. Oli auto sitten mikä tahansa..

HiTec

Antti O sanoi:
Siksi sen seuraavan etsiminen tulee taas olemaan hankala prosessi.
Tähän mun on vaikea kommentoida, sillä Pököä "harkittin" sen verran mitä kesti rouvan hakeminen autokauppaan raapustamaan nimeä paperiin ja Rellusta oli omat nimet papruissa heti silti seisomalta. Eli se siitä "prosessista" ;D

No toki näitä molempia ennen kartoteltiin pari kk eri vaihtoehtoja, pähkittiin ja jaakattiin, potkittiin renkaita... Mutta sitten kun "se oikea" sattui kohdalle ihan sattumalta liikkeessä piipahtaessa, niin homma oli jo aika valmista kauraa. Kumpaakaan ei siis löydetty netistä eikä ollut mitään aavistusta että tuollaisia ko. liikkeissä edes olisi. Molemmat olivat "seisseet" vaihtoautorivissä alle 1 vrk, joten eipä noista juuri ollut myyjäkään kerennyt pahemmin nettiinkään vielä huutelemaan 8)

No sen verran on tässä Rellun kanssa "tullut takkiin" että nyt tänä syksynä meni yli 1.200e sen korjauksiin leimaa varten, mutta nyt on sitten oletettavasti muutamia huolettomia vuosia taas edessä :)

K56L0G

Jäsen

Harvassa ovat järkipäätöksin autoa hankkivat.

Onko autolla saavutettu mukavuus siihen käytetyn rahan väärti.
Saattaa olla niin että jossain tapauksessa se 1200€ korjauksiin ei ole lainkaan hukkaan heitettyä.

Olen itse tullut tulokseen että auton ajaminen "metsään" siis loppuun on edullisin vaihtoehto ellei peukalo ole keskellä kämmentä.
Olen tullut tulokseen että kymmemnen vuoden jänteellä käytrtyn auton ajaminen loppuun huolloista säästäen päästään pikkurahalla pitkälle.

Ainiota asiat joita ei kannata jättää tekemättä ovat öljynvaihdot ja nesteiden tarkastus.

Joka tapauksessa velalla ostettu uusi auto maksaa 350...800 € / kk.

Siihen päälle huollot polttoaine renkaat yms juoksevat.
Pakkonakki vakuutus ja kasko, pysäköinti, katsastus ja uudella autolla merkkihuolto ovat likimain kiinteitä pakkomaksuja

Vaihtotapauksessa jäännösarvo näkökulmakysymys. Jokatapauksessa rahoitettu 3 v välein vaihdettu auto on palkannauttijalle kohtuuton rasite.
Eri asia on jos auto pannaan "virman piikkiin".

Jame

Jäsen

HiTec sanoi:
Antti O sanoi:
Siksi sen seuraavan etsiminen tulee taas olemaan hankala prosessi.
Tähän mun on vaikea kommentoida, sillä Pököä "harkittin" sen verran mitä kesti rouvan hakeminen autokauppaan raapustamaan nimeä paperiin ja Rellusta oli omat nimet papruissa heti silti seisomalta. Eli se siitä "prosessista" ;D
No minä taas vastaavasti katselin, kuulostelin ja harkitsin pari vuotta ennen kuin löytyi se toisessa ketjussa peräänkuuluttamani hyvä ja halpa. Ja nyt sitten niitä nivelongelmia ja muita pettymyksiä odottelemaan. Pitäähän sitä jotain mielihyvää suoda hyvän investoinnin johdosta työkaverillekin, joka osti 5x kalliimman sekä reilusti pienemmän ja mopomman "melkein uuden" A-sarjalaisen. ;)

Jame

Jäsen

K56L0G sanoi:
Vaihtotapauksessa jäännösarvo näkökulmakysymys. Jokatapauksessa rahoitettu 3 v välein vaihdettu auto on palkannauttijalle kohtuuton rasite.
Eri asia on jos auto pannaan "virman piikkiin".
Älä muuta viserrä. Ja sitkeimmät verokarhun ystävät tekevät tätä jatkuvasti kahden uuden auton voimin. Sillä "haaskatulla" rahalla maksaisi jo kohtuullisen kokoista asuntolainanlyhennystä. Itse asiassa kun näin asiaa ajattelee niin tuo meidän 1250 €/kk pankille on ihan pähkinöitä. Toisethan menettää samanverran joka kuukausi jo autojen kanssa ilman käyttökuluja.

Eräskin työkaveri tässä tuumaili että "täytyy varmaan laittaa se vanhin kolmesta eli 2008-mallinen seisontaan". Perusteluna uusille autoille olen kuullut vain sen ettei ole varaa jäädä tienpäälle kun sukkuloi päivittäistä 35 km työmatkaa kehyskunnasta Stadiin.

HiTec

K56L0G sanoi:
Saattaa olla niin että jossain tapauksessa se 1200€ korjauksiin ei ole lainkaan hukkaan heitettyä.
No itse tässä tosiaan laskeskelin että jos tuota nyt vaihtamaankaan rupeaa, niin taitaa palaa aika montakin kertaa enempi niitä euroja kuin tuo korjaukseen nyt uponnut raha. Ynnä mitä ylläreitä tuo uusi tulokas sitten olisikaan sisällään pitänyt :-\ No nyt tuolla investoinnillani wanhan korjauksiin tiedän tasan tarkkaan missä kunnossa on autossani mikäkin paikka ja tosiaan nyt näiden vaihdettujen osien osalta voidaan mennä taas monta vuotta eteenpäin varmasti ongelmitta => pitkässä juoksussa tämä korjaukseen satsaaminen oli se fiksuin vaihtoehto tässä tapauksessa 8)

hhelminen

Tunnettu jäsen

Heh, työkavereillani on viitos-sarjan baijerilaisia (tämän vuosituhannen alusta) ja aina leimaa varten täytyy vaihtaa alustan osaa 500-1000€ arvosta (töineen).
Eipä ole relluttimeen minun tarvinnut kertaakaan ainakaan 15 vuoteen pelkästään leimalle niin kalliita remontteja tehdä.
Toki meille rellut on ostettu käytettynä (noin 10v ikäisinä) ja yleensä on vaihdettu silloin heti hankinnan jälkeen niin jarrut (takajarrut ostan ns täydellisinä laakereineen), iskarit (joskus jouset) ja nivelet (alapallot ja raidetangon päät).
Etupyörän laakerit vaihdetaan tarpeen mukaan, ykköskopan meganeen ei tarvinnut 7½ vuoteen tosin niitäkään vaihtaa (tosin emäntä ajaa 2-3 tuhatta vain vuodessa).
Nyt Twingoon ja Meganeen vaihdettu imuilman lämpotila-anturit (10€kpl), moottorin lämpotila-anturit (10€kpl), YKK anturit (50€ ja 55€kpl) ja Meganeen puolat (noin 40€kpl).
Vielä on vaihtamatta lambda anturit, mutta nuo kaikki anturit alkaakin olemaan vaihdon tarpeessa 10v vanhassa autossa.
Loput pakolliset kulut onkin normaalit huollot, renkaat, vakuutukset ym...
Edelliset rellut maksoi 13000€ (Clio Sport) ja 7000€ (Megane Classic), nykyiset 2000€ (Twingo) ja 3500€ Megane II, eli rajusti halvempiin on menty ja "kuntoon laitto" autojen ostohintaan nähden on tietenkin suurempi.
Ottaen autojen ostohinnat huomioon vielä todella halvalla mennään seuraavat 5-8 vuotta (ainakin edellisten rellujen kohdalla on ollut näin).
Tosin rellut kestää hyvin aikaa varsinkin korin ja sisustan osalta, pienellä etsimisellä löytää vanhemmistakin relluista vähän ajettuja todella siistejä yksilöitä.
Vanhojen myynnissäkään meillä ei ole ollut ongelmaa, tuttavat (vaikka eivät diggaakkaan kummemmin relluja) ostaa yleensä pois silmää räpäyttämättä koska tietää että autot on ikäisekseen huippukunnossa.

Lopuksi pikku tuunailuun menee tietysti rahaa mutta se ei ole pakollistta ja onkin asia sitten aivan erikseen.. ;)

HiTec

hhelminen sanoi:
Edelliset rellut maksoi 13000€ (Clio Sport) ja 7000€ (Megane Classic), nykyiset 2000€ (Twingo) ja 3500€ Megane II, eli rajusti halvempiin on menty ja "kuntoon laitto" autojen ostohintaan nähden on tietenkin suurempi.
Tuossa kohtaa sitä moni kompastuukin, auton korjaaminen maksaisi enempi kuin auto itse => auto menee vaihtoon. Monilla tähän riittää jo tietty osuuskin kun ylitetään, niin auto lähtee jo "kiertoon". Silti jos kokonaissummaa ajatellaan, niin auton vaihto ei juuri koskaan ole se edullisin vaihtoehto. Toki nämä "mitta tuli täyteen", kyllästymiset yms. jutut asia erikseen. Tuohon korjauslaskun suuruuteen kompastui ex. Megu II:kin ja tuohon Sceneen tehtiin nyt about juurikin tasan nuo samat hommat. Mutta onneksi nämä pari vuotta välissä olivat syöneet ihan kiwasti noita osien hintoja, varsinkin ohjausvaihteen hinta on nyt jo huomattavasti inhimillisempi. Ja nyt ei ole Scenellä myöskään niitä sukkanauhan vaihtoja eikä jatkuvaa puola- tai YKK-anturin vaihtorumbaa mitä oli 1.6 Megu II:ssa :)

Ylös Bottom