ostamassa lagunaa

wiking

Nuorempi jäsen
Moikka
En ole koskaan omistanut rellua ja nyt olisi tarjolla laguna 2.0 98 farmari eli miten kestää kone/kori mitä pitäisi tarkistaa autosta ?

Kyselee Hannu

zun3

Jäsen
Vs: ostamassa lagunaa

Moro! Itse ekan ja viimeisen lagunan omistajana sanon etten enää sekaannut relluihin! Sähkövikoja ollut itellä valot vilkkuu ja rele rätisee, lämppärin moottorin vaihtanut(kylmä talvella), takaluukku jääty talvella ei mennyt kiinni, puhaltimen säädöt ei kaikki toimi. Siinäpä sitä jo onkin

http://www2.hs.fi/extrat/autojaliikenne/vikasarja/viat.jsp?id=1121 tuolta näkyy lagunan tyyppiviat!

Henkka 80

Jäsen

zun3 sanoi:
Moro! Itse ekan ja viimeisen lagunan omistajana sanon etten enää sekaannut relluihin! Sähkövikoja ollut itellä valot vilkkuu ja rele rätisee, lämppärin moottorin vaihtanut(kylmä talvella), takaluukku jääty talvella ei mennyt kiinni, puhaltimen säädöt ei kaikki toimi. Siinäpä sitä jo onkin

http://www2.hs.fi/extrat/autojaliikenne/vikasarja/viat.jsp?id=1121 tuolta näkyy lagunan tyyppiviat!

Noh... Kaikki on korjattavissa. Kerroppa merkki missä ei olis mitään vikaa. ::)

zun3

Jäsen

En minä yleistä epäkuntoisia yksilöitä joka merkissä, mut kyl nuo sähköviat vihonviimeisiä vikoja mitä autoonsa haluaa. Onpa v.. siistii kun mittariston ja ajovalot häviää kesken ajon..

T

tonika

Vieras

Tarviiko kirosanoja sentäs käyttää vaikka kuinka valot vilkkuisi. Mitä itsellä ja kaverilla yht. neljä 1-korimallin Lagunoita ollut niin ollut tosi vähän ongelmia auton kanssa. Tietysti joku "Honda Accord luotettavuus" saisi levitä euromerkkeihin, sitäkin enemmän kaverilla jo YHDESSÄ 2-korisessa Lagussa ongelmia kun jarrujen jumiutumisesta alkaen uudehko auto jätti ajelut kotipihaan ja hinausautolla korjaamolle.

Samalla lailla 2000-luvun Volvo V70 ollut hyvä tai kohtuullinen vikaherkkyydessään, joillain ei edes niitä koiranluita tai mitä lie vaihdettu 200tkm ajonkaan jälkeen, joillain automaattilaatikko hajoaa 100tkm kun tulee mittariin eli vähän on liikaa hajontaa eri yksilöissä mitä vikoja/ongelmia ilmaantuu monessa automallissa/merkissä.

Paljon laadukkaampi oli oma '96/97 Laguna kuin '95 Primera, jollain taas pelkästään hyviä kokemuksia Primerasta.

Niin itse asiaan, kannattaa varsin 2-3 eri yksilöä ajaa että huomaa miltä vaihteisto tuntuu toiminnaltaan ja kannatta selvittää ex-omistajalta onko ollut isompia ongelmia & huoltohistoria onko ollut pelkkää öljynvaihtoa joskus jos on muistanut vai uusittu myös joskus tulpat, polttoaineensuodatin jne.

Ex-autossa eli 2,0 8V Laguna ei pahemmin 224tkm tuntunut eli tehot tallella ja öljyä tuskin kului edes paria ruokalusikallista 10tkm vaihtovälillä. Ruosteta ei pahemmin missään ei edes pohjassa. Sähkölaitteet pelasi 100% ja tosi kiva talviauto uusilla renkailla ajella. Nivelet ei äännelleet ja väljää ei tuntunut olevan mitä tutulla korjajalla käskin kokeilla onko missään kulumaa.

turbo76

Jäsen

zun3 sanoi:

Joo, tuoltahan noita tyyppivikoja voi tarkastella. Tuskin sentään yhteen autoon nuo kaikki tulee...
Mulla itellä ollut Laguna puolitoista vuotta, tosin dieselinä. Autossani kilometrejä takana 275000, joista itse olen ajanut reilut 50000.. Vikoja on ollut yllättävän vähän jos tuota vikasarjaa lueskelee. Itseänikin ostovaiheessa hirvitti kun tuota luki. Vaikutti Laguna olevan aika vikaherkkä auto. Auto, josta olin kauppoja hieronut vaikutti kuitenkin niin hyväkuntoiselta, että päätin ottaa riskin ja kokeilla miten se rellu kestää ja toimii. Nyt reilun vuoden kokemuksella voin sanoa, että vikaherkkyydestä ei ole tietoakaan vaan auto on osoittautunut erittäin luotettavaksi. Oikeastaan normaaleilla huolloilla ja joidenkin kulutusosien uusimisella on selvitty.
Aloin katselemaan Lagunoita lähinnä kaverini hyvien kokemuksien perusteella. Kaverilla nimittäin oli vm -95 2.0 8V Laguna 8 vuotta eikä autossa suurempia ongelmia ollut koko aikana. Kaverillani auto oli ostohetkellä jo ajettu noin 200000 km ja kaverini ajoi siihen lähes toisen mokoman lisää. Myyntihetkellä noin vuosi sitten autossa oli 380000 km mittarissa. Koskaan ei yhtään sähkövikaa eikä tekniikassa yleensäkään mitään ongelmia. Huoltojen lisäksi normaali kulutusosaa piti vuosien saatossa jonkin verran uusia.
Eräs ruotsalainen autolehti teki aikoinaan jutun käytetystä I-korimallin Renault Lagunasta ja totesi jutussaan Lagunan olevan selkeästi aliarvostettu auto.
No, oli miten oli... Joka merkiltä niitä maanantaikappaleita löytyy, toisista merkeistä niitä löytyy enemmän kuin toisista. Itse olen kuitenkin Lagunaani erittäin tyytyväinen vaikka en mikään vannoutunut renaultisti olekaan.
Mutta myönnän sen, että ei ole mukava jos itselle sattuu tuollainen maanantaikappale. Itselläni aikoinaan BMW tuli todella kalliiksi lukuisien pienien ja isompienkin vikojen takia. Tänä päivänäkään en enää kyseistä merkkiä ostaisi. Ymmärrän siis täysin zun3 kannan kun on ollut huonoja kokemuksia. Silti ei tuossa sinun vikalistassa juuri kovinkaan erikoisia vikoja ollut, niitä voi tulla mihin tahansa merkkiin. Ainakin puhaltimen moottorin vaihto, puhaltimen säätimen toiminta, takaluukun jäätyminen...

meccu

Jäsen

Hyvä auto laguna on, sähkö viat ja muut johtuu huonosta huollasta,ei mikään auto kestä jos vaan ajetaan. 8)

wiking

Nuorempi jäsen

wiking sanoi:
Moikka
En ole koskaan omistanut rellua ja nyt olisi tarjolla laguna 2.0 98 farmari eli miten kestää kone/kori mitä pitäisi tarkistaa autosta ?
Kyselee Hannu

Kävin katsomassa 3kpl farmari lagunaa ja jokaisessa keikku kuskin penkki autoilla ajettu 120-160tkm onko tuo ominaisuus ?
minua kyllä tuo häiritsi..

Sam

Jäsen

Lagunallani (-94) ajettu nyt jo yli 340 t. km. Käynyt normaalihuolloissa hovihuoltajallani, vaihdettu öljyä, pakoputkea, kytkinlevyä, katalysaattoria ym. kuluvia osia. Vasta virranjakajan kannen oikkuilu pysäytti ensikerran matkanteon tänä keväänä. Sulakeboksin vaihto palautti taas kaikki valot.
Olen juuttunut renuihin jo vuodesta -68 asti ja voin kyllä sanoa, että tämä ko. Laguna on ollut kaikkein luotettavin ja verrattuna kaikkiin aikaisempiin autoihini!

Henkka 80

Jäsen

wiking sanoi:
wiking sanoi:
Moikka
Kyselee Hannu

Kävin katsomassa 3kpl farmari lagunaa ja jokaisessa keikku kuskin penkki autoilla ajettu 120-160tkm onko tuo ominaisuus ?
minua kyllä tuo häiritsi..

Siellä penkin etureunassa kiskoissa on pari ruuvia joita kiristämällä loppuu jakkaran keikkuminen.

jomppe

Jäsen

olen täysin samaa mieltä että viatonta autoa ei ole.

esim. tojotalla vioista ei vaan suureen ääneen puhuta, ne korjataan kaikessa hiljaisuudessa.
mut siinä on ainoa merkki jolla minä olen ajanut tai sanotaanko jota olen ajanut :D mihin on kone vaihdettu reilusti alle 100t kilometreillä, en muista tarkkoja kilsoja mut alle 80tkm oli.

Et niin ihmisten liian suuresti arvostamalla luotettavalla merkillä sitä sit sattuukin vain tommosia pieniä juttuja.. ;D
Ja mikäs siinä jos tykkää jo muutenkin huonon ajettavuuden lisäksi iskareitakin vaihella kaks kertaa tihiämmin kuin euroautoihin. Ja maksaa samoista tarvikeosista kalliimpaa hintaa. Yliarvostettu merkki kuten mersukin.

Karvalakki

Jäsen

Ostin omani nyt tammikuussa ja ajettuna 200tkm. Farkkumalli ja 1.8 8v malli. Ajoin sitä ennen reilu 7 vuotta Clio II:lla ja olin siihen tosi tyytyväinen. Isompaa tarvittiin ja päätin et merkkikin vois vaihtua, kun Lagunasta oli moni pahaa sanonut. Eri vaihtoehtoja ajaessani tuli sitten laguna farkku kohdalle ja päätin nyt sitten koeajaa sen. Ajamisen helppous ja mukavuus vei miehen mukanaan ja päätin sit ostaa kyseisen auton.

Vikoja huomasin silloin ainoastaan että takaluukun muovipaneeli, jossa kilpi on kiinni, oli halki sekä akku finaalissa. Ajattelin silloin että varmaan noita paneeleja saa helposti romuttamolta ehjiä mitä turhia valittamaan. No eipä niitä ole näkynyt ja uusikin maksaa Rauman Keskusautohallissa huokeat 252€, uskomaton hinta palasta muovia. No ei tullut tilattua ja nyt on patentoitu se uudestaan kuntoon ja kesti ainakin talven joten eiköhän se kestä loputkin vuodenajat. Uusi akkukin tuli autoon. Paneelia räplätessä huomasin että kilven valot oli hapettunut olemattomiin joten nekin meni vaihtoon.

pari pikku ruostepaikkaa on takaluukussa mutta se hoituu kun tästä ilmat lämpenee. Muuten ihmeen hyvässä kunnossa on kun vaikka ei kauheasti ole ruostesuojattu. Varapyörän tienoilla on ruostetta mutta vielä hiottavissa ja maalattavissa. Maalipintakin menettelee ollakseen ihan peruspunainen. Vaati hieman puunausta.

Polttoainetankin kiinnityspannat voivat olla mädät, itellä on lyhyempi panta aika heikossa hapessa.

Sitten vikoihin. Koeajolla tuli vielä lämmintä hyttiin mutta kotona 80km päässä ei enää tullukkaan. No soitto seuraavalla viikolla liikkeeseen et mitäs tehdään. Noo.... plaa plaa ja plaa tuli selityksiä ja lopulta hän suostui maksamaan, että kenno huuhdeltaisiin. Kenno huuhteluun ja tuomio että kenno vaihdettava kun joku oli paikka-ainetta lykännyt joskus ja oli ihan puuroa koko neste. No kenno ja termostaatti vaihdettiin sitten liikkeen laskuun ja tulee lämmintä taas.

Samoihin aikoihin oli hajonnut tuulettimen kakkosnopeus. No ensin tutkin että kiertokytkin toimii ja sitten esivastuksen kimppuun. Uusi Valeon vastus tuli (89€) ja kiinnittämään. Itellä oli Behr vastaavat laitteistot joten hiukan joutui moottorille meneviä liittimiä muokkaa. Taas toimii kaikki. Lämppärin tuuletin kitisee kylmillä ja pakkasaamuina kun auton laittoi päälle niin kuulosti että tuulettimessa tuntui olevan pirusti klappia kun lähti päälle. Lämpimänä ei mitään ääniä pidä.

Ensimmäisinä pakkasaamuina huomasin että takalasin lämmitin ei toimi. Aiemmin lukeneena tiesin syyksi takaluukun johdot. Oikealla puolella oli kaksi johtoa poikki. Toinen oli takalasin lämmittimen ja toinen lisäjarruvalon, eli sekään ei ollu toiminut. No kolvi rumaan käteen ja johdot kiinni ja suojaukset päälle. Lisäjarruvalo toimi taas mutta ei lämmitys. Syyksi löytyi palanut 40A sulake sulaketaulun alapuolella olevassa 6 sulakkeen riviliittimessä jota ei mainittu ohjekirjassa mutta huomasin Autodatasta. Nyt suli takalasikin.

Takaluukkuun ei valo syty takaluukun avaamisesta. Varmaan mikrokytkimessä vika kun kytkimen liittimelle tulee jännite. Valon kyllä saa tavaratilan kytkimestä päälle.

Mittariston valoja oli palanut. Helppo homma. Ruuvit irti ja mittaristo mahtuu juuri ja juuri ratin ja kojelaudan välistä pois kiitos johtojen riittävän pituuden, jolloin ei tarvi ruveta liittimiä aukomaan. Lamput vaihtuukin sitten helposti.

Lohkolämmittimen vastus paloi. Joku edellinen omistaja on asennuttanut defan letkulämmittimen vaikka mallistosta löytyy ihan lohkoonkin tuleva malli. Nykyinen letkulämmitin on joku volkkareihin sopiva malli. Tiedä syytä tuohon asennukseen sitten. Helpoin oli asentaa vastaava uusi ja taas lämpeää.

Katalysaattori otti itseensä pienen reippaan kulkupuolen testauksen jälkeen. Kolina oli sen mukaista. Liike ei tota suostunut vaihtamaan koska ovat katsastaneet auton marraskuussa ja silloin oli kunnossa... plaa plaa. En jaksanu tapella ja 208€ töineen ja uusi tarvikekatti suodatteli päästöjä.

Huomasin myös ettei lampunpesurit toimi, tiedä mistä vika johtuu. Onko pumppu sökö, releessä vikaa tms. En ole jaksanu perehtyä.

Öljyn kulutus oli ekalla vaihtovälillä jotain 1+ litraa /10tkm. Forte huuhtelun jälkeen on kulutus selvästi tippunut. Ylärajalla vielä 5tkm jälkeen. Liekö joku männänrengas ollut jumissa tai jotain.

Jäljellä olevat viat ovat apukuskin penkinlämmitin ei toimi, takaluukun valo ei syty, lampunpesurit ei toimi, kolisee hiukan etupäästä ja hiukan kone naputtaa. Vaihdelaatiikko tihuttelee siirtäjätangon juuresta, mutta se on ominaisuus tämän tyypin laatikoissa JB3. Edellinen Cliokin tihutti samoin. En tiedä oliko ikinä öljyjä vaihdettu, mutta kun öljyt vaihtoi, niin oli kuin uusi laatikko olisi autoon laitettu. Ei lyönyt enää muutamilla vaihteilla takaisin käsille kun yritti vaihtaa ja muutenkin meni sulavammin vaihteet sisään.

Muuten olen tyytyväinen autoon. Kulkupuoli ihan jees. Tehoa ei tietenkään paljoa mutta vääntöä ihan riittävästi alakierroksilla. Tilaa on riittävästi. Vikoja on ollut jo enemmän mitä Cliossa oli koko 7 vuoden aikana, mutta eiköhän se taas hetken aikaa mene.

Ylös Bottom