Oikea tuulilasinvarsi

Irkku

Jäsen
Auttakaa minuu..tämä emäntä taas pulassa..kuulat lensi pihalle.Ajoin motonetin korjaamoon ja uusi maksaa 237€. Luin täältä ohjeita ja kävin ostamassa laakerin.Ongelma on,etten saa vartta irti. Vetäjä löytyy, mutten tajua kun noissa mustat muovipäät...miten tapahtuu..Voisiko joku kiltti neuvoo

Liitteet

• 20231102_173822.jpg
    20231102_173822.jpg
    95,9 KB · Katsottu: 26
  • 20231102_173816.jpg
    20231102_173816.jpg
    82 KB · Katsottu: 25

Vaahteramaki

Jäsen
Varovasti nostat tasapäisellä ruuvarilla tuon mustan muovisen kupin/suojan pois. Alta löytyy mutteri, minkä irroittamisen jälkeen pystyt irroittamaan varren akselista ulosvetäjällä.

Heikmar

Aktiivinen jäsen
Yllättävän hyvin sain Cliosta taannoin pyyhkijän varret irti kun laitoin varren alle sellaisella olikohan pieni sorkkarauta (laudankappale sorkan alle suojaamaan peltiä) ja sillä vänkäsin vartta ylöspäin. Samaan aikaan napautetaan pienellä pajavasaralla varren akseliin. Irtosivat ihan kivuttomasti molemmat.
Lisään vielä että akselin päästä tietenkin muovihatut pois ennen napautusta...

Viimeksi muokattu:

Vaahteramaki

Jäsen
Yllättävän hyvin sain Cliosta taannoin pyyhkijän varret irti kun laitoin varren alle sellaisella olikohan pieni sorkkarauta (laudankappale sorkan alle suojaamaan peltiä) ja sillä vänkäsin vartta ylöspäin. Samaan aikaan napautetaan pienellä pajavasaralla varren akseliin. Irtosivat ihan kivuttomasti molemmat.
Lisään vielä että akselin päästä tietenkin muovihatut pois ennen napautusta...
Itseasiassa juuri tällä tavalla irroitin pyyhkijänvarren edellisellä kerralla, mutta en uskalla suositella sitä kenellekään ettei riko moottoria ja etenkään jos omistaa ulosvetäjän ;)

Meikä

Jäsen
Kirjoitin melko kattavan selostuksen tuonne "Kadjar" -ketjuun tuulilalsinpyyhkijävarren irrottamisesta kotikonstein. En viitsi sitä tänne enää kopioida. Tekevälle ja vähän lukea osaavalle ohje on selkeä.

Irkku

Jäsen
Kiitos paljon neuvoista.Tää tumpelo meni pimeällä paristokäyttöisen työvalon kanssa touhuileen ja lamppu tippui moottoritilaanTunkilla auto ylös ja kaksi paristoa ja kannen löysin pohjasta.Yks patteri hukassa.En päässyt itse asiaan edes kiinni kun yövuoro taas kutsuu.Täytyy huomenna taas jatkaa.Onkohan tuo hirvee riski jos en sitä patteria löydä?kävin äsken ajeleen ja tankilla.Kurkistin uudestaan alle,kepillä kaivelin pohjaa,muttei näkynyt.Kyllä mie oon varsinainen tohelo,mutta yritys kova.

Irkku

Jäsen
Uskomatonta,mutta totta.Sain vaihdettua laakerin.Ajattelin,että olis vaikein homma mutta nyt kun laitoin varren takaisin paikoilleen ja pyyhkijät päälle.Jaksoi muutaman kerran pyyhkiä ja sitten lösähti alas.Kiristin ja sama homma.Mitä ihmettä oon taas tehnyt väärin?Viitsisikö joku vielä neuvoa.Ja kiitos kaikille aikaisemmin neuvoneille.Hyvät ohjeet sain.

Meikä

Jäsen
Ja ne poorit on niitä lovia ja harjanteita joita on sekä pyyhkijöiden vivuston akselipäissä (uros) ja pyyhkijänvarren läpiviennissä / kolossa (naaras). Näiden on osuttava oikein kohdilleen. Jos poorit eivät mene kunnolla kohdilleen on vaarana niiden vaurioituminen joko akselissa tai pyyhkijävarressa.

Vai mikä siellä "löpsähti"? Varsi kannattaa vaikka ensin naputella varovasti akselopäähän ennen kiinnitysmutterin kiristämistä.

Heikmar

Aktiivinen jäsen
Tuossa hommassa on varmaan käynyt niin, että se pyyhkimen varsia lasiin painava jousi on pannut vastaan vartta takaisin paikoilleen laittaessa ja varsi ei ole mennyt ollenkaan booreilleen.
Ei kai tuossa irrottaessa booreja saa sentään hajalle mitenkään?
Taisin itse saada pyyhkimet paikoilleen vasta kun olin katsonut sopivan asennon pyyhkijälle varsi suorana ja käänsin sitten varren linkkuun siitä juurestaan. Juu, niin se oli: varsi piti taittaa linkkuun ennen asennustaan paikoilleen.

Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom