nakuttaa kylmänä

renoo 19

Jäsen
rellu nakuttaa kylmänä. Lämpimänä ei kuulu ylimääräistä. Autoon oli liike vaihtanut öljyt ja suodattimen en tiijä mitä öljyy autoon on laitettu, öljyt vaihdatan tällä viikolla, mikä öljy tai öljylaatu kannattaa talvella vaihdattaa, auto oli siis renault 19 1.8i yksipisteruisku. Onko yleistäkin rellussa kylmänä tuo nakuttava ääni, jossakin autossa tuo oli joskus ominaisuus. Tämä on ensimmäinen relluni, ja kilometrejä on nyt tullut vajaa kolmetuhatta. Onko kellä kokemusta fortesta? kannattaako öljyn vaihdon yhteydessä tuo forte käsittely?

Ö

öljy?heikki

Vieras
Vs: nakuttaa kylmänä

Itse olen käyttänyt puolisynteetti 10w-40 öljyä,pientä nakutusta on ollut 1,8 moottoreissa kylmänä,mutta ei ne ole hajonneet.

jani10987

Nuorempi jäsen

Itselläni 97 2.0 8v laguna ja nakuttaa hieman kanssa kylmänä vaikka juuri vaihdoin öljyt ja suodattimen, 10w-40 laitoin koneeseen.. ja autolla ajettu vasta 155tkm.. Jonkin aikaa sitten itselläni oli 89 vuosimallin mazda jolla ajettu jotain 350tkm niin siinä vasta nakutusta piisasikin, mutta tiedän että auto on vieläkin ajossa. Ei kai tuo venttiilien nakutus vaikuta kuinka kone muuten kestää..

renoo 19

Jäsen

vaihdatin mobil 10w-40 ja suodattimen. samalla tavalla nakuttaa vieläkin, kaverin mielestä ääni tulee laakerista, olen eri mieltä asiasta, kun ääni ei muutu kierrosten mukana ja häviää lämmettyään kokonaan. kaiketi se ei ole vaarallista, koska toisillakin moottori nakuttaa kylmänä. rellu on ollut kiva auto ajaa, kun kestäisi vaan nyt kunnossa. tähän mennessä laturi ja jakohihna uusittu, olen autooni tyytyväinen. tehojakin on vielä kivasti.

Twingo

Jäsen

...Kiinnostaa minuakin. Mulla ollut sama "ominaisuus" parissa autossa lisäpiirteellä että moottorin kuormitusta (kylmänä) lisättäessä "nakutus" voimistuu joka viittaisi väljiin mäntiin/kiertokangen laakereihin. Toinen tapaus oli Opelin tehdasuusi vaihtokone. Kumpikaan auto ei syönyt öljyä tms. Vain kylmänä "nakutti" tai piti lievää "kalinaa" kuin diesel -miksi sitä ääntä nyt kukakin kutsuu. Jos olen oikeassa venttiilien välyksestä kuuluva ääni voimistuu kun moottori on lämmin sillä alumiinikansi laajenee lämmössä enemmän kuin teräksinen (tms) venttiili ja näin ollen kylmänä välys olisi pienimillään...

Löytyykö tietäjää... takomännät voisivat olla asetettu suuremmille välyksille kylmänä koska laajenevat lämmittyään enemmän mutta ei kai niitä käytetä näissä siviiliautoissa..?

-i-

Manu2

Renault 16,vm 1970, ajoin 27.000.Jäin kiinni prins

Ei kannata ihmetellä jos Renault 19 moottori nakuttaa kylmänä. Niin täytyykin tehdä koska
venttiilien säädöt vastaavat täydellisemmin vasta koneen ollessa lämmin eli n. 80-90 +
asteisena.
Venttiilikoneiston välykset on suunniteltu säädettäviksi siten , että kylmänakutus todella
kuuluu aina tähän moottorityyppiin.

Twingo

Jäsen

Oikaiskaa jos olen väärässä mutta tosiaan käsittääkseni ainakin moottoreissa joissa nokka/nokat on kannessa venttiilinvälykset on suurimmillaan moottorin ollessa kuuma. Eli venttiilinvälyksistä johtuva ääni olisi kylmänä pienimmillään... Tämä siksi koska alumiini (sylinterinkansimateriaali) laajenee enemmän lämmössä kuin teräksinen venttiili jolloin välys kasvaa. Venttiilikoneiston ja seetin välihän (väli johon venttiili on sijoitettu ja välystetty) on sylinterinkantta eli nykyään alumiinia (en tosin tunne metallurgiaa josko nykyinen kansissa käytettävä alumiini on lämpölaajenemiseltaan kuin teräs, näinkin voi olla).

Tämä ilmiö kuuluu hyvin ilmajäähdytetyissä ohc/dohc prätkissä joissa venttiilit niksuttaa kuumana ihan eri malliin kuin kylmänä vaikka kuinka on välykset kohdallaan.

Venttiileistä lähtevä äänihän on "kevyttä" niksutusta, ei kalinaa tai kolinaa eikä voimistu moottoria kuormitettaessa.

Itselläni tosiaan oli aikanaan ajossa Opelin tehtaan uusi vaihtokone joka koko 150 tkm minkä mulla oli piti kylmänä kalinaa kuin diesel joka lisääntyi moottoria kuormittaessa eli ei johtunut venttiilien välyksistä. Lämpimänä oli hiljainen. Öljyä ei vienyt. Koskaan ei selvinnyt mistä se johtui.

-i-

Lagusamppa

Jäsen

oma 2.0 8v (ajettu 350tkm) nakuttelee myös kylmänä. Tässäkin nakutus hieman voimistuu kuormittaessa, tai moottorijarrutuksessa. Ei tarvi kuitenkaan paljoa koneen lämmetä, kun nakutus jo lakkaa, joten en ole pitänyt vaarallisena. Öljyä ei mene normiajossa. Sen huomasin, että vaununvedossa (reilut 1000km) öljynpinta laski. Piti jopa lisätä ööliä, kun meni tikun alarajalle.

piinatturellu

Jäsen

Twingo, kuvailemasi "kevyt niksutus" voi kuulua myös ruiskutussuuttimista, ainakin itsellä ne ovat vanhemmiten (250tkm) alkaneet pitää selvää ääntä.

Venttiilivälys pienenee kuumana, koska venttiililautanen lämpenee huomattavasti palotilassa ja venttiilin rakenne (varsi) johtaa lämpöä koko venttiilin matkalle ja edelleen kanteen. Eli kuumana venttiili pitenee lämpölaajenemisen seurauksena, jolloin välys pienenee. Pakoventtiili käy kuumempana kuin imuventtiili, siksi (usein) välyksen ohjearvo on pakoventtiilille suurempi, esim 2,0 RT 8v F3R-kone imu=0,20mm ja pako=0,40mm.

Kannen erilainen lämpölaajeneminen voi vaikuttaa välykseen myös (Twingon esittämällä tavalla), mutta venttiilien lämpötilat (varsinkin pako) kasvavat huomattavasti korkeammiksi kuin itse kannen lämpötila, joten venttiileiden lämpölaajeneminen on merkittävämpi tekijä.

Twingo

Jäsen

Näin varmasti todella onkin kuin sanot Piinatturellu, itse aikoinaan törmäsin asiaan prätkämaailmassa mutta ne moottorit oli melko korkeaviritteisiä ja ilmajäähdytteisiä (kannen lämpötila varmaan eri luokkaa kuin vesijäähdytteisissä) DOHC-kaasutinkoneita joissa nokat oli suoraan venttiileiden päällä. Venttiilien ohjevälykset saattoi olla luokkaa (min) 0,10 pako ja 0,05 imu ja luontaista oli että moottori kävi kylmänä hiljaisena mutta mitä kuumemmaksi sen ajoi sitä äänekkäämmäksi venttikoneisto muuttui. Kun vesivaippa moottorista puuttui ja muutenkin painon säästämiseksi moottorin kopat oli ohuet ja kone siinä jalkojen välissä kuulolla niin ilmiö tuli hyvin tutuksi. Asiaa ihmetellessä ja välyksiä useamman kerran säädettyäni (aina ihan kohdallaan) pitkän linjan tietävämmät sivistivät mua edellisen viestini kuvailemalla tavalla...

-i-

Timper

Nuorempi jäsen

Moi! itselläni on just ostettu -99 vuoden laguna 2.0 rxe tomaatti ja huomasin myös että nakuttaa kylmänä lämmitessä vaimennee ja loppuu, mutta muistelisin että kaverilla oli 440 volvo 1.7:lla koneella ja se myös naputteli kylmänä aivan samalla lailla ja volvo liikkeen mukaan kuuluu olla tollainen naputus kylmänä ja aiwan sata varma en ole mutta johtu venttiilien välyksestä jotka lämmitessä laajenee. Kyselempä lisää kaverilta lisätietoa tuosta asiasta lisää kun näen kaveria. Niin olen kans omistanu joskus mazda 323 siinä oli sama ominaisuus ja seka opel ascona 1.6:ssa, opelissa heitti naputus kun öljy lämpes ja alko voiteleen kunnolla.

excudo

Nuorempi jäsen

ainakin itellä clio 1.8 16V niin kuulema nostimet pitää ääntä ennenkuin öljyt lämpenee pikkasen jollois ne hiljenee taas..

Ylös Bottom