Mystisen sähkövianmerkkivalon ratkaisu...

jmmv

Jäsen
Halusin kirjoittaa oman tarinani tuosta mystisestä auton hyytymisestä välillä ja samalla syttyy se sähkövian merkkivalo.Olen reilut puoli vuotta taistellut kyseisen asian kanssa ja alkanu välillä jo vitu..... tuo ongelma ja vika.Joka ainoa sähköliitin käytetty moottoritilassa auki ja putsattu ym...Päivän tai kaksi voi olla että toimii ja sitten taas saattaa syttyä useammankin kerran päivän ajojen aikana ja limp home moodiin auto.Ongelma omalta osalta on todennäköisesti ratkaistu.Viikko ajettu nyt ja ei enää sähköhäiriövalo syttynyt ;) Vikakoodeja luettu itse vähän väliä ja kaveri korjaamolla lukenut clipillä myös koodeja useampaan kertaan. Ainoa mitä löytyi oli P0120 eli throttle position sensor...En tarttunut tuohon syöttiin koska noita kaasuläppäkoteloita ja sähköisiäkaasupoljin yksikköjä on vaihdettu kyseisen vikakoodin takia turhaan.Kun auton sammutti kun valo syttyi ja otti kortin pois lukijasta ja laittoi takaisin joskus valo sammui joskus ei.Joskus aamulla kun eka kertaa lähti ajamaan ja laittoi kortin sisään jäi se vikavalo heti palamaan.Akun miinus kenkä irti ja kiinni ja eikun menoksi.Hurjaa viassa oli se että kun ajoin pitempiä yli 20:n kilometrin reissuja valo ei syttynyt ikinä >:( Vika olisikin ollut helpompi selvittää jos se olisi ollut koko ajan päällä mutta vika oli ihan satunnainen.Kojetauluun ei ole syttynyt mitään muuta vikavaloa sinä aikana kun auton olen omistanut.Alkoi mennä hermot jo itsellä ja vaimolla kun aloin tosissani etsimään syytä vikaan.Jos hyytyy niin ei saa polttoainetta tai kipinää(käy vajaalla).Otin polttoainepumpun tankista irti ja tsekkasin sen.Pumpun alaosassa oleva muovinen putki halki ja vuoti bensan pois sieltä pumpun sisältä.Hommasin purkaamosta vähän ajetusta autosta pumpun ja asensin paikoilleen.Hyytymiset alkoi rauhoittumaan mutta se sähkövianvalo syttyi edelleen satunnaisesti mutta ei niin useasti ;)Nyt sai huttua mutta mitä sitten??Meni tietenkin sinne tulppien ja puolien tsekkaukseen.Tulpat kauniin kahvin ruskeat mutta putsasin ne kuitenkin ja tsekkasin kärkivälit.Mitään järjellistä selitystä en vaimolle sanonut mutta sanoin että käyn hakemassa vielä uuden puolasetin varaosaliikkeestä(120e) kun en netistä kerennyt niitä tilaamaan vaikka olisivat olleet puolta halvempia.Auto oli irti akusta päivän ja akku kiinni auto käyntiin ja annoin käydä tyhjäkäyntiä n.20min.Sen jälkeen normaali ajelua ja auto tuntuu olevan kunnossa.Ennen kun ajeli risteyksiin ym..kun painoi kytkimen pohjaan joskus kävi ok joskus melkein sammui.Nyt ihan kuin eri auto ;D...Toimii kuin junan vessa ja ei mitään ongelmia ole korjausten jälkeen...En sano että olisi ratkaisu kaikkien ongelmiin mutta itsellä näyttää aika hyvältä ;D Ei hyytymisiä eikä vikavaloa.Kysymys???Miksi ei anna vikakoodeja lukijalle esim. polttoainepumpusta tai puolista??Itse mietin olisiko siinä puola jutussa se että puolan pitää olla finaalissa ennenkuin sytyttää sen moottorinmerkkivalon??Jos puolassa jokin satunnainen kosketushäiriö ei riitä sytyttämään sitä oikeaa vikavaloa??Voiko esim. puolassa olla sisäinenvika joka ei sytytä sitä moottorinvikavaloa??Pitäisikö bensanpaineen sytyttää jokin vikavalo??Mysteeri on mutta auto pelittää nyt 100%...Meni vähän selitykseksi mutta ottakaa kantaa ja YV:tä saa laittaa jos kiinnostaa...Kiitos jos joku vielä jaksoi lukea loppuun... ;)

T_White

Aktiivinen jäsen
Vs: Mystisen sähkövianmerkkivalon ratkaisu...

Tokihan nyt luettiin kun satuin tässä olemaan :)

Hienoa että pelaa! ja muutes tuosta puolajutusta, no, itsellä ei tuollaisia ongelmia voisi ollakaan, kun ei ole riisselissä puolia yms.

Mutta noista puolista siis... Yksi millä ne puolat saa todennäköisimmin kestämään iät ja ajat hyvällä säkällä, älä pese konehuonetta millään ruiskuvehkeellä, sillä ne puolat yleensä saa kipeää ja murhetta tuottaa, samoin kuin muillekin sähköille- ja liitoksille huonolla säkällä.

Näin ainakin mun tutut välttäneet ongelmat joilla bensa lagge II, ei mitään probleemaa, eikä muutakaan vastaavaa, vaikka yli 200 ajettukin jo.

jmmv

Jäsen

T_White sanoi:
Tokihan nyt luettiin kun satuin tässä olemaan :)

Hienoa että pelaa! ja muutes tuosta puolajutusta, no, itsellä ei tuollaisia ongelmia voisi ollakaan, kun ei ole riisselissä puolia yms.

Mutta noista puolista siis... Yksi millä ne puolat saa todennäköisimmin kestämään iät ja ajat hyvällä säkällä, älä pese konehuonetta millään ruiskuvehkeellä, sillä ne puolat yleensä saa kipeää ja murhetta tuottaa, samoin kuin muillekin sähköille- ja liitoksille huonolla säkällä.

Näin ainakin mun tutut välttäneet ongelmat joilla bensa lagge II, ei mitään probleemaa, eikä muutakaan vastaavaa, vaikka yli 200 ajettukin jo.

No, joo satku mittarissa kohta niin ois pitäny jo odottaa niitä puolien jojoilua.Mun vika.Mutta miksi ei heittäny vikakoodia niistä??Täällä on viisaita renu miehiä mutta mikä olis mielipiteesi???Ei heittäny koko härdellin aikana koodeja puolista tai pumpusta???...Eikä mikään muu vikavalo syttynyt...???

T_White

Aktiivinen jäsen

jmmv sanoi:
No, joo satku mittarissa kohta niin ois pitäny jo odottaa niitä puolien joloilua.Mun vika.Mutta miksi ei heittäny vikakoodia niistä??Täällä on viisaita renu miehiä mutta mikä olis mielipiteesi???Ei heittäny koko härdellin aikana koodeja puolista tai pumpusta???...Eikä mikään muu vikavalo syttynyt...???

Mun mielestä ei olisi pitänyt puolien noissa kilsoissa mennä, jos ei ole pesty konehuonetta ruiskuvehkeillä? Mutta tod.näk. on pesty? joko edellinen omistaja tai myyjäliike. Näin kävi yhdelle kaverille jolla oli 1.6 bensa Scenikki, konehuone pestiin ennen auton ostoa, autolla oli ajettu 70 tuhatta, meni ehkä muutama kk. ja ongelmat alkoi, yksi puola oli lähes finaalissa ja yksi pätki ajoittain, ja ei olisi nuo mennyt jos ei olisi pesty sitä konehuonetta, ongelmia odotettavissa ennenpitkää noilla toiminnoilla, voi tulla myöhemminkin.
Tuo melkein rikkinäinen puola kyllä näkyi testerillä, mutta se ajoittain pätkivä ei antanut vikakoodeja? sulla oli varmaan niin ajoittainen vika ettei antanut tietoa? ja ehkä osasyy sun puolien rikkoontumiseen oli myöskin se bensapumppu? Arvailua vain...

Mutta kaikenkaikkiaan, nyt kun sulla on uudet puolat, niin vältä sitä konepesua, ja pelaa varmasti, nämä lagge II:set ajelee orggispuolilla vieläkin vaikka yli 200 tuhatta jo päästelleet eikä ongelmia vieläkään, mutta eipä konehuonetta paljoa pestäkään.

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)

Puolista tosiaan pitäisi tulla se P0300, tai jos OBD on saanut kiinni jopa tarkemman tiedon sylinteristä, niin P030x. Mutta tosiaan tuohon ei yleensä riitä vielä nippa-nappa toimiva (=heikko kipinä) puola, vaan sen pitää pätkiä kunnolla (ei kipinää lainkaan) jotta OBD sen rekisteröi. Tosin jos samaan aikaan on muutakin häikkää joka voisi liittyä tapaukseen (niinkuin tässä tapauksessa ehkä tuo bensan saanti), niin en sitten tiedä osaako OBD "päätellä" kaikkia mistä vika saattaisi aiheutua vai jättääkö tosiaan näissä epämääräisissä tilanteissa merkkaamatta kokonaan ???

Mutta tosiaan vesi ja konehuone ei kuulu yhteen jos haluaa välttyä ongelmilta. Jos taasen haluaa puhdasta ja siistiä niin jo pelkästään sen muovisen moottorin peitelevyn irroitus ja pesu irrallisena "kaunistaa" konehuonetta kummasti. Vesi väärässä paikassa aiheuttaa varsinkin näissä fransamanneissa herkästi sähköpuolen ongelmia - ihan kuin ne eivät jo olisi niistä muutenkin riittävän "kuuluisia". Miksi siis kaivaa itselleen lisäongelmia, varsinkaan kun tuo konehuoneen puhtaus ei edes näy käytössä mihinkään eikä sitä ikinä niin likaiseksi normikäytöllä saa että siitä liasta itsestään ongelmia aiheutuisi 8)

jmmv

Jäsen

Arvelin itse juuri samaa hommaa mitä muutama jo vastannutkin ;)Eli puolan pitää olla totaalisesti rikki ennenkuin heittää koodin ja vikavalo syttyy.Erikoista oli myös se että kylmänä temppuili enemmän ja lämpimänä ei.Jostain lukenut noiden puolien kestoiästä että olisi keskimäärin n. 75 000-100 000 tuhatta kilometriä.Voihan se olla että hyvällä tuurilla voi kestää paljon pidempäänkin.Itse en ole moottoritilaa pessyt auton omistus aikana mutta voihan se olla että edellinen omistaja on sinne vettä syytänyt tai myyjäliike(moottoritila on siisti ja puhdas).Se myös ihmetytti että vika on ollut aina samanlainen.Ei ole huonontunut tilanne tässä puolen vuoden aikana.Olisi luullut että se vikaantunut puola olisi jossain vaiheessa sipannut kokonaan.Mutta onneksi tuli kuntoon ja auto pelaa nyt todella hyvin ;D Tuosta puolien vaihdosta vielä sen verran että oletteko vaihtaneet kaikki kerralla mikä taitaa olla suositeltavaa kun yksi sippaa.Itse vaihdoin kaikki.Varaosaliikkeen hemmo hörähti nauramaan kun kävin puolat hakemassa.On kuulemma ihan hyvä menekki tavaralla.Sanoi että ei semmoista viikkoa ole että ei joku olisi puolia kyselemässä ;)

T_White

Aktiivinen jäsen

jmmv sanoi:
Jostain lukenut noiden puolien kestoiästä että olisi keskimäärin n. 75 000-100 000 tuhatta kilometriä.Voihan se olla että hyvällä tuurilla voi kestää paljon pidempäänkin.Sanoi että ei semmoista viikkoa ole että ei joku olisi puolia kyselemässä ;)

Yleinen osa myös muissa merkeissä, joissa sama logiikka, tuossa äkkiseltään eri merkin sama ongelma:

http://variantclub.fi/phpbb/viewtopic.php?t=5277&sid=e430a205a1bff461afbb16e7885f0ecc

Mutta, samalla systeemillä noilla muillakin merkeillä on alkanut vuosien saatossa kestämään vaikkei tuolla sitä neuvottukaan, ei siis pesua.
Btw, jos ihmiset tekisivät saman, kestäiskö nekin pidempään? nonis, taas tällanen PE- kevennys ;)

HiTec

jmmv sanoi:
Jostain lukenut noiden puolien kestoiästä että olisi keskimäärin n. 75 000-100 000 tuhatta kilometriä.
Minulla Renaultin alkuperäinen napsahti jo 55tkm kohdalla ekan kerran, joten... :-\ Nykyinen 4kpl setti tuli eBaysta tältä myyjältä, £42.45 (48.56€) postikuluineen. Eli hinta ei ainakaan ollut paha, mutta katsoo nyt kuin kestää ;)

Jakz

Aktiivinen jäsen

45tkm oli minun toisen puolan vaihto ajankohta, ensimmäinen oli mennyt jo aiemmin ::) Ruskeahattuiset kestävämpiä! Konetta ei oltu pesty painepesureilla tms. ruiskuilla.

2528ej

Aktiivinen jäsen

Olisikohan pitänyt ajaa vanhoilla,ei ollut mitään vikaa puolissa alkuperäiset ajettu 163000 ta. ovat muuten Sagem mutta Renun leimoilla.Ihan huoltohommana vaihtoin nyt Valeot.

jmmv

Jäsen

HiTec sanoi:
jmmv sanoi:
Jostain lukenut noiden puolien kestoiästä että olisi keskimäärin n. 75 000-100 000 tuhatta kilometriä.
Minulla Renaultin alkuperäinen napsahti jo 55tkm kohdalla ekan kerran, joten... :-\ Nykyinen 4kpl setti tuli eBaysta tältä myyjältä, £42.45 (48.56€) postikuluineen. Eli hinta ei ainakaan ollut paha, mutta katsoo nyt kuin kestää ;)

Samasta paikasta itse myös katselin puolia mutta tuli niin kiire etten jaksanut jäädä odottelemaan vaan kävin hakemassa varaosaliikkeestä.On ne pikkasen jo halventunut täälläkin kun joku vuosi sitten isäni osti omaan laguunsa puolia setin hinta oli silloin 220 euroa.Halvalla niitä kyllä saa ostettua tuolta Ebay:stä.Hurjia eroja kuitenkin noiden puolien kestävyydessä.Toisilla kestää 50 000 ja toisilla 200 000 kilometriä.Ebay:stä muistaakseni löysin myös firman joka myi modattuja puolia renuihin.Lupasivat ikuisen takuun heidän tuotteelleen.Hintakaan ei muistaakseni ollut kovinkaan paha.Tiedä sitten... ;)

T_White

Aktiivinen jäsen

Älkää poijaat huoliko, just kuulin kaverilta jolla on 2011 Opel astra, siinä vaihdettiin koko puolasetti, oli kuulemma sellanen "rima" missä kaikki puolat kiinni. Autolla oli ajettu jo 15 tuhatta kilometriä ;)

jmmv

Jäsen

Merkkiliikkessä tietenkin vaihdettu ja hinta???Todennäköisesti 500-1000e epäilisin ;)Alkaa mennä aika överiks tuo touhu jo....Kaikki osat pannaan isompaan pakettiin ja asiakas maksaa ;)Kympin osa rikki ja asiakas maksaa sen satasen...Joo...Vit.. mitä touhua...

T_White

Aktiivinen jäsen

jmmv sanoi:
Merkkiliikkessä tietenkin vaihdettu ja hinta???Todennäköisesti 500-1000e epäilisin ;)Alkaa mennä aika överiks tuo touhu jo....Kaikki osat pannaan isompaan pakettiin ja asiakas maksaa ;)Kympin osa rikki ja asiakas maksaa sen satasen...Joo...Vit.. mitä touhua...

Oisko mennyt peräti takuuseen? En muuten kysynyt sitä! Pitääpä seuraavalla kysästä.

jmmv

Jäsen

T_White sanoi:
jmmv sanoi:

Oisko mennyt peräti takuuseen? En muuten kysynyt sitä! Pitääpä seuraavalla kysästä.

Jos huollot ja merkinnät ok niin menee mielestäni takuuseen.Muuten ei.Vaatiko merkkiliikkeen huoltoa??

T_White

Aktiivinen jäsen

jmmv sanoi:
Jos huollot ja merkinnät ok niin menee mielestäni takuuseen.Muuten ei.Vaatiko merkkiliikkeen huoltoa??

Oli tehty auton merkkikorjaamossa, muusta ei puhuttu, ei edes hinnasta, mut voin kysästä kun seuraavan kerran näen taas.
Paitsi eihän Opel ole edes Renu, no, mitävälii, hyvähän se on ihmisten tietää että menee niitä osia muistakin kuin relluista ;)

Vaikkakin, taas täytyy ihmetellä ettei mun tuttujen uudemmiskaan Lagu-II renuissa mitään isompia ole ollut eikä puolia ole mennyt, tästä mallistahan nyt oli kyse, ja itselläni henk.koht., eikä yhdessäkään perheen relluissa vuosikymmenten aikana ole mennyt yhtäkään puolaa, mutta esim. nämä mun omat bensa renut joissa se puola vielä on (ks. lista), olivat vielä ns. yksipuola tekniikalla, eihän ne hajoa koskaan, ei ainakaan mulla tahi perheen muilla mennyt ensimmäistäkään mistään noista listan kärräyistä ja muut, koskaan. Esim. eniten ajoin tuolla R25GTSA:lla, ja kok. kilometrit olivat sen 600thkm, joista itse sen 500thkm 17v. aikana. Ei edes siitäkään puolaa mennyt, ja isoin remontti oli kannentiivisteen vaihto kun vuoti nurkastaan ulospäin. OnSe!

RelluNov

Nuorempi jäsen

on se vaan hyvä taa haku palkki :D meinaan että sama ongelma on näköjään mun pirssis että sähkövian merkkivalo syttyy.. välillä liikkeelle lähtiessä tuntuu että kone ei saa löpöä ja meinaa sammua ja sit näyttää pitävän normaalia tyhjäkäynti aluetta korkeammalla tasolla kierroksia.

Toisaalta johtuuko tämä kireästä pakkasesta vain onko mun kosla rempan tarpeessa?

HiTec

RelluNov sanoi:
näyttää pitävän normaalia tyhjäkäynti aluetta korkeammalla tasolla kierroksia. Toisaalta johtuuko tämä kireästä pakkasesta vain onko mun kosla rempan tarpeessa?
Siinähän se. Moottori kun käy vajaalämpöisenä, pitää se tyhjäkäyntiäkin korkeammalla :-\

matikka40

Nuorempi jäsen

Täällä samanlaista ongelmaa. Rupes ilmenemään pakkasten jälkeen, kun kelit lauhtu. Epäilin, että kosteutta on päässyt jotenkin tiivistymään sähkövermeisiin. Puolia oon vaihtanu nyt kolme tähän mennessä, parisen vuotta ne on meikäläisellä kestäny noin keskimäärin. Jos tuosta (koko puolasetin) vaihdosta löytyy ratkaisu, niin mistähän ne kannattas hommata eli sieltä ostetahan mistä halavemmalla saarahan.. sano Keskisen Vesa. :o Vai auttoko tuo konsti, kun akku päivän irti??

Ylös Bottom