Moottorin lohko, vaiko säteilylämmitin

T_White

Aktiivinen jäsen
Viestejä
960
Onnistumisen kokemukset ovat hienoja, hyvä niin.

Nämä säteily ym. lisälämmittimet eivät ole tehdasasennuksia vaan ihan tavallisten mekaanikkojen asennuksia korjaamoilla.
On ne, ja osoittaa sen, että järjestelmät toimivat täydellisesti moottorin, lämmittimien ja latauksien osalta.. Ei niinkään yksittäistapaus.

Sorry kun pitää "ammattilaisia" ohjeistaa, mutta eivät nämä mekaanikot niitä lämmittimiä suunnittele.
 
Viimeksi muokattu:

PikaClio

Jäsen
Viestejä
111
Ne vastukset menee päälle vasta kun auto on käynnissä. Käytännössä laturi tuottaa tarvittavan virran, sen näkee testerillä kun seuraa laturin antamaa tehoa kun vastuksille kytketään virta. Akku ei tässä rasitu. Esim. Laguna 3 laturi on 180A, mikä tuottaa 14V jännitteellä n. 2.5kW.
Teoriassa juuri näin. Mutta olen kyllä itse ymmärtänyt niin, että akun kautta se virta kulkee joka tapauksessa. Laturi on tavallaan myös "pumppu" joka liikuttaa sähköä systeemissä, jossa on teoriassa suljettu kierto. Tosin osa energiasta sitten muuttuu lämmöksi noissa vastuksissa. Ja tämä vajaus pitää laturin avulla korvata jne.

Koska akku on kylmä just aamupakkasilla niin sen latauksen vastaanottaminen on kehnoa niin tätä kautta akku kuitenkin rasittuu virran kulkiessa akun läpi, vaikka laturi periaatteessa korvaa vastuksille menetetyn energian.

Meneeköhän edes lähelle oikein :rolleyes:
Eiköhän joku enemmän sähkötekniikkaa lukenut tämän selvennä ja toivottavasti, jos olen väärässä.

Aletaan kyllä eksyä ap:n aloituksesta mutta eipä ole ensimmäinen kerta keskustelupalstoilla :)
 
Viimeksi muokattu:

Juntunen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 057
Teoriassa juuri näin. Mutta olen kyllä itse ymmärtänyt niin, että akun kautta se virta kulkee joka tapauksessa. Laturi on tavallaan myös "pumppu" joka liikuttaa sähköä systeemissä, jossa on teoriassa suljettu kierto. Tosin osa energiasta sitten muuttuu lämmöksi noissa vastuksissa. Ja tämä vajaus pitää laturin avulla korvata jne.

Koska akku on kylmä just aamupakkasilla niin sen latauksen vastaanottaminen on kehnoa niin tätä kautta akku kuitenkin rasittuu virran kulkiessa akun läpi, vaikka laturi periaatteessa korvaa vastuksille menetetyn energian.

Meneeköhän edes lähelle oikein :rolleyes:
Eiköhän joku enemmän sähkötekniikkaa lukenut tämän selvennä ja toivottavasti, jos olen väärässä.

Aletaan kyllä eksyä ap:n aloituksesta mutta eipä ole ensimmäinen kerta keskustelupalstoilla :)
Ei mene virta akun läpi. Akku on ns. laturin rinnalla, ei laturin kanssa sarjaan kytketty. Autohan pysyy käynnissäkin vaikka akun irrottaisi, mutta tuota ei toki kannata kokeilla koska se akku kyllä tasaa jännitepiikkejä.

Mittaa akun jännite akun navoista tai katso testerillä kun auto ei ole käynnissä ja kun auto on käynnisä. Jos käynnissä ollessa jännite on korkeampi, akku latautuu. Laturi on mitoitettu niin, että akku latautuu aina kun auto on käynnissä. Paljon virtaa kuluttavia toissijaisia laitteita auto voi kytkeä pois päältä jos jännite putoaa tietyn tason alle.

Uudet päästövähennyshifistelyautot toki pilaavat akun kun jättävät sinne tilaa hidastusenergian talteenotolle, mutta se on kikonaan eri stoori.
 
Viimeksi muokattu:

PikaClio

Jäsen
Viestejä
111
Totta...laturi on rinnan kytketty.
Oletko mitannut tuuppaako tietokoneen ohjaama laturi heti kaiken virran mitä kulutusta on vai nouseeko latauskäyrä järjestelmän lämmetessä. Ja siis kylmäkäynnistyksessä?
 

Juntunen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 057
Totta...laturi on rinnan kytketty.
Oletko mitannut tuuppaako tietokoneen ohjaama laturi heti kaiken virran mitä kulutusta on vai nouseeko latauskäyrä järjestelmän lämmetessä. Ja siis kylmäkäynnistyksessä?
Akku ei tokikaan ota pakkaskylmänä niin paljon vastaan virtaa kuin lämpöisenä, joten laturin kokonaiskuormituskin on tällöin pienempi kuin se olisi jos lähdettäisiin pakkaseen esim. lämpöisestä tallista.
Niissä autoissa joissa ei ole päästövähennyshifistelyä laturille, vain rajoittavat latausjännitteen sille tasolle että akun vesi ei hajoa elektrolyyttisesti. Tyypillisesti startin jälkeen akku on sen verran vajaa, että se ottaa paljon virtaa vastaan eikä latausjännite nouse sen vuoksi maksimiin. Periaatteessa kylmällä akulla virtaa riittää paremmin lisälaitteille koska akku ei ota virtaa niin hyvin vastaan kuin lämpöisenä ottaisi.

Itselläni uusin auto on Laguna III vm 2011, sitä uudempien toimintaa en ole tutkinut. Tiedän vain, että uusimmat ei ole suunniteltu akun kestoiän maksimoimiseksi, koska eivät pidä akkua täyteen ladattuna.
 
Viimeksi muokattu:

PikaClio

Jäsen
Viestejä
111
Akku ei tokikaan ota pakkaskylmänä niin paljon vastaan virtaa kuin lämpöisenä, joten laturin kokonaiskuormituskin on tällöin pienempi kuin se olisi jos lähdettäisiin pakkaseen esim. lämpöisestä tallista.
Niissä autoissa joissa ei ole päästövähennyshifistelyä laturille, vain rajoittavat latausjännitteen sille tasolle että akun vesi ei hajoa elektrolyyttisesti. Tyypillisesti startin jälkeen akku on sen verran vajaa, että se ottaa paljon virtaa vastaan eikä latausjännite nouse sen vuoksi maksimiin. Periaatteessa kylmällä akulla virtaa riittää paremmin lisälaitteille koska akku ei ota virtaa niin hyvin vastaan kuin lämpöisenä ottaisi.

Itselläni uusin auto on Laguna III vm 2011, sitä uudempien toimintaa en ole tutkinut. Tiedän vain, että uusimmat ei ole suunniteltu akun kestoiän maksimoimiseksi, koska eivät pidä akkua täyteen ladattuna.
Siinäpä se syy onkin polttoainetoimisten lisäkämmittimien ja akkujen huonosti toimivassa suhteessa. Kun ei vaan kylmänä akku ehdi lataantua. Ja vaikka esim. Transitin tapauksessa akut ovat kuskin pyrstön alla niin ei vaan auta.

Itse ajoin pitkiä matkoja joten kaiken järjen mukaan akkujen olisi pitänyt voida lataamisen suhteen hyvin. Silti kahteen Transittiin vaihdettiin akut takuuseen eli kahden vuoden sisään. Voi tietty olla ettei Motorcraftin akut ole kovin kummoisia. Ja olivat siis ihan perus lyijyakkuja.

Positiivista tässä keskustelussa on, että hoksasin pelastaa kolmen auton akut lataukseen ennen pakkasia. Ja kun mittasin Laguna 2:n lämppärin letkuun asennettua lämmityselementtiä, totesin että eipä toimi. Rele kyllä vetää. Eli lisäpuuhaa sitten kun ei muuta ole :D

Pihassa on -15 ja --18 valmistetut VAG tuotteet. Pitääpä ihan mielenkiinnosta mitata miten niissä lataus käyttäytyy kylmäkäynnistyksen jälkeen. Ja lisättäköön ettei todellakaan ole omia :D
 

Juntunen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 057
Pihassa uusin auto vm 2018 ooppeli jossa webastoa vastaava lämmitin. Sillä ajetaan suht pitkää pätkää joten akku pysynyt silti kunnossa. Tuo auto ei ole minun, joten en ole siihen tarkemmin vielä tutustunut, mutta ohjelmassa on ostaa joku testeri jolla pääsee senkin toimintaa tutkimaan. Erityisesti kiinnostaa tuo että mihin jännitteeseen se akun lataa.
Pari muutakin hommaa siihen olisi. Asentaa eturoiskeläpät lisäämään iömanvastusta. Mieluimmin kuitenkim ostaa hiukam enemmön dieseliä kuin maalailee hiekkasuihkujen paljastamaa peltiä. Start/stop automatiikalle nappula, joka kytkee sen automaattisesti pois pääötä. Ihan turhaa polttomoottoria rasittaa jatkuvilla käynnistyksillä.
 
Viimeksi muokattu:

PikaClio

Jäsen
Viestejä
111
Pihassa uusin auto vm 2018 ooppeli jossa webastoa vastaava lämmitin. Sillä ajetaan suht pitkää pätkää joten akku pysynyt silti kunnossa. Tuo auto ei ole minun, joten en ole siihen tarkemmin vielä tutustunut, mutta ohjelmassa on ostaa joku testeri jolla pääsee senkin toimintaa tutkimaan. Erityisesti kiinnostaa tuo että mihin jännitteeseen se akun lataa.
Pari muutakin hommaa siihen olisi. Asentaa eturoiskeläpät lisäämään iömanvastusta. Mieluimmin kuitenkim ostaa hiukam enemmön dieseliä kuin maalailee hiekkasuihkujen paljastamaa peltiä. Start/stop automatiikalle nappula, joka kytkee sen automaattisesti pois pääötä. Ihan turhaa polttomoottoria rasittaa jatkuvilla käynnistyksillä.
Tuosta start/stop automatiikasta samaa mieltä. Täysin keinotekoinen kikka saada kuluslukemia alas...paholaisen keksintö!!! Rääkkää akkua ja ennenkaikkea turbon voitelua, joita meillä Traficissa on kaksi.

Itse ratkaisin tuon deletoinnin ottamalla miinusnavasta piuhan irti. Toki jakari on nyt kojelaudassa, mutta ei tarvi joka käynnistyksen jälkeen muistaa painaa nappia kojelaudassa.
 

MTI

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 065
Itse ratkaisin tuon deletoinnin ottamalla miinusnavasta piuhan irti. Toki jakari on nyt kojelaudassa, mutta ei tarvi joka käynnistyksen jälkeen muistaa painaa nappia kojelaudassa.
Voi sen poistaa ddt4all tai vastaavalla ohjelmalla niin ei valot pala.
 

PikaClio

Jäsen
Viestejä
111
Voi sen poistaa ddt4all tai vastaavalla ohjelmalla niin ei valot pala.
Juu...kyllä mulla diagnostiikkalaitteet on.
Siinä on sellainen ero, että jos nyt sattuis sheriffit/katsurit nyt oikeesti aktivoitumaan näiden dieselkoneiden päästömanipulaatioiden kanssa, niin irrallaan olrva liitin/johto on helppo selittää toisin kuin viritelty ohjelma.

Ja kävi äkkiä...alle minuutissa. Ja toki sama takaisinpäin
 

Juntunen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 057
Sanoisin, että kun Start/Stop ei sammuta moottoria, niin silloin jokin ehto ei anna sammuttaa, moottorin lämpötila, ulkolämpötila, akun varaustila, akun kunto tai joku muu. Kukaan ei pysty sanomaaan että sammuttamattomuus johtuisi siitä että koko fiitseri on disabloitu.
 

PikaClio

Jäsen
Viestejä
111
Sanoisin, että kun Start/Stop ei sammuta moottoria, niin silloin jokin ehto ei anna sammuttaa, moottorin lämpötila, ulkolämpötila, akun varaustila, akun kunto tai joku muu. Kukaan ei pysty sanomaaan että sammuttamattomuus johtuisi siitä että koko fiitseri on disabloitu.
Juuri näin.

Juttelin tuossa katsastusaseman yrittäjän kanssa ja hän oli sitä mieltä, että JOS asiaan tosissaan puututaan niin päästövirityksiä etsitään OBD:n kautta.
Siinä ei tietty näe mekaanisia muutoksia mutta esim. DPF:n poisto on helppo todeta ihan pakoputken päästä. Ja kuulemma suurimmaksi osaksi niitä virityksiä on sitten useampia samassa autossa.

Olen kyllä sitä mieltä, että ennenkuin aletaan ratsaamaan yli puoli miljoonaa ajettuja Bimmereitä, niin enemmän vaikutusta on kyllä raskaan liikenteen kiusaamisella.

Enkä kyllä usko että alkavat tähän panostamaan kun ei ole resursseja.

Norjassa näkyi kahdessa päivässä tien päällä enemmän poliisiautoja kuin täällä puolessa vuodessa :)
 

Megane

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 617
Itse suosittelisin säteilylämmitintä öljypohjaan. Pysyy öljy notkeana ja helppo asentaa auton öljypohjaan, eikä tarvi jäähdytysveden sekaan mitään ylimääräistä vastusta.
Scenicissä on luultavasti samanlainen oma sähkövastus auton ilmastointikanavissa kuin on Megane- ja Laguna III - malleissakin 1.5dCi koneissa. Siinäkään mielessä ei tarvi etukäteen veden lämmitystä kun tämä oma 500w (Edit: Eiku 1000w) sähkövastus alkaa lämiittämään puhallusilmaa käytännössä heti kun auton käynnistää. Upea systeemi!
Olen pärjännyt säteilylämmittimellä ja tuolla omalla vastuksella kovimmatkin pakkaset ilman ongelmia ja kun auto lämpiää vedenkin osalta, niin vastus kytkeytyy automaattisesti pois.

Tuon linkin otin omalla rekkarilla. Varmista omallasi, että tulee oikea vaikka sama kone onkin. Tai tiskillä ainakin osataan neuvoa.
Reilu pari viikkoa vanha linkki,ja HUPS etsimääsi sivustoa ei löydy??Mutta tuohon aloittajan mainitsemaan " Webasto ei tule kysymykseen jo hintansa tiimoilta. " pakko kommentoida,että eivät nuo nyt kalliita ole...
https://www.aliexpress.com/p/tesla-...false&gad_source=1&gad_campaignid=22472998443
tuossa linkissä tosin dieselkäyttöinen,on niitä bensalla toimiviakin olemassa ;) Ja oma mielipiteeni on että säteilylämmitin lämmittää enemmän harakoita kuin moottoria:mad:
 
Ylös Bottom