Miten laskea Meganen kulutus

Pende57

Jäsen
Moro kaikille naftapiheille ;

Kuin ootte laskenu esim. Meganen kulutusta, miettiny mikä on todellinen kulutus.
Oli aikaisemmin 1.9 jonka mittari heitti 6-8 km/h renkaista riippuen, eli näytti esim. nopeudeksi 88 km/h, kun todellinen nopeus oli 80.
Jos ajotietokone laskee naftankulutuksen oikein ja jakaa sen esim. 880 km, kun kuitenkin on ajettu vain 800 km, antaa se väärän vastauksen, keskikulutuksesta?
Nyt vaihdoin parivuotta uudempaan Meganeen 1.5 l. Mittari virhe on kesärenkailla n. 5 km/h. Tapanani on tankata yleensä samallatavoin, tankki täyteen. Pistooli sisään ja niinkauan lorottaa, kun ylitäytön suoja estää tankauksen, sit uudelleen samoin.
Nyt "uuden Meganen " tietokone ilmoitti kulutetun 5 litraa vähemmän, kuin tankkiin meni löpöä?
Toki tällaisessa "näppituntumassa" virheitä tulee, riippuen kuin syvällä pistooli on , kuin pitkä piippu ym. Mutta viislitraa tuntuu isolta?
Jos tietokone laskee kulutuksen todellisuutta pienemmäksi ja ajetut kilometrit todellisuutta isommaksi, on tietokoneen antama lukema täysin persiillään.

Onko muilla kokemusta asiasta, vai olenko vain " vainoharhainen eläkeläisvanhus" ;
Ilmeisesti GPS navigaattori ja todelliset tankkauslukemat pitkältä väliltä kertovat totuuden?

dci

Aktiivinen jäsen
Vs: Miten laskea Meganen kulutus

Autotestien (TM) perusteella matkamittarin virhe on paljon pienempi kuin nopeusvirhe. Ja omien mittausten perusteella (niin Renaultilla kuin muullakin merkillä) ajotietokoneen laskeman kulutuksen tarkkuus vaihtelee melkolailla (riippuen ajosta, onko kaupunki vai maantie, onko kesä vai talvi).
Joten itse luotan vain tankkauksista laskettuun kulutukseen ja kyllä tähän asti olen kilometrit ottanut matkamittarista. Toki jos haluaa haluaa kalibroida (= saada virhe selville) matkamittarin niin eikös se oli suht helppoa kunnollisen gps:n avulla (ajelee muutaman kymmenen km ja tarkistaa matkan, tehtävä erikseen talvi ja kesärenkaille).
Ja kun laittaa jokaisen tankkauksen ylös, niin virhe pienenee, joka tulee kun/jos tankki ei tule joka kerta samalla tavalla täyteen.

Koblenz

Nuorempi jäsen

Megane 3:n 1.5 dci:n ajotietokone näyttää usein 4,7 litraa, ja kun tankattuaan laskee 51 litraa jaettuna 12,00 sadalla kilometrillä onkin lopputulos 4,25 litraa/100 km. Tässä minun autossani ajotietokone on pessimistinen (Moottori-lehti testasi saman), mutta kannattaa jonkun kerran itse tankata täyteen 60 litran tankki ja laskea. Tämän suuruusluokan tarkkuus riittää minulle, kulutukseen kun vaikuttaa ajoreitti ja jopa se onko vasta- vaiko myötätuuli.

Ensimmäinen reaktioni oli pettymys kun luulin että uudempi auto olisi ollut janoisampi kuin Megane 2, mutta onneksi kyse olikin vain huonommasta ajotietokoneesta.

Anagonda67

Jäsen

Ainakin Megane III on varsin tarkka tuo kulutusnäyttö ja tosiaan karvan yläkanttiin näyttää... Mökkireisun kulutus oli 4.7/100 keskinopeudella 84km/h ;D ja 1.9dCi ST

Ylös Bottom