Missä vika?

maanma

Aktiivinen jäsen
Tykkäyksiä
7
Kaasupolkimen vapauttaminen jättää polkimen enemmän tai vähemmän kaasu päälle.

Tässä mallissa sähköinen poljin eli johdot lähtee kuskin jalkatilasta. Voiko tuollaisen polkimen vaihtaa ilman sisäänohjelmointia ?

Vai olisko pitänyt resetoida ecun arvot? Ecu ei antanut RenaultComin muuttaa pedalin raja-arvoja. Alarajan korottaminen olisi ehkä ratkaissut ongelman joksikin aikaa.

Kokeilin myös soveltaa pientä voimankäyttöä, josko alaraja-arvon saavuttaminen olisi ollut palautusjousi tyyppinen mekaaninen ongelma. Tällä ei ollut vaikutusta.

Viimeksi muokattu:

maanma

Aktiivinen jäsen
Tykkäyksiä
7
Muistin kyllä. Minulla sillä ei ole vaikutusta läppäarvojen käyttäytymiseen vaan polttoaineen ja ilman syötön oletusarvoihin jonkin aikaa kunnes ecu oppii optimit uudelleen.

Tykkäyksiä
0
Kaasuläppäkotelo vaihtoon, niin ei tarvitse enempää murehtia epämääräisestä kaasuvasteesta. Kaasuläppä on sähköisesti ohjattu, joten sen puhdistaminen ei tässä tapauksessa auta, kun vika on elektroniikkapuolella.

Jos saa merkkiä ehdottaa, niin VDO on kaasuläppäkotelon alkuperäisvalmistaja ja samaa osaa saa tarvikkeenakin.

Tykkäyksiä
0
Asia selvä, tuolla aiemmin kerroit että kaasuläppä on putsattu, niin arvelin että lienee alkuperäinen vielä.

Mutta mikäli on vuosi sitten vaihdettu uuteen ja ei ole halvinta mahdollista varaosaa, niin kyllä ne yleensä kestävät huomattavasti pidempään.

Ehkä tässä vaiheessa arpomista kannattaisi tosiaan ne vikakoodit käydä luetuttamassa - ja viallisesta kaasuläpästä jää kyllä vikakoodi, mikäli on tosiaan jo nyt entinen. Saattaa tosiaan olla vaikkapa se kaasupolkimen asentoanturikin, tai jokin muu juttu, mutta ihan arvailuahan tämä kun ei ole vikakoodeja saatavilla.

Itse olen Tampereella ja Clipillä onnistuu vikadiagnostiikka, mutta onhan niitä laitteita ja osaavia ihmisiä siellä Turunkin suunnalla.

Tykkäyksiä
0
Tais kyllä olla halvin mahdollinen muistaakseni STARK joka on niitä halvimpia. Vikakoodeja ei anna eikä vikavaloja syty joten täys arvoitus. Eipä ole vielä ainakaan täällä ilmoittautunut osaavia Turun seudulta.

Tykkäyksiä
0
Tarkoitus ei ole moittia kenenkään varaosavalintoja ja auton huoltamisperiaatteita, mutta totean vain että jos autoon on Starkin osia laitettu, niin en ihmettelisi vaikka olisikin jokin mystinen laitevika taustalla. Saattavat toimia alkuun kuten pitääkin, mutta käyttöikä on usein harmillisen lyhyt - tämä saattaa tosin olla varaosavalmistajan ja varaosamerkin omistavan taustaorganisaation (Autodoc Gmbh) myynninedistämiskeinokin. Myydään halvalla joka houkuttaa ja moni ajattelee, että vaihtaapa sitten toistamiseen jos hajoaa, kun kuitenkin oli niin halpa. Kyllä se laatu monesti näkyy tuotteiden hinnassakin.

Tykkäyksiä
0
En mä sitä moitteena ottanutkaan. Mutta kun ei anna mitään vikakoodeja mihinkään? Jos päädyn ostamaan tuon VDO:n läppäkotelon niin osaatko sanoa mistä kannattaa hommata ja mitä suunnilleen kustantaa? Tuo Stark maksoi n. 130-140€.

.

Tykkäyksiä
0
Omakohtaisen kokemukseni perusteella oireileva kaasuläppä ei aina anna edes vikakoodeja, vaikka logiikan mukaan näin pitäisi kuitenkin tapahtua. Painin itse vähän vastaavan tilanteen kanssa vajaa vuosi sitten ja auto tuli kuntoon kaasuläppäkotelon uusimisella. Alkoi oireilla ensin satunnaisemmin ja myöhemmin useammin ja vaikeammin. Vikakoodeja tuli vasta siinä vaiheessa kun oireilu oli jo varsin vaikeaa.

Jos olisin itse alkuperäistä eli Renaultin eli VDO:n kaasuläppäkoteloa hankkimassa, niin tämä voisi olla yksi edullinen hankintapaikka ja kaasuläpäksi ei VDO:ta laadukkaampaa ole saatavilla. Näin verkkovälitteisesti en voi 100 % varmuudella taata, että autossasi olisi juuri tuo vika, mutta oireilun ja tähän mennessä kertomasi perusteella näin voisi kuitenkin olla.

Vaihdon ajaksi ota akun miinuskytkentä irti, niin kaasuläpän muistiasetuskin pitäisi nollautua moottorinohjausyksiköltä ja uusi kaasuläppä pääsee oppimaan ilman edellistä mukautumistietoa.

vkg

Nuorempi jäsen
Tykkäyksiä
0
Itsellä oli Scenic II samantyylinen ongelma, jäi tyhjäkäynti korkealle lämpimillä ilmoilla satunnaisesti. Syyksi paljastui lopulta viallinen ilmastoinnin paine-anturi, joka luuli ilmastoinnin olevan päällä ja piti tyhjäkäynti kierrokset korkealla.

Ylös Bottom