Meganen tuulilasinpyyhkijät ei toimi

Juntunen

Aktiivinen jäsen
-02 Megane I:n tuulilasinpyyhkijät lopettivat toimintansa. Välillä saattaa pyyhkäistä ja aina silloin tällöin tekee pyyhkäisyn ja aina kuitenkin alusta loppuun eli ei jää pyyhkijät koskaan keskelle tuulilasia. Itse epäilen relettä, mutta onko muita ideoita?
Missä tuo tuulilasinpyyhkimien moottorin rele sijaitsee?

edit:
Itse itselleni vastaten: Kokeilin vielä itsekin noiden pyyhkimien toimintaa ja toimivat nyt kyllä, mutta toiminta hidastuu jatkuvasti. Ooppelipalstalla oli kommentteja, että pyyhkimien akselit voivat alkaa ahdistamaan ja moottorin lämpösuoja voi katkaista toiminnan. Oireet kyllä tuntuvat juuri tuollaisilta. Täytyypä viikonloppuna koittaa, josko rasvaus auttaisi.

Ö

öljy?heikki

Vieras
Vs: Meganen tuulilasinpyyhkijät ei toimi

Saman vastauksen olisin antanut myös itselleni,voitelu ei ole joskus pahaksi.Kokeile nostaa pyyhkijät ylös etulasista ja laita sitten pyyhkijät päälle,jos ne jaksaa toimia sitten paremmin,on todennäköistä että ne jumittaa.Mutta jos ei ole eroa,niin on varmaan pyyhkijöiden moottorin viallinen.

HellFile

Jäsen

Mulla oli takalasin pyyhkijän moottori viallinen.
Pyyhki alkuun ihan normisti. sitten alko jämähtelemään keskelle lasia.
Loppujen lopuksi ei liikkunut lainkaan.
Oli se moottori selvästi käynyt siellä vähän turhan kuumana.
Oli muoviosia sulanut yms.
Nyt uusi/käytetty moottori käytössä ja hyvin toimii.

Noissa pitää muistaa katsoa että irrottaa sulat lasista ennen kuin koittaa pyyhkiä. Ja lumetkin mieluummin sillä harjalla pois ennen liikenteeseen lähtöä.

Juntunen

Aktiivinen jäsen

Moottori oli rikki. Moottorin akselin takapää on laakeroitu moottorin kuoreen ja on ilmeisesti pantu kasaan ilman voiteluainetta, koska akselin pää oli ihan kuiva. Ankkuri on hinkannut magneetteihin jo hyvän aikaa, koska molemmissa oli selviä kulumia. Harmi kun tällaista roskaa asennetaan autoihin.
Ei auta kuin hakea uusi moottori. Pitää ilmeisesti avata uusi moottori samantien ja tarkistaa, että on tehtaalla muistettu laittaa voiteluainetta laakereihin.

edit: Eipä ollutkaan vika moottorin laakerissa. Eikä ankkuri ollut hinkannut magneetteihin vaan ankkurin teräsosat on ilmeisesti hiottu ankkurin taspainottamiseksi. Lisäksi akseli on laakeroitu myös vaihteiston toisesta päästä, joten ilmeisesti akselin ankkurin puoleinen pää ei edes toimi laakerina eikä täten vaadi voitelua. Sen sijaan moottorissa yhden messinkiliuskan ja mootorin rungon väliset kontaktipinnat olivat hapettuneet. En tiedä meneekö kaikki mootorin virta tuon kontaktin kautta, mutta kontaktien putsaus kyllä auttoi moottorin toimintaan. Tulipa sitten samalla laitettua vähän lisää vaseliinia vaihteistoon.

Juntunen

Aktiivinen jäsen

Nyt lopettivat pyyhkijät taas toiminnan. Ovat oireilleet aikaisemminkin korjauksen jälkeenkin. Epäilen, että moottorin sisällä oleva maadoituskontakti on taas lopettanut sähkön johtamisen. Täytyy ilmeisesti juottaa messinkiliuskaan johto kiinni ja vetää se moottorin ulkopuolelle johonkin sopivaan kohtaan ruuvilla kiinni.

Jatkoa samaan viestiin: Moottorissa on toinenkin liittimen paikka, josta löytyy myös maanasta. Siihen vain juottamalla johto kiinni ja moottorin ankkurikopan ruuvin alle johdon liitin. Taas kulkee virta ja moottori pyörii virkeästi. Vähän huono idea on ollut laittaa maadoituskontakti vaseliinilla voidellun vaihteiston sisään. Kun vaseliini pääseen kontaktien väliin, se palaa ja muuttuu eristeeksi.

P

PappaX

Vieras

Jokusen kertaa olen taistellut noiden takalasinpyyhkijöiden kanssa, farkkuja kun on ollut, niin suurin hankaluus on sinne moottoriin valuva vesi.

Tulee akselia pitkin ulkoa.

Toinen, vähän nolo, vika on, että olen kiristänyt sitä akselin kiinnitysmutteria niin paljon,ettei jaksa moteur vartta heiluttaa.

Siinä sitä sitten seistään y-mittari kourassa ja ihmetellään vienoa sähkön hajua. ::)

HellFile

Jäsen

PappaX sanoi:
Jokusen kertaa olen taistellut noiden takalasinpyyhkijöiden kanssa, farkkuja kun on ollut, niin suurin hankaluus on sinne moottoriin valuva vesi.

Tulee akselia pitkin ulkoa.

Toinen, vähän nolo, vika on, että olen kiristänyt sitä akselin kiinnitysmutteria niin paljon,ettei jaksa moteur vartta heiluttaa.
Miten tuo ruuvin liian kireälle vääntäminen on mahdollista? :) Eihän sitä kierrettä siinä akselin päässä ole niin paljoa, että se varsi ottais johonkin kiinni.. :)

P

PappaX

Vieras

tarpeeksi aikaa ja pitävät työkalut saa aikaan ihmehiä ::)

Ylös Bottom