Megane II kääntölaakeri

Juha™

Wouldn't know about that, Sir...
Viestejä
1 947
Onko Megane II:n kääntölaakeri sama kuin jossain muussa Renaultissa?

Kun nimittäin jostain syystä varaosakuvasto (ainakin v. 2003 painos) ei tunne pelkkää laakeria erikseen, vaan paketissa tulee mukana myös se kumi/metalli-ylälautanen! Melko kallista, kun eihän sieltä mene kuin se laakeri.... Alustan vaihdon yhteydessä olisi kiva olla varalla uudet laakerit (voihan olla että vanhatkin ovat vielä priimat), mutta en kyllä tuollaista koko hoitoa aio ostaa. Hinnat tuntien ei varmaan paljon 300 eurosta tule vaihtorahoja jos molemmat puolet ostaa...
 
R

romulainen

Vieras
Vs: Megane II kääntölaakeri

Koko pakettina myödään myös "sekunda" varaosaliikkeissä.
 

tsniemi

Jäsen
Viestejä
27
Vs: Megane II kääntölaakeri

Itsellä ainakin iskareiden päivitys (lue madallus) jossain vaiheessa kesää edessä ja mietin kanssa kääntölaakereiden uusimista siinä samalla kun tolppa on muutenkin pöydällä. Kivempi ehkä laittaa samalla kertaa ja säästyä kaksinkertaiselta työltä (kun ne kuitenkin jumii heti, jos ei niitä vaihdakkaan), vaikka siihen nyt hieman enemmän täytyisi sijoittaa.

Meinasin kysyä merkkiliikkeen hinnan lisäksi SKF:n paketille hintaa suoraan SKF:n jälleenmyyjiltä, mutta toistaiseksi jäänyt vielä kysymättä. SKF:n paketin pitäis sisältää 2 tukikumia ja 2 laakeria, SKF:n tuotenumero Megane II:lle on VKDA 35625 T. Vastaavuudet Renaultin osanumeroihin löytyy tuolta linkin takaa.

Edit: SNR:ltä näyttäis löytyvän pelkkä laakeri ainakin tämän mukaan. Eli M255.08 olis SNR:n koodi yksittäiselle laakerille. Täytyykin tollasta kysellä varaosaliikkeistä. Ilmeisesti SNR pitäis olla kohtuu laadukas valmistaja? Voishan sitä herjalla kysyä merkkiliikkeestäkin tuolla '82 00 106 131' -numerolla. Mikäköhän on merkkiliikkeessä myytävän laakeri/tukikumipaketin valmistaja?
 

Theros

Aktiivinen jäsen
Viestejä
954
Vs: Megane II kääntölaakeri

Juha™ sanoi:
Onko Megane II:n kääntölaakeri sama kuin jossain muussa Renaultissa?

Kun nimittäin jostain syystä varaosakuvasto (ainakin v. 2003 painos) ei tunne pelkkää laakeria erikseen, vaan paketissa tulee mukana myös se kumi/metalli-ylälautanen! Melko kallista, kun eihän sieltä mene kuin se laakeri.... Alustan vaihdon yhteydessä olisi kiva olla varalla uudet laakerit (voihan olla että vanhatkin ovat vielä priimat), mutta en kyllä tuollaista koko hoitoa aio ostaa. Hinnat tuntien ei varmaan paljon 300 eurosta tule vaihtorahoja jos molemmat puolet ostaa...

Tilasin juuri itse Autotalo V Helmiseen Tampereelle pelkät kääntölaakerit...eivät olleet kuulema edes kalliit, mutta hinnasta ei ole vielä hajua. Tänään olis tarkoitus mennä ne hakemaan. Sama mallihan meillä on kyseessä....mulla vaan vm 2005.
 

Juha™

Wouldn't know about that, Sir...
Viestejä
1 947
Vs: Megane II kääntölaakeri

^ Laitapa infoa kun olet hakenut laakerit, minkä merkkiset ja hintaiset ja tuliko mukana ne "klunssit" vai pelkät laakerit.
 

Theros

Aktiivinen jäsen
Viestejä
954
Vs: Megane II kääntölaakeri

Kävin hakemassa ne laakerit tänään...

Kahdelle laakerille jäi hintaa 35,17 €. SNR:n laakerit ja laakerit on koteloitu...joten ilmeisesti ne "klunssit" on sitten ne. En nimittäin ole koskaan nähnyt vastaavanlaisia...

Ihan vaan vinkiksi...

Ostin samalla Raitisilmasuodattimen ja hintaa sille tuli 20,80€.

Sitten ostin ilmansuodattimen....hintaa 18,01€.

Mun mielestä hinta oli ihan kohtuullinen...
 

Juha™

Wouldn't know about that, Sir...
Viestejä
1 947
Vs: Megane II kääntölaakeri

Theros sanoi:
Kahdelle laakerille jäi hintaa 35,17 €. SNR:n laakerit ja laakerit on koteloitu...joten ilmeisesti ne "klunssit" on sitten ne.

Onko niissä SNR:n paketeissa mitään numerokoodia?
 
R

romulainen

Vieras
Vs: Megane II kääntölaakeri

Onko net laakerit saman näköiset kuin tsniemen yhessä kuvassa ? Hinta ei ollut rosvoluokkaa.
 

Theros

Aktiivinen jäsen
Viestejä
954
Vs: Megane II kääntölaakeri

Kyllä samanlaiset, paitsi toinen puolisko on valkoinen ja toinen musta.
 

Juha™

Wouldn't know about that, Sir...
Viestejä
1 947
Vs: Megane II kääntölaakeri

Kävin tänään kirkonkylällä kysymässä kääntölaakereita: maahantuojilla kuulemma vain tarjolla täyspakettia sen "ylälautasen" kanssa. Mistähän Helminen mahtaa SNR:nsä tilata, vai tartteeko tässä Mansesterista alkaa osia tilailemaan.... Kuulemma tuo kirkonkylänkin varaosaliike voisi yrittää niitä SNR:iä löytää mikäli vain olisi osanumerot tiedossa........
 

tsniemi

Jäsen
Viestejä
27
Vs: Megane II kääntölaakeri

Juha™ sanoi:
Mistähän Helminen mahtaa SNR:nsä tilata.

Kaha näyttäs olevan SNR:n maahantuoja, joten tuolta vaan oman kylän jälleenmyyjiä selvittelemään.

Edit. Ja SNR:n omasta luettelostahan tuo osanumero selviää, eli Megane II:sen "individual bearing" on 'M255.08'.
 

Juha™

Wouldn't know about that, Sir...
Viestejä
1 947
Vs: Megane II kääntölaakeri

Tilasin sitten kuitenkin Helmiseltä T:reelta laakerit, tuntui olevan tämän kirkonkylän liikkeille liian vaikea rasti. Minulle tosin Helmisen myyjä sanoi hinnaksi vajaat 42 euroa pari + lähetyskulut, mutta so not, en jaksanut tinkiä puhelimessa.... Laitan laakereista kuvan kun saan toivottavasti huomenna osat kouraan.
 

Theros

Aktiivinen jäsen
Viestejä
954
Vs: Megane II kääntölaakeri

Juha™ sanoi:
Tilasin sitten kuitenkin Helmiseltä T:reelta laakerit, tuntui olevan tämän kirkonkylän liikkeille liian vaikea rasti. Minulle tosin Helmisen myyjä sanoi hinnaksi vajaat 42 euroa pari + lähetyskulut, mutta so not, en jaksanut tinkiä puhelimessa.... Laitan laakereista kuvan kun saan toivottavasti huomenna osat kouraan.

Mulla oli ilmeisesti hyvän miehen alennus :P ....
 

Juha™

Wouldn't know about that, Sir...
Viestejä
1 947
Vs: Megane II kääntölaakeri

OK, tässä tulee luvatut kuvat. Ensin 2x SNR:n kääntölaakerit M255.08:

kaantolaakerit.jpg


Eli nuo tulevat sinne etujousen yläpäähän, musta puolisko ylöspäin. Valkoista alapuoliskoa vasten tulee suoraan jousen yläkieppi.

H&R:n alustasarjan asennusohjeissa kehoitetaan sahaamaan tuo jousikiepin päätyä vasten tuleva pysäytysnokka pois ennen asennusta. Syytä ei kerrota, mutta ilmeisesti sillä halutaan estää voimakkaasti kapenevien alempien jousikieppien osuminen nokkaan sisäänjoustoissa???

Pakko laittaa vielä vertailun vuoksi vierekkäin Meganen (M255.08) ja Twingon (M255.04) kääntölaakerit. Tarkkaan jos katsoo niin huomaa että niissä on lievä kokoero:

kaantolaakerit_vertailu.jpg
 

Juha™

Wouldn't know about that, Sir...
Viestejä
1 947
Vs: Megane II kääntölaakeri

OK, tässä tulee luvatut kuvat. Ensin 2x SNR:n kääntölaakerit M255.08:

kaantolaakerit.jpg


Eli nuo tulevat sinne etujousen yläpäähän, musta puolisko ylöspäin. Valkoista alapuoliskoa vasten tulee suoraan jousen yläkieppi.

H&R:n alustasarjan asennusohjeissa kehoitetaan sahaamaan tuo jousikiepin päätyä vasten tuleva pysäytysnokka pois ennen asennusta. Syytä ei kerrota, mutta ilmeisesti sillä halutaan estää voimakkaasti kapenevien alempien jousikieppien osuminen nokkaan sisäänjoustoissa???

Pakko laittaa vielä vertailun vuoksi vierekkäin Meganen (M255.08) ja Twingon (M255.04) kääntölaakerit. Tarkkaan jos katsoo niin huomaa että niissä on lievä kokoero:

kaantolaakerit_vertailu.jpg
 

Juha™

Wouldn't know about that, Sir...
Viestejä
1 947
Vs: Megane II kääntölaakeri

tsniemi sanoi:
Edit: SNR:ltä näyttäis löytyvän pelkkä laakeri ainakin tämän mukaan. Eli M255.08 olis SNR:n koodi yksittäiselle laakerille. Täytyykin tollasta kysellä varaosaliikkeistä. Ilmeisesti SNR pitäis olla kohtuu laadukas valmistaja? Voishan sitä herjalla kysyä merkkiliikkeestäkin tuolla '82 00 106 131' -numerolla. Mikäköhän on merkkiliikkeessä myytävän laakeri/tukikumipaketin valmistaja?

SNR eli Societe Nationale des Roulements eli (Ranskan) Kansallinen Laakeritehdas on todella raskaan sarjan toimija. Toimittaa ensiasennuslaakerit useimpiin eurooppalaisiin automerkkeihin, myös Renaultiin. Laatu riippuu tietysti siitäkin miten rimpulasti autonvalmistaja alunperin on osan suunnitellut (alihankkijahan tekee sellaisen osan kuin Renault haluaa), mutta kyllä SNR:n itse tuotantoprosessin laatu pitäisi olla huippuluokkaa.

Pienenä yksityiskohtana osien alkuperästä: Kun aikoinaan Twingoon hankin SKF:n sarjan jossa yläkumit ja kääntölaakerit, niin SKF:n paketissa oli sisällä SNR:n valmistama kääntölaakeri! Eli kumpikin valmistaja tekee tiettyjen automallien osia, joita sitten myyvät ristiin toisilleen ja markkinoivat sitten eteenpäin omissa nimissään.

Noissa SNR:n M255.08 laakereissakin lukee siinä pakettitarrassa pienellä "May contain components not manufactured by SNR"... ::) Eli SNR:kin saattaa teettää "oman" tuotantonsa edelleen jollain alihankkijalla. Toisaalta taas itse tuon laakerin valkoisessa polyamidirenkaassa lukee valussa "SNR", eli ehkä nämä Meganen laakerit ovat ihan ehtaa SNR:n omaa tuotantoa. Valmistusmaata tosin ei lue sen paremmin laakereissa kuin paketissakaan!

Veikkaisin että Renaultin alkuperäispaketissakin itse kääntölaakeri tulee SNR:ltä, se kumi/metalli-ylätuki saattaisi sitten olla esim. Paulstran valmistetta mikäli perinteitä seuraavat.
 
Ylös Bottom