Megane II Cabrio 1,6 16v - Pommin elvytys-

arson

Aktiivinen jäsen
Viestejä
728
Vs: Megane II Cabrio 1,6 16v - Pommin elvytys-

Aika jännä että noinkin uudessa Meganessa käytetään tuota littanaa öljynsuodatinta :eek:. Paljonko noissa on öljynvaihtoväli? Muuten näyttää oikein hyvältä. Veikkaisin että olet tainnut tehdä ihan hyvän hankinnnan vaikka tämä kesä ei säiden puolesta tunnu sopivan avoautoiluun. Mitä vanteisiin tulee, niin itse harkitsisin Keskinin KT1iä tai Borbetin Ata korkeintaan 17". Ne on kuitenkin perustyylikkäitä ja suhteellisen laadukkaita kiekkoja ilman että leimaantuu johonkin skeneen..
 

JaLe

Aktiivinen jäsen
Viestejä
714
Vs: Megane II Cabrio 1,6 16v - Pommin elvytys-

Kyllä vain näissäkin vielä tuo lituska suodatin on ja taitaapa olla vielä tänäpäivänäkin Renaultissa tuollainen littana suodin.. ::)

Eiköhän se vaihtoväli muistaakseni näissä ole sen 20tkm vaikka itse olen jääräpäisesti pitäytynyt vanhanliiton 10tkm vaihtovälissä... ;D

Katsotaan nyt nämä tekniset huollot ja korjaukset ensin alta pois niin sitten voi tuota vannepuolta miettiä.. ::)

Itselläni eräs vannemalli on mielessä mihin silmäni jo muutama vuosi sitten iskenyt, en tiedä mihin Skeneen se kuuluu, mutta omalla tavallaan pidän tästä päässäni pyöriästä vannemallista.. :D

Vähän on vilpoista ollut ajella katto auki, viime viikon loppupuolella tuli kokeiltua ja nyt on flunssa päällä.. :-\
 

arson

Aktiivinen jäsen
Viestejä
728
Vs: Megane II Cabrio 1,6 16v - Pommin elvytys-

Eipä siinä 10tkm vaihtovälissä mitään vikaa ole. Etenkin jos tulee pyörittyä taajamassa. Itseä vaan hirvittää, kun oman E7Jn kyljessä olevan littanan suodattimen pitäisi suodattaa Teboilin Gold ässää se 15tkm ohjeiden mukaan. Ja kyseessä on kuitenkin melkoinen maamoottori verrattuna tuohon Meganeen, jonka uskoisin vaativan tasalaatuisempia ja siistimpiä öljyjä. Olen tosin useina talvina vaihtanut öljyt n. 7tkm kohdalla koska ne ovat olleet niin rujon näköisiä. Vanteiden suhteen tee toki kuten parhaaksi näet, nuo mainitsemani mallit olivat vain ehdotuksia. Vanteet vaan herättävät jyrkkiä reaktioita, joten ajattelin antaa mielipiteeni asiaan.
 

juhizz

Jäsen
Viestejä
97
Vs: Megane II Cabrio 1,6 16v - Pommin elvytys-

JaLe sanoi:
Vähän on vilpoista ollut ajella katto auki, viime viikon loppupuolella tuli kokeiltua ja nyt on flunssa päällä.. :-\
Niinpä.. Kyllä on omalla kohdalla yhden käden sormissa vielä kattoauki-ajelut tälle kesää. Ennustivat lämmintä kesää keväällä ja kaverille leikilläni heitin silloin että "laitetaan ennusteet uusiksi kun hommaan avoauton" . Toteen taisi käydä :-\
 

MTI

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 852
Vs: Megane II Cabrio 1,6 16v - Pommin elvytys-

JaLe sanoi:
Eiköhän se vaihtoväli muistaakseni näissä ole sen 20tkm vaikka itse olen jääräpäisesti pitäytynyt vanhanliiton 10tkm vaihtovälissä... ;
Johan se huoltoväli oli tuossa -01 meganessakin 30tkm, tosin itsekkin olen vaihto välin puolittanut, 15tkm.

Tuo paikkaus on kyllä melko mielenkiintoisen näköinen, toivottavasti seppä ei oo enempää ehtinyt itseään toteuttaa ;D

Uus ö-p on tottunut kyllä hieman korkeampaan maavaraan, oohan varovainen ;)
 

JaLe

Aktiivinen jäsen
Viestejä
714
Vs: Megane II Cabrio 1,6 16v - Pommin elvytys-

Milläs muulla tavalla sitä juhannus pyhät pyöräyttäisikää käyntiin mielummi ku pienellä tallisessiolla jossa ohjelmana öljypohjan vaihto.. ;D

Foorumin kautta jäsen MTI:ltä löytynyt öljypohja joka muuten peräisin Dacia Dusterista pääsi tänään tottumustaan lähempänä maan pintaa kulkevan moottoriin kiinni.. :)

Auto sisään ja nosturille ja hetken tutkailua miten hommaa lähdetään pärvöttämään. ???

Oikean puolen etupyörä pois ja sisälokari irti. Hetken jo näytti että eihän se ole ku ruuvit auki ja öljypohja pois. Vetonivelen kannatin laakerin pukki oli koneen kyljessä 3 pultilla ja ilmastoinnin kompressorin alakiinnikkeen pultti oli öljypohjassa kiinni eli nämä auki ja 4 pulttia vaihteiston ja moottorin saumasta auki ja 20 E8 kantaista torx pulttia itse öljypohjasta ja irti on..Tai sitten ei.. :eek:

Pohjapas ei mahdukkaan tulemaan tilastansa vaan ottaa kiinni etukehikkoon, ensin yritettiin vain löysätä tämän kehikon pultit jolloin sai muutaman sentin lisää tilaa, mutta se ei riittänyt. Seuraava epättoivoinen yritys oli irrottaa moottorin yläkannake ja kokeilla nostaa moottoria niin saisi taas lisää muutaman sentin tilaa, no ei riittänyt sekään.. ::)

Lopulta oli vain alennuttava repimään etupuskuri irti että sai etukehikon irti. Tämähän on periaatteessa helppo homma koska etukehikko itsessään ei ole kuin 4 pultilla ja lisäksi jotkut kannake raudat 4 pultilla kiinni autossa. Syyläri ja ilmastoinnin kennoha makaa tämän kehikon päällä joten laitoin laudan palan kennojen alapintaan ja kiristys liinalla köytin lukkopellistä kennot roikkumaan paikalleen.

Kun kehikko oli irti niin sittenhän öljypohja tulikin pienen suostuttelun jälkeen pois kun öljypumpun imukaula ei olis millään halunnut irtaantua öljypohjasta vaan yritti jäädä nalkkiin loiskelevyn reunaan. Lopulta tastelu voitettiin ja vanha pohja oli lattialla. :)

Sitten nopea vertailu että samanlaisia ovat uusi ja vanha pohja ja tiiviste paikalleen ja kevyt sipaisu varmistukseksi sinistä silikonia tiivisteen kaveriksi ja uusi pohja paikalleen ja kehikon yms rojujen kasaus paikalleen. Lopuksi vielä uusi orginel Renault öljynsuodin tarvike suodattimen tilalle ja Castrolit koneeseen ja voisi sanos että valmis.. :D

Aikaa meni näin tuumailujen ja yritysten sekä erehdysten ja kautta tehden rauhalliseen tahtiin taukojen ja höpöttelyjen kanssa noin 5 tuntia ja projekti aikana kului vain yksi asennus olut vaikka juhannusta päälle puskeekin niin työ työnä ja huvittelut sitte toisella kertaa.. ;D

Alla kuvia tapahtuneesta kun en osaa niitä tuonne tekstin väliin ujuttaa... :-[
 

Liitteet

pasiv

Aktiivinen jäsen
Viestejä
894
Vs: Megane II Cabrio 1,6 16v - Pommin elvytys-

Hienoa että osat sopis paikoilleen ja sait auton kuntoon :).
 

juhizz

Jäsen
Viestejä
97
Vs: Megane II Cabrio 1,6 16v - Pommin elvytys-

Ai että.. Kyllä tuollaisten nostimien kanssa on varmasti mukava puuhastella. Toista se on tunkin, pukkien ja ramppien kanssa taistellessa :-\
 

JaLe

Aktiivinen jäsen
Viestejä
714
Vs: Megane II Cabrio 1,6 16v - Pommin elvytys-

juhizz sanoi:
Ai että.. Kyllä tuollaisten nostimien kanssa on varmasti mukava puuhastella. Toista se on tunkin, pukkien ja ramppien kanssa taistellessa :-\
Kyllähän se on huomattavasti mukavempi tuollaisen nostimen kanssa työskennellä... :)

Itsekkin tottunut siihe pukkien ja tunkin kanssa touhuamiseen ja ryömimään auton alla, mutta nyt onneksi pääsi kaverin nosturille niin onhan se kivempi ruuvata.. :D
 

JaLe

Aktiivinen jäsen
Viestejä
714
Vs: Megane II Cabrio 1,6 16v - Pommin elvytys-

Tänään oli vuorossa vähän kevyempää operointia tutun ja turvallisen tunkka + pukki yhdistelmän kera niin ei opi liian hyvälle että aina nosturille pitääs päästä kun jotakin tekee.. ;D

Auton hankinta hetkestä asti olen moittinut täryytystä ja kolinaa liikkeelle lähtiessä ja oletettavaksi syylliseksi paljastui moottorin/vaihteiston alakannake, joten uusi tilaukseen, mutta eihän se kerinnyt tulemaan niin että olisi öljypohjan vaihdon kanssa yhtaikaa saanut nosturilla ollessa sen vaihtaa.. ::)

Hommahan on sinänsä helppo, auto ylös pohjapanssari irti ja kannakkeen kummastakin päästä pultit pois ja vanha pois tilastaan ja uusi paikalle, kovin homma on auton nostaminen ja tämmääminen pukkien päälle ahtaassa tallissa.. :D

Samalla kun auto oli nyt ylhäällä niin päätimpä vaihtaa laatikko öljytkin kun sitä oli viimekesän edelliseen avoon tehdystä öljyn vaihdosta jäänyt sopiva määrä. On nyt nekin sitten vaihdettuna. :)

Uudella moottorintuella liikkeelle lähdöt on ny pehmeämpiä kullä, mutta edelleen se ihme räminä jota en ole saanut paikallistettua jäi jäljelle.. :eek:
 

Liitteet

JaLe

Aktiivinen jäsen
Viestejä
714
Vs: Megane II Cabrio 1,6 16v - Pommin elvytys-

Välillä muutaki ku ruuvoo hommia. Eileen kävin kotiuttamassa nettivaraosissa jo kauan katselemani vannesarjan joka myyjän puheiden mukaan oli n.2000-3000tkm ajettu setti ja kyllä kun vanteiden ja renkaiden kuntoa katsoo niin ei ne kauaa alla oo kerinny pyörimään.

Eli tämän myyjän suusta tuli totuus jo puhelimessa, mikä on hieno homma että on olemassa vielä rehellisiäkin myyjiä.. :)

Vanteet oli pyörinyt Scenicin alla joten sovitteet ja pultit sopivat Meganeen mikä oli plussaa.. :)

Myyjä olisi vanteet lähettänytkin, mutta halusin nähdä tuotteen ennen maksua joten mitä sitä perjantai iltana muutakaan ku ajella, vaikka matkalla mielessä ajatus että onko täs mitää järkiä käviki mieles.. ;D

No nyt jännittävä julkistus hetki että millaista apinanpaskaa nämä ovat nyt sitten.. ;D

Eli vanteet ovat MAM MT1:set edessä 8,5"x18" ET30 ja takana 9,5" × 18" ET25. Renkaat edessä 225/45r18 ja takana 245/40r18. ::)

Profiili olisi ehkä saanut olla pykälää matalempi, mutta ompa mukavee ajella kun on gummia vanteen päällä..

Ja matalempihan auto saisi myös olla, mutta mennään ny hetki näillä mitä on annettu.. :-[

Muutama räpsy aiheesta.. ::)
 

Liitteet

Laguna00

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Viestejä
2 826
Vs: Megane II Cabrio 1,6 16v - Pommin elvytys- *Vanteet vaihtoon*

Nämä Mammit oli mulla myös hieman mielessä, mutta arvanet miksi pääsit kaupoille näistä. Näyttävät kyllä todella namuilta tuossa avokkaassa. Mielestäni jopa suht sopusuhtaisen kokoiselta tuolla profiililla.
 

JaLe

Aktiivinen jäsen
Viestejä
714
Vs: Megane II Cabrio 1,6 16v - Pommin elvytys- *Vanteet vaihtoon*

Laguna00 sanoi:
Nämä Mammit oli mulla myös hieman mielessä, mutta arvanet miksi pääsit kaupoille näistä. Näyttävät kyllä todella namuilta tuossa avokkaassa. Mielestäni jopa suht sopusuhtaisen kokoiselta tuolla profiililla.
Kyllä näitä itsekki monen moneen kertaan olen katsellut, kunnes vannekuume vei voiton ja päätin ottaa rahallisen riskin ja ostaa nämä..

Täytyy nyt toivoa että saisi TSW:t kaupan jollakin järkevällä hintaa.. ::)

Jotta tarjouksia niistä kuunnellan.. ;)

Nyt kun tässä vähän silmä tottunut niin ei se niin pahalta tuo kumin määrä vanteen ympärillä enää näytäkkään..

Eileen ensireaktio ku nämä alle sai oli että ruuvaanko alta pois ja myyn eteenpäin.. ;D
 

Luukkonen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
649
Vs: Megane II Cabrio 1,6 16v - Pommin elvytys- *Vanteet vaihtoon*

Nyt on hyvä, kumin paksuus on juuri hyvä ja tuo ripauksen pehmeyttä lisää... 8)

Harmi että näissä kopioissa tuo kuvio on aina eripäin auton toisella puolella, mutta livenähän se ei niin haittaa kun ei näe nopeasti oikeaa ja vasenta puolta saatikka samaan aikaan kuten kuvissa...
 

JaLe

Aktiivinen jäsen
Viestejä
714
Vs: Megane II Cabrio 1,6 16v - Pommin elvytys- *Vanteet vaihtoon*

Luukkonen sanoi:
Nyt on hyvä, kumin paksuus on juuri hyvä ja tuo ripauksen pehmeyttä lisää... 8)

Harmi että näissä kopioissa tuo kuvio on aina eripäin auton toisella puolella, mutta livenähän se ei niin haittaa kun ei näe nopeasti oikeaa ja vasenta puolta saatikka samaan aikaan kuten kuvissa...
Joo kyllä nyt kun on silmä tottunut nii ihan hyvä määrä on kumia vanteella.. :) Jaa minen edes tienny että nämä on kopio jostain vanteesta ku oon vain MAM:eina tätä mallia katsellu, noo eipä sillä merkitystä pää asia että sopii omaan silmään alle.. ;D

Tänään sateisen kesälomapäivän kunniaksi vuorodsa oli suunnattoman määrän perkeleitä aiheuttanut projekti, nimittäin jakohihnan + vesipumpun + VVT-pyörän + apulaitehihnan sekä kiristimen ja termostaatin vaihto.

Tallin ahtaus jo on yksi sarattelun aiheuttaja ja useita saratteluja aiheutti myös II kopan Meganen pirun ahdas konehuone, tuntuu että I Meganessa on sittenkin ruhtinaallisesti tilaa tämän jälkeen. Moottorin ylätuki on kyllä todella typerästi suunniteltu kun tästä yli menee ilmastoinnin putki ja yksi pultti millä kumityyny on jakopään yläkopassa on vaakatasossa ja sinnehän ei oikein mikää avain sovi kun paisuntasäiliö edessä. Kun lopulta saa pultit auki niin kumityyny ei mahdu tilastaan pois ilman jakopään yläkotelon irrotusta eli jos haluaa vaihtaa kumityynyn pitää jakopään yläkoppakin irroittaa.. :eek:

Kaikkihan oli huiman kahden 16v rellun jakopään kokemuksella ihan tuttua hommaa paitsi VVT:n vaihto oli uusi juttu, mutta eipä tuossakaan mitään ihmeellistä ollutkaan.

Silti sain operaatiossa tuhraantumaan liki 10 tuntia.. :eek: Taukoineen ja yhden kerran piti käydä hakemassa osia kun Quipposta tilaamani apulaitehihna sarja ei sitten Meganeen käynytkään. Eikä tullut edes valmista, sen verran valmiiksi sain että koe käytin, mutta jäähdytys järjestelmän ilmaus ja muuta pikku kasailua jäi vielä huomiseen. ::)

Muutama kuva jostakin satunnaisista kohteista..
 

Liitteet

Luukkonen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
649
Vs: Megane II Cabrio 1,6 16v - Pommin elvytys- *Vanteet vaihtoon*

JaLe sanoi:
Luukkonen sanoi:
Nyt on hyvä, kumin paksuus on juuri hyvä ja tuo ripauksen pehmeyttä lisää... 8)

Harmi että näissä kopioissa tuo kuvio on aina eripäin auton toisella puolella, mutta livenähän se ei niin haittaa kun ei näe nopeasti oikeaa ja vasenta puolta saatikka samaan aikaan kuten kuvissa...
Joo kyllä nyt kun on silmä tottunut nii ihan hyvä määrä on kumia vanteella.. :) Jaa minen edes tienny että nämä on kopio jostain vanteesta ku oon vain MAM:eina tätä mallia katsellu, noo eipä sillä merkitystä pää asia että sopii omaan silmään alle.. ;D

Tänään sateisen kesälomapäivän kunniaksi vuorodsa oli suunnattoman määrän perkeleitä aiheuttanut projekti, nimittäin jakohihnan + vesipumpun + VVT-pyörän + apulaitehihnan sekä kiristimen ja termostaatin vaihto.

Tallin ahtaus jo on yksi sarattelun aiheuttaja ja useita saratteluja aiheutti myös II kopan Meganen pirun ahdas konehuone, tuntuu että I Meganessa on sittenkin ruhtinaallisesti tilaa tämän jälkeen. Moottorin ylätuki on kyllä todella typerästi suunniteltu kun tästä yli menee ilmastoinnin putki ja yksi pultti millä kumityyny on jakopään yläkopassa on vaakatasossa ja sinnehän ei oikein mikää avain sovi kun paisuntasäiliö edessä. Kun lopulta saa pultit auki niin kumityyny ei mahdu tilastaan pois ilman jakopään yläkotelon irrotusta eli jos haluaa vaihtaa kumityynyn pitää jakopään yläkoppakin irroittaa.. :eek:

Kaikkihan oli huiman kahden 16v rellun jakopään kokemuksella ihan tuttua hommaa paitsi VVT:n vaihto oli uusi juttu, mutta eipä tuossakaan mitään ihmeellistä ollutkaan.

Silti sain operaatiossa tuhraantumaan liki 10 tuntia.. :eek: Taukoineen ja yhden kerran piti käydä hakemassa osia kun Quipposta tilaamani apulaitehihna sarja ei sitten Meganeen käynytkään. Eikä tullut edes valmista, sen verran valmiiksi sain että koe käytin, mutta jäähdytys järjestelmän ilmaus ja muuta pikku kasailua jäi vielä huomiseen. ::)

Muutama kuva jostakin satunnaisista kohteista..
MAM:it on kopiot Carline CM6 vanteista jotka on kolmiosaiset ja kuvio menee samaan suuntaan molemmilla puolilla, hintaa noilla Carlinen vanteilla uutena noin 3,5k€ ja käytettynäkin joutuu yli 2k€ maksamaan...
 

JaLe

Aktiivinen jäsen
Viestejä
714
Vs: Megane II Cabrio 1,6 16v - Pommin elvytys- *Jakopää+ VVT vaihtoon*

Vai sellaiset kopiot.. Noo ompahan köyhälläki jotaki mikä edes äkkiä katottuna näyttää kalliilta.. ;D

Lisäyksenä mainittakoon jakoremontin ja VVT:n vaihdon jälkeisenä tunnelmana mukava hiljaisuus autoa käynnistettäessä, karmiva kirkaisu ja ensi käynti sekuntien rouskutus ja käyntivaikeudet on poissa. :)

Kyllä siis kannatti yksi lomapäivä kiroilla autotallissa.. ;D
 

JaLe

Aktiivinen jäsen
Viestejä
714
Vs: Megane II Cabrio 1,6 16v - Pommin elvytys- *Jakopää+ VVT vaihtoon*

Ei taas mennyt ihan putkeen. :-[

Viron retki oli Meganelle rankempi kuin kyytiläisille. Akku kyykähti, takarenkaista lähti melkolailla viipaleita kun muutamassa isossa heitossa raappasivat kaaren reunaan ja lisäksi joku osa moottorin puollella sanomassa sopimustaan irti.. :eek:

Retki Tallinaan alkoi jo katajanokan satamassa mennä persiilleen kun Megane päätti laivajonossa yhtäkkiä ollakkin käynnistymättä releet vain napsui ja rätäji no avuliaat kanssamatkustajat tulivat hätiin ja Megane lykättiin käyntiin ja sain ajettua sen laivaan.

Epäilin että akku oikosulussa koska edellinen omistaja kertoi että oli hänellä akku hyytynyt kerran mutta luulin että johtui hänen ajamastaan pätkä ajosta, koska tähän mennessä oli auto kuitenkin itselläni toiminut moitteetta. Eräs lähipiirin Megane II teki saman tempun ihan yhtälailla yhtäkkiä ja uudella akulla ongelma poistui, joten arvelin edellisen omistajan kertomuksen ja nyt tapahtuneen perusteella että akku nyt päätti sipata.

No sunnutai päivä joten kiivas googletus laivassa päälle jotta missä Tallinnassa varaosaliike joka auki Sunnuntaina ja löysinkin sellaisen joten satamaan päästyä suunta olisi selvä.

Tallinnan päässä Megane lähtikin käyntiin vaikka olin jo varoittanut kanssa matkustajia mahdollisen lykkäys avun tarpeesta ja VikingLinen henkilökunta oli Buusterin kanssa jo asennossa valmiina.. ;D

Sitten Navigoitiin varaosaliikkeeseen ja akkukaupoille, liikkeessä oli melko suppea valikoima ja melkein voisi sanoa että jouduin ostamaan kalliin Varta Silverin akun koska mitään halpiksia ei tarjolla ollut ja valikoima muutenki pieni mutta pakko tila niin minkäs teit.. :eek: Uusi akku kiinni ja hotellille.

Seuraavana päivänä tuli lähdettyä autoilemaan ja kohteesta toiseen siirryttäessä matkalla oli moottoripyörä onnettomuus joka jumitti liikenteen pahasti ja pitkän tovin seisoimme ruuhkassa. Kun suma purkaantui rupesin eräässä risteyksessä kuuntelemaan että Meganesta kuuluu konehuoneesta kumma sirinä, mutta ajattelin että kai joku lämpösuoja on pättänyt löystyä ja rämisee. ::)

Kotiin lähtöpäivänä hotellin pihassa kun starttasin auton kiinnitin huomion ääneen entistä enemmän jokin kumma rohina kuului mutta käynti normaali ja tasainen muuten. Eli laivaan ja Helsingistä kohti Etelä-pohjanmaata. Matkalla useaan otteeseen ääni kiinnitti huomion mutta lievä vitutus käyrän nousu tilanteesta niin annoin mennä kun ei muuten vaikuttanut auton käytökseen.

Kolmenkulman ABC:ltä lähtiessä kuuntelin autoa käynnistäessä että pahalta kuulostaa kauhean rouskuttava käyntiääni epämääräisen rohinan kanssa. Mutta matkaan vain. Matkalla piti vielä Jalasjärven liepeillä pysähtyä P-paikalle ja mennä konepellin alle kuuntelemaan ja kyllähän se karmealta kuulostaa jakopään puolelta kuului järkyttävä rohina ja rouskutus ja manasin mielessäni että mikä meni jakopäässä vikaan kun remontin tein vai onko uusi VVT pyörä jo 1000km jälkeen rikki. No kun näin pitkälle oli auto kestänyt niin kotiin ajetaan ja niin kotiin päästiin.

Kotona tutkailin pellin alle ja kiinnitin huomion apulaitehihnan kiristimen rullaan joka oli kulunut rakkuloillle ja lisäksi kumi hiukkasia oli runkopalkin ja pesunestesäiliön putken pinnassa... ???

No sen kummemmin en asiaan kerinnyt paneutua joten jatketaan tutkimuksia huomenna pelon sekaisin tuntein että mikä on hajonnut... :-\

Alkaa vain mielenkiinto loppua tähän ruuvailuun kun autolla pitäisi ajaakkin ja vielä kun ei ole kunnon tiloja ja rahaa palaa taas todennäköisesti useampi euro taas... :mad:
 

Liitteet

Sähköjänis

Jäsen
Viestejä
97
Vs: Megane II Cabrio 1,6 16v - Pommin elvytys- *Jakopää+ VVT vaihtoon*

JaLe sanoi:
Alkaa vain mielenkiinto loppua tähän ruuvailuun kun autolla pitäisi ajaakkin ja vielä kun ei ole kunnon tiloja ja rahaa palaa taas todennäköisesti useampi euro taas... :mad:
Mutta kun lähtökohtana nyt oli kuitenkin epäilyttävän halpa pommi Virosta, niin eikös tämä ollut vähän odotettavissa että enemmän saa harrastaa auton alla kuin ratissa? :D
 

JaLe

Aktiivinen jäsen
Viestejä
714
Vs: Megane II Cabrio 1,6 16v - Pommin elvytys- *Jakopää+ VVT vaihtoon*

Sähköjänis sanoi:
JaLe sanoi:
Alkaa vain mielenkiinto loppua tähän ruuvailuun kun autolla pitäisi ajaakkin ja vielä kun ei ole kunnon tiloja ja rahaa palaa taas todennäköisesti useampi euro taas... :mad:
Mutta kun lähtökohtana nyt oli kuitenkin epäilyttävän halpa pommi Virosta, niin eikös tämä ollut vähän odotettavissa että enemmän saa harrasta auton alla kuin ratissa? :D
Itseasiassa tämä oli epäilyttävän halpa pommi suomesta, mutta tokikin 2011 Ranskasta uitettu suomeen, mutta en tämän asia usko vaikuttavan auton nyky kuntoon vaan huolettomien edellisten suomi omistajien ja korjaajien.. ::)

No se rouskutuksenkin vikapaikka paljastui sitten kun otti apulaitehihnan pois päältä niin laturin hihnapyörä oli totaalisen tuhon partaalla, ulko ja sisäkehä eivöt olleet toisissaan enää mitenkään sidoksissa vaan klappia joka suuntaan oli melkoisesti eli ei ihme että rouskutti ja koluutti... :eek:

Eli ei muutakuin laturia irroittamaan, tuntuu että tässä II korimallin Meganessa ei pysty mitään tekemään konehuoneessa ellei irroita rengasta ja niin tämäkin projekti alkoi eturenkaan ja sisälokarin irroituksella että pääsi kunnolla käsiksi apulaitehihnan kiristimeen ja sai sen remmin pois päältä ja vikapaikan selville.

No kumpa olisikin riittänyt pelkkä renkaan ja sisälokarin irroitus. Laturin kahteen pitkään kiinnitys pulttiin ja laturin tukiraudan pultteihin pääsi käsiksi yllättävän helposti, mutta laturin alemman pultin kanssa tulikin taas muutama kirosana, se ei nimittäin mahtunutkaan tilastaan pois vaan pökkäsi runkoaisaan. Ei muutakuin moottorin kannakkeen pultteja löysälle että sai moottoria alemmas sen tarvittavan 1cm jolloin pultin sai pois.

Laturi oli siis irti mutta eipä mahdukkaan tulemaan konehuoneesta pois ja taas pääsi liuta perkeleitä auton suunnittelioita kohtaan.

Näin helpoimmaksi tavaksi raivata tilaa irroittamalla etupuskurin ja valot sekä lukkopellin/jäähdyttimien kehikon pultit sekä irroittamalla alumiinisen puskuripalkin pultit jolloin keulaa sai sen muutaman sentin eteenpäin jolloin laturi mahtui tilastaan pois.

Tämän jälkeen Renault jälleenmyyjän marmoritiskille hakemaan uusi hihnapyörä laturi kainalossa koska ajattelin että vaihto hoituisi samalla koska itselläni ei työkalua tähän. Mutta ei ollut heilläkään.. :eek:

Sen jälkeen suuntasin paikalliseen erityisesti Volvoihin erikoistuneeseen korjaamoon nimeltä CarCom ja sielä homma hoitui käden käänteessä ja laturi sai uuden hihnapyörän. Suosittelen paikkaa ovat todellakin ammatti porukkaa ja homma hanskassa.. :)

Eikä muutakuin kotiin ja auto nippuun ennen keulan lopullista kasausta vielä koe käynnistys ja kolinat ovat tiessään, auto lopunkin kasaan ja jos nyt taas hetken saisi ajella. ;D

Onhan noita tiedossa olevia ruuvoo kohteita vielä jäljellä mutta kunhan näitä yllätyksiä ei oikein nyt poikisi.. ::)
 

Liitteet

Ylös Bottom