Megane II ABS-vika

x-arttu-x

Nuorempi jäsen
Pari viikkoa sitten syttyi ABS-valo ja absit lakkasivat myös toimimasta. Luetutin vikakoodit ja antoi virhekoodia oikeasta takapyörästä. ABS-anturi vaihdettu sinne, mutta valo ei poistunut eivätkä jarrut oikeastikaan toimi vielä. Sulake on ehjä. Mistä etsimään vikaa seuraavaksi? ???

Miki

Nuorempi jäsen
Vs: Megane II ABS-vika

Onko jarrulevyssä hammaskehä mistä anturi lukee pyörän pyörimisen? Jos on , tarkista ettei hammaskehä ole poikki , itellä trafikissa oli samanlainen vika , ei korjaantunut anturin vaihdolla.

savususi

Jäsen

Tarkista johdot. Eli meillä oli vanhemmassa mallissa käsijarrun vaijerin kuori hinkannut abs-johdon poikki. Korjasin itse kunhan löysin vian ensin. Oli nähtävissä ihan silmällä.

x-arttu-x

Nuorempi jäsen

Tähän mennessä vaihdettua:
ABS-anturit, jarrulevyt (joissa ABS magneettikehät kiinni) ja johtoa seurattu niin pitkälle, kunnes lähtee rungon sisälle.
Tuli mieleen, että voiko vika edes olla johdoissa tms, kun valot palavat heti käynnistäessä, ennen, kuin pyörä on ehtinyt edes pyörähtää? En raskisi turhaan tilata ABS-yksikköä ja todeta, ettei vika ollut siinäkään. Niin ja edelleen siis testeri antaa vikakoodin oikeaan takapyörään.

Toivo alkaa loppua - ja katsastus lähestyä.

Megane

Aktiivinen jäsen

x-arttu-x sanoi:
Tähän mennessä vaihdettua:
ABS-anturit, jarrulevyt (joissa ABS magneettikehät kiinni) ja johtoa seurattu niin pitkälle, kunnes lähtee rungon sisälle.
Tuli mieleen, että voiko vika edes olla johdoissa tms, kun valot palavat heti käynnistäessä, ennen, kuin pyörä on ehtinyt edes pyörähtää? En raskisi turhaan tilata ABS-yksikköä ja todeta, ettei vika ollut siinäkään. Niin ja edelleen siis testeri antaa vikakoodin oikeaan takapyörään.

Toivo alkaa loppua - ja katsastus lähestyä.
Teit kait sen klassisen poppakonstin noitten osien vaihdon jälkeen...resetoit tietokoneen...eli akun kenkä irti yön yli??Ja kun "jarrut eivät oikeastaan toimi vieläkään"absitko eivät toimi,meneekö siis pyörät lukkoon jarrutettessa?Itse kokeilisin silloin kunnon jarrutusta kovemmasta vauhdista...

x-arttu-x

Nuorempi jäsen

Jarrut siis toimivat, mutta absit eivät. Jarruttamalla todettu. Resetoinnista luulin että puolisen tuntia riittää, menenpä irroittamaan akunkengän nyt yöksi!

Voisiko ongelman syy olla tässä:

Olen ottanut subbarille virran epähuomiossa akunkengän päällä olevasta "jakajasta", josta siis lähtee muutama johto eri suuntiin. Olen kytkenyt virtajohdon yhden "sulakkeen" taakse, ja mieleen juolahti jos tästä syystä abs-boksi ei saa tarpeeksi jännitettä?

Minussa ei ole sähkömiehen vikaa, joten kommentit tervetulleita ::)

a.e

Aktiivinen jäsen

x-arttu-x sanoi:
Voisiko ongelman syy olla tässä:

Olen ottanut subbarille virran epähuomiossa akunkengän päällä olevasta "jakajasta", josta siis lähtee muutama johto eri suuntiin. Olen kytkenyt virtajohdon yhden "sulakkeen" taakse, ja mieleen juolahti jos tästä syystä abs-boksi ei saa tarpeeksi jännitettä?

Minussa ei ole sähkömiehen vikaa, joten kommentit tervetulleita ::)

Alkoiko vika subbarin kytkemisen jälkeen?
Irroitat sen piuhan jonka kytkit jos vika
häviää niin syy on silloin siinä.
:)

joker-1979

Aktiivinen jäsen

x-arttu-x sanoi:

Miksi olet noin tehnyt? ??? Kannattaa vetää ihan oma virtajohto subbarille, ja on jopa helpompaa kun jo kerran olet moottoritilaan päässyt.. ::)

x-arttu-x

Nuorempi jäsen

Joker-1979 sanoi:
x-arttu-x sanoi:

Miksi olet noin tehnyt? ??? Kannattaa vetää ihan oma virtajohto subbarille, ja on jopa helpompaa kun jo kerran olet moottoritilaan päässyt.. ::)
Kyllä siis oma virtajohto subbarille tuleekin. Ja nyt on vaihdettu virran otto ihan akun napaan.

Vika selvisi - toinen abs-signaalijohto oli poikki jostakin kuskin penkin ja abs-boksin väliltä. Uusi johto vedetty ja nyt pelittää, tuore leimakin tuoksuu paperissa :) Helvetisti joutui kyllä purkamaan vian paikallistamiseksi (kuskin penkki, moottoritilasta paljon apulaitteita ja tietysti suojamuoveja- ja kankaita irti). Olin itse mukana työssä ammattilaisen mukana ja 7h meni aikaa, mutta hinta silti kohtuullinen varsinkin verrattuna merkkiliikkeeseen, jossa osia olisi varmasti vaihdettu niin kauan, että alkaa pelittää.

Ylös Bottom