Megane I ilmastoinnista

Heikmar

Aktiivinen jäsen
Viime elokuussa ostin tämän nykyisen häristimen, eikä silloin pahempia helteitä ehtinyt olemaan ennen talven tuloa. Tänään täällä Turussa sellaset 16 astetta, eli auto alkaa olla jo melko lämmin sisältä ainakin seisoessaan parkissa.
Kyllähän siinä ilmastointi jotenkin tuntuu viilentävän, mutta mietin viilentääkö riittävästi ajatellen jotain 30 asteen helteitä. Puhallus on kyllä viileätä, mutta ei mitenkään jääkylmältä tunnu vaikka puhallin olisi kolmos- tai nelospykälässä.
Eli miten tehokas viilennys on noissa, kun kaikki on kunnossa? Kylmäainehan pikku hiljaa sieltä katoaa ja en tiedä milloin se on viimeksi täytetty.
Onko joku tavoitelämpö, johon ilmastoinnin pitäisi pystyä viilentämään? Jostain lukenut, että pitäisi olla sellaisia jääkaappilämpötiloja, eli kai jotain 3-6 astetta. Pystyisköhän elektronisella paistomittarilla testaamaan asiaa? :o

bugenhagen

Jäsen
Vs: Megane I ilmastoinnista

5 astetta on lukema mitä pitää puhaltaa, eipä niitä aineita kannata välttämättä vahtaa jo tuohon lukemaan pystyy.

Heikmar

Aktiivinen jäsen

Seittemään asteeseen jäähdytti puhalluksen ja ulkolämpömittari näyttää plus 16. Ei tuo ihan huono tulos oo, mutta jaksaako sitten helteillä jäähdyttää edes tuohon jää nähtäväksi.
Tulos varmaan melko luotettava kun mittarissa kunnon piikki, jonka saa työnnettyä kunnolla ilmakanavaan.
Putoaako jäähdytysteho muuten lineaarisesti kun kylmäainetta karkaa järjestelmästä vai voiko sieltä kadota ainetta aluksi jonkin verran ja tehot alkavat vasta sitten pudota jonkin kynnyksen jälkeen?

P

Poistunut käyttäjä 11354

Vieras

Ilmastoinnin teho näissä on samalainen, kuin muissakin euroopan ja jaappanin ( nykyään kai Korean ) keksinnöissä. Eli 20 asteen "helteellä" saa 10km ajella ennen, kuin alkaa kunnolla viilentyä. Kyllä noissa ison veden takaisissa vehkeissä tulee kylmää heti kun pistää bensakrematorion tulille. Varmaan tulee muissakin, jos laitetaan oikean kokoinen moottori. Ilmeisesti näissä pikkumoottorisissa on pitänyt laittaa sen verran pienempi kompura, ettei moottori kyykähdä.

Kokemusta minulla on aika monesta automerkistä ja tällaisia olen havainnut vuosien varrella.

Renaultisti

Aktiivinen jäsen

Koskelainen sanoi:
Ilmastoinnin teho näissä on samalainen, kuin muissakin euroopan ja jaappanin ( nykyään kai Korean ) keksinnöissä. Eli 20 asteen "helteellä" saa 10km ajella ennen, kuin alkaa kunnolla viilentyä. Kyllä noissa ison veden takaisissa vehkeissä tulee kylmää heti kun pistää bensakrematorion tulille. Varmaan tulee muissakin, jos laitetaan oikean kokoinen moottori. Ilmeisesti näissä pikkumoottorisissa on pitänyt laittaa sen verran pienempi kompura, ettei moottori kyykähdä.

Kokemusta minulla on aika monesta automerkistä ja tällaisia olen havainnut vuosien varrella.

Samaa olen havainnut. Mitä noita ilmastoituja nyt on ollut, citroen C5, megane 1, megane 2 niin kunnossa ja täytettynä helteellä kestää jonkin aikaa viilentää. Saavuttivat kaikki kyllä sen +4-5 asteen lämpötilan suuttimesta mitattuna, mutta aikaa kului. Nykyinen volvo s60 alkaa taas puhaltaa lähes heti kunnolla kylmää. Noissa muissa kylmäaineen määrä oli 550 - 700gr kun tässä volvossa on 1000gr, isompi kone ja isompi kompura.

Tipitce

Jäsen

Itselläni oli uudesta tuollainen Megane ykkönen. Siinä neljän vuoden kohdalla ilmastoinnin teho alkoi heiketä. Auringossa seissyt auto viileni selkeästi hitaammin. Ilmastointihuollon jälkeen ero oli selkeä, paljon nopeammin alkoi kylmää tulla. Jos kylmäaineet vähissä niin kaiketi kompura tekee enemmän töitä ja bensankulutus hieman kasvaa. Toista kertaa en itsekään ilmastointia huollattanut 11.5 vuoden aikana joka auto minulla oli ja ilmastointi toimi kun auton vaihdoin.

Heikmar

Aktiivinen jäsen

Sen voin nyt sanoa, että kun nyt tänäänkin oli täällä sen yli 20 astetta niin tuntuu kuin tuntuukin puhallus melkein riittävän viileältä. :)
Joskus tosiaan jostain luin (en siis ensi kertaa täältä) ;) että jenkkiautoissa vasta onkin ne kunnon ilmastoinnit jotka todella viilenääkin sitä ilmatilaa. Siis tämä tarkoittaa niitä muinaisia 70- 90 - luvun vehkeitä. Kai.

P

Poistunut käyttäjä 11354

Vieras

Aika nopeesti näissä uudemmissakin jenkeissä tulee kylmää. Voikulla kun lähtee ajoon ei tosiaan kerkee kunnolla parkkikselta ulos niin tulee kylmää kunnolla suuttimista. Sama on myös henkilöautoissa. Tosin eihän tähän sarvikuonojen maahan ole sitten noin vuoden 2010 jälkeen enää oikeita jenkkiautoja tuotu. Jotain korean keksintöjä starttimoottorin kokoisilla keksinnöillä varustettuna.

P

Poistunut käyttäjä 11354

Vieras

Menee vähän ohi aiheesta, mutta ajattelin selventää, että ei minulla ole mitään idän tai Euroopan autojakaan vastaan. Paljon on maailmalla hienoja autoja, jotka ottaisin ihan mielelläni pihaan. Juuri nyt kiinnostaisi esim. Talisman, mutta jää vielä liian kalliiksi minulle, ja aika harvassa on tuota konttiperäista bensiiniautomaattia TCe200 moottorilla.

Ylös Bottom