Megane E-Tech Electric

megaanikko

Nuorempi jäsen
Tilasin toukokuussa Megane E-Tech Evolution ER:n metallivärillä ja avustinpaketilla (mukautuva vakionop.säädin, ym.) Olisin halunnut saman kokoisen 60 kW Technon, mutta siitä olisi joutunut maksamaan yli 5000 euroa enemmän, koska olisi mennyt sen verran yli 50000 euron, että ei enää saanut tingittyä hintaa alle hankintatukirajan. Evolutioniin siis sai vielä tuon 2000 euroa. Technoon olisi saanut haluamani sinisen värin, kun Evolutioniin saa vain mustan, valkoisen ja harmaan. Lisäksi olisi ollut hyvä saada lisätyn näkemisen paketti etenkin pysäköintiavustimen, 360-kameran ja tautapeilikameran johdosta, mutta paketti ei ole saatavilla Evolutioniin.
Näkyvyys taakse on E Techissä huono, takaikkuna on pikkuaukko. Parin ominaisuuden takia ei siis kuitenkaan kannattanut maksaa viittä tonnia enemmän.
Auton pitäisi olla tulossa loka-marraskuussa, sanottiin. Tietenkään ei olisi ihme, vaikka venyisi ensi vuodelle.

Viimeksi muokattu:

Hakkapeliitta

Jäsen
Oon tässä yrittänyt etsiä tietoa, että käykö vm 2017 Scenicin vanteet tähän sähkö-Meganeen.
Molemmissa on sama rengaskoko.

Jälleenmyyjät eivät osaa sanoa(ainakaan Käyttöauto), että sopiiko vanteet. Täytynee odotella että tulee auto ja pääsee kokeilemaan.

Alkuperäinen 20" vannesetti sähkö-Meganeen on meinaan yli 2000€, niin olisi kiva käyttää nuo käsissä olevat vanteet talvirenkaille.

kurtsi

Kia Niro EV
Veikkaus: toinen niistä alkoi vaikuttamaan toisen koeajon jälkeen niin aneemiselta, että ei pysty, ja toisen hinta taas menee sen verran yli budjetin, että ei pysty.
Elä nyt minua köyhäksi hauku. Mersussa toimitusaika todella pitkä, lähes Kia EV6 tasoa.

kimbe

Tunnettu jäsen
Elä nyt minua köyhäksi hauku.
No hei, kyllähän tässä nyt vähän on varaa köyhiä kyykyttää, kun ite ajelee parinsadan tuhannen euron uudenkarhealla lagunalla :D. Taitaa se sitä paitsi kallein E-Tech olla lähtöhinnaltaan kalliimpi kuin halvin EQA, jotta ei se mersu niin ajatellen eri hintaluokassa kulje.

Mutta kerro nyt meille uteliaille, että mikä se tekemäsi paha virhe oli?

Hakkapeliitta

Jäsen
Sähkö-Meganen vannetietoja:

7J20, offset 34
7J18, offset 34
6.5J18, offset 38.

Pulttijako luultavasti 5x108.

Scenicissä (2017) on alkuperäinen vannekoko 6.5J20, offset 33 joten eiköhän nuo vnahat vanteet käy uuteenkin autoon.

Eräs varaosamyyjä tosin epäili että sähköautoihin olisi ihan omat vanteet, koska tavalliset vanteet ei välttämättä kestä sähköauton tehoja.
Esitin eriävän mielipiteeni.

kurtsi

Kia Niro EV
No hei, kyllähän tässä nyt vähän on varaa köyhiä kyykyttää, kun ite ajelee parinsadan tuhannen euron uudenkarhealla lagunalla :D. Taitaa se sitä paitsi kallein E-Tech olla lähtöhinnaltaan kalliimpi kuin halvin EQA, jotta ei se mersu niin ajatellen eri hintaluokassa kulje.

Mutta kerro nyt meille uteliaille, että mikä se tekemäsi paha virhe oli?
Jos ei olisi käynyt koeajolla Mersulla. olisi jäänyt Me

7J20, offset 34
7J18, offset 34
6.5J18, offset 38.

Pulttijako luultavasti 5x108.

Scenicissä (2017) on alkuperäinen vannekoko 6.5J20, offset 33 joten eiköhän nuo vnahat vanteet käy uuteenkin autoon.

Eräs varaosamyyjä tosin epäili että sähköautoihin olisi ihan omat vanteet, koska tavalliset vanteet ei välttämättä kestä sähköauton tehoja.
Esitin eriävän mielipiteeni.
Onko Scenickin pulttijako 5x114,3 ?

Kojuvi

Jäsen
Pulttijako on juurikin 5x114,3 ja keskireikä 66,1. Mitattua tietoa. Nissaneissa on paljon ET 40, se varmaan käy tähän myös.

Vastarakki

Jäsen
Tilasinpa eilen Meganen eli Megiksen. Oon ajellut ID3:lla kaksi vuotta ja 55 000 kilometriä ja koeajanut melkein kaikki ei-Teslat tai Kiinassa tehdyt vaihtoehdot, ja Rellussa ominaisuudet kokonaisuutena ovat ykkösluokkaa. Ajettavuus ja infojärjestelmien toiminta ovat kirkkaita ykkösiä, erityisesti näytöt ovat aivan valovuosia Volkkaria edellä. Plussana on nopea toimitusaika, auton pitäisi saapua tänä vuonna. Esimerkiksi Ioniq 5:ssä toimitusta lupailtiin "ehkä 12 kuukauden sisällä".

Tilasin Tecno-varustellun 60-kilowattituntisen avustinpaketilla, valkoisena. Värittömästä en tykkää, mutta ison konsernin alepolitiikalla aktiivinen myyjä sai tingattua kauppahinnan juuri hankintatukirajan alle. Koukku asennetaan sitten autoliikkeessä, talvirenkaat hommaan itse. Autoon mahtuu juuri ja juuri täysjoustoinen maastopyörä eturengas irroitettuna, plussana sitten tietysti kaikki ulkoiset kuljetusmahdollisuudet.

Selkeä heikkous autossa on takakontin avausmekanismi. Se tulee olemaan talvella mérdenmoinen ongelma. Myös peruutuskamera kuraantuu, ID3:ssa se on hienosti piilossa VW-logon takana. Takanäkyvyys on onneton ilman digipeiliä, mutta ei se sen huonompi ole kuin ID:ssä. Sivupeilit ovat paremmat. Ajovaloja pääsin testaamaan iltakoeajolla, ne yllättivät positiivisesti. Erityisesti lähivalot ovat mainiot. Kaukovalot eivät pärjää Volkkarin matriisiledeille, mutta niitä ei saa tällä hetkellä vissiin mihinkään muuhun uuteen vaggilaiseen kuin Porscheen. Kaukovaloautomatiikka tuntui toimivan hyvin.

Kojuvi

Jäsen
Onko kukaan saanut jo sähköMeganea? Vähän ihmetyttää nuo mainospuheet lyhyistä toimitusajoista. Minä tilasin ennkkomyynnistä heti helmikuussa Evolution ER:n ja toimitus luvattiin loppukesällä. Myyjällä ei edelleenkään ole mitään tietoa toimitusajasta, mutta vakuuttaa toisaaalta, että toimituksissa ei ole viivästyksiä.

Vastarakki

Jäsen
Onko Hakkapeliitta ratkaissut jo vanne- ja rengasasiansa? Olen pyytänyt parista liikkeestä Tampereelta tarjoukset talvirengassarjoista aluilla, mutta hinnat ovat 2400-2500 välissä. Noilla hinnoilla otan varmaan orkkikset, jos niihin saa hyvät kumit.

Sähköbiilien vanteissa on yleensä vain kaksi eroa polttiksiin: isompi kantavuus painavan auton takia (varsinkin Megiksessä kun pitäisi jotain hinatakin) ja iso halkaisija, että painavan auton isot etulevyt mahtuvat vanteen sisään. Periaatteessa siis Scenicin vanteet kävisivät, jos kantavuus riittää. Monet "SUV" vanteet ovat riittävän jämyjä myös.

Fuego Turbo

Tunnettu jäsen
Mutta muistakaa nyt sitten että ne kuluu myös nopeammin kuin polttomoottoriautoissa.

Ovat kalliimmat ( vanteet/renkaat)
Kuluu nopeammin
Ajotapaa kannattaa muuttaa silti vaikka rauhallisesti ajaisi.

Kojuvi

Jäsen
Antureineen? Hommasin ennakkoon nettikaupasta Contin kitkat, mutta ei tullut mitkään anturit mieleen kun ei nykyisessä eikä missään ole sellaisia ollut. Eikös tässä olekaan pyörän kierroslukuja tarkkailevia rengaspainevahteja? Jos ei ole antureita, niin tuleeko herjoja tms?

megaanikko

Nuorempi jäsen
Onko kukaan saanut jo sähköMeganea? Vähän ihmetyttää nuo mainospuheet lyhyistä toimitusajoista. Minä tilasin ennkkomyynnistä heti helmikuussa Evolution ER:n ja toimitus luvattiin loppukesällä. Myyjällä ei edelleenkään ole mitään tietoa toimitusajasta, mutta vakuuttaa toisaaalta, että toimituksissa ei ole viivästyksiä.
Mä sain Evolution ER:n jo viime viikolla. Tilasin toukokuussa, luvattiin loka-marraskuussa ja tulikin jo nyt. Helsingissä.
Hyvältä autolta vaikuttaa toistaiseksi.

Vastarakki

Jäsen
Mutta muistakaa nyt sitten että ne kuluu myös nopeammin kuin polttomoottoriautoissa.
Musta tuntuu, että tuo nopeampi kuluminen on ensisijaisesti ratin penkin välissä, eli juuri ajotavalla on iso merkitys. Jos ei kiihdyttele niin tuskin ne kumit sen enempää kuluu kuin muissakaan painavissa autoissa. Ainakin mun ID:n Conti EcoContactit on niin kovaa seosta, että ne tuskin kuluu ikinä mihinkään :D Saahan ne renkaat loppumaan, jos joka valoista laittaa 350 newtonia tonttiin ja jarruttaa painavalla autolla raskaasti.

Antureineen? Hommasin ennakkoon nettikaupasta Contin kitkat, mutta ei tullut mitkään anturit mieleen kun ei nykyisessä eikä missään ole sellaisia ollut. Eikös tässä olekaan pyörän kierroslukuja tarkkailevia rengaspainevahteja? Jos ei ole antureita, niin tuleeko herjoja tms?
Antureineen juu. TPMS-anturit noissa ilmeisesti on, eli vinkuu ja valittaa jos niitä ei ole tai niitä ei koodaa. Ainakin koeajoauto näytti 0,1 barin tarkkuudella rengaspaineet koko ajan, joten en usko, että olis ns. passiivinen paineentarkkailu.

Fuego Turbo

Tunnettu jäsen
No tietenkin saa, tuo on totta. Itse ajelen painavalla autolla kuorman kanssa kesät ja talvet, ja aina noissa pintaa on ollut. Tuntuu vaan, että painavat sähköautot kuluttaa kumeja enemmän. C renkaiden kanssa samoissa hinnoissa ovat ellei vielä kalliimmatkin.

Vastarakki

Jäsen
Mä sain paremmin ajoasennon kohdalleen Technon mekaanisilla penkeillä kun noilla Iconicin sähköisillä. Myös takapenkkiläisen jalat mahtuu mekaanisen penkin alle toisin kuin sähköisen.

Ylös Bottom