Megane 3 1.6L bensiini 81kW jakopään huolto

sevye

Nuorempi jäsen
Haen Espoo-Lohja -akselilta tekijää, jolla on kyseisen mallin jakopään huoltoon toimiva rutiini.

Budjetti 500 eur, sisältäen laatuosat (mukaanlukien vesipumppu, apulaitehihna kiristimineen).

Virossa Gates/INA osilla tarjottu 450 eur (työn osuus noin 250), josta budjetti. Olen menossa sinne joka tapauksessa automatkalle kohtapuolin. Toinen vaihtoehto on Keski-Suomi, jonne myös on menoa lähiaikoina.

Jayjay325

Nuorempi jäsen
Eikö tohon hintaan homman saa teettettyä korjaamollakin? Mulla on kutoskoneinen Laguna ja käsittääkseni siinä tuo on hankalampi, osineen ja töineen tuon osuus oli muistaakseni 680€ (samalla tehtiin pari muuta pikkuhommaa) paikallisella Mekonomen ketjun korjaamolla. Sitä en tiedä mitä osia käyttivät, tuskin kuitenkaan ihan halvimpia kun antoivat työlle ja osille 24kk takuun.

sevye

Nuorempi jäsen
AutoJerrystä saamani tarjoushaarukka on 500-750 eur. Tuossa 500 eur tarjouksessa kyseessä oli juuri aloittanut yritys, ilman näyttöjä kokemuksesta. Seuraavaksi paras oli 550 eur, monimerkkikorjaamo sekin, mutta jäi epäselväksi, onko Rellu-kokemusta.

Kesälomaa on vielä jäljellä, ja syntyi ajatus road tripistä. Ja kahden asian yhdistämisestä. Eli jos noin 500km säteellä Espoosta löytyy hyvä tekijä, niin luultavasti matkan varrelle osuisi matkailun kannalta mukavaa nähtävää.

Todettakoon, että lähimmän merkkiliikkeen tarjous oli yli 1000 eur, tuntihinta taisi olla 160 eur hujakoilla. Ajatus on lähiaikoina hankkia täyssähköauto, ja Renaultilla on pari varteenotettavaa mallia (hieman eri käyttöprofiilille). Joudun kuitenkin vakavasti harkitsemaan auton hankkimista organisaatiosta, joka joutuu veloittamaan 160 eur/h työstä, jonka pitäisi lukeutua rutiinihuoltoon. Jos toisaalta kyseessä olisi supermiestaitoja vaativa operaatio, niin se puolestaan laittaisi epäilemään suunnitteluosaston pätevyyttä ja/tai tavoitteita - onko huollettavuus unohtunut vahingossa vai tarkoituksella. Premium-autossani jakopään huoltoon annetaan 2.0-2.5h ohjeaika (en muista kumpi), Rellulla ilmeisesti 4,5h. Ja ilmeisesti edes 160 eur/h laskuttava merkin spesialisti ei alita ohjeaikaa.

Kiinnostuin mysteeristä sen verran, että katsoin aiheesta yhden videon:
. Nuorempana tuli jonkin verran roplattua autoja, enkä videon perusteella keksi, missä supermiestä tarvitaan. Harkitsin jopa noiden kahden työkalun hankkimista (eivät näytä kovin kalliilta) ja nostalgian vuoksi työn tekemistä itse. Tekisinkin, mutta en keksi, miten dokumentoisin asian huoltokirjaan siten, että se tyydyttää tulevaa ostajaa. Pidän todennäköisenä, että auto menee vaihtoon seuraavan vuoden sisällä, ja kieltämättä itseänikin epäilyttäisi myyjän itse tekemä jakopään huolto, ellei kyseessä ole ammattimies.

sevye

Nuorempi jäsen
> Eikö tohon hintaan homman saa teettettyä korjaamollakin?

Jäi vastaamatta. Eli haen nimenomaisesti korjaamoa, mutta sellaista, joka tuntee tämän kyseisen työn niin hyvin, että voi myydä sen kilpailukykyiseen hintaan. Ehkä tämä ilmoitukseni on väärässä paikassa, mikäli tämä on ainoastaan yksityishenkilöiden väliselle kaupalle tarkoitettu.

Jayjay325

Nuorempi jäsen
Ymmärrän sun ajatuksen laadukkaasta työstä ja osista, mutta eikös tuo parhaimmilaankin ole 10v vanha auto ja jos nyt itse olisin sellaista hankkimassa en välttämättä myyjältä kyselisi minkä valmistajan osia hommaan on käytetty (harvempi tuskin edes tietää), lähinnä olisin tyytyväinen siitä että se on tehty ajallaan. En myöskään ole mekaanikko, mutta ei kai tuota remppaa paljon muuten voi tehdä kuin oikein tai väärin (ei siis vähän toimivaksi), jälkimmäisessä tapauksessa korjaamo tai sen vakuutus sitten maksaa mahdollisen sössimisen. Ja jos omistaja olisi itse tehnyt homman, näyttää kuitin käytetyistä osista ja autolla ajettu muutama tkm rempan jälkeen ostaisin heti. Kertoo mielestäni siitä että jos pystyy/osaa tuollaisen huollon tekemään, on varmaan muutenkin pitänyt autoa kunnossa.

Jos olisin sun kengissä ja muutenkin menossa Viroon, teettäisin varmaan siellä, tosin en sitten tiedä miten mahdolliset takuuasiat menee. Jos Kouvolan nurkille olet tulossa keskisuomireisulla, mulle vaihdon teki Autokamu, olen muutenkin saanut ko. putiikista asiallista palvelua.

sevye

Nuorempi jäsen
Kiitos suosituksista. Viro tosiaan olisi "helppo" valinta, mutta tarve olisi tuoda Virosta eräs hieman isompi artikkeli, eli mieluiten menisin toisella autollani sinne. Apukuskin penkki täysin eteen työnnettynä+kaadettuna tavara mahtuisi, mutta apukuskin pitäisi tällöin istua takapenkillä kuskin takana, mikä ehkä olisi se sopuisin tapa navigoida, mutta ehkä ei kuitenkaan optimi. :) Matka tosin ei olisi ihan hirveän pitkä noutopaikasta satamaan.

Kuulin, että ainakin VW:n tietyssä moottorityypissä ongelmia voi esiintyä jopa puolen vuoden päästä, mikäli työn on tehnyt vähän sinne päin. En tiedä detaljeja, mutta lopputulos oli katastrofaalinen eli jaon pettäminen ja moottorivaurio. Tämä ihan autohuoltamon omistajalta itseltään. Maailmassa on niin paljon pelolla vaikuttamista, etten tiedä sitten. Mutta AutoJerryn tarjouksissa oli kyllä iso haitari takuussa: 6kk - 36kk. Mikäli homma olisi poka-yoke, niin kaipa kaikilla olisi se 36kk takuu.

Autohan on aivan mainio käyttöpeli muuhun kuin tuntikausien matka-ajoon, ja jos saan paikoitustilaa hieman laajennettua, niin pidän kolmosautona. Käyttöarvo ylittää vaihtohyvityksen kirkkaasti, oletan. En siis ajattele pelkästään jälleenmyytävyyttä.

kimbe

Tunnettu jäsen
Ajatus on lähiaikoina hankkia täyssähköauto, ja Renaultilla on pari varteenotettavaa mallia (hieman eri käyttöprofiilille). Joudun kuitenkin vakavasti harkitsemaan auton hankkimista organisaatiosta, joka joutuu veloittamaan 160 eur/h työstä, jonka pitäisi lukeutua rutiinihuoltoon. Jos toisaalta kyseessä olisi supermiestaitoja vaativa operaatio, niin se puolestaan laittaisi epäilemään suunnitteluosaston pätevyyttä ja/tai tavoitteita - onko huollettavuus unohtunut vahingossa vai tarkoituksella. Premium-autossani jakopään huoltoon annetaan 2.0-2.5h ohjeaika (en muista kumpi), Rellulla ilmeisesti 4,5h. Ja ilmeisesti edes 160 eur/h laskuttava merkin spesialisti ei alita ohjeaikaa.
Aikas lailla vetelet kyllä mutkia nyt suoriksi. Ethän sä voi mitenkään perustellusti rinnastaa ja yleistää ihan eri autojen huoltoja ja niihin kuluvaa aikaa. Renun täyssähköautoillakaan kuitenkaan mitään suoraa yhteyttä ole luokkaa 15 vuotta vanhan Meganen jakohihnan vaihdon kanssa. Tai sen sun premium-auton jakopään kanssa, kun se on aina ihan oma lukunsa se, että paljonko minkäkin moottori-/kori-yhdistelmän kanssa sitä aikaa menee. Esimerkkinä toisen automerkin puolelta ihan saman malliseen autoon tehty jakohihnan vaihto maksaa samassa merkkihuollossa 400e - 1500e, riippuen ihan siitä, että mikä moottori siellä keulalla sattuu olemaan.

Tekisinkin, mutta en keksi, miten dokumentoisin asian huoltokirjaan siten, että se tyydyttää tulevaa ostajaa. Pidän todennäköisenä, että auto menee vaihtoon seuraavan vuoden sisällä, ja kieltämättä itseänikin epäilyttäisi myyjän itse tekemä jakopään huolto, ellei kyseessä ole ammattimies.
Paljonko oletat, että siitä "vanhasta" Meganesta saat enemmän rahaa, jos jakohihnan vaihdon on tehnyt huoltoliike vs. itse, jos siitä dokumentaatiota on, että hihnat rullineen ja vesipumppuineen on ylipäätään edes vaihdettu? Enemmän se ostaja saattaa karsastaa sitä, jos jakohihnan vaihto on tehty Virossa, kun aika monen mielikuvat varmasti edelleen yhdistyy niihin virolaisiin sivukujien jobbareihin, joita toki riittää Suomessakin.

Autoliikkeet ei maksa latiakaan enempää, eikä suurella todennäköisyydellä vilkaisekaan sen vanhan auton huoltokirjaan, kun sen auton vaihdossa ottavat, ja niitä yksityisostajia vastaavasti riittää sitten joka junaan, eikä moni niistä edes tiedä, että mikä on jakohihna. Kun tällaisista jokusen tonnin katiskoista puhutaan, niin työkalut jos käsissä pysyy ja hihnan osaa vaihtaa asianmukaisesti, niin suuremman taloudellisen hyödyn saa varmasti tekemällä itse, kuin sillä huoltoliikkeen leimalla siinä huoltokirjassa. Ei se DIY tietenkään kaikille realistinen vaihtoehto ole, mutta ihan älyvapaata se on ainakaan merkkihuoltoon niitä tuhatlappusia vanhan, takuun ulkopuolella olevan auton huollosta kuskata, kun niitä osaavia huoltajia ja hihnanvaihtajia löytyy paljon halvemmistakin huolloista.

Viimeksi muokattu:

keijokos

Aktiivinen jäsen
Itse tekisin, työkalut ei paljon maksa. Ilman työkaluja ei kannata yrittää ja ohjeita pitää noudattaa.

Heikki.L.

Aktiivinen jäsen
Itte tekis mieli sanoa tähän, että jos on aikomus vaihtaa sähköautoon, se tarkottaa sitä että siihen on myös varaa, jolloin pitäis olla myös varaa yhteen jakopääremppaan, eikä nitkuttaa muutaman kympin takia siitä mikä on halvin, tai paras. Super kallis "ammattilainenkin" tekee virheitä.

Nobody is perfect.

Tekee niinkuin keijokos, jos menee vitaan, saa reklamoida itteensä, eikä tartte mennä edes oikeuteen.

Ja jos haluaa dokumentoida todisteeksi remontin, ota vaikka video operaatiosta, jos kerran ittellä on kuitenkin valmius tehä.

Mutta valitettavasti tässä monien asentajavuosieni kuluessa olen huomannut sen, että rikkaimmat asiakkaat ovat köyhimpiä, kun on maksun vuoro. ;)

Juntunen

Aktiivinen jäsen
Monesti ne joilla on rahaa, tykkäävät rahasta, joten eivät siksi mielellään luovu siitä.

Kannattaa tehdä itse niin ei maksa paljon ja toimii kun tekee homman oikein.

arson

Aktiivinen jäsen
Itse ajattelin teettää K4J:hin vastaavan rempan Kujalalla. Se on kai nokkapyöriä lukuunottamatta sama työ. Siellä pitäisi olla ainakin rutiini tuohon työhön (jopa ahtaassa kakkos-clion konehuoneessa) ja kokemus että mitkä osat ja jäähdytysnesteet sinne kannattaa laittaa. Hinnasta en tiedä ja ajattelin pyytää vaihtamaan samalla apulaitehihnan ja sen mahdollisesti kuluneet hihnapyörät, koska tuossa konehuoneessa kaikki asennustyö viimeisen pytyn puolasta oikeallepäin on silkkaa kiusantekoa.

mikkot

Jäsen
Tänä kesänä vaihdettu K4M Dacia lougan MCV jakohina työ aika noin 3 tuntia viime kesänä vaihdettiin Megane 3 1.4 jakoketju työ aika noin 5 tuntia, ei noi ole mitään raketti riedettä. Kyllä uskaltaa antaa sellaisellekkin joka ei ole ennen tehnyt juuri noita moottoreita!

Ylös Bottom