Megane 2004 tyhjäkäynti ei toimi.

Rorry

Nuorempi jäsen
Moi!
Eli Megane 2004 1.6 kun käynnistää auton niin se käy, heti kun painaa kaasua ja kierroksia nostaa johki 3000 niin ei tyhjäkäynti toimi. Kaasuttamalla saa pidettyä auton käynnissä.
Kaasuläppäkotelon irroitin ja puhdistin mutta ei auttanut. Vikakoodeja ei tullu.
Auton saa pidettyä käynnissä kun evap venttiilistä irroittaa sen letkun mutta tuo ei taida olla kovinkaan terveellistä niin en oo viitsinnyt ajaa sillain.
Alla olevan linkin autolla sama ongelma.
https://youtu.be/7hbJ7EqsNH0

Osaako kukaan neuvoa?

hhelminen

Tunnettu jäsen
Vs: Megane 2004 tyhjäkäynti ei toimi.

Meillä on Meganessa sama vika sillä erotuksella että kylmällä koneella auto käy startin jälkeen aluksi tyhjäkäyntiä mutta kun pysähtyy ensimmäiseen risteykseen 300m päässä niin sammuu.
Ja kiitos, sinun viestisi myötä pääsin itse jäljille mistä vika ilmeisesti johtui.
Kirjoitit ottaneesi evap venttiilistä letkun irti ja auto kävi, itse olen kokeillut vain sähköliittimen irroitusta ilman mitään vaikutusta.
No kokeilimpa minäkin letkun irroitusta ja koeajolla huomasin että kas kummaa auto ei sammunu enään.
Seuraavaksi tulppasin imusarjalle menevän letkun mutta koeajolla auton käynti ei ollutkaan enään tasaista, eli "lisäilmaa" evap venttiilin kautta ilmeisesti tarvitaan!
Ei muuta kuin evap venttiili irti ja tutkimaan, paineilmalla puhalsin aluksi kumpaankin suuntaan ja tuntui olevan aivan tukossa.
Tähän väliin huomautus, evap venttiili päästää puhaltamalla ilmaa vain tankkiin päin.
CRC:tä sisään ja uudestaan paineilmaa sisään ja johan kuului poks mustan pölypilven saattelemana, oli siis venttiili täysin jumissa (ei ihme että johdon irroitus ei vaikuttanut mitenkään).
Reilusti lisää CRC:tä, väliin paineilmaa, taas Bräkleeniä, sekä paineilmaa ja lopuksi lukkoöljyä ja kas venttiili toimii jo ihan puhaltamalla.
Venttiili on nyt kiinni ja ainkakin parin koeajon (auton jäähtymisessä kun menee tovi jos toinenkin) jälkeen sammahtelu katosi..
Täytynee tilata ko venttiili jos lopettaa toimimasta tai vielä oikuttelee, briteissä näyttää maksavan noin 35€ uutena (osanumero 8200024427).

Rorry

Nuorempi jäsen

Kiitos neuvoista.. täytyypi kokeilla tuota samaa kikkaa jota teit.
Olen yrittänyt etsiä tuota evap venttiiliä netistä eikä löydy uusia mistään.
Jos löydät tai olet löytänyt jo uusia jostain niin voitko laittaa linkkiä tänne myös

hhelminen

Tunnettu jäsen

Rorry sanoi:
Kiitos neuvoista.. täytyypi kokeilla tuota samaa kikkaa jota teit.
Olen yrittänyt etsiä tuota evap venttiiliä netistä eikä löydy uusia mistään.
Jos löydät tai olet löytänyt jo uusia jostain niin voitko laittaa linkkiä tänne myös

Briteistä jo löysin ja tilasinkin, palauttivat rahat kun ei ollut varastossa.. :-\
Samalle osalle uudempi varaosanumero on 8200660852.

EDIT Kyllä se oli käytettyyn tyytyminen kun uutta ei meinannut löytyä millään, nyt tulee "vähän ajettu" Clio III luovuttama vaihto osa joka löytyi eBaysta alle 18€ hintaan (postikuluineen alle 30€)..

EDIT Väliaikatietoja, uutta käytettyä ei ole vielä tullut mutta vanhan puhdistus ja "voitelu" auttoin niin että noin aamuisista 95% sammumisista katosi.
Nekin muutamat kerrat kun sammuu niin auto täytyy seistä normaalia kauemmin, ilmeisesti venttiilli jumittuu käyttämättömyyttään ajan kanssa.

Ylös Bottom