Megane 2 facelift 1.5 dci pakoputkesta

Työtön

Jäsen
Hei, ostin sitte hienon hatchback Meganen halvalla. Ajettuani sillä viitisensataa kilometriä kotiin, makasin seuraavan aamupäivän pääkivussa sängyn pohjalla ja kaikki vaatteet pesuun. Sisälle autoon tulee jotain käryä, jonka maistaa nuolaisemalla huulta.

Autossa on liuta mielenkiintoisia vikoja mutta niistä sitten myöhemmin. Ehdin jo vaihtaa kuskin puolen etuvilkun hehkun, helvetillinen homma muuten, mutta eipä se vilkku tietenkään sillä lähtenyt toimimaan. Samalla löytyi katkennut jousi ja väljä raidetangon pää, mutta ne ovat normaaleja vikoja. Projektorilamput ovat todella himmeät, toisen lampun pölysuoja puuttui joten linssi ja umpion lasin sisäpinta likainen. Tärkein ongelma on nyt kuitenkin, että siitä kärytyksestä pitäisi päästä eroon, jos autolla aikoo vielä ajaa saamatta syöpää. Ja jos jotain liian kallista puuttuu, sitten ei kannata korjata loppujakaan. Plussapuolena auton hankinnassa on, että jos syöpä tulee, sen saa sitten tosi matalalla polttoaineenkulutuksella.

Myyjä kertoi, että pakoputken takaosa on korvattu suoralla putkella. Kysyessäni, onko katalysaattori paikallaan, hän vastasi, että dieseleissä on hiukkassuodattimet.

Kysyisin nyt, että mitä hiluja sieltä pakoputkesta pitäisi oikeasti tässä mallissa löytyä, jos haluaa katsastaa auton? Onko ajatusta, miten käryn lähteen voisi jäljittää? Diesel 1.5 78kW versio, faceliftattu Megane 2. Jos pakoputki olisi paikallaan, veikkaisin itse ruiskun tiivisteitä, mutta yleensä siitä seuraa pien kertymistä. Nyt sen verran mitä näki, en tiedä miten sen turbon putken saa pois rikkomatta mitään, pelkääjän puoleinen ruisku oli vähän kostean näköinen, mutta se voisi olla tihkuttava paluuletkukin, Miten se turbon putki on kiinni?

Mustis v6

Aktiivinen jäsen
Kysyisin nyt, että mitä hiluja sieltä pakoputkesta pitäisi oikeasti tässä mallissa löytyä, jos haluaa katsastaa auton?
Pakoputkesta pitää löytyä joku mikä näyttää katalysaattorilta ja joku mikä näyttää hiukkasloukulta, nämä usein ovat samassa paketissa.
Dieselin katsastuksessahan mitataan näkyvän savun määrä eikä muuta.

Juntunen

Aktiivinen jäsen
Minun tietääkseni Suomeen tuoduissa Megane 2 1.5dCi:ssä ei ole hiukkassuodatinta. Minulla on 2 kpl 2008 vm. tuollaista autoa. Hapetuskatalysaattori niissä taitaa olla mutta sen puuttuminen ei savutustestiin vaikuta. Toki katsastuksessa voidaan puuttua poistettuihin komponentteihin mutta se on katsastajasta kiinni. Jos katti on paikallaan mutta sisukset poistettu niin sen osalta menee läpi.

Työtön

Jäsen
Ok, eli äänenvaimentimen puuttuminen ja mahdollinen putken itse tehty kiinnitys ei ole ongelma katsastuksessa? Mitä osia sieltä pitäisi löytyä ja mistä kohtaa, että osaa katsoa mitä sieltä on lähtenyt kun ryömii auton alle katsomaan?

Se käry on silti ongelma (ei maistu makealle, ei), kun sillä autolla ei voi ajaa ennen kuin siitä pääsee eroon.

Jospa sitten vaihtaisin niitä suuttimien tiivisteitä. Tiivisterenkaita näyttäisi kuitenkin olevan usealla eri sisäreiän halkaisijalla. Mistä sen nyt tietää, minkä kokoiset renkaat tilaa, että se suutin mahtuu läpi? Onko tässä koneessa venyvät kiinnityspultit ruiskuille? Ja miten se turbon putki on kiinni sieltä takaa?

otto

tipan tuntija + R 19
siis joko konehuoneesta lähtevän pakoputken tiivisteosa falskaa tai kurttuputki on menossa jos se sieltä on lähtöisin.

Työtön

Jäsen
siis joko konehuoneesta lähtevän pakoputken tiivisteosa falskaa tai kurttuputki on menossa jos se sieltä on lähtöisin.
Ok. Eli onko se kurttuputki sellainen joustava osa putkea? Kävin katsomassa Aeromotorsilta, ei näkynyt sellaista myynnissä. Ajatus on, että kun se pakoputki on vaihdettu suoraan ja kiinnitetty toisenlaisella tavalla, kun alkuperäinen (jossa äänenvaimentimessa ne joustavat liitokset), mahdollisesti jäykemmin kiinnitetyt putken toisenlainen liike on voinut aiheuttaa vuodon johonkin kohtaan putkea. En vieläkään ole kontannut sinne auton alle katsomaan.

Olisi kyllä korjauksen kannalta mukavampi lähde kärylle, kun ne ruiskutussuuttimien kuparitiivisteet. Olen vaihdellut niitä tiivisteitä Fordin 1.4 TDCI koneesta (DV4TD), jossa kuparitiivisteiden meno aiheuttaa vaikeasti löytyvästä paikasta tulevaa käryä ohjaamoon ja käry lähti ne kuparirenkaat vaihtamalla. Silloin opetteluun vierähti jokunen viikko ja piti hankkia pieni momenttiavain, työkalu reikien pohjien tasoitusta varten ja tarvittavia osia (venyvän pultin, kuparitiivisterenkaan, erilaisia polttoainejärjestelmän letkuja ja metallisen EGR-putken kun sain ne poikki siinä kokeillessa.) Nyt toisen moottorin kanssa voisi ehkä mennä vähemmän aikaa. Se ei ole kumminkaan sellainen homma, johon viitsisi alkaa nyt minulle outoon koneeseen kokelumielessä.

Mustis v6

Aktiivinen jäsen
Teoriassa pakoputki kiinnikkeineen pitäisi olla alkuperäinen tai alkuperäistä vastaava tarvike koska tyyppihyväksyntä...
Käytäntö on sitten katsastus henkilöstä kiinni.
Ainakin meillä päin yleensä on kelvannut kun eivät vuoda ja on asiallisesti kiinni.

Työtön

Jäsen
Olen selvitellyt sitä mahdollista käryn lähdettä. Jostain löytyi vinkki, että syynä voisi olla myös vuotava EGR jäähdytin. Onko kokemusta tästä?

otto

tipan tuntija + R 19
sehän on pakokaasun kierrätysjuttu, käryjähän tuokin voi päästää.

Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom