Megane 1:sen ohjaustehostin kitisee.

korpiJaakko

Nuorempi jäsen
Olisiko ohjaustehostimesta menossa laakeri, kun varsinkin kylmänä käynnistäessä vinkuu/ kitisee? Auto on vuoden 2002 mallin Megane farmari 1,6 16v:n moottorilla. Huoltohistorian mukaan sille ei olis tehty mitään ja autolla on ajettu kuitenkin jo 375 000 km. Tehostin on Saginawin kiinteällä hihnapyörällä ( orkkis?) Sitä ei vissiin saanu purettua, joten menis vaihtoon koko mylly? Motonetin tehostimella hintaa suolaiset 279€ + 80€ pantti!

Heikmar

Aktiivinen jäsen
Siispä et osta ohjaustehostimen pumppua Motonetista. Katsoin Autodocin valikoimaa ja tarjoaa ainakin minulle 33 prossan alennusta, niin halvin Ridexin pumpulle jää hintaa 74,15 e eikä puhettakaan mistään panteista. Kohtuullista, sanoisin.
Mulla fuskaa ohjaustehostimen nesteet hieman jostain ja ohjaus lopulta jäykistyy ennen uuden nesteen lisäämistä. En muista kuuluuko silloin ylimääräisiä ääniä, mutta tsekkaa se nesteen taso varuilta.

korpiJaakko

Nuorempi jäsen
Juu, oon katellukki netti tarjontaa ja siellä on varsin kohtuu hintaisia pumppuja. Pitänee se kai vaihtaa, ennenkuin jumittuu ja katkaisee kiilahihnan ja sit ajetaan mehtään jne...:)

Heikmar

Aktiivinen jäsen
bilteman tiivisteen korjausaine saattaa auttaa, ainakin omassa vuoto väheni.

Aika arvokasta toi Bilteman tiivisteenturvottaja, pari kymppiä puteli. Mulla siinä nestesäiliön tienoilla kosteutta havaittavissa, että vuotaako vain joku liitos.. Neste vajuu niin vähän, että en epäile itse tehostajan kumien fuskaavan.

Moppi

Aktiivinen jäsen
Vinkuna ja kitinä viittaa enempi hihnan kiristyspyörään, mutta en lähde vänkäämään;) sehän selviää kun kokeilet pyöräyttää kumpaakin.

korpiJaakko

Nuorempi jäsen
Kiristinrulla ja se toinen rullakin on vaihdettu vähän aikaa sitten, että ei pitäis niissä olla vikaa. Vuotoja ei näy ja ei vaikuta ohjaukseen. Tehostin nesteen oon vaihtanu ja hihnakin on uusi. Kuuntelemalla se kitinä kuuluu siinä tehostimen hihnapyörän kohalla. Vaimenee kyllä auton lämmettyä, että olisko vain turhaa panikointiao_O.
Remppaamaan kun lähtee, niin sillehän ei loppua näy. Missähän se raja tulee vastaan, jos korjauksien hinnat ylittää jo auton arvon.....? Mutta kun auto pelittää ja kukkuu, niin eihän siitä malta luopua. Nykyautoja ei uskalla edes ajatella, nehän on vaan kasa piirikortteja....:)

Heikmar

Aktiivinen jäsen
Kun näitä edullisempia autoja remppaa ihan rahan kanssakin, ei niistä voikaan luopua ihan noin vain. Katsoin juuri nettiautosta millaisen vehkeen saisi alle tonnin hintaluokasta, niin tuli mielikuva että onpa surkeita romuja tarjolla...
Ai sieltä kuuluu vasta kitinää joka sitten lämpenemisen myötä häviää. Mulla teki tuota samaa ennen kuin vaihdoin hihnan kiristimen. Mites laturin vapaakytkimen laakerit, sekin voi pitää ääntä?
Vai selkeestikö kuuluu tehostajan pumpun tienoilta ääni?

Viimeksi muokattu:

korpiJaakko

Nuorempi jäsen
Niin, se laturihan on siinä tehostimen alla, että voi olla sekin. Ja onhan vielä se ilmastointikompura siellä alimpana. Tuo kompura on vaihdettu hiljattain. Mutta pitää mennä talliin ja paikallistaa tarkemmin se kitinä.

korpiJaakko

Nuorempi jäsen
No kävin sitte kuuntelemassa tallilla ja nyt se kitinä ei kuullostanutkaan niin pahalta! Kun se voi olla ne rullat tai laturi. Kuivuuttaanko ne kitisee? Ei saanu ihan tarkkaa tolkkua. Seurataan tilannetta ja ei höttyillä. Kyllähän ne alkavat viat varoittaa, kun sen aika on.

Heikmar

Aktiivinen jäsen
Kitinä ei vielä paljon mittään, mutta kun alkaa pitää jatkuvaa ääntä niin onpi syytä tehdä laakerille jotain. Kuukauden mulla kesti laturin vapaakytkin jatkuvaa ääntä pitäen, sitten leikkasi lopullisesti.
Onneksi teki sen tyhjäkäynnillä, vauhdissa olisi saattanut tulla entinen moottori kun moniura olisi mennyt solmuun ja jakopäähän.

MTI

Aktiivinen jäsen
Kulunut laturin hihnapyörä voi aiheuttaa kitinää. Alumiininen pyörä kuluu ja remmi menee pohjia myöten. Mulla oli halkaisija pienentynyt 1,5mm. Huomaa siitä kun on 5pk remmi ja sisin ura on käyttämättä.

Juntunen

Aktiivinen jäsen
Kitinä ei vielä paljon mittään, mutta kun alkaa pitää jatkuvaa ääntä niin onpi syytä tehdä laakerille jotain. Kuukauden mulla kesti laturin vapaakytkin jatkuvaa ääntä pitäen, sitten leikkasi lopullisesti.
Onneksi teki sen tyhjäkäynnillä, vauhdissa olisi saattanut tulla entinen moottori kun moniura olisi mennyt solmuun ja jakopäähän.
Hajosi hihnapyörä kahteen osaan?

Itsellä nuo ovat tähän mennessä menneet vain jumiin. Ensimmäisen avasin ja siinä oli sisällä sellaiset hentoiset peltijouset jotka työntävät sellaisia tappeja jotka väärään suuntaan pyörittäessa estävät ulkokehän pyörimisen. Niitä peltijousia oli poikki ja taisi olla jousen paloja väärissä paikoissa joten oli vapaakytkin täysin jumissa.

Megane I:ssä jumiutui pari kertaa ja siinä se aiheutti hihnan väpättämisen tyhjäkäynnillä. Ensimmäisellä kerralla vaihdatin pelkän hihnapyörän, toisella kerralla meni koko laturi vaihtoon kun oli kilometrejä jo suht paljon.

Megane II:een vaihdoin laturin edellisen hihnojen vaihdon yhteydessä ja olihan siinäkin hihnapyörän vapaakytkin jumissa, mutta ei erityisiä oireita aiheuttanut, mutta kyllähän se hihnaa rasittaa varmasti. Kyseinen laturi odottaa hyllyssä josko nykyinen uusi Kiinassa valmistettu Hella jonain päivänä lopettaa toimintansa, toivottavasti ei seuraavan 200tkm aikana kuitenkaan.

Juntunen

Aktiivinen jäsen
No näistähän ei tiedä mikä niissä hajoaa ensimmäisenä, mutta se vapaakytkimellinen hihnapyörä omien kokemuksieni mukaan vikaantuu ensimmäisenä vaikkei aina heti näkyviä oireita aiheutakaan. Laakerin kiinnileikkaaminen varmasti kyllä rikkoo hihnan. Hiilien loppuminen tai jännitesäätimen hajoaminen lopettaa sekin matkan sitten kun akku loppuu. Ehkä ennakoivana huoltona laturi kannattaa myös vaihtaa jossain vaiheessa samalla kun joutuu apulaitehihnaan muutenkin koskemaan. Nykyisessä meganessa tämä tehtiin 12.5 vuoden / 285 tkm paikkeilla.

Ylös Bottom