Master 2.5dci 2009 SERV+hehku/moottorielektroniikka vika

durisotti

Nuorempi jäsen
Eli Relluun ilmestyi tuollainen vika kesällä käynnistyksen yhteydessä, kun virrat laittaa päälle niin muut valot sammuu, mutta hehkutuksen merkkivalo ja tuo serv valo jäävät palamaan. Vikakoodit olen lukenut ja koodia en nyt muista mutta oli kuitenkin glow plug heater circuit A, jota ilmoitti viaksi.
Ongelma on että vaikka vikakoodin mukaan vika olisi hehkujärjestelmässä niin sieltä en kuitenkaan ole vikaa löytänyt. Kaikki liitokset on puhdistettu ja hehkutulpat mitattu ja kaikki vaikuttaa olevan kunnossa. Tein jopa sellaisen viritelmän että viritin testilampun väliin ja kokeilin että hehkutus toimii normaalisti joka tulpan kohdalla ja kaikki oli ok.
Vikakoodin nollaaminenkaan ei auta. Pari kertaa tuo vika on poistunut itsestään hetkeksi ja sitten taas tullut takaisin, vika ei kuitenkaan ole tullut ajon aikana vaan silloin kun virrat kytketään päälle.
Netin syövereitä olen tämän ongelman kanssa tutkinut ja ainakin tuolla ulkomailla kyseisessä ongelmassa tuntuu olevan montakin eri vikaa. Aika usein epäillään ahtopaineanturia ja satunnaisesti kaasupolkimen asentoanturia sekä muita moottorin antureita.
Löytyisikö joltain palstalaiselta vinkkejä vian paikantamiseksi, en kuitenkaan ihan vielä viitsisi tilailla kourallista antureita ja vaihdella niitä mahdollisesti turhaan.

durisotti

Nuorempi jäsen
Vs: Master 2.5dci 2009 SERV+hehku/moottorielektroniikka vika

Pitääpä vastata itselle kun täällä ei näköjään ole muita tämän asian asiantuntijoita ;D
Vika on siis ollut sama yhtäjaksoisesti helmikuusta alkaen, mutta nyt pari viikkoa sitten valo alkoi sammumaan muutaman kymmenen metrin ajamisen jälkeen ja tällä viikolla tuota vikaa ei ole ollut lainkaan (tulee varmaan pian takaisin nyt kun tämän lausun ääneen).
Joka tapauksessa vika näyttää korjaantuneen itsestään ilman mitään korjaustoimenpiteitä.

MTI

Aktiivinen jäsen

Vikakoodit kannattaa lukea clipillä, näkee vanhat viat muistista ja viat jotka on päällä.
Hehkun merkkivalo voi syttyä monesta eri syystä, vaikka itse hehkutus järjestelmässä ei olisikaan vikaa.
Clippejä on harrastajilla tälläkin foorumilla eri puolilla Suomea merkkiliikkeiden lisäksi. Minulla on Oulussa.

durisotti

Nuorempi jäsen

vikakoodit olen lukenut kymmeniä kertoja tuolla omalla vikokoodinlukijallani ja näytti sitä samaa hehkujärjestelmän vikaa aina , mutta tosiaan nyt on mystisesti häipynyt. Joku kontaktivika se lähes 100% varmasti on, mutta kun saisi vaan selville että missä niin olisi elämä helppoa.

Fuego Turbo

Tunnettu jäsen

Vastaan aloittajalle samasta viasta samanlaisessa koneessa: muutaman kerran on tullut ko. " hehkuvalo" ja toisella kerralla oli ahtopaineanturia vikana toisella kerralla egr-venttiiliä. Ei välttämättä hehkulankavalo tarkoita,että vika olisi hehkuissa,mutta johonkin vikaan se vaikuttaa. Joku on joskus myös kertonut,että ilmamassamittarikin olisi saman merkin takana.

durisotti

Nuorempi jäsen

Tässä tapauksessa se on lähes varmaa että itse hehkujärjestelmässä ei ole vikaa vaikka sitä ilmoittaakin. Kaikki hehkujärjestelmän osat on tarkistettu releitä ja tulppia myöten samaten johdot ja kaikki on ok. Eli vika on jossain muualla, itsekin veikkaan tuota ahtopaineanturia vaikkei siitä vikakoodia tulekaan, seuraavan kerran kun vika ilmenee niin vaihdan ensin tuon ahtopaineanturin se kun ei ole mitenkään paha hinnaltaan. Jossain saksalaisella foorumilla oli juttua että tuollaisessa tapauksessa oli vika kaasupolkimen asentoanturissa.
Aika metkaa kyllä että vika oli yli puoli vuotta koko ajan olemassa ja nyt on yhtäkkiä toiminut täysin moitteetta. Vika tosiaan oli ainoastaan valon palaminen, mitään havaittavaa ei ole moottorin käynnissä eikä liikkumisessa.
Edellinen vanhemman koppainen Master toimi yli 300tkm ilman ensimmäistäkään vikaa, ja vähän harmittaa että vaihdoin sen tähän uudempaan ???

Ylös Bottom