lagunan ilmastointi

jarsi80

Nuorempi jäsen
Laguna 1.8 16v. Vm 2000 farkku......käytin auton viikko sitten ilmastointihuollossa...huollon jälkeen kaikki toimi hienosti....puhalsi kunnolla kylmääkin....mutta muutama päivä sitten ei enää puhaltanut kuin haaleaa.....voiko olla vuoto vaikka koneen tekemän testin läpäisikin....mikä olis yleisin vuotokohta? Oli muuten järjestelmä täytettäessä aiwan tyhjä.....ei tietoa koska viimeksi huollettu???

skara

Aktiivinen jäsen
Vs: lagunan ilmastointi

Kenno tai siihen tulevat letkut yleensä. Laittoivatko väriaineet? Jos laittoivat niin kipase huoltoon takas ja pyydä tutkimaan vuodot.

Laguna00

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

Voiskohan olla että vuotaa ihan siitä täyttönipasta.. Omassa sen seutu on mehinyt 14 vuodessa hieman kosteaksi. Pitäa just käydä täyttään ittekin aineet.

waltzu1

Nuorempi jäsen

Onko Lagunoissa muuten kaksi piiriä ilmastoinnissa, korkea- ja matalapainepiiri? Minulle täytettiin myös hiljattain aineet ja kaverilla oli koneessaan kaksi letkua liittää autoon, sano toisen olevan korkeapaine ja toinen matalapainepiirriin. Ei vaan löydetty autostani ( 03 laguna II) kuin yksi liitin. Mielestäni ei puhalla kunnon kylmää.

Renumään

Aktiivinen jäsen

waltzu1 sanoi:
Onko Lagunoissa muuten kaksi piiriä ilmastoinnissa, korkea- ja matalapainepiiri? Minulle täytettiin myös hiljattain aineet ja kaverilla oli koneessaan kaksi letkua liittää autoon, sano toisen olevan korkeapaine ja toinen matalapainepiirriin. Ei vaan löydetty autostani ( 03 laguna II) kuin yksi liitin. Mielestäni ei puhalla kunnon kylmää.

On sekä matalapaine-, että korkeapainepuoli, kuten kaikissa auton ilmastoinneissa. ;) Huoltoliitin on järjestelmän matalapainepuolella, mutta korkeapaineliittimellä.

waltzu1

Nuorempi jäsen

Renumään sanoi:
waltzu1 sanoi:

On sekä matalapaine-, että korkeapainepuoli, kuten kaikissa auton ilmastoinneissa. ;) Huoltoliitin on järjestelmän matalapainepuolella, mutta korkeapaineliittimellä.

Eli aineiden täyttöön ja järjestelmän tarkistukseen ei tarvita kuin se yksi liitin?

Ajoneuvos

Nuorempi jäsen

Moro.
Itselläni on 06 laguna ja siinä oli aivan samanlainen ongelma ilmastoinnissa, kylmäaineet vaihdettiin toimi pari päivää ihan hyvin. Sitten ei tullut enää viileää, väriaine näkyy tosihuonosti jos on tihkuva vuoto jossain alaputkesssa. Samalla vuotaa kylmäainetta eikä paine pysy järjestelmässä, eikä homma selviä ellei tehdä painetestausta. Käytin auton merkkiliikkeessä ja homma saatiin hallintaan maksoi viisisataa yhteensä. Vuoto oli kompressorin ja lauhduttimen välisessä putkessa, koska järjestelmässä on aika kova paine pienikin vuoto jossakin vaikuttaa.
Terv. Ajoneuvos

Renumään

Aktiivinen jäsen

waltzu1 sanoi:
Renumään sanoi:
waltzu1 sanoi:

Eli aineiden täyttöön ja järjestelmän tarkistukseen ei tarvita kuin se yksi liitin?

Ei tarvita, jossain muissakin relluissa on vaan yks huoltoliitin ja on sitä muillakin merkeillä. Jos järjestelmä on reilusti vajaa saatika tyhjä huoltoon mennessä, pitäisi aina suorittaa kunnollinen vuototestaus typpipaineistuksella. Ilmastoinnin huoltolaitteen tekemä alipainetestaus ei pysty pientä vuotoa aina löytämään ja ei ole siten riittävä testi toteamaan, että järjestelmä on ehjä. Vuotavaa järjestelmää kun ei saa täyttää.

Harri126

Jäsen

Omassa vuotaa tuolta:
http://aijaa.com/tWlF9P

Jossain topicissa sanoin, ettei vuoda, mutta kyllä se putki on puhki tuon laipan kohdalta.
Koitin ehjätä.
Vuoto väheni, mutta ei loppunut kokonaan.

waltzu1

Nuorempi jäsen

Liittyykö tuo ulkolämpötilamittarin lukema mitenkään tuohon ilmastoinnin tehokkuuteen? Minulla ulkolämpömittari näyttää noin 10 astetta alhaisempaa lämpötilaa todellisesta. Mielestäni ilmastoinnista ei tule niin kylmää kuin pitäisi, viileää kylläkin.

kimbe

Tunnettu jäsen

waltzu1 sanoi:
Liittyykö tuo ulkolämpötilamittarin lukema mitenkään tuohon ilmastoinnin tehokkuuteen? Minulla ulkolämpömittari näyttää noin 10 astetta alhaisempaa lämpötilaa todellisesta. Mielestäni ilmastoinnista ei tule niin kylmää kuin pitäisi, viileää kylläkin.

Eipä taida tuo ulkolämpömittari vaikuttaa ilmastoinnin toimintaan mitenkään. Lagunoista en varmaksi tiedä, että onko kaikissa malleissa ja varustetasoissa ollut tuo ulkolämpömittari vakiovarusteena, mutta esim. Clio / Megane -osastolla on yksilöitä, joissa on lisävarustelistalta ruksittu se ilmastointi, mutta ei sitä ulkolämpömittaria. Meilläkin ollut sellainen Clio (-06, III), jossa ei ulkolämpömittarin anturointia/johdotuksia ollut alun alkaenkaan, mutta hyvinpä tuossa ilmastointi kuitenkin toimi.

Erään Renaultasentajan mukaan vakiovika Lagunassa ja Mecanessa. Kennoon tuleva alimmainen putki syöpyy laipan juuresta ja alkaa vuotamaan. Uusi putki Lagunaan 280 € enkä ole sitä vielä löytänyt muualta kuin merkkiliikkeestä. Pihassa on 2 Laguunaa jotka odottavat putkea, jos sen löytäis jostain edullisemmin. Viimeksi kuin kysyin putkea, niitä oli 8 kpl maahantuojan varastossa.

Harri126

Jäsen

vanha rellumies sanoi:
Erään Renaultasentajan mukaan vakiovika Lagunassa ja Mecanessa. Kennoon tuleva alimmainen putki syöpyy laipan juuresta ja alkaa vuotamaan. Uusi putki Lagunaan 280 € enkä ole sitä vielä löytänyt muualta kuin merkkiliikkeestä. Pihassa on 2 Laguunaa jotka odottavat putkea, jos sen löytäis jostain edullisemmin. Viimeksi kuin kysyin putkea, niitä oli 8 kpl maahantuojan varastossa.

Mulle maahantuoja ilmoitti hinnaksi 295 €.
En ostanut.
Täytyy paneutua asiaan, kun palaamme reissusta.

Nyt niiden, joilla tuo putki on vielä ehjä, kannattaa suojata se vaikka pulttitervalla korroosiota vastaan. :)

skara

Aktiivinen jäsen

Tsiisus mite on kalliita putkia. No mä hoidin sen ostamalla romulasta citroenin irroitetusta pumpusta tumpin ja hydrauli-liittimellä liitin sen vanhaan letkuun. Pääsin kohtuu huokeasti siis tästä hommasta, kuten köyhän kuuluukin.

Harri126

Jäsen

skara sanoi:
Tsiisus mite on kalliita putkia. No mä hoidin sen ostamalla romulasta citroenin irroitetusta pumpusta tumpin ja hydrauli-liittimellä liitin sen vanhaan letkuun. Pääsin kohtuu huokeasti siis tästä hommasta, kuten köyhän kuuluukin.
Tätä mun pitikin kysyä, mikä sitikka?

skara

Aktiivinen jäsen

En kyl tiä mistä sitikasta pumppu oli, mut näkys olevan samanlaiset liitokset siinäkin, kuha on ranskalainen. No hydrauliliittimen voi kyl korvata sit vesijohtoliittimellä joka on paljon pienempi tässä tapauksessa. Aiheutti ongelmia meinaan tilapuutteen takia se 300 bar kestävä iso hydrauliliitin :D

Ylös Bottom