Eli ei kannata ryysätä termaria vaihdattamaan vaan kyse on ominaisuudesta..ko? Perheessä on myös Berlingo 1.6 hdi ja se lämpenee minusta nopsempaan.
Pitää jostain hommata se kuonokoppa jos se auttaisi asiaa.
Olen tämän ketjun aloittaja. Eikä yllä olevat postaukset ole vieläkään minun Laguna3 kohdalta poistuneet.
OBD diagnostiikan mukaan auton lämmöt eivät talvikeleillä nouse yli 80C.
Termostaatti aukeaa vasta 83C asteessa, jotenka aika mystinen juttu.
Joko lämpötila anturi näyttää väärin, tai kun Hihnaremppa tehtiin niin vesipumppu pyörii perkeleesti ja neste kiertää vinhaa vauhtia?!
Aikaisempina talvina ennen hihna remppa ei mitään ongelmaa, ei edes tarvinnu pohtia viima suojaa.
Muutoksen huomaa myös automaatti-ilmastoinnin toimivuudesta, ennen sai pitää aseuksen 24C ja aina oli lämmintä, nyt pitää olla HI (HIGH) eli täysillä päällä.
Automaatti-ilmastoinnin algritmi ei ota huomioon että auton nesteet ei ole normi lämmöissä?
Hauska huomio myös kun -15C kelissä ajelin 1tietä Turkuun, jossa on pitkiä ylä ja alamäki osuuksia(ilman viimasuojaa).
Alamäissä mittari laski ensimmäiselle neljäksen merkkiviivalle ja kun ylämäki alkoi, niin lämpötila nousi melkein normi lämpö viivalle, eli puoleen väliin mittariasteikkoa(pystysuora asento).
Itsellä myös tuo lagge3 kyseisellä 1.5 dCi:llä. MInulla kyllä lämpenee ihan suhtkoht nopeasti, ja hyvin riittää lämpöä kabiiiniin, myös hieman kylmemmillä keleillä.
Oireet alkavat kuulostaa mielestäni hieman siltä, että jäähdytinjärjetelmässä saattaisi olla ilmaa. Onhan järjestelmä ilmattu kunnolla?
(minulla EI ole viimasuojaa...)
Tuon ilmauksen kunnossalolon voinee testata kabiinin suunnan letkuista, että ovatko samanlämpöisiä kuin jäädyttimen suunnan ja koneen pään letkut. Jos ei niin sitten ilmaa kennoissa. Voipi olla, että tuokin auto pitää ilmata keula ylhäällä (kuten meidän Espa). Itse olen hoitanut tuon tyhjäkäynnillä ylämäessä kun jäähdytysjärjestelmän korkki on kiinni.
Espassa jäähdytinjärjestelmä puhaltaa alemmassa lämpötilassa kun ilmastoinnin kompressori käy. Eli automaattinen ilmastointi tai huurteen/kosteudenpoisto voi aikaansaada myös tällaisen vaikutuksen.
Jos kaikki letkut tasalämpöisiä niin sitten termostaatin jumiutumista voi miettiä.
Kyllähän meidänkin Lagunassa kabiiniin tulee lämmintä ihan kohtuullisesti mutta lämpömittarin viisari ei kovilla pakkasilla pahasti leposijaltaan liikahda. Nyt kun on leudompaa niin on noussut kaupunkiajossakin max ensimmäisen viivavälin.
Kummallistako vai normisettiä??
Kyllä ainakin oma mylly lämpenee "normilämpöön" jopa kaupunkiajossa, kunhan ei ihan tulipalopakkasista puhuta, ja hieman pitemmän aikaa ajelee.
Ehkä sinun tapauksessasi termari falskaa hieman?
Tuli sitten hankittua eka diesel-auto ikinä (Megane III Grandtour, dCi 1.5 110)... Mietin pitäisikö investoida viimasuojaan, mutta tämän tarinan perusteella suositus on vahva...
-Alex