Ainakin omassa Laguna III:ssa (1.5 dCi) on joku 2kW:n sähkövastus jäähdytyssysteemissä ja hyvin pysyy lämmöt ainakin -20 asteen ulkolämpötilassa vaikka ei ole mitään maskisuojia laitettuna. Tietty jos ihan kylmällä koneella lähtee liikenteeseen, niin kestäähän se aikansa lämmitä ja varsinkin jos ajelee vain taajamassa pysähdellen niin ei hukkalämpöäkään tule paljoa kun konetta ei kuormiteta.
Termostaatin olen omaani vaihtanut kun lämmöt seilasivat oudosti. Nyt käyttäytyy normaalisti
Tuntuu että termostaatti on hajoamassa, jos se ei lämpene edes pidemmässä ajossa. Dieselissä voi lämmöt kyllä ruveta laskemaan (ilman llisävastuksia tms) normilämmöstä jos seisoo paikallaan jaa huudatta flektiä muttei niin paljon/ollenkaan pienillä pakkasilla
Eipä ole tämä kätevä keino tullut koskaan mieleen, olen aina itse vain kuunnellut lähteekö letkulämmittimen pumppu käyntiin, vastus sihisemään tai tuntuuko moottori käteen lämmenneeltä:
" Lämmittimen toiminnan voi testata kokeilemalla ensin kylmän auton moottoriöljyn lämpötilaa ja tarkistamalla, onko lämpö kasvanut lämmityksen jälkeen."
Pitää varmaan seuraavalla kertaa lorotta vähän öljyä moottorista ja kokella onko sekin lämminnyt. Eipä se taida kovin paljon siellä öljypohjassa kyllä lämmitä, kun lämmitetään vain jäähdytysnestettä ja sillä lohkoa. Toki pidemmässä lämmityksessä se lämpö sinnekin alkaa vaikuttaa.
Termostaattia ei löytynyt suoraan hyllystä, meni tilaukseen.
Nyt tuota 2Kw vastusta tässä yritän paikantaa, latasin korjaamokäsikirjan (englannin kielinen), mikä olisi tuollaisen lämmitimen oikea nimi?
Oiekasta nimestä en tiedä, mutta 1.5dCi koneessa se on sellainen pieni mötikkä koneen etupuolella. Siihen tulee paksuhkot johdot, lämmityskennon paluuletku ja lähtee lohkolle ylöspäin toinen letku. Ainakin oletan että tuossa se lämmitysvastus on. Vois olettaa että samaan tyyliin se on muihinkin koneisiin laitettu.
Omakohtainen kokemus on, että 10 km taajamanopeudella ei konetta juuri lämmittänyt, noin 5 km:n kohdalla vahteisto alkoi toimimaan sulavammin. Pakkasta siis noin -26. Motarilla lämmöt tossa ulkolämpötilassa noin 1/4 mittarillista. -19:sta asteessa sitten lämmöt jo ihan normit moottoritiellä. 2.0 dCi, aut, facelift ja maskin isompi reikä tukossa. ei eberiä tahi weberiä, jonkin sortin lohkolämmitin ja sisähaara.