Laguna III ja Webasto (katkoo virtoja)

Mr.Blue

Mustat Rellut
Arvon Webasto ja/tai Laguna III -tietäjät!

Elikäs potilas on Laguna III 1.5 dCi, mallisarjaa 2012 facelift, jossa Webasto kaukosäätöajastimella. Ongelmana ei niinkään ole täälläkin jo useaan otteeseen puitu ”lehmänhenkäys”-mallinen sisälämmitys, vaan enemmänkin se, että tuo vähäinenkin hönkäys loppuu silloin tällöin kesken lämmityksen ja samalla nollaa auton ajotietokoneen, kellon yms.

Ostin auton keväällä ja tätä esiintyi satunnaisesti silloinkin – joillakin niistä harvoista kerroista kun keväällä Webastoa käytin. Fiksuna ajattelin, että reilu kolmevuotiaassa alkaa jo akku olemaan heikossa hapessa Webaston vuoksi, joten kesällä vaihdoin akun uuteen, Boschin AGM-akkuun. Nyt muutamia kertoja loppuvuodesta Webastoa käyttäneenä ajattelin tyytyväisenä, että niinpä homma korjautui tuolla akun vaihdolla, vaan eipäs sittenkään... sama homma jatkuu jälleen.

Osaako joku veikata mistä tämä mahtaisi johtua? Olen lukenut IPCU-releestä ym. mutta sisälämmitys joka tapauksessa lähtee puhaltamaan joka kerta – ja silloin tällöin se katkeaa kesken, varsinkin jos yrittää kauemmin (puoli tuntia) lämmitellä. Moottorin lämmitys kuitenkin tuntuisi jatkavan tohinaansa tästä huolimatta. Voisiko olla, että akun jännite laskee tietyn rajan alle (tai lämmöt nousevat jossain liian korkeiksi), jolloin sisäpuhallus katkaistaan? Mutta miksi koko auto ”resetoituu”, ei kai tuo jännite niin alas pääse tippumaan että se vastaisi käytännössä akun irroittamista? Vai katkaistaanko tässä tapauksessa virrat koko autosta? Auto kyllä lähtee tämän jälkeen ihan normaalisti kuitenkin käyntiin. Eihän se nollaus sinänsä haittaa (ellei siitä autolle itselleen ole haittaa), ainoa vaan, että keskikulutukset ja kellot ym. nollautuu... ja onhan tässä pieni pelko takaraivossa, että jättääkö auto joskus käynnistymättäkin...?

Jos toiminta on tätä luokkaa jo muutaman asteen pakkasilla, niin mitä se on sitten kovemmilla pakkasilla? Tekeekö tuolla Webastolla silloin oikeasti mitään? Omat ajot on tietysti aika vaihtelevia, joten on mahdollista, ettei akku ehdi aina latautumaan kunnolla.

Olen jo aikaisemminkin miettinyt, että mahtaako tässä autossa olla jotakin vikaa latauksessa tai jännitteensäädössä, kun esim. lasinpyyhkimien pyyhintänopeus vaihtelee välillä ”moottorin kuorman” mukaan (siis ei jaksotoiminto vaan pyyhkimien fyysinen nopeus). Jos siksi ei esim. lataisi akkua kunnolla? Vai mahtaako sisäpuhalluksen katkeaminen olla selkeästi Webastosta johtuva vika/ominaisuus? Mainittakoon, että merkkihuolto ei ole löytänyt auton sähköjärjestelmästä ja latauksesta vikaa.

Ajatuksia, ideoita? Mistähän päin kannattaisi lähteä vikaa etsimään? Voisikohan tuolle yrittää jotakin ensin itse ennen kuin vie diagnosoitavaksi muualle? Voiko rele olla jotenkin rikki niin, että katkaisee virrat ”väärin”?

MTI

Aktiivinen jäsen
Vs: Laguna III ja Webasto (katkoo virtoja)

En oo tietäjä mut kommentoin kuitenkin ;D
Lähteekö se sisäpuhallus käyntiin jokakerta riippumatta mihin asentoon puhalluksen jättää sammutteassa? Mulla pitää laittaa manuaalille, puhallus ikkunoille ja lämmöt HI. Ja auto pitää olla lepotilassa. On tehty hankalaksi käyttö. >:( Ja se on silti lehmänhenkäys, ikkunoita ei saa sulaksi jos sattuu oleen jäässä.
Joten en oo käyttänyt sisäpuhallusta lainkaan, säästyypä akkukin kun ajoa on yleensä n.20 min suuntaansa.
Onko webastossa vielä takuuta jäljellä?

Mr.Blue

Mustat Rellut

Keväällä kokeilin jättää puhallukseen eri säätöjä (eri nopeuksia, eri suuntauksia, eri lämpötiloja, MAX-asentoa), mutta omasta mielestä noilla ei ollut mitään vaikutusta toimintaan. Aina se sisäpuhallinkin lähtee kyllä tohottamaan ja mulla on se yleensä AUTO-asennossa. Tosin nyt en muista oliko auto vielä käynnissä vai jo sammutettu kun noita kokeilin. Itse asiassa jostakin luin, että automallista riippuen Webasto ohittaisi kaikki manuaaliset käskyt ja toimisi aina esiohjelmointinsa mukaan (ja näin olisi myös Lagunassa). Kyllä se lehmänhenkäys niitä laseja pikku hiljaa sulattelee vielä pikkupakkasilla, mutta ei missään nimessä riittävästi. Mutta nyt kun katkaisee puhalluksen kesken kaiken, niin silloin ei ainakaan.

Hyvä pointti tuo Webaston takuu. Pitääpä kaivella papereista josko niissä jotain sanottaisiin tuosta. Tosin uskoisin, ettei näin pitkälle kata, koska Webasto on asennettu autoon heti käyttöönoton jälkeen/yhteydessä. Ja ainakin auton myyntipapereissa selvästi sanottiin pikkupräntillä, ettei myyjän takuu koske polttoainekäyttöisiä lisälämmittimiä... ;D

Mr.Blue

Mustat Rellut

No joo, Webaston takuu on loppunut jo aikaa sitten. Asentanutta liikettä ja ko. toimipistettäkään ei enää ole (auton uutena myynyt ketju pk-seudulla). :o Liekö koko laite edes oikein asennettu? Mutta apua varmaan kannattaa tarvittaessa hakea joka tapauksessa asiantuntevasta asennusliikkeestä.

Käyttöohjekirjasessa sanottiin tosiaan, että puhalluksen suuntaukset ym. tulisi säätää valmiiksi ennen moottorin sammuttamista. Noh, ihmetellään sitten uudestaan kunhan ilmat taas kylmenevät.

Sinänsä sisäpuhalluksen katkaisu on ihan ok, jos se suojelee akkua. Mutta ajotietokoneen ym. nollautumista en edelleenkään ymmärrä. Olisiko IPCU-rele sittenkin viallinen tai ehkä akun varaustason raja-arvot väärin säädetty...? Jatketaan selvittelyä.

Mr.Blue

Mustat Rellut

No niin, selvittelin tätä Webasto-kummajaista nyt hieman tarkemmin, kun parina aamuna lasit ovat lämmityksen jäljiltä olleet kokonaan jäässä ja vain tuulilasin keskellä on ollut pari pientä sulanutta "silmää". Ja näin siis nollakeleillä tai parin asteen pakkasella. :o

Kokeilin nyt aluksi mennä autoon istumaan, ovet lukkoon ja hetken odotus, että loputkin virrat napsuivat pois. Sitten Webasto tulille kakesta. Moottorilämmitin käynnistyy, pumppu naputtelee normaalisti. Kohta lähtee sisäpuhallin tohottamaan jopa ihan mukavilla kierroksilla (olisiko puhallusnopeus noin 50 %), mutta puhaltaa jalkatilaan!?! Ehkä parin minuutin jälkeen sisäpuhallus yhtäkkiä loppuu kokonaan ja rele sisätiloissa alkaa päristä/räpättää "rrrrrrrrrr"... Eli ilmeisesti se IPCU-rele on sittenkin rikki/kärjet jumissa. Olisikohan sen tarkoitus säätää tuossa kohtaa puhallusta laseille tms. mutta alkaa siinä kohtaa jumittaa? Ja ennakkoon asetetuilla manuaalipuhallussäädöillä ei mielestäni ollut mitään vaikutusta lopputulemaan.

Eli ei kai auta kuin viedä auto jollekin Webasto-pajalle releen uusimiseksi ja Lagunan säädöille ohjelmoitavaksi. Releen saisi varmasti muuta kautta halvemmalla ja vaihto itsessään ei liene mikään ongelma, mutta ohjelmointi ilmeisesti vaatisi jonkinlaisia investointeja?

Pahoittelen itsepuhelua, mutta toivotaan, että tästä ihmettelystä olisi muillekin iloa. ;)

Reino88

Jäsen

Itsepuhelukin on parempi, kuin ei puhelua lainkaan ::) Hyvin etäisessä harkinnassa on ollut Webaston hankkiminen, sillä varsinkin näiden karmittomien ikkunoiden kanssa välillä hirvittää. Yhdestä paikasta kysyin hintaa, oli 2700€... Karmea kustannus. Lisäksi tuo ponneton sisähönkiminen arveluttaa.

Mun mielestä Webaston pitäisi olla automaatti-ilmastoinnin kanssa täysin automaattinen, jotta viitsisin suuria summia siihen sijoittaa. Ei käy järkeen, että pitää muistaa tehdä ties minkälaisia manuaaliasetuksia, jotta järjestelmä toimisi "oikein". Toistaiseksi mennään siis lohkolämppärillä, sisätilanlämmittimellä ja lumipeitteellä :P

Mutta kyllä tätäkin ketjua lueskelen aina uusien viestien ilmaannuttua, kuitenkin asia kiinnostaa jossain määrin (varsinkin näin talven kynnyksellä) ;D

Mr.Blue

Mustat Rellut

Kyllä mä olen vakaasti sitä mieltä, että puhallus toimii (tai ainakin pitäisi toimia) automaagisesti vaikka sisäpuhaltimen jättäisi mihin asetukseen (itselläni siis yleensä jää AUTO-asentoon). Ehkä tuo viallinen rele nyt sotkee kuvioita niin, ettei puhalluksesta saada täyttä tai mitään hyötyä irti. Oman käsitykseni (ja esitteiden/manuskojen markkinointitekstien) mukaan autossa pitäisi ainakin näillä nollakeleillä olla suht kesälämmöt jo max puolen tunnin lämmityksen jälkeen, mutta ei siellä mielestäni kertaakaan ole huomattavasti ulkoilmaa lämpimämpi ollut.

Jos puhallus oikeasti olisi nyt nähdyn tehoinen ja vieläpä suuntautuisi järkevästi, niin varmasti lasit sulaisivat nopeastikin ja lämpöä riittäisi myös kabiiniin. Ehkä seuraavaksi yritän fyysisesti löytää releen ja koputtelen sitä hieman, tosin tuo ei varmasti ole pitkäaikainen ratkaisu, vaan rele täytyy vaihtaa kuitenkin pikimmiten. Muilta foorumeilta ymmärsin, että tuo rele on "kertakäyttökamaa" ja sen joutuu vaihtamaan muutaman vuoden välein. :o Onhan myös mahdollista, ettei sitä alkujaankaan ole ohjelmoitu oikein kyseiselle autolle.

Saattaa tuo virtojen katkeaminen ja ajotietokoneen nollauskin johtua releestä. Ehkä jos se riittävän kauan jumittaa, niin sitten virrat katkeaa/katkaistaan...? No sen näkee sitten jos ja kun tuon releen nyt ensialkuun laitan pikimmiten kuntoon.

Itse en varmaankaan omalla rahalla Webastoa laittaisi, mutta katsotaan nyt millaisia kokemuksia tästä kertyy. Onhan se periaatteessa kätevä laite etenkin kaukosäädöllä ja vaikutti sinänsä vahvasti käytetyn auton ostokriteereihin ja valintaan. ;D Mullakaan ei vielä ole kokemusta laitteen käytöstä kokonaisen talven osalta ja varsinkaan oikeasti kylmiltä keleiltä, koska tämä on itsellenikin ensimmäinen laatuaan. Joten nyt sen toiminnan vasta kunnolla näkee tänä talvena ja oma suositteluhalukkuus selviää paremmin kevääseen mennessä.

a.e

Aktiivinen jäsen

Tuolta näköjään sais releen ohjelmoituna.

http://www.huuto.net/kohteet/webasto-ipcu-rele/386062140

Tuossa vag palstan ohjetta jos itse ohjelmoi,kannattaa kuitenkin olla tarkkana noiden ohjelmien kanssa kun latailee ettei samalla tule jotain virusta koneelle.

http://www.vagarena.fi/index.php?topic=24678.0

MTI

Aktiivinen jäsen

Eilen taas testasin lähteekö puhallin päälle auto asennossa. Jätin kuittipaperin koelaudan suulakkeen päälle. Vartin lämmitin, moottorin lämmöt pomppas heti toiseen pykälään, mut kuitti pysyi paikallaan ja ikkunat jäässä ;D Tosin sitähän ei tiedä puhaltiko jalkotilaan. Mut ei syttynyt ainakaan mitään valoja puhaltimeen.

Kyllä mullakin olisi jäänyt hankkimatta wepasto jos olisi pitänyt itse ostaa. Mutta toisaalta lohko/letku lämppärillä ei saa koskaan moottoria ja vaihteistoa niin lämpimäksi kuin wepastolla saa vartissa. 8)
Lootalle luulis tekevän hyvää et on heti lämmin kun lähtee ajaan ::)

Se ipcu rele on siinä kuskin jalkotilassa koelaudan alla ihan näkösällä.

Mr.Blue

Mustat Rellut

a.e sanoi:
Tuolta näköjään sais releen ohjelmoituna.

http://www.huuto.net/kohteet/webasto-ipcu-rele/386062140

Tuossa vag palstan ohjetta jos itse ohjelmoi,kannattaa kuitenkin olla tarkkana noiden ohjelmien kanssa kun latailee ettei samalla tule jotain virusta koneelle.

http://www.vagarena.fi/index.php?topic=24678.0

Hei kiitti linkeistä, en ollutkaan huomannut tuota huuto.netissä olevaa (kun en vielä ehtinyt aktiivisesti oikein etsiäkään). ;D

Ohjelmointihan ei varmasti ole homma eikä mikään, jos vaan on piuhat ja softat yms. - hakee vain autoon tarvittavat asetukset jostakin. Mullakin on joku asetusdokumentti, mutku siinä on kolme erilaista asetussettiä Laguna III:lle... mikä sitten on oikea? :o

Mr.Blue

Mustat Rellut

MTI sanoi:
Eilen taas testasin lähteekö puhallin päälle auto asennossa. Jätin kuittipaperin koelaudan suulakkeen päälle. Vartin lämmitin, moottorin lämmöt pomppas heti toiseen pykälään, mut kuitti pysyi paikallaan ja ikkunat jäässä ;D Tosin sitähän ei tiedä puhaltiko jalkotilaan. Mut ei syttynyt ainakaan mitään valoja puhaltimeen.

Mullakaan ei syty puhaltimeen mitään merkkejä Webaston kanssa, eli ihan "pimeenä" se hommat hoitelee.

MTI sanoi:
Se ipcu rele on siinä kuskin jalkotilassa koelaudan alla ihan näkösällä.

Mulla se räpättävä ääni taas kuului mielestäni apukuskin jalkatilasta... voikohan riippua asentajasta miten ja mihin on laitettu? Ehkä kaukosäädön mukanaolo tai puuttuminenkin saattaa vaikuttaa asennustiloihin tms.

MTI

Aktiivinen jäsen

Nii no mulla ei ole kaukosäädintä. Mut auton sulakerasia on kuitenkin kuskin jalkotolassa ja siellä puolella oli mulla webaston kytkentöjä.

Mr.Blue

Mustat Rellut

Joo, rele löytyi, oli apukuskin jalkatilassa aivan oikeassa reunassa, Telestart-boksin vieressä. Olipa hankalaan ja ahtaaseen paikkaan tungettu, kun ei millään meinannut tulla näkyviin eikä varsinkaan esille.

Ei sitten sisäpuhallus lähtenyt enää ollenkaan käyntiin viimeisillä testeillä. Rele alkoi heti alkuunsa pärräämään.

Nyt on sitten uusi rele tilattu, ohjelmoituna auton speksien mukaan. Katsotaan miltä puhallukset sitten näyttävät kunhan posti tuo ja saan releen paikalleen. Ja saapa nähdä nollaileeko vielä ajotietokonetta.

Mr.Blue

Mustat Rellut

Päivitetäänpä tätä.

Joulun alla sain vaihdettua releen. Aluksi ohjelmoidut speksit olivat uudessa releessä väärät (vaikka rele oli ohjelmoitu virallisesti tiedossa olevien speksien mukaisesti). Myyjä kuitenkin ystävällisesti korjasi tilanteen ja luki vanhasta releestä arvot ja ohjelmoi samat uuteen. Propsit sinne!

Nyt toimii siis jälleen sisätilanpuhalluskin. Mutta kyllä vain on niin, että ilmastointilaitteen asetuksia ei voi jättää automaatille, vaan suuntaukset ja puhallukset tulee valita valmiiksi edellisen ajon jälkeen. Releen ohjelmoinut kaverikin sanoi, että näin on käytännössä poikkeuksetta varsinkin jälkiasenteisten Webastojen kanssa.

Kyllähän se ihan kunnolla tohottaa, sulattaa lasit ja jopa lämmittää sisätilojakin - toki suuntauksista ja ulkolämpötiloista riippuen. Kovemmilla pakkasilla suuntaan puhalluksen pelkästään tuulilasille (&sivulaseille) ja puhallusta 50...75 %. Tuulilasi ja sivulasit sulavat varsin hyvin vähän kovemmillakin pakkasilla, mutta muuten sisällä ei ole kovin kesäistä. Tosin mitä kovempi puhallus, niin sitä vähemmän lämpöä jää moottorille... Pienemmillä pakkasilla (ja jos auto ei ole luminen) olen suunnannut puhalluksen tuulilasille + "suoraan eteenpäin" + jalkatilaan (muistaakseni jalkatilaa ei saa pois, jos kaksi muuta edellä mainittua käytössä) ja silloin jopa kabiinissakin on jonkin verran lämmintä.

Edelleen virrat katkeavat ja ajotietokone nollautuu ajoittain, vaikka olen ajellut pidempääkin matkaa, tosin epäsäännöllisesti. Näyttäisi, että jos auto seisoo esim. pari päivää, niin tämä tapahtuu todennäköisemmin, mutta välillä tuntuu, että pitkänkin ajon jälkeisenä aamuna saattaa "nollata". Mutta nyt olen huomannut, että sisäpuhallus ei kuitenkaan tästäkään huolimatta välttämättä katkea ennen kuin avaan ovet, joten mahtaako nollaus tapahtua juurikin siinä vaiheessa kun avaan ovet kakella (jolloin toki sisäpuhalluskin aina pysähtyy)? Ehkä tuossa juuri silloin tulee sellainen virtapiikki, joka lopulta katkaisee kamelin selän (tulee sisävaloa, ovien lukituksen avaus, elektroniikan aktivointia, polttoainepumppua jne.). En tiedä mikä tuossa nollauksessa mättää, onko Webasto asennettu väärin, onko "ominaisuus" vai mikä, mutta eipä se oikeastaan menoa haittaa - kellokin asettaa ajan itsestään uudelleen ja auto lähtee joka kerta hyvin käyntiin. Ehkä se ei ole niin vakavaa varsinkaan kun en itse aktiivisesti seuraile keskikulutuksia tms.

Eli näillä mennään. Ehkä tuo Webasto on sitten kuitenkin ihan hyvä varuste kokonaiskuvassa, vaikka sitä aikaisemmin vähän epäilin. Kovaa ajoa vaan.

Ja jos joku tarvitsee IPCU-releen asetuksia, niin voin niitä listata. Tosin asetuksissa saattaa olla joitakin mystisiä autokohtaisia eroja riippuen mallivuodesta tai valmistuserästä, jos esim. ilmastointilaitteeseen tms. on tullut joitakin muutoksia.

MTI

Aktiivinen jäsen

On se kyllä erikoinen vika kun nollaa ajotietokoneen, ei mulla oo kertaakaan nollautunut.
Mut sisäpuhallushan katkeaa kun ovet aukeaa, se on normaalia. Eri asennustapoja ja säätöjä näissä siis on. Mulla on ne webaston kytkennät kuskinpuolella. Ja se sisäpuhaltimen nopeus on varmaan ohjelmointi kysymys. Mulla se on lehmänhenkäys, mut eipä käy niin akun päälle ja moottori kuitenkin lämpiää. Se on varmaan rosentteina siitä mihin sen on jättänyt? Eli jos autolla(puhallin pienellä) puhaltaa vähän, jos jättää puhaltimen täysille niin puhaltaa vähän enemmän.

Mr.Blue

Mustat Rellut

Oisko se tosiaan noin, että se skaalaa sen puhallusnopeuden alaspäin? Voi toki olla, että jonkin verran, sitä en ole ottanut edes huomioon. Siis joku %-lukuhan sinne releeseen ohjelmoidaan, mutta se taisi olla joku pulssiarvo. Ohjelmoija sanoi, että se rele ei sinänsä mitään "älyä" sisällä, eli ei pysty mitenkään ohjelmoimaan ilmastointia muuten kuin kytkemällä sen päälle - ellei sitten muualla ole jotain "rajoittimia".

Mutta mun mielestä - omien empiiristen testausten mukaan auton sisällä istuen - se kyllä puhaltaa niin, että parkkilippu ei meinaa pysyä kojelaudalla paikallaan. Eli omalla kohdalla melkein väittäisin, että aika lähellä 1:1 on itsellä tuo puhallusnopeus.

Ylös Bottom