Laguna II peilien säätö

tijuhe

Jäsen
Mulla lopetti 2004-mallisen Lagunan molempien peilien säätö toimimasta vasemmalle ja ylös. Peruutin hiukan hankalammassa paikassa tien reunaan ja käänsin pelkääjän puolen peilin alas, jotta näin reunakiven, ja nyt peili ei sitten käänny enää ylös.

Ajattelin, että helpoin tarkistettava olisi säätönuppi, mutta siinä on 8 nastaa, joista 4 on keskenään kytkettynä vaikkei nuppia edes käännä minnekkään ja sitten kun käänsi vipua jommalle kummalle sivulle tuli samaan kytkentään lisää yksi nasta, joka oli sekä vasemmalle että oikealle käännettäessä sama. Lisänasta oli eri kun nuppi "ohjasi" vasenta tai oikeaa peiliä. Ylä-alasuunnassa sama tilanne. Muuten en löytänyt eroa ohjauksissa. Mitenkäs tuosta nyt saisi selville, että onko tuo säätönuppi rikki? Peili ei kuitenkaan käänny oikealle tai alas kun nuppia kääntää vasemmalle tai ylös. Autossa johtoja tutkiessa selvisi, että yhteen noista koko ajan kytketyistä tulee virta ja toisen kohdalla ei ole ollenkaan johtoa.

Uusi nuppi maksaa Keskusautohallissa 27,85€, mutta on tilaustavaraa, joten sitä ei varmaankaan saa kokeiltavaksi.

Onko muita ehdotuksia mistä vikaa kannattaisi etsiä?

Mitä muuten peileihin menevät johdot mahtavat tehdä kun kuskin puolelle menee 5 johtoa ja pelkääjän puolelle 9. Kaksi on käsittääkseni peilien lämmitys ja kolmella pystyy tekemään kytkennän, joka ohjaa kahta moottoria kahteen suuntaa (tai sitten mulla ei ole peilien lämmitystä ja kaikki 5 ohjaavat moottoreita), mutta entä sitten nuo pelkääjän puolen 4 lisäjohtoa?

Liitteissä säätönupin kuva edestä ja takaa.

[ylläpito on poistanut liitteen]

Flamingo

Clio 1.4 -02, ex- Laguna HB 1.6 -01
Vs: Laguna II peilien säätö

Ne lisäjohdot ovat ulkolämpötilan anturille, joka on siinä pelkääjän puolen peilissä. Olen rakentanut peileihin lämmitysvastukset itse kun tässä karvalakki mallissa ei niitä ollut, joten olen noita jonkin verran roplannut.

Tuossahan on kytkimen lisäksi 2 vaihtoehtoa mikä on rikki; johdot peilille, ja itse säätömoottorit tai niiden kytkennät. Koskapa sinulla vika ilmeni peilin käytön jälkeen, niin veikkaisin kytkintä tai moottoria, johtojen heikko kohta on yleensä siinä mikä liikkuu eli oven saranan yli menevät johdot tai kytkennät. Voihan se olla että johtokin meni juuri tuolloin mutta aika epätodennäköistä.

Peilin saa aika helpolla osiksi tai vaikka irti kokonaan, jolloin voit tarkistaa ne säätömoottorit vaikka ajamalla niihin suoraan virtaa. Johdot voit tarkistaa vaikka yleismittarilla kun avaat peilinpään ja se kytkinhän sinulla oli jo irti.

Irti lähtee avaamalla peilikolmion etuovesta, liitin ja pultit. Peili aukeaa muistaakseni irroittamalla muovisen kuoriosan kynnet peilin raoista tai jostain.

tijuhe

Jäsen

Flamingo sanoi:
Ne lisäjohdot ovat ulkolämpötilan anturille, joka on siinä pelkääjän puolen peilissä.

Kiitos neuvoista ja tuosta tiedosta, ei osannut Keskusautohallin huoltoneuvojakaan tuota kertoa.

Itse vika paikallistui tuohon kytkimeen, joka on ilmeisesti kärähtänyt. Testailin eilen Keskusautohallista saamani sähkökaavion avulla peilejä ja sain ne kääntymään kaikkiin suuntiin kytkemällä johtoja toisiinsa siitä kytkimelle tulevan johdon päästä. Tänään tutkin kytkintä tarkemmin yleismittarilla ja siinä on virtajohto ja se napa, joka menee kaikille 4 moottorille, koko ajan kiinni toisissaan ja niihin heikommin yhteydessä (vastus n. 600-800ohmia) maa ja joku niistä muista moottoreille menevistä johdoista. Eli tuo, kun virta oli koko ajan päällä moottorien toisille puolille, aiheutti sen, että ne kääntyivät vain toiseen suuntaan.

On muuten sähkökaavioiden saaminen tehty hiukan hankalaksi, ne ovat koneella sähkömiehen salasanan takana eikä niitä saa muut avattua, piti mennä toisena päivänä uudelleen hakemaan kun ei sähkömies ehtinyt silloin ekalla kerralla avaamaan kaaviota. Ja kaiken lisäksi siinä kaaviossa on virhe, ovat piirtäneet ylä-ala-suuntaan kääntävien moottorien johdot ristiin vääriin peileihin.

Nyt tarvitsee vain odottaa uutta kytkintä, jonka pitäisi tulla perjantaina Ruotsista.

patekka

Jäsen

Flamingo sanoi:
Olen rakentanut peileihin lämmitysvastukset itse

Miten? Minäkin haluaisin karvalakkiini peileihin lämmityksen...

Ai niin, mullakin lakkas kerran toimimasta peilin säätö johonkin suuntaan, vikana taisi olla heikko liitäntä jossain kohtaa, mitään ei rikki ollut.

Flamingo

patekka sanoi:
Miten? Minäkin haluaisin karvalakkiini peileihin lämmityksen...

Helpointahan olisi hakea vastukselliset peilit romikselta tai jostain, ja vaihtaa ne, koska peileihinhän tulee virta oven pistokkeelle asti. Se olisi sitten siinä, nehän menee takalasin lämmittimen kanssa yhtäaikaa päälle.

Mutta itse kun haluan rakentaa ja säästää samalla, niin kävin ostamassa vastuslankaa, siis sellaista joka lämpenee kun kytkee 12v johdoksi. Pituudella sitten säädetään kuinka kuumaksi langan haluaa. Lyhyt pätkä hehkuu punaisena, noin 60cm kun lämpenee niin se on sopiva lanka laitettavaksi peilin taakse. Lankaakin saa siis eri vastusarvoilla, en nyt muista ostamani arvoa, mutta aika helppo kokeilemallakin selvittää oikea laatu. Saattaa löytyä minun aikaisemmista kirjoituksista tänne foorumiin. Aika ohutta se ainakin on.

Kun peili on siis purettu irti, ihan siis paljaalle lasille asti (mikä onkin se vaikein homma), niin sitten vaan liimamassalla se lanka peilin taakse siksakille. Mitä enemmän lankaa saa menemään ja enemmän siksakkia, niin sitä tasaisemmin peili lämpenee. Ei niinkään mikään kestävyysjuttu, mutta sulattaa tasaisemmin. Itsellä sulaa ensin se siksakkikuvio hetkeksi näkyviin ennenkuin koko lasi lämpeää ja kuvio sitäkautta haihtuu.

Sitten ei muuta kuin johdot kiinni ja peili kasaan. Sen verran pitää jättää löysää että peilin säätö toimii vapaasti. Porasin pienellä terällä johdot läpi oven naaraspistokkeesta, ja liitin siihen urokseen johon virta tulee peilikolmion taakse. Liitoksissa käytin tinaa, sillä vaikka vastuslanka lämpenee, niin se ei lämpene läheskään niin paljon että tina sulaisi. Ja on luotettavat liitokset.

Johdot joihin virta tulee peilille saa varmaan yleismittarilla tai testivalolla selville helpoiten.

patekka

Jäsen

Tänks! Pitääkin varmaan rakennella itellekin. Mistäs tota vastuslankaa kannattaa kysellä? Jos jollakin on tietoo tampereen suunnalta niin vinkkiä kehiin..

Flamingo

Tampereen Harraste, Bebek, ehkä Yleiselektroniikka..., Google auttaa monesti.

Itse lähtisin sitten noista ensin Bebekille. Parashan olisi sellainen liike, jossa osaavat jotain tehdäkin, eikä vain myydä. Siinä mielessä ehkä tuo Harraste voisi olla parempi.

Ylös Bottom