Laguna II:n automaattisen ilmastoinnin omituinen toiminta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja malagant
  • Aloitettu Aloitettu
M

malagant

Vieras
Hei,

Pihasta löytyy tuollainen vuoden 2003 Laguna (2.0T ja kaikki varusteet). Automaattinen ilmastointi on alkanut kenkkuilemaan välillä sillä tavalla, että ilmaa ei enää tulekaa niistä rööreistä mistä sen käskee tulla. Puhaltaa suoraan naamalle, eli ikkunaan ja jalkoihin ei juurikaan tule mitään. Tämä kuitenkin vain välillä ja tuntuu kuin, että ilmastointijärjestelmä menisi jonkinlaiseen vikatilaan. Vakionopeudensäädin kenkkuilee myös hieman vastaavasti, eli välillä toimii ja välillä ei. Kytkinpolkimen asennontunnistin on vaihdettu ja ongelma korjaantui mukamas viikoksi, mutta palasi heti. Ei ollut ehkä apua lainkaan.

Aiheuttaisivatko kylmät kelit tällaista, sillä noin kuukausi sitten lämpimämmässä kaikki toimi vielä hyvin. Myös automaattisen ilmastoinnin ohjausyksikön taustavalo välkkyy ja rätisee. Tämä taitaa kuitenkin olla vain juotosongelma, jonka voinee korjata itsekin? Välillä kuvittelin, että ilma olisi kulkenut oikealla tavalla silloin, kun avainkortin olisi asettanut vaiheittain hitaasti lukulaitteeseen sisälle. En ole tästä kuitenkaan aivan varma. Lukulaitteen mikrokytkimet tuntuisivat olevan kuitenkin kunnossa, koska auto starttaa kyllä vain näpäyttämällä starttinappulaa.

Apuja ongelmaan? Ja ei, en aio vaihtaa koko ilmastoinnin ohjauspaneeliyksikköä sen toivossa, että se auttaisi. Ei ole nimittäin mikään halpa osa.

petrisa

Jäsen
Vs: Laguna II:n automaattisen ilmastoinnin omituinen toiminta

Vikakoodin luku ilmastointilaitteesta.
Tarvittaessa testerillä pakko-ohjaustestit.

M

malagant

Vieras

petrisa sanoi:
Vikakoodin luku ilmastointilaitteesta.
Tarvittaessa testerillä pakko-ohjaustestit.
Eikö kenelläkään ole ollut vastaavaa vikaa? Hommasin kyllä koodinlukijankin (U480), mutta sillä ei taida paljoa nähdä. Näkeeköhän edes muuta kuin moottorin koodit? Mikä olisi ollut paras kaapeli/lukija Laguna 2:lle?

Mietin tuota, että voisiko tuon taustavalon välkkymisen aiheuttanut kylmäjuotos tms. vaikuttaa myös muuhun ilmankiertojärjestelmän toimintaan?

mVm

Ex

malagant sanoi:
Mietin tuota, että voisiko tuon taustavalon välkkymisen aiheuttanut kylmäjuotos tms. vaikuttaa myös muuhun ilmankiertojärjestelmän toimintaan?
Kokeileppa pyörittää mittarivalojen säätörullaa edestakasin pari kertaa, tuolla on korjaantunut vastaava vika joskus. Luulen että valojen sähköt eivät ole yhteydessä laitteen varsinaisen toimintaan.

M

malagant

Vieras

mVm sanoi:
malagant sanoi:
Kokeileppa pyörittää mittarivalojen säätörullaa edestakasin pari kertaa, tuolla on korjaantunut vastaava vika joskus. Luulen että valojen sähköt eivät ole yhteydessä laitteen varsinaisen toimintaan.

Tarkoitatko, että ilmankiertohäiriöt ovat korjaantuneet pyörittelemällä kojetaulun valaistuksen himmenninrullaa? Erikoista, jos sillä on ollut jotain vaikutusta asiaan. Huonoa elektroniikkasuunnittelua kyllä Ranskassa, mikäli näin on :D

Syterskalet

Jäsen

Minulla on saman vuoden laguna ja siinä oli muutama vuosi sitten samaa oiretta.

Lopulta ilmastointi ei enää viilentänyt kuin mutkaisilla teillä. Syyksi paljastui kontaktihäiriö kompressorille menevän johdon liittimessä.
Tästä on jo jonkin verran aikaa, niin että yksityiskohdat eivät ole enää tarkkaan muistissa. Biliassa ilmastointi kuitenkin laitettiin kuntoon, eikä mitään osia vaihdettu, tai ehkä se liitin korkeintaan.

Pari vuotta sitten tehtiin ilmastointilaitteen huolto, jossa kylmäaine vaihdettiin. Puolet oli hävinnyt neljässä vuodessa.

mVm

Ex

malagant sanoi:
mVm sanoi:
malagant sanoi:

Tarkoitatko, että ilmankiertohäiriöt ovat korjaantuneet pyörittelemällä kojetaulun valaistuksen himmenninrullaa? Erikoista, jos sillä on ollut jotain vaikutusta asiaan. Huonoa elektroniikkasuunnittelua kyllä Ranskassa, mikäli näin on :D
Ei nyt sentään itse laitteen toimintaan mutta taustavalon toimintaan tuolla on kyllä kokemuksen vaikutusta, useamman kertaa luullut ko. valon palaneen ennen rullaterapiaa.
Ja kyllä huonona päivänä ranskalainen suunnittelija vois ihan hyvin vetää sähköt koko ilmastoinnille tuon himmentimen kautta. ;D

masi

Jäsen

Minulla samantyyppisiä ongelmia, auto on myös Lagu II -03 2.0T.

- Välillä ei puhalla jaloille, jolloin jalat jäätyy. Samalla taitaa loppua myös tuulilasille puhallus. Itse olen ajatellut että liittyy jotenkin sähköihin, kun eikös noita säädä sähkömoottori?...

- Ilmastointi ei puhalla kylmää ilmaa jos kierrokset yli 2500rpm. Vikakoodinluku selvitti että kompuran muuttuvan tilavuuden sensori tms. ei lähetä mitään yli noiden kierrosten. Nyt aloin epäilemään ettei olis vain liitin vika kuten käyttäjällä Syterskalet. Kompura kun on kuitenkin >1000e tai AVK:lta >300e. Varsinkin kun koko kompuran vaihto vain sensorin takia ärsyttää...

Ylös Bottom