Laguna II Lasinnostin

Pera50xx

Nuorempi jäsen
Vaijeri poikki. Ostin uuden vaijerin ja tarkoitus oli se vaihtaa. Oven verhoilu ja sähköliittimet oli helppo purkaa. Ongelma oli, etten saanut itse nostinta pois. Vaikka poistin mutterit, niin jumitti yläosastaan niin, että ei vaan lähtenyt. Pelkäsin lisäksi, että rikon lasin, joten ihan väksin sitä ei poiskaan kai saa.
Mitä on tehtävissä? Lasin olin teipannut ettei tipahtaisi kun poistaisin nostimen. Onko kenelläkään kokemusta miten nostimen poisto pitää tehdä? Niksejä kaivataa.

P

penqvist

Vieras
Vs: Laguna II Lasinnostin

Morjesta.
Mä suosittelisin ottamaan lasin irti, niin sitten nostin lähtee irti. Lasi on nostimissa kiinni semmoisilla klipsuilla, jotka lähtee alaspäin painamalla irti. Kannattaa katkaista vaijeri monesta paikasta poikki jotta saat ikkunan laskettua niin, että saat ne ikkunaklipsit irti. Nostinta ei mielestäni saa muuten irti ovesta jollei ikkuna ole pois tieltä. Ikkuna lähtee kääntämällä sisäkulmaa alaspäin ja nostamalla se pois.
Vaihdoin kuljettajan puolen nostimen, mutta viime viikolla rispaantui toisen puolen nostimen vaijeri ja nostin on nyt jumissa ja pähkäilen nyt että tilaanko uuden nostimen myös pelkääjän puolelle..

P

penqvist

Vieras

ainiin ja sitten kun vaihdat vaijerin, niin muista katsoa että mitä rataa vaijeri kulkee ja kuinka vaijeri tulee rullan ympärille. Ja vaseliinin käytön kanssa ei kannata säästellä. Laita vaseliinia vaijeriin, nostimien kiskoihin ja rullaan. Jotain crc:tä kannattaa laittaa vaijerin letkuihin, että vanhat kurat lähtee pois.

Pera50xx

Nuorempi jäsen

Moi,

Kiitos neuvoista. Jotain tälläistä aavistelin, mutta en uskoltanut tehdä, ja ilman neuvoa en olisi osannutkaan. Vaijerin ostin EBaysta, ja sieltä tulli kyllä kunnon ohjeet vaijerin asentamiseksi, mutta lontooksi (jota kyllä jonkin verran osaan).
Ongelmaksi saattaa muodstua se, että kaikaisen ne (vaijerit) oikean mittaiseksi, mutta täytynee seurata ohjeita ja mittailla, ja tietenkin se että laitan ne oikeisiin uriin.

Lashi

Nuorempi jäsen

Voisitkos lähettää minulle ne ohjeet sähköpostiin että saan tutkittua asiaa ennen vaijereiden tilausta ??

joni.oravasaari@lailanet.fi

dooffy

Nuorempi jäsen

Itsekkin myös kaipailisin tietoja lasinnostimen vaijereiden pituuksista jotta tietäs minkä verran sitä vaijeria pitäs leikellä? Varsinkin kiinnostaisi tietää, että minkä verran niitä kahta rullalle tulevaa (ilmeisesti kiristävää ja löysäävää) vaijeria pitäisi pyörittää siihen rullalle valmiiksi? Kiitokset jo etukäteen jos joku pystyy auttamaan meikäläistä asian suhteen, jotta sais etulasit toimimaan taas.

tomcruise

Nuorempi jäsen

Myös itseltä meni vaijeri poikki. Ostin polkupyörän yleisvaijeria ja toiseen päähän toppariksi purin "sokerinpalasta" sen ruuvikiristinosan. Oli sitten helppo hollailla pituus oikeaksi, eikä se nyt muistaakseni ollut ihan niin justiinsa. Siinähän on eräänlainen säätö kohdassa, missä vaijerinkuoret kiinnittyvät moottoriosaan.

shaanpiere

Nuorempi jäsen
§

Moro, monestako metristä vaijeria puhutaan? Joutuu ittekki vänkärin puolelta vaihtaan vaijerin. §§§§§§

jannetaj

Nuorempi jäsen

jannetaj sanoi:
Ugh,

tässä omat kokemukseni Laguna vm 2002 ikkunan nostimen korjaamisesta kuskin puolelle.

Tilasin sen ebay vaijerisarjan ja sain sen värkätyä ohjeiden mukaan paikalleen, mulla tuli kuitenkin ongelmia, kun sieltä oli pari pientä muoviliukua mennyt ihan kappaleiksi. Eli edellinen omistaja oli 'käyttänyt' ikkunamekanismit loppuun. Korjattu härpäke ei pysynyt uomissaan ja vaijeri hyppi pois, nostin ei pelannut, mottori kyllä pyöri. Edelliset vaijerit oli olleet kaiketi pitkään ihan ruosteiset ja rispaantuneet. No, kokeilu ei ollut kallis eikä vaikea, meni kyllä melkein päivä puuhastellessa.

No, päädyin ottamaan koko mekanismin moottoreineen ovesta pois. Laitoin sinne oven sisään puisen listanpalasen pönkäksi (pehmustin listan alapään ettei naarmi oven peltejä liian kaljuksi). Meni muuten katsastuksestakin läpi ilman että kuskin ikkuna toimi. Näin ajelin vuoden pätkän, kunnes ostin parikuukautta sitten uuden nostimen menkanismin. > Bilia myy Valeon osaa hintaan 205 Euroa ja itse tilasin sen tarvikeliikkeestä Rovaniemeltä hintaan 195€ , kun olin kotiseudulla kurvailemassa. Tuossa Valeon mekanismissa oli 2-napainen moottori, jonka jouduin vaihtamaan alkuperäiseen 6-napaiseen. Asennus kesti 10 minuuttia ja ikkuna pelaa erittäin hyvin. Että näin.

Kannattaa tutkia mekanismia onko sinne vaijeri vaihdettavissa ts. vaijeri kannattaa vaihtaa tarpeeksi ajoissa, toisin kuin minun tapauksessani. Ohjeita vaijereiden vaihtoon ei taida olla tallessa...

- jj

PS: multa löytyy ylimääräinen uusi 2-napainen moottori, käypi varmaan takaikkunan nostimeen...

Ylös Bottom