Laguna II Breakin takajarrut??

lindenmi

Nuorempi jäsen
Takalaikat lopussa, pitäisi uusia, mutta kysymys kuuluu, mistä tietää ovatko levyt laakerilla vai ilman?
Molempia tarjolla eli toisessa mallissa laakeri on prässättynä levyyn paikoilleen (napa?) ja toisessa ei.

Auttakoon ken tietää...

T:Jäsen vuodesta -07

skara

Aktiivinen jäsen
Vs: Laguna II Breakin takajarrut??

No siis, sielähän tietenkin on laakerit. Levyjä vain myydään ilman laakeria ja laakerilla varustettuna valmiiksi. Vanhat laakerit on hankala ainakin ilman prässiä sieltä poistaa ja laittaa takas uusiin levyihin ehjänä, joten ottasin suosiolla valmiiksi laakeroidut. Itse olen joskus rälläköinyt vanhan laikan palasiksi, ja halkaissut kehän, jolloin se laakeri kyllä lähtee sieltä ehjänä, voi olla tietysti sekin homma satasen arvoinen, mikäli laakerit eivät vielä ääntä pidä.

seppo_t

Nuorempi jäsen

Itselläni on vm2000 scenic ja takalevyt lopussa.
Tänään selvis itelle että levyt o semmoset joho on rässätty laakeri kiinni.

Onkohan vaihtotyö sitten vaativampaa kuin normaali takajarrulevyjen vaihto, jonka olen itekki jonku kerran tehny, vaikka aika amatööri olenkin.

Eli vaatineeko erikoisempia työkaluja ja poikkeaako muuten.
Vastauksesta olisin erittäin kiitollinen.

skara

Aktiivinen jäsen

On se sikäli vaativaa, että nämä hienot ranskalaisten laakeripesät, kuten monen muunkin merkin, on suunniteltu siten, että sinne ei pääse ulkokehältä painamaan sitä ulos. Sisäkehältä kun painaa, lähes poikkeuksetta laakeri on ns. valmis sen jälkeen. Eli se rälläkkä on ainoa vaihtoehto ne vanhat laakerit irroittaa. Sisään ne saa kyllä paineltua ihan normaalisti.

kyrtsi

Jäsen

jos laakeri tulee levyn mukana niin se on helppo vaihtaa.jarrusatula pois ja navan keskimutteri irti ja vetää levyn pois.ja uusi takas paikoilleen.keskimutteri kunnolla kiinni ja avot kun tuli hyvä.

skara

Aktiivinen jäsen

Jaaha, luin vähän hätäillen sitten ;) Juu laakerillisten vaihto on helppoa, kuten Kyrtsi kertoi. Keskimutterin kiristysmomentti on 180 Nm, mikäli omistaa momenttiavaimen, muuten se vaan vedetään kiinni ;)

Laguna00

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

kyrtsi sanoi:
jos laakeri tulee levyn mukana niin se on helppo vaihtaa.jarrusatula pois ja navan keskimutteri irti ja vetää levyn pois.ja uusi takas paikoilleen.keskimutteri kunnolla kiinni ja avot kun tuli hyvä.

Jep, siis todellakin homma on näin helppo. Menee joku ½ tuntia max tohon hommaan. Itse olin yllättynyt kun sujui kerrankin tollanen remppa niin mukavasti (laakerin vaihto silloin kyseessä, napa prässätty laakeriin kiinni valmiiksi, jarrulevy vaan oli muistini mukaan erillinen.. 1 korimalli..)

Ylös Bottom