Laguna I vasen ajovalon korkeudensäädin rikki?

Georges Bar

Jäsen
Edelliseltä omistajalta jäänyt näköjään vika korjaamatta kun otteessa korjauskehoitus. Vasen ajovalon korkeudensäädin ei siis toimi ollenkaan, mistä vikaa kannattaa alkaa kaivamaan? Onko se vika yleensä siinä jossain sähkömoottorissa(mötikässä joka siirtää valoa?) sellainen musta osa jossa jonkinlainen tappi? Ajattelin vaan että jos siinä vika niin purkaamossa olisi sellainen ja h 30e. Onkos tämä paha itse vaihtaa, sillä korjaamolle ei nyt ole varaa lähteä autoa viemään.

skara

Aktiivinen jäsen
Vs: Laguna I vasen ajovalon korkeudensäädin rikki?

Juu siinä mötikässä se vika yleensä on, joko itse moottori ei pyöri (hapettunut pilalle) tai se tappi ei ole kiinni heijastimessa. Kokeile irrallaan sitä valojen säätöö, jos se tappi liikkuu niin se ei ole vain ollut siis kiinni heijastimessa.

Georges Bar

Jäsen

Aijaa, joo pitääpä irroittaa mötikkä ja katsoa elääkö se ja onko se kohdistettu oikein siihen mihin sen tulee olla.

RenLag99

"Ei voita, jos ei koita."

Kuinka se irroitetaan oikein?

Georges Bar

Jäsen

skara sanoi:
Juu siinä mötikässä se vika yleensä on, joko itse moottori ei pyöri (hapettunut pilalle) tai se tappi ei ole kiinni heijastimessa. Kokeile irrallaan sitä valojen säätöö, jos se tappi liikkuu niin se ei ole vain ollut siis kiinni heijastimessa.

No niin! :) Tänään aikani asiaa tutkailin ja irroitin mustan mötikän vasemman ajovalon oikeasta reunasta aivan siitä akun edestä(erittäin ahdas paikka irroitella n 6 kiinnikettä) Sain siis mötikän kannen irti ja sitten katsoin pienellä peilillä kuinka varsinainen mötikän toinen osa on kiinni siinä valoumpiossa. Mötikkää piti kääntää, en nyt muista oliko oik vai vasemmalle ja niin se vapautui alhaalla olevasta pidikkeestä. Kasasin osat ja katsoin liikkuuko siinä oleva vaalea siirtäjätappi, tapin tulee liikkua ohjaamosta säädättäessä noin 2-4mm, ja niinhän tämä myös teki :) eli vika ei ollut siinä osassa.

Osan jonka irrotin valoumpiosta ja siinä oleva pieni tappi(Vaalea ja muovia) pitää siis tulla umpion sisällä olevaan muoviseen uraan(hahloon) ja tappi pitää asettaa siis yläkautta hahloon ja näin se lukittuu siihen. Tässä minun tapauksessa tämä tappi oli jostain syystä päässyt irti siitä hahlosta ja näin säätäminen ei enää sitten toiminutkaan. Edellinen omistaja oli katsastanut auton ja saanut tästä jo kaisi korjauskehoitusta je minä en viitsinyt sitten ottaa enää sitä kolmatta ;)

Eli nyt pelaa molemmat puolet ja säädän valot sitten tarkemmin kun tulee pimeä 6mm hylsyllä siitä säätöruuvista umpion yläpuolella. Nyt on enää yksi ongelma :-\ Miten saan todella tummuneet ajovalon lasit kirkkaiksi katsastukseen?

skara

Aktiivinen jäsen

Hiot ne kunnolla 2000 vesihiontapaperilla ja sit myllytät hiomatahnalla kiiltäväksi.

Laguna00

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

Hiomatahnasta sen verran että esim "Xerapol" plexin/muovin/veneikunoiden/kevytlentokoneiden kiillottamiseen tarkoitettu aine sopii hyvin hiomatahnaksi tuhon hommaan. Ja kannattaa irrottaa paikaltaan noiumpiot homman tekemistä varten, tahi sitten purkaa keskimaski pois edestä. Nopeuttaa sitä hiontaa ja tahnakiillotusta.

Ylös Bottom