Laguna -98- ei starttaa lämpimänä

laguna98

Jäsen
Pitkään seisoneen lagunan päätin kokeilla herätellä henkiin, josko tästä auto vielä tulisi. Ja heräsihän se =) Käynnistelin ja vähän liikuttelin parin viikon aikana että jarrut yms saa vähän liikettä ja kun kaikki näytti toimivan, tilasin ajan katsastukseen... No matkalla sinne vähän karstaa polttelin ja kävin tankkaa uutta bensaa konheeseen....

No siihempä jäi huoltomaseman pihaan, startti vaan naksu kova äänisesti.. Kaivellessa jotain metallista jolla starttia voisi koettaa napauttaa (ja enhän muistanut missä se tässä nyt onkaan) niin auto starttasi taas viilennettyään. Auto katsastukseen ja läpihän se meni jopa kehujen kanssa, tosin pyysin sammuttamasta sitä =) Mutta kotipihalle päästyä, eipä enää taas käynnistynyt..

Tunnin päästä kävin kokeilee, starttasi taas ok.

Onko startissa jotain oireita lämpölaajanemisen kanssa yms ? Jotain lämpökilpeä kaipaisi ? Hiilet loppu ? Vai voiko vika olla ihan jossain muualla ? Kunhan auton alle pääsen niin voin startin irroitella, vai lieneekö tässä parempi yrittää yläkautta, mutta jos jollain ollut samantapaisia ongelmia, vinkkejä otetaan mieluusti vastaan =)

pasiv

Aktiivinen jäsen
Vs: Laguna -98- ei starttaa lämpimänä

Taitaa pitkän seisottelun vuoksi vaatia startin irroittamisen ja huollon solenoidia myöden. Taitaa olla melko kuiva ja hapettumaa täynnä.

meganekuski

Aktiivinen jäsen

Yksi vaihtoehto on maakaapelointivika. Ajan mittaan ainakin mun Meganessa (vm2000) tuli sellainen, kaapelien liitokset ruostuivat ja hapettuivat. Jouduttiin uusimaan maakaapelit ja niiden liitokset. Vika ilmeni niin että startti ei pyörinyt.

Maadoituksen kunnon tarkistaminen yleismittarilla:
Aseta mittarin kytkin 0-20volttia(tms) asentoon. Kytke toinen johto miinusnapaan ja toinen nimenomaan moottorin runkoon.
Startatessa katsotaan mittarista jännitehäviö. Jos jännitehäviö on yli 0,25 volttia startin pyöriessä niin silloin maadoitus ei ole kunnossa.

Akun kunnon mittaaminen yleismittarilla:
Lataa akku älylaturilla täyteen. Kytke mittarin johdot akun napoihin. Startatessa katsotaan akun jännite. Kunnossa olevan akun starttausjännite pitäisi olla 10-11volttia.

Singha

Jäsen

minulla oli joskus Scenic 2.0 bensa -98, tuli juuri tuommoinen vika että kylmänä lähti hyvin käyntiin, mutta lämpimänä ei millään. Kauppaan jos meni niin piti jättää käyntiin. Vika oli kampiakselin asentotunnistimessa.

meganekuski

Aktiivinen jäsen

Singha sanoi:
minulla oli joskus Scenic 2.0 bensa -98, tuli juuri tuommoinen vika että kylmänä lähti hyvin käyntiin, mutta lämpimänä ei millään. Kauppaan jos meni niin piti jättää käyntiin. Vika oli kampiakselin asentotunnistimessa.

Threadin aloittajan tapauksessa starttimoottori ei pyöri. Jos vika olisi kampiakselin asentotunnistimessa niin starttimoottori pyörisi mutta auto ei käynnisty.

maanma

Aktiivinen jäsen

Maavikaa voi todentaa apukaapellilla miinukesta moottorin runkoon.

kekeV

Aktiivinen jäsen

Mulla samanlaista vikaa pökön ( J5 ) startissa, autolla ikää jo yli kolmekymmentä vuotta, tosin kilometrejä ilmeisesti alle 200 tkm.
Ei tosin aina kylmänäkään starttaa kovin hyvin, mutta paremmin kuin lämpimänä.
Kaikki maa- ja kaapeliliitokset putsattu.
Ottaa ihan helvetillisesti virtaa, kaikki merkkivalot sammuu, kun startti ei pyörähdäkään.
Ite olen tullut siihen tulokseen, että laakerit kuluneet ja roottori ottaa kiinni staattoriin tai pääsee ainakin niin lähelle, että magnettivuo menee miten menee. No selviää, jahka otan irti ja tarkistan.

Ylös Bottom