Laguna -97 vilkut ei toimi

akkaratissa

Nuorempi jäsen
Auttakaahan nyt akkaa ratissa.
Menin ja ostin riesakseni moisen farmari lagunan ja jo parissa päivässä vilkut sanoo itsensä irti :-\
Sulakkeen olen vaihtanut, auttaa noin minuutin ja naps, sitten ei taas inahdakaan ???
Mistä lähden vikaa etsimään? Vai kiikutanko pärnäsen korjaamolle ja pulitan ensikuun ruokarahat sinne?

saviem

Jäsen
Vs: Laguna -97 vilkut ei toimi

Eli vilkuuko normaalisti ton minuutin ja käyttäytyykö samalla tavoi vilkuttaessa molempiin suuntiin? Ottaa ilmeisesti jostain maihin. Itsellä joskus vilkun rele ollut viallinen.

akkaratissa

Nuorempi jäsen

Juu, molempiin suuntiin vilkuttaa sen hetken normaalisti. Mitä on releet ja mistä ne löytyy ja mitä niille pitää tehdä?
Riittääkö sisarhento valkoisen taidot moiseen vai ::)

a.e

Aktiivinen jäsen

Laitoithan varmasti oikeankokisen sulakkeen
palaneen tilalle.
Siinä sulakerasian kannessa pitäisi lukea minkä kokoinen
sulake kuuluu olla (5A, 10A). ::)

akkaratissa

Nuorempi jäsen

Juu, kyllä mä luulen, että oikeen värisen osasin sinne tyrkätä. Semmosen punasen ;D

a.e

Aktiivinen jäsen

akkaratissa sanoi:
Menin ja ostin riesakseni moisen farmari lagunan ja jo parissa päivässä vilkut sanoo itsensä irti :-\

Ostitko autoliikkeestä?
Kannattaa käydä kysymässä sieltä jos korjaavat takuuseen. 8)

akkaratissa

Nuorempi jäsen

a.e sanoi:
akkaratissa sanoi:

Ostitko autoliikkeestä?
Kannattaa käydä kysymässä sieltä jos korjaavat takuuseen. 8)

No enpä tietenkään! Täytyy varmaan kiltisti euroja maksaa, että saadaan vilkuttimet toimimaan. Kaikkea tässä on tullu ite korjattua, mutta kieltämättä joihinkin hommiin vois miestäkin tarvita ;D

jami

Jäsen

akkaratissa sanoi:
Juu, kyllä mä luulen, että oikeen värisen osasin sinne tyrkätä. Semmosen punasen ;D
Ainakin '98 lagunassa vilkkujen sulake on 15A ja siten väriltään sininen... Kannattaa tarkistaa ohjekirjasta tuon sulakkeen oikea koko.

akkaratissa

Nuorempi jäsen

Kyllä siinä kotelon kannessa ainakin oli ohjeena punainen, eli 10A... jos nyt sitäkään asiaa oikein ymmärsin =)

jami

Jäsen

Luitko sitä ohjetta oikein päin? Ainakin itse meinasin tuon kannen ohjeen perusteella laittaa (ihan oikean kokoisen tilalle) väärän sulakkeen omaan autoon. Ohjekirja kertoikin sitten toista...

Mattiy

Jäsen

Mitenkäs piuhat siellä takaluukkuun menevien haitarikumien sisällä? Tahtovat mennä sen verran rikki eristeet, että lyövät oikosulkuun.

akkaratissa

Nuorempi jäsen

Jami sanoi:
Luitko sitä ohjetta oikein päin? Ainakin itse meinasin tuon kannen ohjeen perusteella laittaa (ihan oikean kokoisen tilalle) väärän sulakkeen omaan autoon. Ohjekirja kertoikin sitten toista...

Kyllä mä jopa naisen logiikalla luulen, että luin sitä oikein päin ;)
Ohjekirjaa ei myöskään tullut mukana, joten siitä en voi tarkistaa. Tokihan voinen kokeilla siihen 15A lätkää, ei se siitä varmaan särki mene ???

akkaratissa

Nuorempi jäsen

Mattiy sanoi:
Mitenkäs piuhat siellä takaluukkuun menevien haitarikumien sisällä? Tahtovat mennä sen verran rikki eristeet, että lyövät oikosulkuun.

Jaahas... Huomenna siis ihmettelen takaluukun haitarikumeja ::) Mitä mä sit teen jos eristeet on rikki? Vien auton korjaamolle tai käyn lauantaina etsmässä baarista miehen ;D

dci

Aktiivinen jäsen

akkaratissa sanoi:
Kyllä siinä kotelon kannessa ainakin oli ohjeena punainen, eli 10A... jos nyt sitäkään asiaa oikein ymmärsin =)

Muistatkos minkä värinen oli alkuperäinen sulake, siis se jonka otit pois?

Mattiy

Jäsen

Tulipa mieleen, että eihän siellä takaluukkuun suoranaisesti vilkkujen johtoja mene. Mutta kannattaa tarkistaa silti. Toimivatko muuten hätävilkut? Ja jarruvalot?

jami

Jäsen

akkaratissa sanoi:
Kyllä mä jopa naisen logiikalla luulen, että luin sitä oikein päin ;)
Ohjekirjaa ei myöskään tullut mukana, joten siitä en voi tarkistaa. Tokihan voinen kokeilla siihen 15A lätkää, ei se siitä varmaan särki mene ???
Piti ihan tarkistaa Haynesin Laguna I oppaasta, ja ainakin siellä mainitaan vilkkujen sulakkeeksi 15A. Ylin rivi, neljäs sulake vasemmalta. Ajatus tuli mieleen ihan vain siksi koska alarivin neljäs taisi olla tuon 10A... Ja toki jos haluaa olla täysin varma niin tarkistaa asian merkkiliikkeestä.

akkaratissa

Nuorempi jäsen

No niin, siis vikahan ei ole itse vilkuissa vaan vasemman puolen takavalossa. Sinne haitarikumin alle kurkin ja joku muu on näemmä tehnyt sitä samaa ennen minua. Joku ihmeellinen teippi/nippuside viritelmä sieltä löytyy ??? Eli kun vaihdan sen valon sulakkeen niin vilkutkin toimii siihen saakka kunnes painan kaasua ja sen jälkeen polttaa sen valon sulakkeen ja sitten ei toimi vilkkukaan.
Haitarikumin alla olevat johdot näytti minusta kyllä ehjiltä :-\

Tulipa sitä kuitenkin hurjasteltua vilkuttomalla lagunalla lahren kylästä vantaalle ikeaan ;D

Mattiy

Jäsen

Ikeassa on kyllä kaikenlaista :). Voisihan sitä kokeilla irrottaa ongelmallisen takavalon liittimen, jos vika mahdollisesti on siinä liittimessä tai polttimossa, ja kokeilla, onko moisella vaikutusta sulakkeen kestävyyteen. Mikähän on mainitsemasi eristysnauha/nippusideviritelmän tarkoitus... katsoitko molemmat haitarikumit? Vikaa saattaa olla sulakeboksissakin... vaikuttaako valokatkaisijan asento mitään? Ja tietysti releet, kuten jo mainittiinkin. Onko autossa vetokoukkua? Jos, niin sen sähköliitännöissä saattaa myös olla sanomista. Aikoinaan omistamassani Lagunassa vastaavan ongelman aiheutti juurikin haitarikumien sisällä olleet johtojen eristeiden murtumat, siitä fiksaatio moisiin kumeihin.

Ylös Bottom