Laguna -96 mittaristo sökönä

Pesami82

Nuorempi jäsen
Eli mulla on laguna -96 farmari. Nyt siihen on tullut sellainen ongelma että mittariston valot on lähes kokonaan pimeenä, kierrosmittarin kohdalla
on valot, nopeusmittari on todella himmeä, muut pimeänä. Ainoastaan kun olen käynnistänyt auton niin moottorinlämpö mittari on todella kirkas, mutta sitten viiden sekunnin päästä pimenee ja viisari nousee. Myös ne merkkivalot on pimeänä, lämmityslaitteen nappulat on pimeänä. Sulakkeet olen katsonut, uusi akku on. Osaisiko joku auttaa.

Pesami82

Nuorempi jäsen
Vs: Laguna -96 mittaristo sökönä

En ole kyllä vaihtanut, olen aika amatööri auto remppa asioissa ja toivoin että olisi jokin helppo konsti saada ne pelamaan... ;D Ja että minkä hintainen korjauksesta tulisi.

kurtsi

Kia Niro EV

Tyhmä kysymys ,mutta silti. Noihin kaikkiin vaikuttaa ns. mittarivalojen kirkkauden säädin, vasemmalla kojelaudan alareunassa. Mutta kun kerran osa ei valaise ollenkaan, veikkaan loppuunpalaneita polttimoita.

Mittariston polttimot on lasikantaisia 1.2 wattisia tavallisia polttimoita joita löytyy joka huoltoasemalta.
Ne ei montaa euroa maksa.

Mittariston irroitus onnistuu aukaisemalla ensiksi kolme torx ruuvia joilla "mittariston kehys" on kiinni.
Löysää myös ratin etäisyyssäätö ja vedä ratti niin taakse kuin sen saa.Tämän jälkeen kehyksen saa taiteiltua
pois edestä.
Itse mittaristo on vielä ainakin kahdella ruuvilla kiinni,en muista ihan tarkkaan.sen lisäksi täytyy irroittaa nopeusmittarin vaijeri ja johtoliittimet mittariston pohjasta.Mittariston saa tämän jälkeen taiteltua pois kolostaan polttimoitten vaihtoa varten.Älä kolauttele mittaristoa työpöydälle/lattialle turhaan,pimenee loputkin polttimot.Tästä seikasta puhun ihan kokemuksesta.

Keskikonsolin polttimoitten vaihtoon pitäis löytyä ohjeet kun käytät sivuston hakua.

Pesami82

Nuorempi jäsen

Ok. Kiitos. Hämää vaan kun vähän aikaa aina startin jälkeen palaa. Noh mites sitten kun nuo lämmitys/tuuletus säätimet on kans pimeenä, niissäkin pitäis vissiin olla jotain valaistusta. Ja kojetaulussa kun on nuo kaikki varoitusmerkit mm. turvavyö huomautus, valojen merkki jne. Nekään ei toimi kuin satunnaisesti. Tää on varmaan aika sekavaista.

Mattiy

Jäsen

Jos muistan oikein, niin sitä irroitettua mittaristoa ei myöskään tulisi pitää kovin pitkään vaakatasossa. Korjatkaa, jos muistan väärin.

Pesami82

Nuorempi jäsen

Mites tuon nopeusmittarin vaijerin saa irti? tai paremminkin, mitä kautta? :-\
Sain kaikki ruuvit irti jne. mutta itse mittaristoa en saanut vedettyä poispäin kuin sentin...

Jarre

Jäsen

"Ainoastaan kun olen käynnistänyt auton niin moottorinlämpö mittari on todella kirkas, mutta sitten viiden sekunnin päästä pimenee ja viisari nousee."

Tuo lämpömittari toimii käynnistäessä öljynmäärämittarina eli se näyttää aluksi öljytason - siitä johtuu kirkkaus. Auton pitäisi olla tasaisella että näyttäisi oikein, mutta kyllä siitä pystyy öljymäärän hahmottamaan. Nimimerkillä öljynvaihtoväli n. 30 tkm.

Vaijerin päässä on muistaakseni valkoinen muoviosa jota pitää puristaa vaijeria kohti lukituskynsien vapauttamiseksi.Vaijeri on tiukassa mutta vetämällä se lähtee.
Alakautta muistaakseni pääsi vaijerinpäähän helpoiten käsiksi,en ole aivan satavarma on jo aikaa kun samanlaisen auton kanssa puuhastelin.

Pesami82

Nuorempi jäsen

lagupepe sanoi:
Vaijerin päässä on muistaakseni valkoinen muoviosa jota pitää puristaa vaijeria kohti lukituskynsien vapauttamiseksi.Vaijeri on tiukassa mutta vetämällä se lähtee.
Alakautta muistaakseni pääsi vaijerinpäähän helpoiten käsiksi,en ole aivan satavarma on jo aikaa kun samanlaisen auton kanssa puuhastelin.

Ai että irrotan alapäästä sen vaijerin? En mittarin pohjasta aluksi?

jd69dj

Jäsen

Voi tulla myöhässä, mutta samalla kun mittarin lamppuja vaihtelee, niin vaihtelisi sitten ledi versioihin voisi valita mieluisampia värejä kirkkaampaa valoa ja pitkempää kestoa...

Pesami82

Nuorempi jäsen

jd69dj sanoi:
Voi tulla myöhässä, mutta samalla kun mittarin lamppuja vaihtelee, niin vaihtelisi sitten ledi versioihin voisi valita mieluisampia värejä kirkkaampaa valoa ja pitkempää kestoa...

Itseasiassa ei tullut myöhässä. En sitä vaijeri uskaltanut vielä repiä. Mittaristoa en saanut kuin muutaman sentin irti, ja en sitä vaijerin irroitusta saanut aikaan. Mutta kun pääsen siihen vaiheeseen että vaihdan polttimoita, niin taidan kokeilla noita led versioita. Kiitos vaan vinkistä.

Kossuriesa

Jäsen

Itse olen vaihtanut kahteen lagunaan kaikki mittarin polttimot, kerran sen pois ottaa niin samahan se on. Vaijerin olen ottanut pois mittarin puolelta, mutta se on mielenkiintonen laittaa paikoillee, kun ei ole nuo kädet kovin pieniksi jääneet :) on nimittäin hieman ahdasta...
Puhaltimien katkasimille ei ole kuin yksi polttimo. joudut purkamaan soittimen ja hieman muoveja ympäriltä pois ja sen jälkeen löysäämään kaksi pulttia/ruuvia jolla säädin asetelma irtoaa.

Ylös Bottom