Laguna -96 Break 2.0RT sumari ongelma

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja quartzi
  • Aloitettu Aloitettu
Q

quartzi

Vieras
Elikkä tuli tommone Laguna ostettuu.
Ny tarttis löytää et missä mahtaa olla vika kun etusumuvalot toimii vain ja ainoastaan sillon kun on parkit päällä.Eli ajovalot päällä sumarit ei toimi. Missä mahtaa vika olla? Jollain kokemuksia?

Kiitos jo etukäteen.

Juha™

Wouldn't know about that, Sir...
Vs: Laguna -96 Break 2.0RT sumari ja virtapiuha ongelmaa

Sumarien "ongelma" ei ole ongelma vaan ne kuuluukin olla kytketty noin tehtaan jäljiltä. Seuraava kysymys on varmaan, että miten sen kytkennän saa muutettua? Siihen en valitettavasti osaa vastata.

Q

quartzi

Vieras

Juha™ sanoi:
Sumarien "ongelma" ei ole ongelma vaan ne kuuluukin olla kytketty noin tehtaan jäljiltä. Seuraava kysymys on varmaan, että miten sen kytkennän saa muutettua? Siihen en valitettavasti osaa vastata.

Selvä. Ompas tyhmästi laitettu. No jos joku osaa sanoa miten sen saa muutettua että ne palaa ajovalojenkin kanssa.Olis iha kiva homma.

rellunpippana

Aktiivinen jäsen

Kyllä ne mun Lagunassa palaa ajovalojen kanssa. Pitää olla ajovalot tai parkit päällä. Perusasennossa ei toimi. Luulisin kyllä olevan tehtaan jäljiltä.
Lisäksi ajovalojen kanssa on yksi tyhmä juttu: Kun laittaa ajovalot oikein päälle, niin valot vähän himmenee verrattuna perusasentoon jossa ei saa pitkiä päälle. Mun mielestä sais olla toisin päin, että valoisan aikaan olis vaikka vähän himmeemmät, mutta tuo tuskin on tarkoitus ollut.

Q

quartzi

Vieras

rellunpippana sanoi:
Kyllä ne mun Lagunassa palaa ajovalojen kanssa. Pitää olla ajovalot tai parkit päällä. Perusasennossa ei toimi. Luulisin kyllä olevan tehtaan jäljiltä.
Lisäksi ajovalojen kanssa on yksi tyhmä juttu: Kun laittaa ajovalot oikein päälle, niin valot vähän himmenee verrattuna perusasentoon jossa ei saa pitkiä päälle. Mun mielestä sais olla toisin päin, että valoisan aikaan olis vaikka vähän himmeemmät, mutta tuo tuskin on tarkoitus ollut.

No niinhän ne kuuluisikin kaiken järjen mukaan toimia. Mutta ei toimi kun parkit päällä.Ajattelin katkaisija vikaa, mutta mahtaako olla siittä kiinni? Kellään muulla ollut samanlaista vikaa?

kyrtsi

Jäsen

sähkökeskuksen pohjassa siellä missä on 40amp sulakkeet on muistaakseni musta shuntti joka käännetään toiseen suuntaan niin rupee sumarit toimii oikein.siitä kun sen kääntää joutuu leikkaamaan pienen kulman pois sähkökeskuksesta että se mahtuu paikoilleen.suntti on noin sentin mittanen.merkki liikkeessä tietää ainakin miten se käännetään. ;)

Q

quartzi

Vieras
Vs: Laguna -96 Break 2.0RT sumari ongelma

kyrtsi sanoi:
sähkökeskuksen pohjassa siellä missä on 40amp sulakkeet on muistaakseni musta shuntti joka käännetään toiseen suuntaan niin rupee sumarit toimii oikein.siitä kun sen kääntää joutuu leikkaamaan pienen kulman pois sähkökeskuksesta että se mahtuu paikoilleen.suntti on noin sentin mittanen.merkki liikkeessä tietää ainakin miten se käännetään. ;)

Noniin...Edistystä jo :)

Toivotaan että täällä on joku yhtä tietoviisas kun merkkiliikkeessä että ei sinne tarttisi tuon ongelman takia lähteä.

piinatturellu

Jäsen

Rellunpippanalla on samanlaiset oireet kuin omassa -97 RT lagussa. Ajovalot tosiaan himmenee kun ne laittaa varsinaisesti päälle. Mittauksessa jännite ajovaloille putoaa noin 1 voltin verran ja tällä on melkoinen vaikutus pimeään aikaan. Mutta miksi tuo toimii väärinpäin? Olen yrittänyt kysellä asiasta jopa merkkihuollosta, mutta eivät tunnista ongelmaa ja pyytävät vain että tuo auto tutkittavaksi.

rellunpippana

Aktiivinen jäsen

Hyvä, että joku toinenkin on huomannut saman, niin ei ole vika siellä missä yleensä eli pääkoppani sisällä ;D
Voisikohan jotenkin liittyä virran kulkuun. Eli kun laittaa varsinaiseen ajoasentoon niin virta kiertää pitemmän kautta? Onkohan tuo mahdollista edes? Johonkin se valoteho kuitenkin häviää.

A

Aade

Vieras

Ainakin 19ssa virta kulkee varsinaisilla valoilla viiksen kautta ja automatiikalla releen kautta ainakin sähkökuvien mukaan. Viiksen kautta kulkiessa saattaa tulla enempi häviötä matkalla. Itse ratkaisin jännitehäviön ja viiksen kuumenemisen/pahan hajun ;D laittamalla akun viereen uudet releet ja tekemällä johdotuksen uusiksi. Samalla tuli laitettua automatiikalle himmennysvastukset ja ohjaus öp valolta eli valot syttyvät vasta kun auto käy.

kyrtsi

Jäsen

kuvaan on merkitty paikka jossa suntti sijaitsee. sen käännät toiseen suuntaan

[ylläpito on poistanut liitteen]

Q

quartzi

Vieras

kyrtsi sanoi:
kuvaan on merkitty paikka jossa suntti sijaitsee. sen käännät toiseen suuntaan

Täytyy sanoa että joko olen tyhmä,sokea ja avuton, mutta ei.

Tuohan on tuossa akun vieressä oleva sähkökeskus. Tai ainakin siellä oli noita 30-60amp. sulakkeira ja pirusti sähköjohtoja. Mutta ei se kyllä yhtään tuolta näyttänyt. Ylhäällä oli sulakkeet ja sulakkeiden alla oli vain sähköjohtoja perkeleesti liittimissä kiinni.

Eli vieläkin sama ongelma!

rellunpippana

Aktiivinen jäsen

Vai onko tuo sähkökeskus sulakerasian takana auton sisätiloissa mustan muoviläpän takana piilossa?

kyrtsi

Jäsen

se on sähkökeskus auton sisällä.ja alapuolelta mustan muovikannen alta kuvattu. ;)

Ylös Bottom