Laguna 3 1.5 dCi, vm-08, moottori lämmin mutta puhaltaa vain kylmää

Fuego Turbo

Tunnettu jäsen
Itselläni on lähes sama ongelma 2.0 HDI kanssa, jos paisuntasäiliön täyttää norm täyteen, tulee suihkulla nesteet pihalle, jos se on lähes tyhjä, ei tule. Auto toimii ja voi ajaa, mutta ei tule lämmintä kuin vähän, joskus ei mitään. Itse epäilen kansivikaa. Inasen nestettä kuluu kyllä. Auto on nyt syynissä, mutta taitaa olla Scudolla paalin paikka. Kaksi olisi tarjolla. Yhdistämällä saa ehjän, toisessa jopa uusi Turbo. Mutta tuohon vanhaan asiaan. Epäilen myös kansivikaa tuossa.

jykaD5

Jäsen
Jos oton ja Fuego Turbon epäilys kansiviasta osuu oikeaan, isompi remontti edessä. Ensin vaihdan vielä termostaatin kun sen hinta on mitätön ja vaihtamisen työ kohtuullinen, saa sen syyn suljettua ulkopuolelle.
Olen joihinkin autoihin kannen vaihtanut, jos vain tiiviste mennyt, ei oikaisu ja tiiviste nyt ihan mahdoton kustannus ole eikä hommana ihan mahdoton jos kaikki irtoaa kohtuullisesti.
Vikalistan kanssa kiertoon ei kannata laittaa, sen verran on rellussa autoa.

MTI

Aktiivinen jäsen
Samalla vaivalla kannattanee ketjukin tai hihna(koneesta riippuen) vaihtaa jos kannen irti käyttää.

jani1977

Jäsen
Voi olla tietysti paisuntasäiliön korkkikin viallinen, mulla meni golffissa joskus korkki jumiin, oli vesiletkut melko pinkeät..ja tottakai korkki heti auki..ei näkynyt korkkia sen jälkeen:):)

muski

Aktiivinen jäsen
Yhdellä tutulla alkoi M-B B180cdi tehdä painetta järjestelmään ja oireileen nesteiden kanssa. Aluksi epäiltiin EGR-venttiiliiä, että se olisi viallinen. No lopuksi auto pajalle ja konetta aukaiseen. Tästä 1,5 renun dieselistä oli kansipultti katkennut ja aiheutti vuotoa tiivisteeseen ja sitä kautta painetta järjestelmään. Siihen ei tarvinnut mitään muuta tehdä, kuin vaihtaa tiiviste ja kasaan. Sitten on pelannut normaalisti. Kilometrejä ei ollut edes 100tkm, kun tuo alkoi juonimaan. Minun mielipide on, että yläpään tiivistesarjaa, kansipultteja ja jakopään osia tilaamaan ja korjaamolla kansi pois.

jykaD5

Jäsen
Yhdellä tutulla alkoi M-B B180cdi tehdä painetta järjestelmään ja oireileen nesteiden kanssa. Aluksi epäiltiin EGR-venttiiliiä, että se olisi viallinen. No lopuksi auto pajalle ja konetta aukaiseen. Tästä 1,5 renun dieselistä oli kansipultti katkennut ja aiheutti vuotoa tiivisteeseen ja sitä kautta painetta järjestelmään. Siihen ei tarvinnut mitään muuta tehdä, kuin vaihtaa tiiviste ja kasaan. Sitten on pelannut normaalisti. Kilometrejä ei ollut edes 100tkm, kun tuo alkoi juonimaan. Minun mielipide on, että yläpään tiivistesarjaa, kansipultteja ja jakopään osia tilaamaan ja korjaamolla kansi pois.
Nyt sormet ristiin että ei olisi kannen irrotus edessä. Melko järjetön investointi muutoin kun itse tekemällä. Sitten jos lohkon yläpinta on kärsinyt niin aika järjetön juttu. Mainittakoon että ensimmäinen tasohiomani moottorilohko 42 v sitten oli ison 6 sylinterisen Rolls-Roycen lohko, vaikka viimeisen 35 vuotta olen ollut valkokaulustyöläinen, olen aikoinaan myös koneistanut sadasosien tarkkuuksiin ja asentanut koneita jolla piti pystyä vastaaviin valmistustarkkuuksiin. Ja sitten vähän pyrkinyt harrastusmielessä ylläpitämään taitoja, mm. kyseiseen autoon jakopään olen harrastusmielessä joskus 3 v. sitten laittanut, eli löytyy kohtuullisesti työkaluja ja myös rellun ajoitustyökalu.

tcane

Jäsen
Oliko siihen se painetesti tehty jo? Kannattaisiko tehdä ennen kannen irroitusta? Meillä oli joskus vastaavassa koneessa öljynsuodattimen jalassa hiusmurtuma joka oli lähes oireeton välillä mutta välillä aiheutti vesivuotoa, osa kun ei ole yhtäpuuta lohkon kanssa niin sen lämpölaajenemiset on varmaan vielä oma tarinansa.

Meikä

Jäsen
Eikö kukaan muu lähtisi liikkeelle termostaatin testaamisella ja tai vaihtamisella? Niinhän ketjun alottaja tosin tuolla sanoo ensin tekevänsä.

jykaD5

Jäsen
Oliko siihen se painetesti tehty jo? Kannattaisiko tehdä ennen kannen irroitusta? Meillä oli joskus vastaavassa koneessa öljynsuodattimen jalassa hiusmurtuma joka oli lähes oireeton välillä mutta välillä aiheutti vesivuotoa, osa kun ei ole yhtäpuuta lohkon kanssa niin sen lämpölaajenemiset on varmaan vielä oma tarinansa.
Tämä tosiaan tekee ajoittain niin kovan paineen järjestelmään, että tulvii paisuntasäiliön painekorkista. Tai en ole suoraan nähnyt tulvintaa, mutta välittömästi sen jälkeen kun lämmöt ovat käyneet viisarin keskiasennossa ja tipahtanut muutamassa sekunnissa neljänneksen, on paisuntasäiliön ympäristö märkä. Normaalisti neula hieman alle keskiasennon. Ja nesteet voivat olla normi tasolla 50 km ja kertarysäyksessä puolisäiliötä tyhjentyä. Mitään ääntä se ajossa ei anna mutta kun se kaksi kertaa minulle tehnyt, molemmilla kerroilla olen sattumoisin ehtinyt havaitsemaan tuon lämpömittarista, koko tapahtuma kestää muutaman sekunnin.
Eikö kukaan muu lähtisi liikkeelle termostaatin testaamisella ja tai vaihtamisella? Niinhän ketjun alottaja tosin tuolla sanoo ensin tekevänsä.
Termostaatti koteloineen ja tiivisteineen huomenna Automotorista minulla (hinta postikuluineen 20 euroa), mutta auto tosiaan tyttäreni ja eri paikkakunnalla, en joulun aikaan sitä ehkä vaihda mutta ehkä välipäivinä. Sitten kun se vaihdettu, tuo testi suoritettu.

Megane

Aktiivinen jäsen
Tuo nykyinen ajokkini (ei ole Renu enään) oireili juuri noin,satunnaisesti pullautti nesteet pihalle ja kuumeni liikaa...Välillä pääsi satoja kilometrejäkin ilman ongelmia.Kannentiivistevika tuossa oikein tyyppivika selvisi myöhemmin.Kun oli kesäkeli niin eipä tullut mieleen kokeilla lämmityslaitteen toimivuutta.Mutta kun vaihdoin kannentiivisteen ja käytin kannet koneistamolla niin nyt on menty jo yli 3000km remontin jälkeen ilman ongelmia :cool:

Viimeksi muokattu:

keijokos

Aktiivinen jäsen
Olisko se sittenkään kannentiiviste, herää epäilys. Minulla ollut ainakin kahdeksan 1,5 dci koneella olevaa autoa mukan yli 300 tkm ajettuja eikä ikinä ole kannentiivisteitä mennyt. Tietysti jos pahasti ylikuumennut.

jykaD5

Jäsen
Oli tänään sen verran aikaa että hain auton 40 km päästä ja vaihdoin termostaattikotelon termostaatilla.
Ei auttanut, samat paineet tekee, kannentiiviste varmasti mennyt kuten täällä muutama epäili.
Nyt en ehdi noin laajaa remonttia tehdä mitä kannentiivisteen vaihto kaikkine purkamisineen ja jakopäineen on, ja tonnin remonttia ei kannata teettää parin tonnin autoon jos sen itse pystyy muutaman satasen hankinnoilla tekemään. Jää kevääseen, on varalla toinen auto.
Ei oikein kiertookaan tuossa kunnossa voi laittaa.

Pudezzio

Jäsen
Oli tänään sen verran aikaa että hain auton 40 km päästä ja vaihdoin termostaattikotelon termostaatilla.
Ei auttanut, samat paineet tekee, kannentiiviste varmasti mennyt kuten täällä muutama epäili.
Nyt en ehdi noin laajaa remonttia tehdä mitä kannentiivisteen vaihto kaikkine purkamisineen ja jakopäineen on, ja tonnin remonttia ei kannata teettää parin tonnin autoon jos sen itse pystyy muutaman satasen hankinnoilla tekemään. Jää kevääseen, on varalla toinen auto.
Ei oikein kiertookaan tuossa kunnossa voi laittaa.
Mitenkähän tässä kävi?

Ylös Bottom