Laguna 2, muutamia kysymyksiä

Pirtu

Nuorempi jäsen
Kahden coupe meganen jälkeen rellumiehen luonnollinen siirtymä on tietysti Laguna. Ostin sellaisen
muutama kuukausi sitten. (Farmari, 1.8 ,2002) Olin aika yllättynyt kun autossa tuntui toimivan joka
ainut lamppu ja muutkin sähkölaitteet. No hakemalla löysin kuitenkin muutaman pikkuvian joista tässä
nyt kyselisin, eli:

1. Sisävalot tai oven aukiolon merkkivalo eivät syty pääsääntöisesti kun kuljettajan oven avatessa. Joskus
toimii vasemmasta takaovesta, mutta oikealla puolella ei kummankaan oven avaus vaikuta mitään. Mitään
katkaisijaa en ovista löytänyt, taitavat olla lukon sisällä?

2. Vakionopeudensäädin tipahtaa yleensä aina pois päältä jos tavoitenopeutta pienentää ratin miinus-napista.
Joskus asetusnopeus saattaa jopa käydä ensin isommassa luvussa. En ole tosin varma onko ensin mainittu ihan oikea
toiminta vai vika.

3. Auto oli ollut minulla vasta noin viikon kun viikonlopun jälkeen yritin lähteä liikkeelle, mutta ovet eivät auenneet. Jouduin
avaamaan kuskin oven mekaanisesti sillä "oikealla" avaimella. Akku oli täysin tyhjä, virrat sai päälle, mutta ei startannut.
Paikalle sattui ohikulkija joka kertoi että autossa oli toissailtana vilkkuneet hätävalot. Löysin edestä rekisterikilvestä vetokoukun
tekemän painauman. Päätelmä oli että joku oli töytäissyt autoa ja varashälytin oli jäänyt päälle niin pitkäksi aikaa kun akussa
oli riittänyt virtaa. Onkohan tämä mahdollista? Eikö hälytin sammu ajan kanssa itsestään muuten kuin noin? En itse asiassa edes
tiennyt hälyttimen olemassaolosta, enkä tiedä vieläkään, mutta tuskin ne hätävilkut siellä muuten olisivat vilkkuneet.

4. Vielä sellainen kysymys, että oletteko käyttäneet syylärin edessä pahvia talvella / auttaako? Lämpöä on kyllä tullut joka
kelissä riittävästi ja lämmöt nollakelissä sekä -20asteessa nousevat vähän mittarin keskikohdan alapuolelle. Lähinnä ajattelin
vaikutusta kulutukseen. Ajelin ensin pari tankillista 95:lla kunnes kokeilin 98:lla. Kulutus tippui lähes litran satasella. Nyt maantiekulutus
80km/h -alueella n.6.5l/100km ja 100km/h -alueella n.7.5l/100km.

Yleisesti kommentoisin vielä autosta, että ei ole osto kaduttanut missään vaiheessa. Todella hyvä ajettava, hiljainen ja vastoin jotain
vanhan Tuulilasin kestotestin väitettä, ei tällaiselle 190cm:lle tunnu mitenkään ahtaalle tai matalalle.

T_White

Aktiivinen jäsen
Vs: Laguna 2, muutamia kysymyksiä

Pirtu sanoi:
Ajelin ensin pari tankillista 95:lla kunnes kokeilin 98:lla. Kulutus tippui lähes litran satasella. Nyt maantiekulutus

Yleisesti kommentoisin vielä autosta, että ei ole osto kaduttanut missään vaiheessa. Todella hyvä ajettava, hiljainen ja vastoin jotain
vanhan Tuulilasin kestotestin väitettä, ei tällaiselle 190cm:lle tunnu mitenkään ahtaalle tai matalalle.

Tuo bensajuttu on ihan presiis oikein, itse, silloin kun vielä bensakärryllä ajelin niin huomasin saman kulutusasian positiivisessa mielessä. Ja täällä toisessa topicissa ihmiset kyselee, (jos ei varmuutta uusien bensojen sopivuudesta) käykö jne. Ei muutakuin suoraan sitä 98 tankkiin jos vähänkään epäselvää. Melkein väitän että jopa halvemmaksi tulee ajella noin, ja turvallisempaa tietysti.

Kyllä sopii Lagge II vähän "isommallekin" miehelle ;) Ja II on mukava, varsinkin itse arvostan hieman pehmeämpää kyytiä, kun on joskus tottunut R25 ja Sarfanen kyyteihin.

Nuo sisävalot pitäisi syttyä joka ovesta, tietenkin huomioi missä asennossa kattokatkaisimet ovat! Jos ei aparipuolta syty kummastakaan ovesta, niin oisko johto jostain jopa poikki? Tsekkaile...

Ei tarvitse keulapahveja, varsinkaan kun on bensavehje.

P.S. Kysympä tässä samalla, mites JaLe:lla on ollut dieselissä, tarviko sitä nokkapahvia ollenkaan? Itselle saan tarvittaessa lisälämpöä tuolla Eberillä.

JaLe

Aktiivinen jäsen

T_White sanoi:
Pirtu sanoi:
Ajelin ensin pari tankillista 95:lla kunnes kokeilin 98:lla. Kulutus tippui lähes litran satasella. Nyt maantiekulutus

Tuo bensajuttu on ihan presiis oikein, itse, silloin kun vielä bensakärryllä ajelin niin huomasin saman kulutusasian positiivisessa mielessä. Ja täällä toisessa topicissa ihmiset kyselee, (jos ei varmuutta uusien bensojen sopivuudesta) käykö jne. Ei muutakuin suoraan sitä 98 tankkiin jos vähänkään epäselvää. Melkein väitän että jopa halvemmaksi tulee ajella noin, ja turvallisempaa tietysti.

Kyllä sopii Lagge II vähän "isommallekin" miehelle ;) Ja II on mukava, varsinkin itse arvostan hieman pehmeämpää kyytiä, kun on joskus tottunut R25 ja Sarfanen kyyteihin.

Nuo sisävalot pitäisi syttyä joka ovesta, tietenkin huomioi missä asennossa kattokatkaisimet ovat! Jos ei aparipuolta syty kummastakaan ovesta, niin oisko johto jostain jopa poikki? Tsekkaile...

P.S. Kysympä tässä samalla, mites JaLe:lla on ollut dieselissä, tarviko sitä nokkapahvia ollenkaan? Itselle saan tarvittaessa lisälämpöä tuolla Eberillä.

Kyllähän sellainen muovinsuikale tuli joulun aikoina noukalle puskurin aukkoa peittämään askarreltua kun oli niitä -30 kelejä.. ::)

Maantie ajossa jaksoi kyllä pitää lämmöt likimain normaalissa ja hytissäkin oli lämmin, mutta heti kun pysähtyi risteyksen tai tuli hitaampaa ajoa niin mittari valahti sinne 1/4 tuntumaan.. No nyt kun on puskurin aukko ummessa niin -30 keleilläkin nousi täysin normaaliin lämmöt ja paremmin ne taisi pysyä sielä puolessa välissä myös taajama pätkällä... Ja autossanihan ei ole polttoainelämmitintä saksan tuonnista johtuen, eikä äässi grillejä, mutta en todellakaan moiti autoa kylmäksi kyllä sielä lämmin on ilma Pa-lämmitintäkin.. :)

joker-1979

Aktiivinen jäsen

Pirtu sanoi:
1. Sisävalot tai oven aukiolon merkkivalo eivät syty pääsääntöisesti kun kuljettajan oven avatessa. Joskus
toimii vasemmasta takaovesta, mutta oikealla puolella ei kummankaan oven avaus vaikuta mitään. Mitään
katkaisijaa en ovista löytänyt, taitavat olla lukon sisällä?

2. Vakionopeudensäädin tipahtaa yleensä aina pois päältä jos tavoitenopeutta pienentää ratin miinus-napista.
Joskus asetusnopeus saattaa jopa käydä ensin isommassa luvussa. En ole tosin varma onko ensin mainittu ihan oikea
toiminta vai vika.

1. Lukoissa tosiaan on joku katkaisija/tunnistin. Mulla tekee samaa kuljettajan ovi.

2. Sama ongelma minulla, kuitenkin tuntuu että mulla tuo ongelma pikkuhiljaa vaan paranee, eli toimii paremmin ja paremmin. Jos vakkari kytkeytyy pois miinus-napista, niin paina sitten plussa-nappia perään. Pientä nykimistä esiintyy, mutta sillä tavalla itse ajan tuolla. Kyselin joskus vuosi sitten että voiko noita nappeja vaihtaa, ja kuulemma koko ratti menee vaihtoo. Tiedä sitten.. ::)

tijuhe

Jäsen

Pirtu sanoi:

Itse olen "vain" 186cm pitkä ja minulla on pituudesta sellaiset ongelmat 2004 Laguna HB:ssä suorana istuessa, että en näe nopeusmittarin yläreunaa kun ratti peittää sen (ratti yläasennossa ja muistaakseni n. puolivälissä pituussuuntaan ja penkki ihan alhaalla) ja että aurinkolippa peittää näkyvyyttä, pitää istua hiukan kasassa, jotta näkee hyvin sen alta (lippa olisi todennäköisesti hyvällä korkeudella jos se kääntyisi lasia vasten, mutta kun se jää pystyyn).

joker-1979

Aktiivinen jäsen

tijuhe sanoi:
Itse olen "vain" 186cm pitkä ja minulla on pituudesta sellaiset ongelmat 2004 Laguna HB:ssä suorana istuessa, että en näe nopeusmittarin yläreunaa kun ratti peittää sen (ratti yläasennossa ja muistaakseni n. puolivälissä pituussuuntaan ja penkki ihan alhaalla) ja että aurinkolippa peittää näkyvyyttä, pitää istua hiukan kasassa, jotta näkee hyvin sen alta (lippa olisi todennäköisesti hyvällä korkeudella jos se kääntyisi lasia vasten, mutta kun se jää pystyyn).

Tuon olen myös todennut aikoja sitten. Tuo Lagu 2:sen lippa on aika surkea. Siitä saisi enemmän "irti" jos tosiaan kääntyisi lasia vasten.. :-\

T_White

Aktiivinen jäsen

JaLe sanoi:
T_White sanoi:

Kyllähän sellainen muovinsuikale tuli joulun aikoina noukalle puskurin aukkoa peittämään askarreltua kun oli niitä -30 kelejä.. ::)

Maantie ajossa jaksoi kyllä pitää lämmöt likimain normaalissa ja hytissäkin oli lämmin, mutta heti kun pysähtyi risteyksen tai tuli hitaampaa ajoa niin mittari valahti sinne 1/4 tuntumaan.. No nyt kun on puskurin aukko ummessa niin -30 keleilläkin nousi täysin normaaliin lämmöt ja paremmin ne taisi pysyä sielä puolessa välissä myös taajama pätkällä... Ja autossanihan ei ole polttoainelämmitintä saksan tuonnista johtuen, eikä äässi grillejä, mutta en todellakaan moiti autoa kylmäksi kyllä sielä lämmin on ilma Pa-lämmitintäkin.. :)

Jep, niin vähän arvailin että riittää ja on lämmin ilmankin PA:ta :)

T_White

Aktiivinen jäsen

Joker-1979 sanoi:
tijuhe sanoi:

Tuon olen myös todennut aikoja sitten. Tuo Lagu 2:sen lippa on aika surkea. Siitä saisi enemmän "irti" jos tosiaan kääntyisi lasia vasten.. :-\

Tähän vaivaan auttaa RayBan :)

tijuhe

Jäsen

T_White sanoi:
Joker-1979 sanoi:

Juu kyllähän ne auttaa, mutta niidne lisäksi olisi mukavampi, jos saisi helposti sen auringon sinne lipan taakse pois näkökentästä.

T_White

Aktiivinen jäsen

tijuhe sanoi:
T_White sanoi:
Joker-1979 sanoi:

Juu kyllähän ne auttaa, mutta niidne lisäksi olisi mukavampi, jos saisi helposti sen auringon sinne lipan taakse pois näkökentästä.

Lippa irti, ja pientä modausta, eikö se siitä sit, jos paljon vaivaa? Helppo nakki.

ALI_HASSAN

Jäsen

Jännä, että näissä ei ole sitä tuulilasin yläreunan tummennusta. Kun vaikka sen lipan saakin siihen oman naaman eteen, niiin ainakin sieltä taustapeilin vieresta helottaa aurinko aika ikävästi.

Ja niistä ovikytkimistä, että koitappa herutella niitä ovia siinä ikään kuin "huulilla", eli että se lukko ottaa siihen vastakappaleeseen ja katsoa välähtääkö ne sisävalot edes. Nimittäin itsellä kun vähän reistailee tuo kuskin oven ovikytkin niin tuolla lailla heruttelemalla ne valot saa yleensä syttymään. Joskus kun auto kävi ja kuskin ovi oli auki, eikä ne sisävalot olleet syttyneet, niin yhtäkkiä ne alkoivat syttyä ja sammua ihan omia aikojaan muutaman sekunnin välein.

Pirtu

Nuorempi jäsen

Kiitokset vastauksista!

Löysin ohjeen raitisilmasuodattimen vaihtoon ja päätin tarkistaa senkin. Näytti siltä että edellisestä vaihdosta oli jo
muutama vuosi aikaa. En tosin vaihtanut suodatinta, vaan tamppaus ja imurointi sai riittää.

Oikean etuoven lukon "herkistely" ja crc tuntui auttavan sisävalojen syttymiseen. Ihan 100% toimintaa en vielä saanut,
mutta parani kuitenkin. Takaoveen ei tehonnut, mutta tämäkin riittää hyvin.

Lagunasta on löytynyt monia positiivia yllätyksiä, kuten lämpeävät sivupeilit, 12v ulosotto tavaratilasta ja takapenkeiltä,
sekä äsken suodattimen puhdistuksen yhteydessä huomasin hanskalokerossa läpän, jonka avaamalla saa lokeroon jäähdytyksen.
Samalla huomasin sulake/relerasian hanskalokeron yläosassa. Minkaköhän laitteiden ne ovat?

Vakionopeudensäätimen ongelma on niin pieni että en taida sitä jaksaa enempää miettiä.

Vielä kiinnostaisi nuo kulutusasiat...Ajeleeko kukaan 95/E10:lla? En ole vielä keksinyt syytä miksi sitä käyttäisi,
koska jo alle litrankin kulutussäästö satasella tasoittaa kevyesti sen n.10c hintaeron. Pitää silti varmaan joskus
koittaa millaiset kulutuslukemat tämä uusi E10 antaa.

Aurinkolipan toimintaa en ole huomannut, koska ei ole tainnut olla vielä yhtään aurinkoista ajotaipaletta takana. :)

joker-1979

Aktiivinen jäsen

Pirtu sanoi:
Vielä kiinnostaisi nuo kulutusasiat...Ajeleeko kukaan 95/E10:lla? En ole vielä keksinyt syytä miksi sitä käyttäisi,
koska jo alle litrankin kulutussäästö satasella tasoittaa kevyesti sen n.10c hintaeron. Pitää silti varmaan joskus

Itellä 1,6 farkku, ja voisin mekein uskaltaa sanoa että kulutuslukemat ovat nyt talvipakkasilla samat 95E10 kuin vanhalla 95:lla seka-ajolla.

Tuli tankattua muutama viikko sitten, ja silloin ajotietokone näytti kulutukseksi 8,1 lit/100km (sis. motariajoa, kaupinkiajoa sekä paljon maantiejoa). Edellinen nollaus tehty joskus alkusyksystä. Nollasin tankkauksen jälkeen tietokoneen. Nyt näyttö näyttää 8,4 lit/100km. Tosin nyt ei ole sitten tullut ajettua mitään pitempiä maantiereissuja jotka alentaisivat ja tasaisivat tuota kulutusta.

M

Mika300zx

Vieras

Vakionopeudensäätimen kiukutteluun mulla auttoi jarru- ja kytkinpolkimen kytkimien käsittely crc:llä. Hapettumat tekivät sähkölle kiusaa.

T_White

Aktiivinen jäsen

ALI_HASSAN sanoi:
Jännä, että näissä ei ole sitä tuulilasin yläreunan tummennusta. Kun vaikka sen lipan saakin siihen oman naaman eteen, niiin ainakin sieltä taustapeilin vieresta helottaa aurinko aika ikävästi.

Kyllä tuossa mun Lagussa ainakin on sellainen tummennus juuri siinä taustapeilin molemmin puolin, oisko jotain 20cm molemmin puolin, mutta ei auta niin hyvin kuin esim. oli R25 autossa, siinä oli kätevä oma pikkulippa juuri tässä ongelmakohdassa, silloin jo ajattelin: kyllä ne rellu inssit osaa ajatella ihmistä :)

T_White

Aktiivinen jäsen

Joker-1979 sanoi:
Pirtu sanoi:

Itellä 1,6 farkku, ja voisin mekein uskaltaa sanoa että kulutuslukemat ovat nyt talvipakkasilla samat 95E10 kuin vanhalla 95:lla seka-ajolla.

Tuli tankattua muutama viikko sitten, ja silloin ajotietokone näytti kulutukseksi 8,1 lit/100km (sis. motariajoa, kaupinkiajoa sekä paljon maantiejoa). Edellinen nollaus tehty joskus alkusyksystä. Nollasin tankkauksen jälkeen tietokoneen. Nyt näyttö näyttää 8,4 lit/100km. Tosin nyt ei ole sitten tullut ajettua mitään pitempiä maantiereissuja jotka alentaisivat ja tasaisivat tuota kulutusta.

Koitapa piruuttaan 98E:tä tankeroon seuraavalla kerralla. Melko varmasti kulutus tippuu alle 8:n, mitä pitempi testisessio, sitä tarkempi tulos. Ehkä tulisi jopa vähän "potkua" autoon lisää?

Pirtu

Nuorempi jäsen

Mika300zx sanoi:
Vakionopeudensäätimen kiukutteluun mulla auttoi jarru- ja kytkinpolkimen kytkimien käsittely crc:llä. Hapettumat tekivät sähkölle kiusaa.

Oliko sulla tää sama vika, että miinusta painamalla lähti pois päältä? Mitään muuta ongelmia mulla ei oo ollu ja polkimien pienikin painallus
tiputtaa nätisti vakionopeudensäätimen pois.

M

Mika300zx

Vieras

Pirtu sanoi:
Mika300zx sanoi:

Oliko sulla tää sama vika, että miinusta painamalla lähti pois päältä? Mitään muuta ongelmia mulla ei oo ollu ja polkimien pienikin painallus
tiputtaa nätisti vakionopeudensäätimen pois.

Toisinaan kyllä. Mulla vakkari putoili päältä milloin mistäkin syystä / napista ja joskus näytti, että vakkari on päällä, mutta nopeus ei tarttunut. Sitten kun muutaman kerran nopeasti napautti jarrupoljinta, vakkari tarttui taas.

Et varmaan mitään häviä, jos ruiskaiset pienen määrän crc:tä sinne polkimien kytkimiin tulevaisuutta silmälläpitäen ;)

joker-1979

Aktiivinen jäsen

T_White sanoi:
Koitapa piruuttaan 98E:tä tankeroon seuraavalla kerralla. Melko varmasti kulutus tippuu alle 8:n, mitä pitempi testisessio, sitä tarkempi tulos. Ehkä tulisi jopa vähän "potkua" autoon lisää?

Voishan sitä "rakettibensaa" kokeilla ;D , kunhan tuo ensin pikkasen halpenisis.. :-\

joker-1979

Aktiivinen jäsen

T_White sanoi:

Eka tankki 98:a miltei takana. Tietokone näytti kulutukseksi 8,3 lit/100km ennen tankkausta. Nyt 7,3 lit/100km. Samanlaista ajoa, ainut eroavaisuus on paukkupakkasten poissaolo. Tällä mennään.. 8)

EDIT: Paukkupakkasethan tulivat takas.. JEE! :-[ Ajotietokoneen näyttämä keskikulutus näyttää nyt 7,7 lit/100km. Eli ottaa se pikkasen vähemmän, muttei nyt hirveän paljoa.

Ylös Bottom