Laguna 2.0t 2005 päästöt

TurboTaneli

Nuorempi jäsen
Lagunassa 2005vm f4rt koneella päästöissä vikaa. co korkea (1-0.9), hc 70-80luokkaa ja lambda näyttää laihaa. Auto ollut ajamatta elokuusta. Mistä etsin vikaa. Lambda myös uusittu

Heikki.L.

Aktiivinen jäsen
Jos katti on paskana, jäännöshappianturi (2-lambda) saa liian rikasta tietoa ja yrittää korjata seosta laihemmalle.

RistoS

Jäsen
Tuo mulle mystinen - CO:ta ja korkeaa HC-arvoa tulee vain kun palaminen jää kesken eli seos on rikkaalla. Laiha seos taas sisältää happea. Jos - niinkuin tulkitsen "päästömittarin" - mittaustulos on pakoputken päästä otettu, niin happea voi tulla myös vuotavasta pakoputkesta. Varsinainen palamistulos voi silti olla rikas pakosarjassa. Mutta jos katalysaattorin jälkeinen happianturi osoittaa seoksen olevan oikea, lambda = 1, niin menee mystiseksi. Ilmavuoto pakoputkessa katin jälkeen selittäisi laihan seoksen happianturin mittaamana, mutta mistä se CO tulisi?

Heikki.L. - olen itse aina luullut että seosta säätävä happianturi on ensimmäinen, pakosarjan anturi ja jälkimmäinen olisi vain päästövalvonnan takia - ainakin pojan V6:ssa näyttäisi toimivan noin. Mistä tieto on peräisin että katin jälkeinen säätäisi seosta?

Ylös Bottom