Laguna 2 älytön mittarivirhe

P

PappaX

Vieras
Vs: Laguna 2 älytön mittarivirhe

Vakkari saa nopeustiedon samasta paikasta kuin mittari, eli mittarin säätö ei vaikuta itse asiaan. Ellet säädä sitä syöttösignaalia, joka ohjaa edelleen mittarin näyttöä.

Entisaikaan nopeusmittaria pystyi säätämään vaikuttamalla neulan jouseen, löysäämällä näytti enemmän, kristämällä vähemmän. Kauhea homma, ilman testipenkkiä josta sai kierrosluvut säädettyä. Sähköisiä en ole edes viittinyt purkaa ja kurkkia rakenteita.

Onko tuo muuta kuin esteettinen kiusa? Jos ajaa mittarin nätttämän mukaan on vähemmän todennäköistä saada ylinopeussakot. Ja kun tietää virheen, niin voi tarvittaessa posottaa sitä suurinta saliittua.

Tai mistä mä tiedän, kun ajan samaa 80 kesät talvet

rellunpippana

Aktiivinen jäsen

Anoppi pelkää kyydissa ku mittarissa 120! Oikea nopeus tuolloin 105. Työnantaja köyhtyy ku saan liikaa kilometrikorvauksia kun matkamittarin virhekin on jotain 10 % luokkaa ;)
Oishan se kiva ku edes sinne päin näyttäis!

a.e

Aktiivinen jäsen

Tuollainen löytyi netin ihmemaailmasta tuossa ei kyllä kerrota
mihin automerkkeihin käy.
Tarvis varmaan lähettää sähköpostia ja kysyä käykö
relluun.

http://www.yellr.com/yb_home.htm

rellunpippana

Aktiivinen jäsen

No en nyt ensimmäisenä ois tilaamassa osia, vaan toivoisin, että jokin korjaamo vois kalibroida sen mittarin. Nythän mulla gps toimii nopeusmittarina. Jos tuo auto on uudesta asti ollu tuommoinen, niin minähän sainkin vähän ajetun auton. Mittarissa on nyt 161 000 km. Jos matkamittarin virhe on koko ajan ollut 10 % niin eihän tuolla oo ajettu oikeesti ku 145 000 km ;D

Master_Blaster

Nuorempi jäsen

Eihän tuohon tarvitse kun ohjelmoida sopiva rengaskoko.
Itsellä kanssa laguna2 ja canclipillä sitä joskus kattelin ja jos en ihan väärin muista, niin rengaskoon saa muutettua sillä ;D

epe

Jäsen

Niinkuin Master Blaster kirjoitti, tapahtuu nopeusmittarin näyttämän muutos rengaskoon asetuksia muuttamalla.
Kirjoitin siitä jo aikaisemmin mutta eihän sitä uskottu.

rellunpippana

Aktiivinen jäsen

Epe ja Master on toivottavasti oikeassa, mutta minkä takia merkkiliikkeet ei tiedä noista asioista mitään?
Ja mistä tuon canclipin saa ja mikä se on, täh??? En minä näistä mitään tiedä, prkl!
Tuokaa joku semmoinen canclippi mulle lainaan ohjeiden kanssa, please tai kertokaa Ylivieskan tai Oulun Wetterille tai Rinta-Juopolle mikä se on ja miten sitä käytetään.

Master_Blaster

Nuorempi jäsen

Tuo cancliphän on juuri se laite ja ohjelmisto, mikä siellä merkkiliikkeelläkin on. Taitaa olla tosin tällähetkellä jo uudella nimellä siellä.

Sinun pitää pyytää siihen autoosi rengaskoon ohjelmointi, eikä mitään mittariston kalibrointia.

Minulla on tuollainen oma clippi (pingopongosta), niin voisin koittaa katsoa viikonlopun aikaan löydänkö sieltä tuon rengaskoon valitsimen.

rellunpippana

Aktiivinen jäsen

Master_Blaster sanoi:
Tuo cancliphän on juuri se laite ja ohjelmisto, mikä siellä merkkiliikkeelläkin on. Taitaa olla tosin tällähetkellä jo uudella nimellä siellä.

Sinun pitää pyytää siihen autoosi rengaskoon ohjelmointi, eikä mitään mittariston kalibrointia.

Minulla on tuollainen oma clippi (pingopongosta), niin voisin koittaa katsoa viikonlopun aikaan löydänkö sieltä tuon rengaskoon valitsimen.

Kiitti. Soitanpa siis ja pyydän rengaskoon kalibrointia. Tuntuikin niin naurettavalta Wetterin vastaus, että neulaa säätämällä. Ovat varmaan jämähtäneet 70-luvulle. Mulla oli aikoinaan Volvo 142 vm-71 ja siihen Wetterillä riitti asiantuntemusta ;D

Jour de fete

Jäsen

Kyllä tuo nopeusmittarin 'yli'näyttö on ihan perusasetuksena -jäänne-kaikilla autonvalmistajilla, joillakin enemmän, toisilla vähemmän. Kai se on jonkinlainen markkinontikikka ollut tuokin vapaiden nopeuksien aikaan ennen näitä 'todellisia kulutuslukemia' nykyisellä päästöperusteisella markkinointistrategialla.
Toki tuo rengaskoon muutoskin aiheuttaa jotain: 205/60R16 >> 205/55R16 = -3,14%. Renussa sitten vielä ~-10% 'vanhaa hyvää aikaa'!

jyha

Aktiivinen jäsen

semmonen 5-7% ylinäyttö on normaali ja hyväksyttävä, mutta tässä tapauksessa ylinäyttöä on kuitenkin tuplasti enemmän. selviskö rengaskokoasetuksen muuttamisesta mitään?

rellunpippana

Aktiivinen jäsen

En oo vielä ehtiny kyseleen, ku on tuo moottorikelkkakin remontissa, perhana. Liikaa näitä polttomoottorivehkeitä ???
Vaan minäpä ilmoittelen kunhan saan jonkun asasta tietävän kiinni.

rellunpippana

Aktiivinen jäsen

Paikallisen yleiskorjaamon pitäjä aikoi ensi viikolla katsoa, saako Boschin laitteilla säädettyä rengaskokoa.

rellunpippana

Aktiivinen jäsen

Eipä löytynyt Boschin ohjelmalla mitään rengaskokoon viittaavaa. Seuraavaksi taas merkkiliikkeitä pommittaan :o

rellunpippana

Aktiivinen jäsen
Vs: Laguna 2 älytön mittarivirhe - Ongelma ratkaistu!

No niin, Ylivieskan Wetterillähän se ongelma kuitenkin selvisi, kun hiukan paneutuivat aiheeseen. Kiitokset vain sinne päin ja niille foorumilaisille, jotka tiesivät neuvoa kysymään nimenomaan rengaskokoasetusten muuttamista :D
Tässä Lagunassa on 2 vaihtoehtoista asetusta ja nyt oli päällä isommalle renkaalle (205/60/16) tarkoitettu asetus. Muille renkaille on sitten eri asetus, joka nyt vaihdettiin päälle. Mittarivirhe on nyt n. 5 km/h, mikä on jo hyvää luokkaa. Matkamittarin virhe n. 35 km gps-testin mukaan on n. 1 % kun se ennen oli 10%. Muutos kustansi Wetterillä 25 € sisältäen vikailmoitusten nollaamisen.
Mulla on 2 hyvää sarjaa noita pienempiä 205/55/16-renkaita. Aattelin ajaa ne loppuun ja seuraavaksi hankkia pykälää isommat. Uskon nimittäin, että todellinen polttoaineen kulutus pienenee, kun ei tarvi niin isoilla kierroksilla huudattaa ja vääntöä tuosta koneesta löytyy ihan kivasti. Pitää katsoa tarviiko sitten taas laittaa asetus uusiksi, vai tuleeko kovinkaan suurta negatiivista mittarivirhettä. Pääasia kuitenkin, että tuo on noinkin helppo säätää. Kumma vaan, kun ajanvarauksen heppu mitään tietämättä esitti omia mielipiteitään ;)

Master_Blaster

Nuorempi jäsen

Hyvä että sait asetukset kohdalleen. Itsellä ollu tässä influenssaa ja muuta mukavaa jälkitautia, niin eipä ole hirveämmin tehny mieli lähteä hallille can clipillä testailemaan rellua. Itsellä mittari heittää vain 2km/h 205/60/16 renkailla, ;)

Ylös Bottom