Kello toimii/ ei toimi...

OUG862

Jäsen
Minua varoiteltiin Renaultien sähkövioista ennen kuin ostin viime marraskuussa vuoden 2004 Scenicin.
Koska kuitenkin olen ottanut ennenkin vastuun mahdollisista virheistäni itse, tein kaupat ja yleisesti ottaen olen ollut aika tyytyväinen.
Mittariston vaihdon hoidatin Elkotronilla Tuusulassa, jota kai tässä on lupa mainostaakin hyvän palvelun paikkana...
Nyt kuitenkin olen törmännyt muutamiin outoihin ilmiöihin sähköpuolella. Ikävintä on, että viat ovat satunnaisia.
Aivan viime aikoina on mittariston oikean puolen näyttö ollut himmeä tai jopa kokonaan poissa. Kello ja lämpötila katoavat...
Sitten taas startatessa kaikki toimii.
Varsinaisesti tästä ei ole mitään haittaa, mutta voisiko joku kertoa, mistä tämä voi johtua ?
Maadotukset olen tsekannut ja - kuten sanoin - mittaristo on korjattu myyjän kustannuksella, koska vika oli tiedossa.
Kuulemma Renaultien yleinen vika, että jossain vaiheessa mittariston liitokset vain lakkaavat toimimasta...

Fuego Turbo

Tunnettu jäsen
Vs: Kello toimii/ ei toimi...

Eihän tuo nyt mikään paha asia ole,jos tuo mittariston korjaus on auttanut. Merkkihuollon hinta lienee Suomessa lähes 2000€ tuohon mittariston vaihtoon. Mitä uudempi Renault - myös tulevaisuudessakin, niin sitä enemmän on vikoja, varmasti. Tuo mittaristovika ei nyt varsinaisesti ole edes vikakaan,kun se nyt on jo aika hyvin tiedossa,että niitä tulee niin senikkiiin kuin espaankin.Samaan gatekoriaan kuuluu myös sähköinen käsijarru ja laguna 2: n etulasinnostimet. Kieltämättä Megane2 on kuin vikapesä,jos siitä ei ole pidetty huolta ja jossain vaiheessa se herpaantuu ymmärrettävistä syistä. Renaultit ovat todella mukavia autoja kun vain toimii. Itsellä mennyt jo lyhyen ajan kuluessa yli puolet ylimääräistä auton arvoon nähden,mutta kun tiedän mitä autolle on tehty ja sen jälkeen kunnossa. Nettiautossa olisi tälläkin hetkellä lähes vastaava,mutta puolet vähemmän ajettu,mutta ulkoisesti huonommasss kunnossa hintaan 2900€. Hetken jo mietin,mutta maksaahan tähänkin suuttimet ja naftapumppu + asennus sen 3000e,joten mielummin korjaan omaani.

OUG862

Jäsen

No nyt on taas toiminut ihan normaalisti pari päivää
Voisiko olla joku jännitteen säätäjä, joka poistaa jotain toimintoja...
Jostain kuulin, että kun nämä Renaultit on tehty enemmän etelän ilmastoon niin eivät kestä liitokset suuria lämpötilan vaihteluja...
Se kuitenkin tuntuisi oudolta, sillä tuo vika ilmenee lämpimällä säällä.
Ja vielä siten, että on satunnaisesti esiintyvä...
Toinen vika, johon kylläkin olen jo tottunut, on se kun vilkku ei palauta vasemmalta...kädenliikkeellä siitäkin selviää
Muuten tosiaan ihan mukava auto. Vähän oli tottumista pimeisiin kulmiin kun kiertoliittymään ajettaessa jää kuollut kulma helposti paksujen palkkien vuoksi. Toisaalta tämä tukevoittaa autoa myös :-)

Jinster

Nuorempi jäsen

Mulla teki mittaristo tismalleen samaa. Huollatin elkotronissa ja toimi noin 2kk. Kun infosin elkotronia viasta kera videon, ne nosti kädet pystyyn ja palautti osan korjaussummasta. Ostin "uuden" käytetyn huolletun mittarin ja nyt toimii. Paitsi vaihdenäyttö josta voit lukea ylemmästä topicista.

Mutta sulle saattais löytyä multa apu. Mulla kuitenkin yksi ajossa oleva GS, mut kaksi toimivaa mittaristoa. :) ;)

Olen ajatellut kokeilla orkkis mittarin uunitusta. Mahtaiskohan tuo näyttö kestää uunituksen vai pitäiskö juottaa irti siks ajaks. ???

Digip

Jäsen

Rellu ja rellun sähköviat? Ihan on kuule kaikissa autoissa missä sähköjä niin sähkövikoja, mittareita hajoaa ihan mersuista lähtien, volkkarissa menee johdot poikki ovien sarana puolelta. Naurattaa ihmisten asenne relluja kohtaan, mutta siinähän mollaavat.

OUG862

Jäsen

Ihan totta. Asenteet istuvat tiukassa.
Volkkarista ( Passat) mulla surkein kokemus kun vuoden aikana jouduin jatkuvsat uusimaan huonosti suunniteltua tekniikkaa.
Meni jarrunesteet, öljyt ja vesi...ja usko saksalaisiin insinööreihin ;-)
Rellua mollaavat ihmiset mahdollistavat sen, että näitä autoja saa kohtuuhintaan :-D

uunilag

Jäsen

OUG862 sanoi:
No nyt on taas toiminut ihan normaalisti pari päivää
Voisiko olla joku jännitteen säätäjä, joka poistaa jotain toimintoja...
Jostain kuulin, että kun nämä Renaultit on tehty enemmän etelän ilmastoon niin eivät kestä liitokset suuria lämpötilan vaihteluja...
Se kuitenkin tuntuisi oudolta, sillä tuo vika ilmenee lämpimällä säällä.
Ja vielä siten, että on satunnaisesti esiintyvä...

Mulla on Laguna I:ssä samantyyppistä oireilua. Keskikonsolin näytössä (jossa kello, lämpötila, radiokanava) pimenee joitakin pikseleitä satunnaisesti kun on tarpeeksi lämmintä. Kesällä joskus hyvin pian ajoon lähdön jälkeen, talvella saattaa mennä useampikin tunti kunnes alkaa oireilemaan ja nollasta tuleekin ykkönen :)

Toisaalta eipä tuo käytännössä haittaa yhtään, ei sitä osaa enää ajatella edes vikana, pikemminkin Rellun sympaattisena ominaisuutena :)

OUG862

Jäsen

Meni taas pitkään ilman ongelmia näytön kanssa, mutta eilen taas yllättäen himmenivät kello ja stereon näyttö. Mulla muuten lukee normaalistikin stereon näytössä vain RENAULT kun vaihdoin omat stereot ( Pioneer) alkuperäisten tilalle.
Vaikka tämä tuntuu olevan sattumanvaraisesti toistuva vika ja muillekin tuttu, tulin ajatelleeksi, että jokin mikroprosessori, joka säätelee käytettävää virtaa. Startatessa mittaristo pimenee ja stereo hiljenee, joten ajattelin, että voisiko mahdollisesti laturin jännitteensäädin tai jokin muu voisi olla ilmiön aiheuttajana...

Toinen juttu, joka tätä sceniciä tutkiessani tuli ilmi aika hiljattain oli vasemmassa pyöräkotelossa irrallaan oleva liitin, jolle ei tunnu olevan kiinnityspaikkaa. Sitten kun tutkin valojen korkeussäätö/mittariston valonsäätö-kytkintä, huomasin sisällä irrallaan olevan liittimen...

Tämä sai minut ajattelemaan, että koska tässä autossa ei ole ajonvakautuskytkintä, voisiko olla niin, että nämä liittimet voisivat olla sitä varten? Siis joko ajonvakautusta ei ole ollenkaan tai sitten se on jostain syystä poistettu toiminnasta...

Olenko jäljillä?
Mitään virheilmoitusta ei kuitenkaan tule, joten ilmeisesti tämäkään ei ole varsinainen ongelma...tulipahan vain mieleeni

OUG862

Jäsen

Tilannepäivitys 18.8. 2017.
Irrotin akkukaapelit ja puhdistin akkunavat.
Mittaristo alkoi taas toimia.

OUG862

Jäsen

Uusi päivitys :
Himmenee ja katoaa välillä kello, lämpötila plus stereoilmaisin...jotenkin vaikuttaa siltä, että ei tule tarpeeksi virtaa...
seuraava tarkistuskohta olisi jännitteensäädin laturissa...vai onko jollain kokemusta aiheesta ?

OUG862

Jäsen

Mittaristosta löytyi vika.
Elkotronilla onnistui korjaus takuuna.
Huonot juotokset vahvistavat Renaultin mainetta sähkövikaisena autona...
Onneksi on silti Elkotron...jos tässä kohdassa mainos sallitaan...

Ylös Bottom