Kangoon (vm.12, 1.5dci) kadonnut/puuttuva ulkolämpömittari?

kangoo12

Nuorempi jäsen
Tervehdys!

Ostin "uuden" Kangoon. Auto oli ajamaton (14km), mutta rekisteröity 12/2011 (eu4 päästönormit). Kun ajoin samalla autolla koeajon olin huomaavani autossa ulkolämpötilalukeman kojelaudan radionäytössä, mutta kun auto luovutettiin minulle, ko lukemaa ei näy siinä kellonajan alapuolella, missä muistelen sen nähneeni. Muistanköhan väärin..miten muilla?

Kuinka luotettavana Renun ajotietokoneen kulutuslukemia voi pitää? Ainakin luvattu ajomatka jäljellä olevalla polttoaineella näytti mitä sattuu. Lukema oli paljon suurempi, mitä saavutettu ajomatka(Kilsoja piti olla jäljellä vaikka kuinka, mutta ..keltainen tankin kuva ilmestyi mittaristoon).

Lisäksi kun autolla kiihdyttää niin, että renkaat ovat käännettyinä tuntuu pientä värinää. Värinää ei tunne kun renkaat ovat suorassa.

Kiitoksia jo etukäteen.

muski

Aktiivinen jäsen
Vs: Kangoon (vm.12, 1.5dci) kadonnut/puuttuva ulkolämpömittari?

Saattaa olla, että ostit Blonde mallin ja eskari oli Comfort....

Mattiy

Jäsen

Lämpömittarista en tiedä, mutta nykyisessä Cliossa on polttoainetta tankissa vielä noin 10 litraa, kun varoitusvalo syttyy. Kangoosta en tiedä, mitä siinä on jäljellä valon syttyessä, mutta voihan sen tankkaamalla noin suunnilleen selvittää.

kangoo12

Nuorempi jäsen

Auto on todellakin Blonde-mallia ja siinä ei tuota lämpömittaria ole. En tiedä mistä tuollainen muistikuva oli mulla päähän jäänyt, että olisin autossani tuolloin koeajolla tuon mittarin nähneeni. Siis yksi ja sama yksilö.

Tuota pa-mittari juttua olen selvitellyt ja kahdessa lähiseudun merkkiliikkeessä ei osattu sanoa toimiiko mittari väärin. Jaariteltiin vain niitä näitä ja toisessa valiteltiin, "että kun noita Relluja on niin vähän liikenteessä, ettei me oikein niitä olla korjailtu". Sitten mollattiin kuitenkin kilpailijan toimintaa ja osaamista ja puhuttiin, että näillä ei olisi tällähetkellä pääsyä tehtaan tietokantoihin/testereihin yms. Onko tosiaan pääkaupunkiseudun Rellu kuviot todellakin näin sekaisin? Ja kun kysyin pystyykö maahantuoja antamaan teknistä neuvontaa ko. merkkiliikkeelle ko. varoitusvalon toimintaperiaatteista, eli onko vika vai ominaisuus, vastaus oli ytimekkäästi Ei...Sanottiin vain että sähkömies voisi takuun puitteissa autoa joskus katsoa jos siinä nyt edes on vikaa. Vien auton jommalle kummalle merkkiliikkeelle korjaukseen kun vain aikaa töiltä liikenisi.

Olen kuitenkin sitä mieltä että mittari ei toimi oikein, koska kun ajotietokone näyttää ajomatkaa olevan jäljellä tankille n.170 km, keltainen varoitusvalo syttyy ja muutaman kilometrin jälkeen jäljellä olevaa km-määrää näyttävä osio näyttää pelkkää viivaa. Ohjekirjahan sanoo, että p.aine-valo syttyy kun jäljellä on n. 50 km:n toimintamatkaa. Dieseliä autoon on mennyt tankatessa aina n. 6ltr. (Olen aina siis ajanut tankille kun tuo valo syttyy). Sillä ei ole väliä onko tankki tankattu täyteen vai ei ja onko ajotietokoneen arvot nollattu...aina sama toimintamatka n.170 km ennenkuin valo syttyy ja matka-arvio nollautuu Pienihän tuo vika/ominaisuus on, mutta kun muissa autoissa mittari/ajotietokone on aina loogisesti tonne n. "30km toimintamatkaa tankille" asti.

Muuten auto on kerrassaan loistava. Olen siihen todella tyytyväinen ja se hoitaa perustehtävänsä eli työmatkat ja koirareissut mallikkaasti. Ei tule yhtään ikävä entisiä Volvo V70-06 tai Vw Passat-06:a vaikka auto onkin paljon vaatimattomampi ja ihan eri tyylinen. Ja vaikka auto on Renault, siinä tuskin voi olla ainakaan paljoa enempää vikoja kuin noissa edellisissä :)

Laguna00

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

Jos tankki näyttää tyhjän merkkivaloa, ja tankkiin ei mene 48--55 litraa löpöä vaan mitättömät 6 litraa, on mitä todennäköisimmin tankin polttoainetasonanturi viallinen. Tuossa Kangoossa on tankin kapasiteetti kuiten 60 litraa (lähteenä tämä : http://www.carsite.co.uk/car-data/renault/kangoo/2012/estate/mpg ).
Ota varuiksi jerryyn löpöä ja hyvä tratti/kaatonokka. Tämä siltä varalta että tankissa on joku omituinen esine viemässä 6/7 osaa kapasiteetista. Tankkaa tankki täyteen, ota kilometrit ylös, aja 500km tankkaamatta ja katso mitä tankin mittari sitten näyttää. Vois mittarin viisari olla jossain vähän alla puolen välin..? Jos näytti heti tankkaamisen jälkeen ja ilmoittaa tyhjää alta 200km ajon jälkeen, vikaa on.

Itsellä Grand Scenicissä bensamittari tipahtaa palluroissa alaspäin täydestä tankista 1. kerran kun 10 litraa ainetta on kulunut. 2. kerran kun 16 litraa ainetta on kulunut 3. kerran kun joku 22 litraa on ainetta polteltu. Tyhjän puoleiseksi tuo alkaa käydä noin 550km jälkeen. Ja siis tuo GS on allekirjoituksen auto..

kangoo12

Nuorempi jäsen

Ilmaisinpa itseni väärin. Eli 60 ltr:n tankki johon menee valon syttyessä ja näyttäessä "tyhjää" n.54 ltr. tavaraa, eli siellä olisi jäljellä se n. kuusi litraa.

Ongelmana tuossa on se jäljellä olevan toimintamatka- toiminnon karkea käytös, joka lopettaa toiminnan n. 170 km kohdalla...eli valo syttyy ja heti perään mittaristo/ajotietokone lopettaa jäljellä olevan toimintamatkan näytön/laskemisen...eli se ei toimi loogisesti niinkuin muissa merkeissä 150..140..70..60...40 km jäljellä jne, vaan kun mittaristo näyttää n. 170km jäljellä olevaa toimintamatkaa keltainen tankkausvalo syttyy ja tuo toimintamatka-osio nollautuu näyttäen pelkkää viivaa ja tuolloin tankissa on jäljellä enää se n. kuusi litraa tavaraa. Eli kun tässä vaiheessa olen tankannut tankin täyteen (lopettanut tankkaamisen pistoolin ensimmäiseen "napsuun") tankkiin on mennyt se n. 54 litraa.

Toivottavasti nyt osasin ilmaista itseni ja ihmetykseni asian tiimoilta selkeämmin.

Laguna00

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

Selvensi kyllä kummasti :)
Omassa GS:ssä toi samainen jäljellä olevan ajomatkan arvio loppuu noin 70-75 km kohdalla kun ajotietokone parkaisee ja bensavähissä valo syttyy. Toki tuossa on 100 km eroa siihen miten sinulla se näyttää. Johtuisikohan siitä että mun kinnerillä ei kulje 6 litralla yhtä pitkälle kuin sinun (diesel) autolla. Diiselit kun pääsee vähemmällä pidemmälle.
Se että arvionäyttö loppuu laskemasta kilsoja, on ilmeisesti ominaisuus jonka avulla koitetaan patistaa auton omistajaa menemään samantien tankkia täyttämään... :)

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)

Sama rapiat 70km se on tuossa omassakin Scenessä kun jäljellä olevan matkan mittari heittää pyyhkeen kehään, vaikka onkin diesel 8)

Ylös Bottom