kahden vanhan Scenicin jatkoksi tuli ostettua Grand Scenic 2009 1,9dCi

Samuel100

Jäsen
Tosiaan on ollut mennä vuosina pari vanhaa Sceniciä ja olin niihin tyytyväinen, vaikka molemmat loppuun ajoinkin omalta osaltani.
No kyllä ne joku tuosta pihasta osti ja ainakin toinen jatkaa vielä kilometrejen keräystä.
Tämä uusi tuli hommattua halpojen kilometrejen toivossa. Tuo on mallia Expression 1,9 dCi FSP Aut.
Taitaa olla aika perus versio, mutta lisävarusteina on peruutustutka ja xenon lähivalot.
Kilometrejä takana 150000 ja huollossakin on käytetty kirjan mukaan useamminkin.
Tänään pääsee lähtemään Pärnuun pidemmälle koeajolle, joten näkeepä sitten miten auto maistuu.

Pari juttua on jo tullut mieleen.
Jostain pitäisi saada toisenlaiset lattiamatot, kun noi omat harmaat on ihan sairaan liukkaat.
Ja jos joku tietää missä saisi laittettua päivävalot noita xenoneja säästääkseni, niin vinkkejä tai YV:tä saa mielellään laittaa.
Koska olen toistaiseksi poissa työelämästä tapaturman takia, niin mulla on aikaa ajella täältä Kouvolasta muuallekin ne laittamaan.

Hyvää itsenäisyyspäivää kaikille.

T Tapsa

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Vs: kahden vanhan Scenicin jatkoksi tuli ostettua Grand Scenic 2009 1,9dCi

Samuel100 sanoi:
Ja jos joku tietää missä saisi laittettua päivävalot noita xenoneja säästääkseni, niin vinkkejä tai YV:tä saa mielellään laittaa.
Käyt ensn koodauttamassa sen ajovaloautomatiikan pois pelistä = valokatkaisijan 0-asennossa ei keulalla enää pala mitään. Päivävalot voitkin sitten asentaa "sähköt päällä" -plussan ja parkkien väliin => DRL:t syttyy kun autoon laitetaan virrat ja sammuu kun parkit laitetaan päälle = ne sammuu laitettiin ajo- tahi sumuvalot päälle = just niin kun lakikin vaatii :)

Itse löysin tuon "sähköt päällä" plussan konehuoneesta, diesel-solkun kannasta = ei tarttenut vedellä kabiiniin uusia johtoja lainkaan. Samalla tuossa tuli saattovalotkin, sillä DRL:t palaa niin kauan kun tuolla solkulla on virta. Sehän ei meinaan katkea heti kun auto sammuu/sammutetaan, vaan vasta n. 10s päästä, sillä mistäpä tuo solkku tietää joskos kuski vaikka tyssäsi autonsa valoissa ja haluaakin lähteä heti uudelleen liikkeelle ;)

Oma versioni DRL:ien asennuspaikasta on tuossa alla. Tosin nuo viirut vaihdoin melko pian kirkkaampiin pyöreisiin ja katsurikin on ne jo kytkentöineen pariin kertaan hyväksynyt 8)

Samuel100

Jäsen

HiTec sanoi:
Samuel100 sanoi:
Käyt ensn koodauttamassa sen ajovaloautomatiikan pois pelistä = valokatkaisijan 0-asennossa ei keulalla enää pala mitään. Päivävalot voitkin sitten asentaa "sähköt päällä" -plussan ja parkkien väliin => DRL:t syttyy kun autoon laitetaan virrat ja sammuu kun parkit laitetaan päälle = ne sammuu laitettiin ajo- tahi sumuvalot päälle = just niin kun lakikin vaatii :)

Itse löysin tuon "sähköt päällä" plussan konehuoneesta, diesel-solkun kannasta = ei tarttenut vedellä kabiiniin uusia johtoja lainkaan. Samalla tuossa tuli saattovalotkin, sillä DRL:t palaa niin kauan kun tuolla solkulla on virta. Sehän ei meinaan katkea heti kun auto sammuu/sammutetaan, vaan vasta n. 10s päästä, sillä mistäpä tuo solkku tietää joskos kuski vaikka tyssäsi autonsa valoissa ja haluaakin lähteä heti uudelleen liikkeelle ;)

Oma versioni DRL:ien asennuspaikasta on tuossa alla. Tosin nuo viirut vaihdoin melko pian kirkkaampiin pyöreisiin ja katsurikin on ne jo kytkentöineen pariin kertaan hyväksynyt 8)

Jep, luinkin sun ketjun tuosta omasta systeemistä. Vaikuttaa erittäin hyvältä.
Meikäläinen on vaan ihan "kädetön" noiden asioiden kanssa, joten jonkun muun täytyy se tehdä. Korvausta vastaan tietenkin:)

Samuel100

Jäsen

Nyt on ensimmäinen vähän pidempi matka takana.
Kouvolasta Helsinkiin.
Kokemuksia autosta:
+ hyvä matkustus mukavuus. Paras auto minkä kyydissä olen motaria matkustanut.
Muilla vehkeillä tien huono kunto tuntuu selvästi.
+ hyvä automaatti ilmastointi.
+ vakionopeudensäädin mukava kun oppi käyttämään Renaultin versiota.

Ohjaus melko erikoinen ja Helsingissä kerran liikennevaloista lähtiessä vaihtoi jysäyttämällä kakkoselle.

Pitääköhän tuo ajotietokoneen koulutusnäyttö ja muu informaatio kuinka hyvin paikkaansa?

HiTec

GS on oikeasti mukava maantiellä, ihan omastakin kokemuksesta :) Kun vain etupään nivelet on kondiksessa, se kulkee rauhallisen tasaisesti kuin juna. Cruise, aut.pyyhkijät, aut.ilmatointi, aut.ajovalot, navari, kattoikkuna, lentokonepöydät, kallistettavat takaistuimet... niin mikäpä tuossa on cruisaillessa. Ja kokonsakin puolesta sellainen että 5-hlö kuormalla mahtuu myös tavarat konttiin "heittämällä", mutta ei silti ulkomitoiltaan liian suuri parkkiluolissakaan pyöriteltäväksi. Dieselin murea vääntö jaksaa nyppiä myös kärryä suuremmalti tappelemati, sitäkin kun on tässä viimeisen kk aikana tullut revittyä useamman sadan km edestä 8)

kurtsi

Kia Niro EV

Kulutusnäyttö omassa -06/07 GS:ssä heitti puolesta kokonaiseen litraan sataa kilometriä kohden verrattuna tankkaamalla mitattuun. Otin myös matkamittarin virheen huomioon.

Onko sinulla -09 mallissa neli- vai kuusiportainen automaattilaatikko?

Samuel100

Jäsen

Tuossa on 6- vaihteinen automaatti.
No vaikka litrankin heittää, niin aika vähällä menisi.
Tietokone näyttää 5,5 litraa sataselle.

Samuel100

Jäsen

Toi vaihteiston jysäys toistui vielä kaksi kertaa, joten jotain vikaa siellä on.
Onneksi tuli autoliikkeesta, joten kai ne sen korvaa.
Ostettiin siihen vielä lisäturvakin.
Mutta mikähän sen "jysäksen" voi aiheuttaa. Koko auto tärähti kunnolla kun se vaihtoi kakkoselle.
Suunnilleen kuuteen litraan meni tuollaista matka-ajoa isolla kuormalla, joten ei paha.

Onpa muuten ihan toimimaton tuo foorumin haku toiminto:(

Sceenic

Jäsen

Jotenkin tuo viittaisi nelivaihteisen laatikon ongelmiin ja itse olen luullut että scenic kakkosta tuotiin 1.9 koneella vain nelivaihteisena mutta ehkä sitä sitten tuotiin myös tuolla kuusivaihteisella laatikolla. Nelivaihteisessa tuo on tyyppivika, mulla vaihdettiin koko laatikko kun meni takuu aikana. Voi korjaantua myös joidenkin magneettiventtiilien vaihdolla joka tehtiin aikaisempaan 1.6 koneella olleseen scenicciin. Mulla siis kahdessa autossa oli ongelmia laatikon kanssa sen kolmen vuoden aikana kun ne omistin. Foorumilla pitäisi olla kyllä tästä keskustelua. Ääni on tosiaan sen verran kova että herkempi laskee alleen. Tuo nelivaihteinen laatikko oli täysi susi, ainakin citikka käytti samaa. Josko tossa kuusivaihteisessa olisi kuitenkin samoja vikoja?

kurtsi

Kia Niro EV

Miksi nelivaihteinen automaattivaihteisto susi olisi?
Omalla kohdalla reilun satatuhatta kilometriä pelasi moitteitta, öljyjä siihen vain on vaihdeltava , ainakin kuudenkymmenen tuhannen välein.

Yksilöitä toki, jokainen osa ja auto.

Sceenic

Jäsen

Korjataan sitten vaikka vikaherkäksi... Itsellä molemmissa ongelmat tuli alle 50000 kilometrin. Mutta toki ongelmattomiakin yksilöitä varmasti löytyy.

HiTec

Sceenic sanoi:
Tuo nelivaihteinen laatikko oli täysi susi, ainakin citikka käytti samaa. Josko tossa kuusivaihteisessa olisi kuitenkin samoja vikoja?
Älä nyt sano että Rellun 4-koloinen olisi sitä surullisen kuuluisaa PSA:n AL4:sen perintöä :eek: Sen verran perusteellisesti "kehuttu" aski tuo kuitenkin kun on - googlella löytyy lisää juttua tuon askin "ominaisuuksista" :-\

Mutta tuo 6-koloinen, niin itse olen yhdistänyt sen 2.0dCi:n kanssa samaan ikäpolveen, kettinkikoneisiin ja tuohon & tuoreempiin moottoreihin sitä olisi vain asennettu. Ja tuo 1.9dCi:hän on sitä wanhaa sukknauha-ikäpolvea. Voin toki olla väärässäkin, ei olisi eka kerta :-[

Mutta siis automaagi kuin automaagi, niin 60tkm olisi suositeltava öljy vaihtoväli ja jos vetelee esim. kesäloman raskasta vaunua, niin kesäkauden päätteeksi olisi suositeltavaa. Se öljy kun ei nyt kuitenkaan ole kovin kallista ja askit on suunniteltu s.e. ne nesteet on vaihdettaviksi tarkoitettu = ei ole kummoinen taski. Vs. luonnollisesti ne mg.venttiiliongelmat yms. = maksaa sitten isoa rahaa noita ruveta korjailemaan :-\

Samuel100

Jäsen

Kävin tänään asioilla ja kokeilin manuaalisesti käyttää sitä lootaa.
Ei se suostunut 4:sta isommalle vaihtamaan vaikka siellä mittaritaulussa on 5 ja 6 vaihteetkin. Tosin ne on merkattu erilailla. Ns käänteisesti. Keirroksetkin viittasi siihen, että nelosella oli samat mitä ajettaessa D-asennolla. Taitaa olla köyhän miehen versio kuusvaihteisesta:(
Ihan mielenkiinnosta, kun tuo hakukaan ei toimi, että itse etsisin, niin paljon kustantaa laatikon korjaus/vaihto?

Fuego Turbo

Tunnettu jäsen

Jos olet auton ostanut liikkeestä ja jonkun takuunkin "ostanut",niin vie auto nyt myyjälle,niin kai joku ratkaisu tulee. Mitään hintatietoja on vaikea antaa, ainakin tuon ikäisestä Automaatti Scenikistä,kun niitä nyt ei niin paljoa ole edes. Joka tapauksessa, tehdään sille mitä tahansa hinta on aina tuhansissa. Oletko öljyt vaihdattanut ostosi jälkeen?

Samuel100

Jäsen

Fuego Turbo sanoi:
Joka tapauksessa, tehdään sille mitä tahansa hinta on aina tuhansissa. Oletko öljyt vaihdattanut ostosi jälkeen?
Vasta viime torstaina sen ostin ja en ole tehnyt mitään huoltoja vielä.
Huoltokirjaa siihen on kyllä täytelty, mutta jos ohjelmaan ei ole kuulunut vaihteiston öljynvaihtoja, niin tuskinpa niitä on tehtykään.
Itse olen vielä luottavainen sen suhteen, että autoliike hoitaa tuon korjaus hommelin, mutta nähtäväksi jää.

Fuego Turbo

Tunnettu jäsen

Samuel100 sanoi:
Fuego Turbo sanoi:
Joka tapauksessa, tehdään sille mitä tahansa hinta on aina tuhansissa. Oletko öljyt vaihdattanut ostosi jälkeen?
Vasta viime torstaina sen ostin ja en ole tehnyt mitään huoltoja vielä.
Huoltokirjaa siihen on kyllä täytelty, mutta jos ohjelmaan ei ole kuulunut vaihteiston öljynvaihtoja, niin tuskinpa niitä on tehtykään.
Itse olen vielä luottavainen sen suhteen, että autoliike hoitaa tuon korjaus hommelin, mutta nähtäväksi jää.
No niin uskon niin... Yleensä vaihteistoölyjä ei vaihdeta, vaikka se huolto-ohjelmaan kuuluisikin, sillä usein miten se on lisätyö ja siitä veloitetaan eri maksu,mutta sitä ei edes kysytä asiakkaalta,jos ei itse kehoita huoltoaikaa varatessa.

Hyvä juttu sitten, Tsemppiä! Olen aina katsellut kyllä aut. vaihteisia Relluja,mutta pelko on suuri,että jotain tapahtuu, yleensä kallista kun omasta pussista joutuu maksaan. Ota nyt selville,että mikä siellä on mennyt ja vastaavaa ja selvitä nyt jostain mikä laatikko siellä on? Tuskin se Renault/PSA johdannainen...

HiTec

No mittaristoa jos katselee, niin 6-koloinen automaagi se pitäisi meitinkin Scenic olla, vaikka ihan 6-lovinen manuska onkin kyseessä. Tietty voisihan nuo nummerot pienellä tuningilla hyödyntää = näkisi mittaristostakin mikä lovi on askissa milloinkin kytkettynä ;D

Mutta siis ihan samalla tavalla kaihoisasti olen itse noiden automaagien perään haikaillut. Niin mukavan lupsakkaa menoa nuo nykyisin tarjoilevat ja kaksoiskytkimellä ollaan jo tuosta pienestä kululisästäkin päästy eroon. Mutta on tuolla momentti-askillakin ne omat etunsa = mikään huono vaihtoehto ei se silti ole sekään :)

Tuossa esim. http://www.nettiauto.com/renault/grand-scenic/6097296 rupeaa nuo pulikat jo olemaan aika hyvin kohillaan, 2.0dCi + 6-koloinen automaagi, varustelistakin "melko" kattavaa sorttia eikä hintahuutokaan juuri päätä enää huimaa 8)

Samuel100

Jäsen

Kyllä meillä on ollut automaatteja paljonkin ja paluuta manuaaliin ei enää ole, edes tämänkään jälkeen.
Noita robotti vaihteistoja kohtaan tunnen pientä vierastusta.
DSG taitaa olla ihan susi vehje.

Edit: Siis DSG on ihan hyvä ja kestäväkin laite, mutta näihin henkilöautoihin on laitettu liian heppoiset osat siihen.

HiTec

Samuel100 sanoi:
Noita robotti vaihteistoja kohtaan tunnen pientä vierastusta.
Kuten allekirjoituksestakin näkee, meillä on talossa PSA:n näkemys robotista ja ... No kyllä tuollakin eteenpäin pääsee ::) Mutta onneksi Renaultilla on nykyisin myös oma DCT ja tuon jos vielä laittaisi 1.6dCi:n jatkeeksi uusimpaan Grand Scenicin koppaan niin johan maittaisi :) Ainoa että "pari" vuotta joutuu vielä oottelemaan ennen kuin tuollaisen setin hinta on allekirjoittaneelle sopivassa hintaluokassa, käytettyjen autojen rivistössä :-\

kurtsi

Kia Niro EV

Helmikuussa kävin koeajolla todellisessa talvisäässä moisella Grand Scenickillä, 2,0 l 150 hv ja automaatti. Menee lumessa kuin juna, silloinen 1,9 automaatti GS tuntui todella tehottomalta ja nelipykäläinen vajaavälityksiseltä tuon rinnalla.

Vaan kauppaan jäi, vaikka ihan Renuliike, silti ei ymmärrystä omalle vaihdokille lainkaan.

Ylös Bottom