Jarrurempan oikeat rasvat

Twingo

Jäsen
Kertokaa joku tietävä mitä rasvaa mihinkä kohtaan jarrurempassa/herkistelyssä pitää laittaa? Eli mitkä on oikeat voiteet satulan liukuholkkeihin, jarrusylintereihin/mäntiin, takapyörien paineentasausventtiilin akseliin(?) jne muuta jos tulee mieleen. Kannattajia kun löytyy mitä erilaisemmille aineille aseölystä ja valkovaseliinista kuparitahnaan...

-Ilari

Vs: Jarrurempan oikeat rasvat

itse käyttänyt molybdeenisulfidi rasvaa liukutappeihin ja kenkien liukupintoihin
kupari tahnaa jarrupalojen liuku kohtiin ja silikoni rasvaa mäntiin ja tietysti uudet pölykumit
mänille ja liuku tapeille 20 eurolla saa kahteen pyörään kumit

P

PappaX

Vieras

Omia käytäntöjä ja kokeiltuja juttuja, ei tartte ottaa jumalallisena ja ainoana totuutena:

Kupari(kura)pasta toimii ainakin omissa liukuholkeissa, välillä molybdeeni, jos on kupariputkilo hukassa. Vähän riittää, helposti tulee laitettua liikaa ja sitten sitä tursuaa joka paikasta. Kevyt sipaisu myös jarrupalojen liukupintoihin, pyyhintä ja paikoilleen. Sylinterin kumit vaihtoon, jos rikki ja myös sinne, erittäin kohtuudella, rasvaa. Molybdeeni kestää oikein hyvin. Sitä ennen pitäisi saada paskat poikkeen.

Ja se varoituksen sananen. Levyjarrun männän saa pois paikaltaan melkoisen helposti. Poljinta pumppaamalla. Takaisinlaitossa tulee äkkiä äitiä ikävä, sen verran on tiukat sovitukset ::) Kokeiltu on, useasti. Laitan yleensä ison hylsyn ja rengasraudan poikittain männän ja kehyksen väliin, pumppaan pikkuisen, putsaan näkyvän osan männästä, hieman rasvaa ja kasaan, kumit kohdilleen ja paketti paikoilleen.

Paineentasausventtiilin liikkuviin osiin ohutta öljyä.

Kerran oli joku omistaja ratkaissut ongelmat puskemalla pääsylinterin ja tasausventtiilin ympäristöön todella suuren mällin vaseliinia, olisiko ollut hydrauli-/höyryveturivaseliinia, kun oli aika paksua? Joka tapauksessa sieltä vaseliinien keskeltä löytyi melkein uutuuttaan kiiltävät palikat. Jarruputket lähtivät yli 30-v autosta melkein kauniisti puhumalla.

Sitä ohutta öljyä voi tehdä itse: 50/50 seos moottoriöljyä ja nestemäistä parafiinia (=oikeaa lamppuöljyä, ei köyhdytettyä alifaattista bensiiniä) Sitten tavallisella kukkasumuttimella suihkuttelee/sutii pensselillä ainetta vivustoihin, pyyhkii tippasevat paikat ja pitäisi toimia. Litrahinta luokkaa 1€, voittaa painepurkkikaman 10-0. Ja sen saa juuri sinne, mihin haluaa.

A

automatti

Vieras

Pyssymiestenöljy ja tefloonisuihkeet käy parhaiten osien herkistelyyn.Vaseliini,molybdeeni ja kuparipasta on PASKAN kerääjiä.Esim. Bosch ei ole suositellut kuparipastan käyttöä pitkiin aikoihin,koska nyky jarruosat on sekametallia,sisältää esim. alumiinia .Alumiini ja kupari ei käy yhteen ollenkaan.Hyvin puhdistetut jarrusatulat ei kaipaa mitään liukuaineita.

niin omat kokemukset ...mulla ainakin kuparitahna kuivetuu ja peseytyy pois ja tapit on ihan jumissa 4 vuoden
jälkeen todennut tämän ja edelisen auton kanssa että moly rasva toimii paremmin koska on rasvaisempaa
en kyllä pistäisi mäntiin metalli hiukasia sisältävää rasvaa koska tehtaan jäljiltäkin on valkoista silikoni rasvaa!
itse puristin mäntää ulos polkimella ja pyyhin puhtaaksi ja rasvasin ja asetin uuden kumin päälle(ei muuten ollut
mänässä mitään syöpymää) Tietysti jos pitää autoa vain kaksi vuotta ei väliä mitä käytää . tuo auto ollut mulla 94 asti
tietysti kerron uudelle auton asentajalle millä toimii

P

PappaX

Vieras

PappaX sanoi:
Kevyt sipaisu myös jarrupalojen liukupintoihin, pyyhintä ja paikoilleen.

Tämä on toiminut minulla. Eli pinnoille on esitelty rasvaa. Tuo öljy, josta tuossa sanoin, on itseasiassa aseöljyä. Mustaruutiampujien käyttämää. He käyttävät CD-luokan moottoriöljyä, sisältä rikin suoja-aineita. Parafiini ohentaa öljyä sopivasti, että tunkeutuu ja voitelee.

Samalla aineella liottelen kiinnijuuttuneita osia, kun on joku kunnostusprojekti menossa.

Sylinterin männässä on sitä luokkaa olevat sovitukset, että sinne väliin on todella vaikeaa saada rasvaa. Eli varovaisesti mäntää ulos, sipaisu ympäri, pyyhintä ja puristus kasaan, että mahtuu uudet palat.

Näissä jarruhommissa on mielipiteitä ja menetelmiä varmaan yhtä monta, kuin on tekijöitä.

niimpä ja alan kirjojakin on alfmer "virittäjän käsikirja alusta" ja autonasentajan koulukirjat
kuuman kesto on tärkeä ominaisuus moottori oljyt ei kestä on itse tehty tai kaupasta ostettu

A

automatti

Vieras

Lisäys aikaisempaa vastaukseeni,tämä koskee omia ja minun vakioasiakaitteni autoja.Itse käytin alkuvuosina eri rasvoja,mutta niistä ei ollut muutakuin enemmän harmia kuin hyötyä,niinkuin aikaisemmin mainitsin,ne on paskan kerääjiä.Huoltojen yhteyksissä ei ole tarvinut värkätä jarrujen kans joka vuosi,jos jarrujen vaihtoyhteydessä puhdistetaan ruosteet ja muut paskat kunnolla pois,JA käytetään jarruja väliin kunnolla,että männät saa työskennellä .

P

PappaX

Vieras

automatti sanoi:
JA käytetään jarruja väliin kunnolla,että männät saa työskennellä .

Tämä lienee kaikkein tärkeintä. Jarrutella ihan oikeasti, eikä hiljennellä vain moottorijarrutuksella ja höyhenen kevyellä jarrutuksella. ABS ja liikennetilanteet tosin hieman haittaa reipasta jarruttelua.

juuri tuon takia en käytä autoa enää huolloissa koska huolto töitä laiminlyödään ja otetaan täysi hinta työstä!
Juuri itse laitetut ja kerran putsatut jarru palat kesti 80 000 ! kuinkas kauan pystyy noilla rasvatomilla
ajamaan ? ajan vain 10 000 vuodessa putsaan 4 vuoden välein tosin renkaan vaihdon yhteydessä hipelöin
ja koitan että satulat liikuu käsi voimalla !

itse tehty = oikein tehty (jim-kanavalla todetaan noin .kun autoja ruuvailaan)

A

automatti

Vieras

Meikäläisen huoltamilla pirsseillä on ajettu noin 3vuotta,siirtolan 10tkm on ajettu jo ekana puolivuotena ihan moottorin lämmittelyyn,jokainen tekee mielensä mukaan,työntää vaikkaa vaseliinia mihin vaan.

niimpä 7 vuotta jarrupaloille ja yhdellä väli huololla korjaamolla pitäisi mun mielestä katsoa jarrut kerran vuodessa
kun mihinkään laiteta ylös koska palat on uusittu ainakin isän nisanin huolto papereissa lukee
"jarrusatuloiden liikuvuuden tarkastus ja voitelu !"kanatais uskoa mitä koulussa opetettu eikä jätää huoltamatta

A

automatti

Vieras

Kyllä jarrujen kunto tarkistetaan huoltojen yhteydessä,meinaan vaan ettei sinne tartte työntää paskankerääjiä että luulis jarrujen kestävän pitempään.

hiekka pölyhän tuossa on ongelmana suolavesi tumpaa tappien raot täyteen ja tapin ruostuminen
kiilaa liukutapin jumiin koska ruostunut rauta mahdu samaan tilaan ! olen pitänyt autoani 2 vuotiaasta
ensiasennus palat kesti 80 000 merkki huolossa laitetut vain 25 000 en tiedä mikä vika huolossa on
noin huonosti toimi ......... siitä lähtien itse .......... kysyjä tietysti joutuu itse päätämään kenen
huolto ohjeeseen uskoo

Twingo

Jäsen

Kiitos vastauksista ja hyvistä neuvoista! Yksimielisyys ilmeisesti siitä että paineentasausventtiilin liikkuviin osiin aseöljy on hyvä ja mäntien herkistelyyn sopii kevyt silikonirasvaus. Näkemyseroa on siitä voidellaanko vai ei satuloiden liukutapit ja palojen/kenkien satuloiden ym. vastinpinnat... molemmat varmasti toimii ja hyvät argumentit on puolesta ja vastaan... mikähän on tehtaan huolto-ohjeistus?

Onko muuten kenellekään tullut vastaan mäntien herkistämiseen sopivaa rasvaa painepullossa jolla (laiska) sais rasvaa ujutettua pillillä tiivisteen välistä parempia parkkipaikkaremppakelejä odotellessa... :)

-Ilari

teolisuus etola on varmaan paras rasvojen osto paikka kun näitä autoon sopivia aineita käytetään teolisuudessa
ja laivoissa kun tietää lämpötila maksimin 600-800 astetta ja suolaveden keston toimii jaruissa ..itse ostin
tuon jarrusylinteri rasvani biltemasta kun on tuomoinen 1cm halkaisialta 5cm pitkä tuubi kestää varmaan
50 vuoden huoltoon ,,,,,,,,mun näkemys on että kaikki tyhjä tila on täytetävä rasvalla ettei hiekka pöly pääse
tilalle kun koneistajan rannekelokaan kestä kuin kaksi vuotta , mikroskoopinen pöly muuraa tapit jumiin

A

automatti

Vieras

Vastaus Twingolle,jos haluat voidella mäntiä,mene apteekkiin ,osta ruiske ja täytä jarrunesteellä,ruikit vähäsen pölysuojien (kumien)alle.Siirtolalle,voitele pikkukätösesi bilteman rasvalla ja mene hiekkalaatikolle,työnnä räpylät hiekkaan niin näet miten paskaset niistä tulee.

Porinpoika

Kesä kamu

Liukutappeihin kyllä rasva kuuluu, kun kerran kumi suojana ja laittaa rasvan vielä kumin ja tapin väliin niin sinne ei mene likaa, tuohon rasvan käsiin laittoon, jos laittaa kumihanskan sen rasvan päälle niin tuskin sontaa kiinni jää, sama koskee luistitappia... mäntään ei kannata laittaa öljyä, on kumin vihollinen, siihen on oma silikonirasva olemassa, palojen liukupintoihin pinkon alumiinirasva, voittaa wurtin jarruihin tarkoitetun mennen tullen....

skara

Aktiivinen jäsen

Kyllä, näin niinkun asiakkaan autosta puheen ollen, sinne ruiskataan just sitä rasvaa, mitä käsillä sattuu olla. Siitä ei välitetä, aiheuttaako se kumille ongelmia vai ei, tyypillinen autonasennuksen tärkeysjärjestys on siis se, että se toimii sen hetken kun se myydään. Tähän saatte tyytyä ;) Ruiskepullossa tuskin mitään ainetta saa, mutta voihan kumivaseliinia laittaa injektioruiskuun ja ruiskutella sitä sitten kumien väliin, se on oikeaa ainetta sinne. Ja ei, en kerro missä olen duunissa, mut autoja korjaan ;)

Porinpoika

Kesä kamu

niin ja jokaisella omat tapansa tehdä, itse en kyllä ruiski mitä vain koska yrittäjä ollessani jouduin takuun työlleni antamaan, rekkulityöt menee silloin omasta pussista.... ;)

Ylös Bottom