Iskarin yläpäästä kuuluu "klonks"

rio grande

Nuorempi jäsen
Viestejä
8
kun ajaa tallista kadulle ja kun kääntää ratin vastasuuntaan ääriasentoon sanoo toisen kerran "klonks". Onko siellä joku laakeri/pallonivel tms joka on hajalla? Kun ohjaushommaa, niin viisainta olis varmaan korjauttaa pikaisesti. Onko Helsinskin kesustan lähellä muuta asiallista korjaamoa kuin Hernesaaren bilia, eli halvemmalla vastaava homma?
 

jomppe

Jäsen
Viestejä
67
Vs: Iskarin yläpäästä kuuluu "klonks"

hm, riippunee varmaan myös mallista, kun 19:sessa ainaskin on vähän eri tyyppinen ratkaisu kuin mitä yleensä, kääntölaakerit on kierrejousen alapuolella.
mutta onhan sielä yleensä alapallonivelet ja raidetangon päät.

klonksahadusta ei kuulu muulloin?
suoraan ajaessa epätasaisella tiellä?

omassa on kuulunut vuosia pieni kopina epätasaisella tiellä, kuuluu iskareista, niiden yläpäässä hieman välyyttä joka aiheuttaa kopinan, muuten toimivat hemmetin hyvin ja katastuksessa ei oo puhuttu mitään.
toinen takaiskari alkoi pari vuotta kolisee ihan kunnolla, kostealla kelillä ei kuulunu mitään, tai jos kasteli puutarhaletkulla pyöränkotelon eli iskarin ennen ajoa ;D
muuten toimi täysin, katastinkin vielä sillä iskarilla ennen kuin vaihdoin sen..
siinä oli yläpäässä n. 3cm välys, meni sen 3cm ihan sukkana alas ennenkuin tuli vaste.
 

rio grande

Nuorempi jäsen
Viestejä
8
Vs: Iskarin yläpäästä kuuluu "klonks"

jäi vähän vaiheeseen eka viesti. Auto on Laguna ja kolahduksen lisäksi ratti jää vinoon ääri asennon jälkeen, ellei pyörittämällä vastasuuntaan pyörittämällä "palauta". Korjaamolle menee joka tapauksessa, mutta kiinnostaisi tietää mistä on kysymys.

Olisko suosituksia Hgin korjaamoista?
 

jomppe

Jäsen
Viestejä
67
Vs: Iskarin yläpäästä kuuluu "klonks"

ahaa, no hankalahan se on täälä sanoa näkemättä tapausta mutta kyllä sielä isompi vika on kuin tuo mun ensin kuvailema juttu.
ratin jääminen eri asentoon viittaa ohjauskulmiin ja raidetangonpäähän.
onko rengas saanut osuman esim. katukivetykseen?
 
A

Aade

Vieras
Vs: Iskarin yläpäästä kuuluu "klonks"

Kyllä siellä taitaa todennäköisesti kääntölaakeri olla jumissa kerta ratti jää vinoon ja jokin klonksahtelee... Sen pystyy toteamaan kun toinen kääntää rattia ja toinen katsoo jousta. Jos jousi ei käänny tasaisesti mukana vaan nykii niin kääntölaakeri(t) rikki.
 

rio grande

Nuorempi jäsen
Viestejä
8
Vs: Iskarin yläpäästä kuuluu "klonks"

Onko kääntölaakeri jousen ylä päässä, kun sinne kaveri suhautti toissa talvena rasvaa ja hyvin toimi taas. Katsatusmies ei ainakaan mitään asiasta sanonut että vikaa olis löytynyt. Riittääkö rasvaaminen vai mene osaa uusiksi?
 

turbo76

Jäsen
Viestejä
59
Vs: Iskarin yläpäästä kuuluu "klonks"

rio grande sanoi:
Onko kääntölaakeri jousen ylä päässä, kun sinne kaveri suhautti toissa talvena rasvaa ja hyvin toimi taas. Katsatusmies ei ainakaan mitään asiasta sanonut että vikaa olis löytynyt. Riittääkö rasvaaminen vai mene osaa uusiksi?

Laakeri on jousen alapuolella.
Itse juuri etuiskarit vaihdoin ja samalla pistin uudet kääntölaakerit. Laakereilla oli hintaa 17 euroa / kpl.
Iskaritolppa irti, jousi puristimella kasaan, mutteri iskarin päästä irti ja jousipaketti pois. Jousipaketin alla on tämä kääntölakeri.
Tuossa yllä onkin ohje miten pystyt nuo kääntölaakerit tarkistamaan. Itse paikallistin vian keula ilmaan nostettuna ja rattaita kääntämällä näkyi "tökkivä" kääntölaakeri. Omassa Lagunassa sökö kääntölaakeri päästi "kloksutuksen" lisäksi kääntäessä melkoista narinaa.
 

rio grande

Nuorempi jäsen
Viestejä
8
Vs: Iskarin yläpäästä kuuluu "klonks"

Homma selkesi ja kiitokseksi vastauksista virtuaalijuomat saluunan puolelta.
 
Ylös Bottom