Ilmastointi

salla

Jäsen
Vs: Ilmastointi

Digip sanoi:
Maksimissaan 5min niin lämpötilan pitäis olla tuolla 5-7c kohdilla ja ihan paikoillaan oleva auto, eli ainetta on vähän jos kylmenee hitaasti tai sitten kenno keulassa on roskaa täynnä ja eikä toimi oikein.
OK, täytyy jatkaa tutkimista :(

Lämpötilahan oli mitattu siitä keskikonsolin suuttimista ja laitoin tuon yleismittarin mitta-anturin (siis sellaisen johdonpätkän) noin 5...10 cm sisälle ilmakanavaan, eli käsitykseni mukaan, mitattiin todellakin sisään tulevan ilman lämpötilaa, eikä kabiinin lämpötilaa. Sen kyllä uskon, että itse matkustamon lämpötila putoaa varsinkin aurinkoisina päivinä huomattavasti hitaammin kun itse ilmakanavasta sisään tulevan ilman.

Olen katsonut sitä keulassa olevaa ilmastoinnin kennoa. Kuten jo aikaisemminkin todettu, on sen kennon putkien välistä rapissut pois sitä ohutta alumiiniliuskaa joka on putkien välillä (ilmeisestikin lisäämässä sitä lämmön johtumista pois kennosta). Olisikohan noin 25% kennon pinta-alasta vahingoittunut näin... Muuten kenno näyttää suhteellisen puhtaalta ja kohtuullisen hyväkuntoiselta. Ei ylimääräisiä roskia, lehtiä tai muovipussin palasia siellä kennon edessä.

Missä paikassa pitäisi (taasen) järjestelmän nestemäärä tarkastaa? Voinko ajaa jonnekin marketin parkkipaikalla toimivaan "yhden miehen yritykseen" vai pitääkö käyttää jotain toista paikkaa (korjaamoa)? Eli siis kuka osaisi ihan oikeasti tarkastaa ja huoltaa järjestelmän niin, että se taas toimisi huoletta vuosia eteenpäin?

Toki voin tietysti ajaa auton jonnekin ilmastointihuoltoon, sillä ainakin viime vuonna nuo huollot/tarkastukset eivät montaa kymppiä maksaneet. Ei siinä mielessä ainakaan kustannuskysymys, mutta ainakin viime huollossa oli nestemäärät aivan oikein, eli saamani tiedon mukaan ei järjestelmään tarvinnut mitään lisätä :o Vähän vain tuntuu turhalta tuo jatkuva nesteiden määrän tarkastaminen, kun mitään varsinaista muutosta ei itse järjestelmän toimintaan tunnu tulevan. Nyt olisi kiva löytää sellainen paikka jossa osattaisiin antaa oikeat vika diagnoosit ja mahdollisesti korjata viat pysyvästi pois. "Kaikki on kunnossa" toteamukset eivät oikein lohduta enää kun niin ei todellisuudessa asia kuitenkaan ole.

Tai sitten kompura on menettänyt tehonsa ja eikä saa painetta tarpeeksi järjestelmään.
Mitä tuollaisen kompressorin pitäisi kestää ajoa? Mitkä asiat kuluttavat kompressoria ja millä siitä saataisiin oikein pitkäikäinen?

itellä oli edellisessä autossa ongelmana pieni vuoto järjestelmässä, täyttämällä toimi ekan kesän hyvin, mutta toisena kesänä alkoi ongelmat ja hidas jäähtyminen, vaihtamalla kennon keulalle sekä kaikki letkut ja putket konehuoneessa ongelma poistui, vuotoja ei mistään löytynyt vaikka väriainettakin laitettiin.
Mitä tuollainen remontti maksaa noin suurin piirtein osiltaan ja töiltään?

Digip

Jäsen

salla sanoi:
Digip sanoi:
Maksimissaan 5min niin lämpötilan pitäis olla tuolla 5-7c kohdilla ja ihan paikoillaan oleva auto, eli ainetta on vähän jos kylmenee hitaasti tai sitten kenno keulassa on roskaa täynnä ja eikä toimi oikein.
OK, täytyy jatkaa tutkimista :(

Lämpötilahan oli mitattu siitä keskikonsolin suuttimista ja laitoin tuon yleismittarin mitta-anturin (siis sellaisen johdonpätkän) noin 5...10 cm sisälle ilmakanavaan, eli käsitykseni mukaan, mitattiin todellakin sisään tulevan ilman lämpötilaa, eikä kabiinin lämpötilaa. Sen kyllä uskon, että itse matkustamon lämpötila putoaa varsinkin aurinkoisina päivinä huomattavasti hitaammin kun itse ilmakanavasta sisään tulevan ilman.

Olen katsonut sitä keulassa olevaa ilmastoinnin kennoa. Kuten jo aikaisemminkin todettu, on sen kennon putkien välistä rapissut pois sitä ohutta alumiiniliuskaa joka on putkien välillä (ilmeisestikin lisäämässä sitä lämmön johtumista pois kennosta). Olisikohan noin 25% kennon pinta-alasta vahingoittunut näin... Muuten kenno näyttää suhteellisen puhtaalta ja kohtuullisen hyväkuntoiselta. Ei ylimääräisiä roskia, lehtiä tai muovipussin palasia siellä kennon edessä.

Missä paikassa pitäisi (taasen) järjestelmän nestemäärä tarkastaa? Voinko ajaa jonnekin marketin parkkipaikalla toimivaan "yhden miehen yritykseen" vai pitääkö käyttää jotain toista paikkaa (korjaamoa)? Eli siis kuka osaisi ihan oikeasti tarkastaa ja huoltaa järjestelmän niin, että se taas toimisi huoletta vuosia eteenpäin?

Toki voin tietysti ajaa auton jonnekin ilmastointihuoltoon, sillä ainakin viime vuonna nuo huollot/tarkastukset eivät montaa kymppiä maksaneet. Ei siinä mielessä ainakaan kustannuskysymys, mutta ainakin viime huollossa oli nestemäärät aivan oikein, eli saamani tiedon mukaan ei järjestelmään tarvinnut mitään lisätä :o Vähän vain tuntuu turhalta tuo jatkuva nesteiden määrän tarkastaminen, kun mitään varsinaista muutosta ei itse järjestelmän toimintaan tunnu tulevan. Nyt olisi kiva löytää sellainen paikka jossa osattaisiin antaa oikeat vika diagnoosit ja mahdollisesti korjata viat pysyvästi pois. "Kaikki on kunnossa" toteamukset eivät oikein lohduta enää kun niin ei todellisuudessa asia kuitenkaan ole.

Tai sitten kompura on menettänyt tehonsa ja eikä saa painetta tarpeeksi järjestelmään.
Mitä tuollaisen kompressorin pitäisi kestää ajoa? Mitkä asiat kuluttavat kompressoria ja millä siitä saataisiin oikein pitkäikäinen?

itellä oli edellisessä autossa ongelmana pieni vuoto järjestelmässä, täyttämällä toimi ekan kesän hyvin, mutta toisena kesänä alkoi ongelmat ja hidas jäähtyminen, vaihtamalla kennon keulalle sekä kaikki letkut ja putket konehuoneessa ongelma poistui, vuotoja ei mistään löytynyt vaikka väriainettakin laitettiin.
Mitä tuollainen remontti maksaa noin suurin piirtein osiltaan ja töiltään?

Jos se kenno on rapistunut niin siinä syy, vaihto uuteen niin eiköhän se ala toimimaan huomattavasti nopeammin. Jos vaikutat PK-seudulla niin Uudenmaan Autovarustelu osaa ilmastoinnit ja niiden korjaukset. Tuota olen jo kohta 20v käyttänyt ja aina on kohtuu hinnalla tullut kuntoon. Kennon ja putkiston vaihto oli muutaman satasen paukku, mutta toimi 5v ilman yhtään ongelmaa!

Markettien "huollot" ei ole huoltoja, niissä vain imetään aineet pois ja laitetaan uutta tilalle. Oikeassa huollossa (automaatti ilmastoinnissa) tarkistetaan vikakoodit ym. ja mekaanisesti käydään paineanturit, venttiilit ja putket läpi ja vuototestissä menee enemmän aikaa kuin marketin pihalla 10min.

Nasty

Jäsen

itse tappelin laguna 2 ilmastoinnin kanssa onneksi ennen helteitä , ja jos Sallan renöö on yhtä sähköinen hässäkkä kun tuo laguna 2 niin osaava korjaaja osaa koneella selvittää mikä siellä mättää. kokemuksesta sanon ettei nuo ilmastointi ongelmat ole sitä miltä ne näyttää. omassa oli muuttuvatilavuuksinen kompura jonka ohjaus solenoidista oli piuhat ja liitin varissu irti ajan saatossa , kaiken lisäksi joku tumpelo oli vaihtanut siihen väärän lämppäri paneelin jossain vaiheessa josta puuttui tuo muuttava tilavuuden venttiilin ohjaus , ihan ensi alkuun ainakin laguna 2 ajaa moottori tuulettimen ykkös nopeudelle kun ilmastointi on päällä ja se pyörii kokoajan kun ilmastointi on kytketty , moottoritie ajosta en ole varma kun en ole saanut aikaseksi läppärillä tutkia että mitkä asetukset tuo rellun tietokone sinne haluaa.
varmasti jonkin verran se keulalla oleva rapistuva lauhdutin syö tehoja koska siitä pitäisi saada kuuma ilma pois jotta saadaan mökkiin kylmempää ilmaa , mutta voi vika myös olla jossain sähkö puolella.
itse alotin ilmastointi korjauksen tuosta flektin ykkös nopeudesta , ja se kun toimi huomasin ettei silti kylmää tule , seuraavaksi pääsi se ohjaus solenoidi korjaus listalle , nyt tuli kylmää mutta korkeilla kierroksilla kompura piti infernaalista meteliä , paneelin vaihtamalla homma pelaa , ja kylmää tulee kyllä heti kohta startin jälkeen sanotaanko 30sec - minuutin jälkeen suuttimista tulee selkeesti todella kylmää ilmaa. kuivaimenkin vaihdoin samalla kun ohjaus solenoidin , joten uskoisin kunnossa oleva järjestelmä varmasti riittää suomen olosuhteisiin. Tietysti vielä tuossa hässäkässä vaihdoin raitisilma suodattimen jotta ilma pääsee virtaamaan kunnolla mökkiin sisään. vanha olikin jo kyllä ehtoo puolella.

Heikmar

Aktiivinen jäsen

Lueskelin AutoWikistä vähän ilmastoinnin sielunelämästä, niin onhan siinä lukemattomia kohteita jotka voivat aiheuttaa systeemin toimimattomuutta/tehon laskua.
Tuo lauhduttimen kenno onkin tärkempi osa järjestelmää kuin olin tiennytkään.
AutoWiki kertoi että jos ilmastoinnin lauhdutin on likainen, järjestelmän paine nousee liian suureksi ja ilmastoinnin jäähdytysteho heikkenee. Sitä ei tosin kerrottu minkä verran lauhdutin sietää sitä likaa ennen kuin vaikuttaa tehoon. Meinaan että ainakin auton moottorin jäähdytinkenno saa olla aikasen rähjänen/paskanen ennen kuin alkaa näkymään jäähdytysnesteen lämpötiloissa.
Ja niitä paineita mittailemalla korkea- ja matalapainepuolelta ja vertaamalla lukemia toisiinsa, voi selvittää monia mahdollisia vikakohteita.

Ylös Bottom